Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door buttonfreak »

Afbeelding
Autocult: Shelter (1:43)

De Shelter was een Nederlands automerk uit 1954. Het was het geesteskind van Arnold van der Goot, die voorheen bij de Britse vliegtuigfabrikant Bristol Aeroplane Company had gewerkt. Het ging om een kleine dwergauto met slechts drie wielen die voor de stad gedacht was. De Nederlandse regering had wel interesse in het project omdat het autoverkeer toen al een probleem was in Amsterdam.

De auto was vrijwel geheel zelf gebouwd, tot aan de motor toe. Slechts delen zoals de carburateur, starter, ruiten en dergelijke werden elders gefabriceerd. Van der Goot construeerde zelfs een pers waar het dak mee gevormd kon worden. De constructie van de motor maakte het mogelijk om koppeling en versnellingsbak in enkele minuten te verwisselen. Het wagentje was 2 meter lang en woog 220 kilo.

Het project werd uiteindelijk geen succes doordat - zo wordt er geschreven - assen braken en motoren in brand vlogen. Maar de ANWB schreef in die tijd al dat de wagen niet meer van zijn tijd was. Van der Goot had er al tien jaar aan gewerkt. Was de wagen zo'n 5 jaar vroeger gekomen was er wellicht een bescheiden succes geweest, maar in 1954, slechts enkele jaren voor de DAF 600 werd geïntroduceerd, wou het publiek al een "echte" auto met vier wielen. Van der Goot had al voldoende onderdelen voor 20 auto's maar slechts 7 werden daadwerkelijk gebouwd. Er zijn in ten minste twee exemplaren overgebleven, waarvan één bij Van der Goots zoon Erik en een bij verzamelaar Sjoerd ter Burg.

Opmerkelijk is dat een Duitse modelautofirma deze Nederlandse wagen maakt. De firma maakt echter meer bijzondere wagens - het lijkt zelfs de specialiteit van de firma te zijn. Zo maakt het o.a. de Argentijnse Zunder. Hiertelande nagenoeg onbekend, de Lightburn Zeta uit Australië en de "Kohlruss Käfer" uit Oostenrijk.
Gebruikersavatar
Bien
Berichten: 2124
Lid geworden op: do 31 jul 2008 10:03
Schaal: 1:43
Locatie: Simpelveld

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door Bien »

Ik kende deze nog niet. Apart modelletje! :thump_up:
Gebruikersavatar
Veicolo
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 09:05
Schaal: 1:43
Locatie: Zuidwest Drenthe

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door Veicolo »

Ik ook niet! Geinig ding met een heel mooi achtergrond verhaal er bij. Concept doet me een beetje aan de Peel P50 denken.
Rock & Roll!!!
Gebruikersavatar
straatauto
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 22 sep 2007 17:25
Contacteer:

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door straatauto »

Ziet er inderdaad erg leuk uit!
Ik had hem nog niet eerder gezien.
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door buttonfreak »

In afwachting van nog een pareltje, eerst deze onderbelichte kleine stadswagen van Honda
Afbeelding
Kyosho: Honda City R
Gebruikersavatar
Veicolo
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 09:05
Schaal: 1:43
Locatie: Zuidwest Drenthe

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door Veicolo »

Ha! Die was compleet uit mijn geheugen gewist. Is 'ie hier ten lande leverbaar geweest? Ik heb eigenlijk geen idee. De City heeft wel wat weg van een kleine Jazz geloof ik. Leuk model met daverende veiligheidsvoorzieningen in de vorm van spiegels als opgeheven vuisten :D
Rock & Roll!!!
Gebruikersavatar
Veicolo
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 09:05
Schaal: 1:43
Locatie: Zuidwest Drenthe

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door Veicolo »

Bij mij is het een beetje stil op het aanwinstenfront. Toch heb ik er onlangs eentje aangeschaft. Weliswaar geen Fiat maar er wel heel dichtbij:
Afbeelding
Afbeelding

