verzekering ?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Gebruikersavatar
porsche228
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 30 jun 2008 21:58
Locatie: Farmsum

verzekering ?

Bericht door porsche228 »

kun je je model auto's ook laten verzekeren ?
ik heb nu voor ruim 400 euro aan auto's en ik weet dat er mensen zijn met meer dan een total van 1000 euro het zou toch jammer zijn dat als er brand uit breekt je dit kwijt bent mijn vraag is dus ook kun je je verzameling verzekeren ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
Berichten: 180
Lid geworden op: za 22 dec 2007 17:01

Re: verzekering ?

Bericht door V480-S60 »

Ja, je kan je verzameling laten verzekeren. En soms zit dit bij de polis in.

Nu heb ik geen aparte verzekering voor mijn modellen. Maar in mijn huidige verzekering zit een verzamelaarsclausule. Maar ik ben bang dat dat nu een beetje te weinig wordt. (ook mede vanwege mijn CD-verzameling van 400 stuks) zodat ik dus binnenkort alles weer eens onder de loep ga nemen want met mijn dik 100 modellen van gemiddeld 40 Euro die uitgestald staan en mijn niet uitgestalde modellen moet ik toch wat zekerheid hebben. 8)
Volvo, Volvist, Volvo voor Live (met een v en niet met de f)
Gebruikersavatar
porsche228
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 30 jun 2008 21:58
Locatie: Farmsum

Re: verzekering ?

Bericht door porsche228 »

oke even opleten bij pa en ma als zij de papieren weer in vullen
Afbeelding
BMWMaX
Berichten: 153
Lid geworden op: za 28 feb 2004 15:50
Contacteer:

Re: verzekering ?

Bericht door BMWMaX »

De verzamelingen hier in huis zijn meeverzekerd met de inboedelverzekering. Voor een paar honder euro zou ik me zelf niet zo druk maken en geen tot weinig moeite doen.
Gebruikersavatar
subarufreak
Berichten: 1549
Lid geworden op: vr 20 jan 2006 16:04
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Re: verzekering ?

Bericht door subarufreak »

hoe weet de verzekeraar dan de waarde van de modellen?

sommige van mijn subs zijn vlot 200 euro waard, daarom
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: verzekering ?

Bericht door Markopolo »

subarufreak schreef:hoe weet de verzekeraar dan de waarde van de modellen?

sommige van mijn subs zijn vlot 200 euro waard, daarom
Dat is ook werk voor jezelf, elk model dat je koopt moet je registeren in een bestand met de prijs van aankoop, eventueel vergezeld met een bon van aankoop en natuurlijk foto's van het model, daarnaast is het wel handig dat je een printje maakt van modellen die je bezit die op eBay voor grof geld van de hand gaan, zo kan je eventueel laten zien dat deze modellen met de jaren alleen maar meer waard zijn geworden en heb je kans op een hogere uitbetaling mocht het ooit mis gaan. Maar het is altijd koffiedik kijken, want zelf voor verzekeraars is het moeilijk te bepalen wat de waarde van je modellen zijn, daarom is het misschien beter dat je je verzameling apart verzekerd voor een bepaald bedrag ik heb het niet zo op dat het meeverzekerd is met je inboedel, een koude kermis idee krijg ik daarbij.
Gebruikersavatar
sybren
Berichten: 384
Lid geworden op: di 08 jul 2008 19:22

Re: verzekering ?

Bericht door sybren »

denk dat bonnen erg belangrijk zijn en foto's ervan.
Gebruikersavatar
supernova
Berichten: 356
Lid geworden op: di 07 sep 2004 01:04
Locatie: Noord-Holland

Re: verzekering ?

Bericht door supernova »

Als er brand in je huis uitbreekt, is het goed mogelijk dat zowel je modellen als het 'bewijsmateriaal' (bonnen, bijgehouden lijst op je computer, foto's) ook verbranden. En dan heb je geen poot om op te staan. Daarom zou ik zeker aanraden om een kopie van dat soort dingen op een ander adres te bewaren (bijvoorbeeld bij familie). Dat kost wat moeite, maar het kan je achteraf heel veel gezeur met de verzekering schelen om te bewijzen welke modellen er verloren zijn gegaan.
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: verzekering ?

Bericht door rpi »

Ik heb voor de modelauto's geen speciale verzekering, maar dat kan wel. Er zijn wel verzekeringen voor.

