Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
supernova
Berichten: 356
Lid geworden op: di 07 sep 2004 01:04
Locatie: Noord-Holland

Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door supernova »

Een paar maanden geleden ben ik naar het Mercedes museum en het Porsche museum in Stuttgart geweest. Vooral het Mercedes museum is een waar walhalla voor iedere autoliefhebber. Het is echt een indrukwekkende collectie die daar staat: straatauto's, maar ook veel racewagens, prototypes, vrachtwagens en bussen vanaf 1890 tot nu. Er staan zo'n 160 voertuigen en je hebt echt een hele dag nodig om al het moois in je op te nemen. Ook als je niet veel met het merk Mercedes hebt, is het zeker aan te raden om erheen te gaan omdat daar de complete historie van de ontwikkeling van de auto te zien is (de heren Benz, Daimler en Maybach waren echte pioniers en fuseerden hun bedrijven later tot Mercedes Benz). Ik heb een aantal foto's gemaakt, maar daarop staat slechts een deel van de collectie die in het museum te zien is (grootste oorzaak: te klein geheugenkaartje in m´n camera, de dag erna gelijk een nieuw kaartje gekocht).
De foto's (meer dan 50 stuks) kan je hier bekijken: http://s789.photobucket.com/albums/yy17 ... mview=grid
Meer informatie over het museum staat op de officiele site: http://www.mercedes-benz-classic.com/co ... useum.html
En de wikipedia pagina van het museum is: http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Welt
Afbeelding
Ook het Porsche museum is zeker de moeite waard. Het is kleiner dan het Mercedes museum, er staan ongeveer 80 auto's, maar er is genoeg te zien om jaloers van te worden! Er staan veel bijzondere modellen waaronder veel beroemde racewagens en daarom is ook dit museum een aanrader om te bezoeken. Je bent er gemiddeld een halve dag zoet en de toegangsprijzen zijn prima (8 euro pp). Vooral mensen die geinteresseerd zijn in racewagens kijken er hun ogen uit, maar zo'n verzameling Porsches is voor (bijna) elke autoliefhebber een prachtig gezicht. Het is net als het Mercedes museum gevestigd in een modern, klinisch en stijlvol gebouw, ze hebben echt hun best gedaan om een mooi museum neer te zetten. Hoewel Porsche niet zo veel verschillende modellen gebouwd heeft, zijn er genoeg mooie auto's en prototypes te zien. Het is daardoor gelukkig veel en veel meer dan een verzameling 911's (als staan er uiteraard wel meerdere van). Ik heb hier ook een aantal foto's gemaakt, daarop staat het grootste deel van de collectie.
Die foto's kan je hier bekijken: http://s789.photobucket.com/albums/yy17 ... mview=grid
Meer informatie over het museum staat op de officiele site: http://www.porsche.com/international/ab ... schemuseum
En de wikipedia pagina van het Porsche museum is: http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_Museum
Afbeelding
Beide musea zijn gevestigd in nieuwe hightech gebouwen aan de rand van Stuttgart, wat trouwens een mooie en relaxte stad is, dus het is zeker geen straf om daar een paar dagen door te brengen. Daarnaast heb ik ook het techniek museum in Sinsheim bezocht en je weet niet wat je daar allemaal ziet: auto’s, motoren, tanks, vliegtuigen, treinen, het staat er allemaal. En dan staan er niet toevallig een paar vliegtuigen, nee er staan en hangen er in totaal 50 stuks. Van heel klein en oud tot de Concorde en de Russische tegenhanger ´Concordski´ (Tupolev TU 144). Deze 2 laatste vliegtuigen mag je betreden en van de staart naar de cockpit lopen (is wel een steile klim, ze staan namelijk met de neus in de lucht). Het museum bestaat uit een buitenterrein en 2 grote hallen volgepropt met heel veel unieke en mooie auto´s (onder andere 15 Formule 1 auto´s, waar ik speciaal voor gekomen was), heel veel spul uit WO II (ook wapens, uniformen en complete uitrustingen), motoren, grote landbouwmachines, you name it, they´ve got it! Er staat (en hangt) er zoveel interessants dat je aan 1 dag amper genoeg hebt om alles te bekijken. Als je al maar een klein beetje in techniek of mooie voertuigen geinteresseerd bent (praktisch iedereen op dit forum dus) is het zeer de moeite waard om dit museum te bezoeken. Dus je kan er ook met je hele gezin heen.
Mijn foto´s uit dit museum staan hier: http://s789.photobucket.com/albums/yy17 ... slideshow#
De officiele site is: http://sinsheim.technik-museum.de/highlights-im-museum
En de wikipedia pagina van het museum is: http://de.wikipedia.org/wiki/Auto-_und_ ... m_Sinsheim
Afbeelding
En het grappige is dat hier slechts de helft van de totale collectie aanwezig is. De andere helft staat 40 km verderop in het ´zustermuseum´ in Speyer. Daar hebben ze als hoogtepunten de Russische spaceshuttle Buran, een Boeing 747 en een onderzeeboot staan, naast de uitgebreide ´gewone collectie.´
De links naar dat museum zijn: http://speyer.technik-museum.de/highlights-im-museum (officiele site) en http://de.wikipedia.org/wiki/Technik_Museum_Speyer (Wikipedia).