(Fiat) Abarth 2400 uit 1961. Ik weet niet zo gek veel over deze auto te vertellen helaas. De carrosserie is een coupé (2+2) en komt van de Fa. Allemano. De techniek is van de Fiat 2300S. Dus met die mooie 6-cilinder in lijn in het vooronder en uiteraard aangepast (o.m. 3 carburateurs) door Carlo. De motor levert 144 pk en kan rond de 200 km/u halen. Volgens overlevering is dit de lievelingsauto van Abarth waar hij zelf in reed.
Het modelletje is van Metro.
Rock & Roll!!!
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door buttonfreak »

Veicolo schreef:Ha! Die was compleet uit mijn geheugen gewist. Is 'ie hier ten lande leverbaar geweest? Ik heb eigenlijk geen idee. De City heeft wel wat weg van een kleine Jazz geloof ik. Leuk model met daverende veiligheidsvoorzieningen in de vorm van spiegels als opgeheven vuisten :D
Als de Jazz en dan met de spiegels op de gebruikelijke plaats. https://www.flickr.com/photos/harry_nl/13513309674
Gebruikersavatar
Veicolo
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 09:05
Schaal: 1:43
Locatie: Zuidwest Drenthe

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door Veicolo »

Nou ja zeg! Het is de Jazz onder een andere naam. Ik schaam :oops: . Dank weer voor de aanvullende info :thump_up: .
Rock & Roll!!!
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door buttonfreak »

Afbeelding
Tema Toys: DAF 33 Kombi

De derde Nederlandse auto in 1:43 voor mij en er komt een vierde aan en in een maand tijd! (Ik heb wel meer 1:43 en Nederlands, maar niet binnen een maand)
Gebruikersavatar
Veicolo
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 09:05
Schaal: 1:43
Locatie: Zuidwest Drenthe

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door Veicolo »

Ja, de bijna iconische Daf 33 in WegenWacht outfit. Die is erg leuk buttonfreak, en zo te zien ook best wel mooi uitgevoerd qua details.
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat deze Daf het veld moest ruimen voor een ander merk daar hij de letterlijk de "last" niet meer kon dragen, zoveel zooi moest er mee. Klopt dat?
Rock & Roll!!!
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door buttonfreak »

Veicolo schreef:Ja, de bijna iconische Daf 33 in WegenWacht outfit. Die is erg leuk buttonfreak, en zo te zien ook best wel mooi uitgevoerd qua details.
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat deze Daf het veld moest ruimen voor een ander merk daar hij de letterlijk de "last" niet meer kon dragen, zoveel zooi moest er mee. Klopt dat?
Volgens de ANWB wel: http://www.anwb.nl/wegenwacht/opweg/70- ... iatuurauto

Niet het eerste model van de DAF 33 bij de ANWB, Lion maakte er al eens eentje (heb het zelfs staan)
Gebruikersavatar
chummy dj
Berichten: 4704
Lid geworden op: di 24 jul 2007 13:10
Locatie: Belgie

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door chummy dj »

Mooie update...

Porsche 911 Autoart 1/18

Afbeelding
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door buttonfreak »

Afbeelding
Autocult: Gatso 4000 Aero Coupe (1:43)

Zo, nu een leuk nieuw model van Autocult. Ja, weer de Duitse firma Autocult. Deze firma blijkt obscure auto's te maken en deze Gato 4000 aero coupe met verschuifbare kap is een goed voorbeeld. Maker is Maus Gatsonides. Rallycourer (succesvol: winnaar van de rally Monte Carlo) en bovendien uitvinder van de Gatsometer, de beruchtte flitspaal. Aanvankelijk zou deze wagen Gatford genoemd worden, maar de Franse tak van Ford, Matford vond dit geen goed idee en Maus Gatsonides moest in korte tijd alle brochures aanpassen. Slechts een handjevol Gatso's werden uiteindelijk gemaakt.
Gebruikersavatar
Veicolo
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 09:05
Schaal: 1:43
Locatie: Zuidwest Drenthe

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door Veicolo »

buttonfreak schreef:Volgens de ANWB wel: http://www.anwb.nl/wegenwacht/opweg/70- ... iatuurauto
Ja, ik zie het, dank voor het zoeken. Doet mijn geheugen gelukkig nog een beetje zijn best :lol: .
Rock & Roll!!!
Plaats reactie