1:43 Simtek diorama(tje) Jos Verstappen (EINDRESULTAAT)

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

1:43 Simtek diorama(tje) Jos Verstappen (EINDRESULTAAT)

Bericht door Matt Modelautos »

Na een half jaartje lekker niksen toch maar weer besloten om weer eens iets te gaan bouwen. :oops:
Ik ben even in de rommeldoos op zoek gegaan en wil er het volgende uit gaan persen.....:
Een regenversie van de Simtek uit 1995 waarmee Joske weer eens met panne kwam te staan. Helaas heeft hij maar 5 races gereden in deze (overigens schitterende) auto. Of dit model de juiste decals bezit laat ik overigens in het midden...Ondanks dat hij er maar 5 races mee gereden heeft heb ik nog nooit ook maar één juist exemplaar eruit weten te halen. Dus degene die dit wél zeker weet:....geef maar een seintje.

Dit zijn de onderdelen:
Afbeelding

Als eerste heb ik zoveel mogelijk te gebruiken onderdelen bij elkaar gescharreld. Te weten:
-Een 1:43 Simtek (uit een eerder mislukt projectje... :cry: )

-3M (korrel 220) schuurpapier voor wegdek. Ik heb dit bewust zwart gehouden om later een zo realistisch mogelijk nat wegdek te verkrijgen. (of dit gaat lukken moet later nog blijken.)

-Vangrail is nog steeds afkomstig uit een voorraadje Fleissman....

-Denizen (uitstappend) figuurtje. Met losse handschoentjes en stuurtje op auto.

-Stukje gras van modelspoorbaan.

-2mm aluminiumdraad voor reclameborden.

-Originele velgen van model.

-Regenbanden overgehouden uit een Tameo kitje, inclusief juiste banden-decals.

-Reclame en XTC decals word "eigen" werk.


Als grondplaat gebruik ik een stukje MDF van 188 bij 140mm.
Dit overigens ALLEEN omdat ik al mijn diorama'tjes in deze maat heb gemaakt.....
Afbeelding


De curbstones waren wel wat meer werk....
Ik heb uit een kunststof plaatje van 2mm dik de juiste lengte geknipt. Hierna zijn ze "afgerond"....d.w.z. vooraan iets lager en achteraan iets hoger gehouden. Tenslotte heb ik om de 5mm en sleufje gezaagd om de indruk van losse elementen te verkrijgen. Hierna ga ik alles in hoogglanzende (rood/witte) verf schilderen, wederom voor het "wetlook" effect......maar nogmaals...HOOP IK.
Afbeelding
p.s.
voor degene die ervaring heeft met "wetlook" sta ik voor alle ideeën / suggesties open. :thump_up:
Mijn gedachte gaat op dit moment nog uit naar alles airbrushen met DIAGLOSS BLANKE LAK. Dit geeft hetzelfde effect als b.v. de blanke lak die op notenhouten dashboards zit van sommige zéér exclusieve (Engelse) autos......... :mrgreen:




UPDATE 20-08-2006:
Het model is eerst voorzien van XTC decals. (auto was alleen in de GP van Spanje van de Nederlandse vlag voorzien). Daarna zijn regenbanden aangebracht en deze vervolgens met grasstrooisel beplakt. Dit omdat nat gras nu eenmaal aan de banden blijft plakken........Omdat Jos straks uit de auto stapt, is het stuurtje ook verwijderd en op de auto gelegd. Als laatste heeft de auto een "dirt-look" gekregen. Nou moet ik er meteen bijvertellen dat de auto op de foto's véél smeriger lijkt dan het model in het echt is. :?: ...zal wel aan de belichting liggen. :think:
Afbeelding


Voor het natte wegdek heb ik vele dingen uitgeprobeerd zonder eigenlijk het gewenste resultaat. Zoals blanke PU Diagloss lak,...helaas trekt dit te geel van kleur op. Verder heb ik ook een soort kunsthars geprobeerd wat in de modeltreinenwereld word gebruikt om beekjes etc. van te maken.... helaas was dit te stropering.
Maar soms is het zo eenvoudig dat je het eerst niet ziet. Dit wegdek is gemaakt door het te printen op 240gr. hoogglans fotopapier. De weerspiegeling is er mooi in te zien.
Voor degene die het ook wil gaan gebruiken,...je kunt natuurlijk ook meteen de belijning meeprinten (indien nodig). :idea:
Verder nog reclamebordje erbij en moddersporen op het gras gemaakt met Wasco krijt.
Afbeelding



Eindresultaat 16-09-2006:

HET ZIT EROP.!!!!
Het heeft zijn tijd nodig gehad, maar hij is af. Het is oorspronkelijk begonnen als "aardigheidje" met (bijna) allemaal oude spullen uit de rommeldoos om het een en ander uit te proberen, maar gaandeweg is er stieken toch hééél veel tijd in gaan zitten.

Zo zijn er sinds de laatste update heel wat aanpassingen gedaan.
-De onderkant van het diorama heb ik afgewerkt met antislip stripjes.
Afbeelding



-De auto is verlaagd zodat de rijhoogte weer is zoals hij hoord te zijn.
-Ook is de auto in verschillende lagen blanke lak gezet.
-Stuurtje is weer teruggezet in de auto, en daarvoor in de plaats liggen er nu handschoentjes op de neus van de auto.
-De figuurtjes waren echt friemelwerk, vooral de decals was gepruts op de vierkante millimeter.
Afbeelding

Afbeelding



-Het gedeelte tussen de onderste en bovenste vangrail is nu beter afgewerkt dan eerst en is in een hoogglans verf gezet.
Met tenslotte DIT als eindresultaat:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Matt Modelautos op wo 15 nov 2006 11:45, 10 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
BMW M3
Berichten: 773
Lid geworden op: vr 04 mar 2005 22:23
Locatie: Gapinge (Zeeuwland)

Bericht door BMW M3 »

Héérlijk!