Dus als je nog een interessant tripje wil plannen, kan ik je aanraden om een of meer van bovenstaande musea te bezoeken. De beide techniekmusea liggen trouwens in de buurt van de Hockenheimring. Stuttgart ligt 570 km van Utrecht (en 450 km van Maastricht) en zowel de Nurburgring als Hockenheim liggen redelijk op de route naar Stuttgart, dus dat valt te combineren. Zelf ik had ik graag ook de circuits bezocht, maar dat bleek qua planning helaas niet mogelijk.
Mocht je nu zin krijgen om een of meer van deze musea te bezoeken :cool: stel dan gerust je vragen (al staat op de websites ook veel goede informatie).

supernova
Gebruikersavatar
belcar
Berichten: 976
Lid geworden op: ma 17 aug 2009 13:57
Locatie: antwerpen

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door belcar »

Mooi verslagje en erg goede foto's :worshippy: :worshippy:

Precies wel de moeite waard om ze allebei eens te bezoeken :)
Harry: I want you to go back out on that track and hit the pace car.
Cole: Hit the pace car?
Harry: Hit the pace car.
Cole: What for?
Harry: Because you've hit every other goddamned thing out there, I want you to be perfect.
Gebruikersavatar
supernova
Berichten: 356
Lid geworden op: di 07 sep 2004 01:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door supernova »

cbnl 66 schreef:[...] ..laat even weten waar en hoe je daar het beste heen kan gaan.. en hoe duur de entree was.. :thump_up:
Mercedes museum
Het Mercedes museum is op maandag gesloten, maar wel op zondag de hele dag open. Toegang is 8 euro voor volwassenen en 4 euro voor studenten (en voor kinderen, militairen, werklozen en leden van de Mercedes Club zie ik staan op de site). En voor dat bedrag loop je dus (ook als niet-Mercedes-fan) de hele dag met je mond open te kwijlen naar die prachtige collectie. Zo'n value-for-money ben ik niet eerder tegengekomen! Dit is echt een walhalla voor autoliefhebbers en dat is niet overdreven. In dit document staan trouwens alle praktische dingen over het museumbezoek:
http://www.mercedes-benz-classic.com/co ... pdf_en.pdf
Zo staat er dat je ook een rondleiding door de fabriek kan krijgen (hebben we helaas niet gedaan). :cool: Het museum ligt (net als het Porsche museum) aan de rand van de stad en is goed te bereiken met de auto en met de S-baan (snelle metroverbinding).

Porsche museum
Het Porsche museum heeft dezelfde openingstijden als het Mercedes museum en is dus op maandag gesloten, maar wel op zondag de hele dag open. Toegansgprijs ook 8 euro voor volwassenen en kinderen tot 14 jaar gratis. Ja, die gasten willen echt graag dat er zoveel mogelijk bezoekers komen. Hier heb je voor die 8 euro een paar uur vermaak (de collectie is half zo groot als bij Mercedes, 80 auto's ipv 160), dus dat is geen geld. Het museum ligt ook aan de rand van de stad (maar niet in de buurt van het Mercedes museum) en is zowel met de auto als de S-baan (metro) bereikbaar, alleen is het iets lastiger te vinden dan het Mercedes museum dat langs de snelweg ligt. De praktische zaken over het museumbezoek staan hier: http://www.porsche.com/international/ab ... torservice

Hotels
Om een hotel te boeken kan je gebruik maken van deze site: http://www.booking.com. Na even goed puzzelen kan je er redelijke tot goede hotels dichtbij het centrum van Stuttgart vinden voor minder dan 30 euro per per persoon per nacht. Wij hadden een hotel dat redelijk dichtbij het centrum lag, maar er zijn ook hotels in de buurt van het Mercedes museum of het Porsche museum (dan zit je wel in een buitenwijk).

Vervoer
Let even op als je met de auto Stuttgart inrijdt, dan heb je een milieuvignet nodig (anders kans op een boete). Zo'n vignet kan je bij de ANWB kopen: http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/ ... sland.html
Het openbaar vervoer is zeer goed, met de U-bahn en S-bahn (metrolijnen) kan je overal goed komen (beide musea hebben trouwens een eigen S-bahn halte). Wij hebben veel met de metro gereisd en dat beviel prima. Uitgebreid netwerk, met toeristenkaart (zie hieronder) niet duur, bovengrondse deel heel handig voor sightseeing en rijdt lekker vaak tot middernacht.