Dat heb ik wel voor mijn foto apparatuur. Hiervoor verstrek ik bij behoorlijke wijzigingen een overzicht aan de verzekeringsmaatschappij. Dan is er nooit discussie over wat je hebt/had.

Maar voor € 500 aan modelauto's hoef je niets te verzekeren, dat is al prima gedekt met een gewone inboedelverzekering.

@ Supernova: een hotmail adresje aanmaken en je belangrijke documenten aan jezelf mailen en bewaren. Dan kun je vanaf elke werkende internetplek je documenten bereiken ;)
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: verzekering ?

Bericht door Markopolo »

rpi schreef: Maar voor € 500 aan modelauto's hoef je niets te verzekeren, dat is al prima gedekt met een gewone inboedelverzekering.
True!, maar als je over de 500 modellen hebt met een gemiddelde waarde van € 30,- praat je wel over een ander bedrag ;)
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: verzekering ?

Bericht door rpi »

Markopolo schreef:
rpi schreef: Maar voor € 500 aan modelauto's hoef je niets te verzekeren, dat is al prima gedekt met een gewone inboedelverzekering.
True!, maar als je over de 500 modellen hebt met een gemiddelde waarde van € 30,- praat je wel over een ander bedrag ;)
Yep, maar topicstarter had het over € 400 aan totaalwaarde.

Ik heb deze week een modelauto verkocht die morgen met de post weggaat. Die ene modelauto heeft € 475 opgebracht. Reken maar dat ik heel voorzichtig ben met inpakken en wegbrengen etc. Als daar wat mis mee gaat is dat niet verzekerd en heb ik een probleem... :shock:
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: verzekering ?

Bericht door Matt Modelautos »

Even mijn verhaal over verzekeren. Toevallig afgelopen woensdag een 4 uur durend gesprek gehad met mijn verzekeringsadviseur waar ook dit ter sprake kwam. Het kan van maatschappij tot maatschappij verschillen maar dit gaat dus over de RVS.

Zijn eerste en niet mis te verstaane quote is: "Een verzekeringsmaatschapppij zal ten alle tijden proberen om onder uibetaling uit te komen. In verzekeringtermen heet dit: Kijken of een claim gerechtvaardigd is". Een leuke binnenkomer dus. Het komt er in feite altijd op neer dat de bewijslast bij jezelf ligt....eigenlijk ook logisch.
Een speciale modelautoverzekering bestaat niet. Ook hier is een plausibele verklaring voor. Een verzekering is pas rendabel (en betaalbaar) indien er voldoende "klanten" zijn die gezamelijk de premie laag houden. Simpel gezegd: De markt is er niet groot genoeg voor.

Wél kun je aan zoveel mogelijk randvoorwaarden voldoen om bij een eventuele claim sterk in je schoenen te staan. Ik heb hier even alles op een rijtje gezet en voldoe inmiddels zelf hieraan.

-Zorg voor zoveel mogelijk aankoopbonnen en gooi deze absoluut NIET weg.

-Bewaar de originele verpakkingen. Ze weggooien in geval van plaatsgebrek kan je dus later opbreken.

-Heb van alle modellen foto's. BELANGRIJK: pluk ze NIET van internet, maar fotografeer ze zelf eventueel met je eigen naam of logo. Foto's van internet gelden NIET als bewijs.

Verder laat ik mijn adviseur 2-jaarlijks langskomen om alles nog eens door te nemen en ook mijn collectie weer te tonen. Ook mijn modellen die ik niet in mijn vitrines heb staan, maar op zolder in dozen, worden voor deze gelegenheid weer naar beneden gehaald. Hier maak ik foto's van mét datum.
Ook heb ik in Excel een overzicht met al mijn modelautos, aankoopdatum, leverancier, en aankoopprijs. Dit bestand én kopieën van mijn aankoopbonnen staan verder op een externe server. (waar ook mijn website op staat). Bij een totaalbrand in je huis kan dit wel eens handig zijn.

Mijn collectie is ondergebracht bij mijn inboedel, echter wel in een aparte verzamelaarsclausule vermeld op de polis. Tevens zijn alle afspraken zwart op wit op papier gezet. Ook is er gekeken naar de inbraakgevoeligheid van mijn huis. (overigens prima in orde). Dit is hier in Weert redelijk eenvoudig. Regelmatig zijn er akties over inbraakpreventies. Je huis wordt dan door enkele agenten gratis gecontroleerd of er b.v. alarminstallatie, veiligheidssloten, dievenklauwen etc aanwezig zijn in het pand. Maar ook op simpele dingen wordt gelet of je b.v. je ladder niet bewaardt tegen de achtergevel van je huis. Voldoe je aan bepaalde eisen krijg je een soort certificaat. Ook hier is mijn verzekering van op de hoogte gesteld.