Toeristeninformatie
De VVV (website: http://www.stuttgart-tourist.de/index_ENG.htm) is er behoorlijk goed. Het kantoor zit bij het Centraal Station en voor toeristen is er de Stuttcard te koop. Met die kaart kan je voor 18 euro per persoon 3 dagen onbeperkt met het openbaar vervoer reizen en krijg je korting op allerlei dingen in de stad (bij sommige restaurants kan je ermee zelfs voor de helft van de prijs eten!).
Een aanrader is om ook de 'Fernsehturm', een hoge televisiemast, te bezoeken. Je kan op die toren (iets van 200 meter hoog) mooi over de stad uit kan kijken (zie: http://www.stuttgart-tourist.de/ENG/sig ... ehturm.htm. Ik geloof dat een kaartje maar 2 euro was (en je hoeft niet met de trap omhoog :wink: ).

Techniekmusea (ook echt een aanrader!)
De techniekmusea in Sinsheim (zie foto's en links in m'n vorige post) en Speyer zijn alle dagen van het jaar open en de toegang is bij allebei 13 euro. Omdat je er zoveel moois en bijzonders ziet (waardoor een hele dag voor veel bezoekers zelfs nog te kort is) en beide musea op de route naar Stuttgart liggen, zou ik echt aanraden om een dag extra uit te trekken om 1 van deze musea te bezoeken. Die duitsers weten heel goed hoe ze een interessant museum moeten maken, het staat er barstensvol bijzondere dingen.

Conclusie
Dus een tripje naar Stuttgart kan ik zeker aanraden! De drie musea waar ik ben geweest zijn allemaal superinteressant en absoluut niet te vergelijken met de musea op dit gebied in ons land. Van Stuttgart zelf had ik verwacht dat het een saaie, grauwe industriestad zou zijn, maar het is in feite een gezellige en sfeervolle stad, dus het is ook geen straf om daar een paar dagen te verblijven.

M'n reactie is 'iets' uitgebreider geworden dan ik gepland had, maar dat komt omdat ik weer zo enthousiast raak over al het moois dat ik er gezien heb en jullie graag wil aanmoedigen om ook die musea te gaan bezoeken! Als je daar aan het eind van de dag het museum uit loopt, dan heb je echt een overload aan bijzondere auto's gezien :drool: en daarvan kan je nog lang nagenieten... :mrgreen: Als er nog meer vragen zijn, dan hoor ik dat wel (of je boekt dat tripje toch gewoon gelijk :wink:)
Gebruikersavatar
porsche228
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 30 jun 2008 21:58
Locatie: Farmsum

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door porsche228 »

ik heb de foto's bekeken, er stond nog geen reis gepland voor de vakantie maar ik zal het hier eens overhebben geweldig.
bedankt :worshippy: :worshippy: :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paultje
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 29 aug 2004 21:15
Schaal: 1:43

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door Paultje »

Ik was dit jaar ook naar Stuttgart en ook zeker een bezoek aan het Porsche en Mercedes Museum gedaan. Beide museums waren super niet normaal wat je daar allemaal ziet :drool: Het porsche museum had een redelijke shop met wat modellen, het mercedes museum had een mega store met heel veel modellen enzovoort dus zeker weten een bezoekje waard beide :D !!!!
Audi!!!!!!!
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door Peter Parker »

Ik heb meer met Porsche, maar wat een bekende zeg. Zou zo graag die een keertje in het echt zien. Fantastisch! Hoelang is Stutgard rijden vanaf...zeg Amsterdam?
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door andre »

@ Peter Parker , ik heb het even voor je opgezocht via www.routenet.nl :
Reisduur: 5:33 u
Afstand: 617,9 km
Vertrekadres: Amsterdam (NL, 1011)
Bestemming: Stuttgart (D, 70173)
Het is dus wel een eindje kachelen om er te komen vanuit Amsterdam.

Mooie musea ben je geweest , :thump_up:
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
niva
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 19 mar 2008 16:34
Contacteer:

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door niva »

ps zijn er ook modellen te koop
Ik ben een aantal jaren geleden in het Mercedes museum geweest en toen waren er volop modellen te koop. Heb er toen 22 meegenomen (ook voor andere verzamelaars). Die modellen waren toen hooguit de helft van wat ze hier in de winkels kosten. Of dat nu nog zo is weet ik niet.
Gebruikersavatar
supernova
Berichten: 356
Lid geworden op: di 07 sep 2004 01:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door supernova »