Om af te sluiten.
Dit zijn de zaken die ik geregeld heb samen met mijn verzekeringsadviseur/maatschappij. Zal niet zeggen dat alles waterdicht is, maar wél om er een veilig gevoel aan over te houden.


Tenslotte nog een tip:
Ga eens een goed gesprek aan met je adviseur en laat je niet afschepen met standaard regeltjes. Een goede maatschappij geeft je de ruimte voor speciale clausules,...die uiteraard ook weer aan speciale voorwaarden verbonden zijn waar je aan moet voldoen. En zorg ervoor dat alles goed gedocumenteerd en vastgelegd is. Ik draai nu lang genoeg mee om te weten dat hier op het forum een aantal leden is met en collectie die in de tienduizenden euro's loopt. Dan is het zeker raadzaam om eens te kijken of je de zaakjes op orde hebt,....lijkt me.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Re: verzekering ?

Bericht door ViperArry »

Goed topic, en een erg heldere post Matt!

Er schijnt een "kostbaarheden" verzekering te zijn heeft mijn adviseur me ooit eens verteld. In deze verzekering kun je modelauto's ook onderbrengen.
Je kunt/moet hiervoor een taxateur laten komen......

In een kostbaarhedenverzekering zijn je modellen ook gedekt als je ze per ongeluk zelf laat vallen.... of ze met zn allen je vitrine uit komen rijden.

Wat zoiets kost? Geen idee. Misschien dat Matt hier een vuistregel voor heeft?


Mijn modellen zijn op t moment verzekerd tot een bepaald bedrag (dat ik heb opgeteld toen we in t huidige huis kwamen wonen.... t aantal modellen is sindsdien echter verdubbeld en de waarde verdrievoudigd.)
safe to say dat ik dus totaal ben onderverzekerd -> daardoor waarschijnlijk NIET verzekerd.

HJ, sticky van maken?
Gebruikersavatar
Timo911
Berichten: 333
Lid geworden op: do 30 dec 2004 12:24
Locatie: Lokeren
Contacteer:

Re: verzekering ?

Bericht door Timo911 »

Wij hebben ondertussen zo al 2 klanten gehad en daar was hun huis niet van afgebrand, alleen rookschade, je huis ligt niet plat, maar die rook tast werkelijk alles aan.
Je kan dan ook zo goed als alles wegsmijten.
Die mensen hadden een goede verzekering, maar ze hebben er echt gigantisch veel energie in gestoken om alles terug inorde te krijgen.
M'n eigen verzameling zit ook over de 10000 euro, maar dat stelt op de totale waarde van ons huis + andere inboedel vrij weinig voor.. ( bij inboedel hoort bvb uw garage met de auto(s) , moto, .. )
Ik spreek dan alleen nog maar over rookschade, maar alleen daarbij lopen de facturen op tot boven de 100000 euro, alleen nog maar aan herstellingswerken.
Dan heb je ondertussen nog een tijdelijke woning nodig die betaald moet worden door de verzekering, meestal is dat een gelijkaardige woning en bij die 2 klanten van ons zaten zo allebei aan hurenprijzen van meer dan 1000 euro per maand, bij de ene heeft dat bij juist geen jaar geduurd en bij de andere bijna een jaar en half ( omdat ze niet overeenkwamen qua uitbetaling ).
Dan moet alle kledij, speelgoed, elektrische apparatuur, meubels, juwelen, schilderijen, en noem maar op, moeten dan ook nog geschat worden.

Maar 1 ding is zeer belangrijk, je moet zoveel mogelijk facturen en foto's hebben, dat je dus zoveel mogelijk bewijs hebt.
In een brandwerende kluis of gewoon op afstand alles bewaren is sowieso aan te raden.
Gebruikersavatar
Fruitcake
Berichten: 777
Lid geworden op: di 11 mar 2008 14:06
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: verzekering ?

Bericht door Fruitcake »

Maar als je veel op MP en eBay koopt zit er meestal geen bon bij dus word het alweer een stuk moeilijker te verzekeren lijkt mij? :think:

En wat kost zo'n clausule eigenlijk extra per maand?
Plaats reactie