Peter Parker schreef:Ik heb meer met Porsche, maar wat een bekende zeg. Zou zo graag die een keertje in het echt zien. Fantastisch! Hoelang is Stutgard rijden vanaf...zeg Amsterdam?
Wij hadden zelf helaas allebei geen beschikking over een auto en zijn daarom met de hogesnelheidstrein (ICE) naar Stuttgart gegaan. Prijzen vanaf 144 euro per persoon voor een retourticket (via http://www.nshispeed.nl en de kaartjes kan je ook bij de internationale balie kopen). Let wel op: ze hanteren variabele prijzen, in het weekend en andere 'populaire' tijdstippen zijn de kaartjes duurder en kort voor vertrek zijn de goedkope kaartjes waarschijnlijk uitverkocht.
De reistijd is ongeveer 5,5 uur inclusief een (noodzakelijke) overstap in Frankfurt of Mannheim. De ICE beviel ons goed, er was redelijk wat bagage- en beenruimte, hij reed tussen de 200 en 300 km p/u en je kan in die trein lekker relaxen. Vooral het stuk door de Eifel is nog redelijk bochtig en heuvelachtig, het was best apart om in een trein te zitten die daar met 200+ doorheen raast. Je kan soms ook helemaal voorin in de trein zitten, daar staan een paar stoeltjes vlak achter de machinist en dan kan je door de 'panoramavoorruit' mee kijken. Met die snelheden ziet dat er best spectaculair uit. :cool: Je kan de ICE naar Stuttgart nemen vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Het is niet echt een goedkope optie, maar het biedt dus wel een aantal voordelen tov de auto. Daarnaast is 1200 km rijden (heen en terug vanaf Amsterdam) qua brandstof ook al snel 150 euro of meer. Als je alleen naar Stuttgart gaat is de ICE mogelijk dus zelfs goedkoper.

De prijzen van de modellen in de museumshops heb ik niet onthouden, ik weet nog wel dat er veel modellen stonden en dat ik volgens mij geen echte koopjes gezien heb. Maar ik was door al het visuele geweld dat ik in de paar uur daarvoor gezien had nog redelijk overdonderd :shock:, dus ik kan me niet veel meer van de museumshops herinneren. :wink:
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door Johan »

Waanzinnig tips hierzo, dit ga ik zeker onthouden want die musea zijn meer dan de moeite waard.
Nadeel is wel dat het niet echt naast de deur is en je er wellicht een midweekje van zou moeten maken ofzo.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3350
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door St. Paul »

Om het dan verder uit te breiden. :mrgreen:

Afbeelding


Bij het Porsche Museum om de hoek ligt de Stuttgartse versie van Meilenwerk. Gratis toegang en, als je Ferrariliefhebber bent, de moeite, ik heb nog nooit zoveel Ferrari's in zo een kleine ruimte gepropt zien worden. Gelukkig zat er ook een Maserati, Lamborghini, Wiesmann en Bentley dealer. Stuttgart is kleiner en minder leuk dan de Berlijnse en Dusseldorfse versie maar deze heeft als extraatje het V8 Hotel. Helemaal in stijl met thema kamers rond auto's.

Circuits

Als je je rit een beetje goed plant kom je langs zowel de Hockenheim als Nürburg. Beide goed bekend. Tussen het Porschemuseum en Meilenwerk ligt de Solitude Ring, die is veel minder bekend maar is gewoon openbare weg. :angel: Natuurlijk, het is nu een 2-baans doorgaande weg, maar deze ligt er (op 1 bocht die rotonde is geworden na) vandaag de dag nog precies zo bij als toen. Er werden enkele jaren ook non championship F1 races gereden en echt alle keren werden deze gewonnen door grote namen in de racegeschiedenis. Van Von Trips tot Amon. De races trokken tot wel een half miljoen bezoekers. De baan wordt vergeleken met de Nordschleife, in de buurt van een kasteel, midden in de bossen en iets van 12 km+ slingerende baan en beide banen behoren tot de oudste in Duitsland. Al is de Nordschleife toch wel grotere klasse. Maar daar moet je betalen en hier kun je, mits die Polizei nicht da ist best wel even knallen. :mrgreen: Let wel je hebt tegenliggers en zit tussen dagelijks verkeer, maar op het rechte stuk gaat 120 tot 140 makkelijk en zeker bij de heuvel krijg je al een goed gevoel van wat racers toen doormaakte. Staan links en rechts wel wat kruisjes in de berm dus je zou niet de eerste zijn die er een boom kopt. Eind Juli 2011 is er tevens een festival van een dag of 3 waar wagens en racers van toen nog eens een rondje knallen. :thump_up:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door St. Paul op za 16 jul 2011 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
bugatti
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 11 jun 2010 19:30
Schaal: 1:18
Locatie: hoogvliet

Re: Fotoverslag van Mercedes en Porsche musea in Stuttgart

Bericht door bugatti »

toen ik op werkweek ging naar oostenrijk kwamen we langs die concorders op de snelweg.
Plaats reactie