Matt is dan weer (eindelijk :P ) aan het werk dus kunnen we weer genieten van zijn prachtige bouwkunsten, en dan nog een diorama ook! :thump_up: :worshippy:

Als ik dit zie ziet het er al veelbelovend uit!

Heb zelf geen ervaring met het "wet-look" maar ben toch erg benieuwd naar het resultaat! :thump_up:
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erikderaaf
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 28 apr 2006 22:45
Schaal: 1:18
Locatie: Uden

Bericht door Erikderaaf »

leuk idee, ik ben benieuwd.

ik weet dat er van faller (treinbanen) speciale 'watervloeistof' is om vijvers en watervallen te maken, heeft geloof ik de dikte van behangplaksel en dat droogt helder op, met glans...

t'is maar een idee. mocht je hier meer over willen weten kun je PB tje sturen
Een hele hoop Ferrari's 1:18 en een bescheiden berg Hotwheels...
Gebruikersavatar
Special Models
Berichten: 315
Lid geworden op: di 12 jul 2005 01:38
Locatie: brakel

Bericht door Special Models »

Matt

Zoek je afbeeldingen van de San Marino versie???
Daar kan ik je wel aan helpen als je die wilt hebben.
Verzamelen is de kunst van het kopen
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Erikderaaf schreef:ik weet dat er van faller (treinbanen) speciale 'watervloeistof' is om vijvers en watervallen te maken, heeft geloof ik de dikte van behangplaksel en dat droogt helder op, met glans...
t'is maar een idee. mocht je hier meer over willen weten kun je PB tje sturen
Bedankt voor de tip. :thump_up: Mocht het niet lukken met de Diagloss PU lak zal ik dit zeker proberen.


Special Models schreef:Zoek je afbeeldingen van de San Marino versie???
Daar kan ik je wel aan helpen als je die wilt hebben.
Heej Arie...ik heb zelf voldoende foto's van de Simtek, het probleem is alleen dat het zogoed als onmogelijk is om de juiste GP bij de juiste foto's te zetten. Ik krijg dus geen goed beeld van één volledige auto bij één GP
Het enige wat ik weet is dat Jos in de Simtek heeft gereden in de volgende 4 GP's:
-Brazilië
-Monaco
-San Marino (natte race).
- Argentinië (natte race).

Ik ga voor de GP van Argentinië, omdat ik zeker weet dat in de GP van San Marino geen luchtroosters in de sidepots zaten. Van de Argentinië uitvoering weet ik dit niet.. :oops:
Mocht dit ook zo zijn,...heb ik pech gehad, laat ik het toch zo. :whistle:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Special Models
Berichten: 315
Lid geworden op: di 12 jul 2005 01:38
Locatie: brakel

Bericht door Special Models »

Dan ga ik je nu teleurstellen Matt...
De Argentinië heeft ook geen roosters in side pot....
Afbeelding
Verzamelen is de kunst van het kopen
Gebruikersavatar
fish88
Berichten: 3176
Lid geworden op: zo 30 jan 2005 19:59
Schaal: 1:43
Locatie: Achter mn computer, hoezo?

Bericht door fish88 »

Heeft jos in ieder van die 4 races een simtek gecrash dat je zomaar kan kiezen van welke GP je het gaat maken :shifty: . Geen wonder dat ze Failliet zijn gegaan :silenced:
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Gebruikersavatar
JoostV6
Berichten: 504
Lid geworden op: vr 21 jan 2005 12:48
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door JoostV6 »

Leuk, weer een mooi diorama'tje om te volgen :thump_up:

Ben nu al benieuwd naar het eindresultaat :mrgreen:
Afbeelding
94x Verstappen: 30x 1:18/4x 1:24/1 x 1:32/57x 1:43/2x 1:64 en nog een paar te gaan....
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Bericht door boerke04 »

fish88 schreef:Heeft jos in ieder van die 4 races een simtek gecrash dat je zomaar kan kiezen van welke GP je het gaat maken :shifty: . Geen wonder dat ze Failliet zijn gegaan :silenced:
Zegt de Montoyafan...... :wink: :lol: .

Nee Fish, de Simtek was zo onbetrouwbaar als de ziekte. Van wat ik me nog kan herinneren waren het vooral ploffende motoren en nog meer van die ongein die Jos verhinderden om mooie dingen te laten zien.

@Matt, mooi project :thump_up: . Ook je keuze voor de GP van Argentinie vind ik mooi, dat was immers toch de GP waarin Jos op puntenkoers lag in die oh zo mooie maar oh zo hopeloze wagen :mrgreen: :thump_up: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Special Models
Berichten: 315
Lid geworden op: di 12 jul 2005 01:38
Locatie: brakel

Bericht door Special Models »

Wat ik me nog kan herinneren van deze prachtwagen????
Hij reed er zelf mee voor Mansell die in de McLaren reed :mrgreen: :mrgreen:
Die Jos deed het zo gek nog niet in die wagen :lol:
Verzamelen is de kunst van het kopen
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

fish88 schreef:Heeft jos in ieder van die 4 races een simtek gecrash dat je zomaar kan kiezen van welke GP je het gaat maken :shifty: . Geen wonder dat ze Failliet zijn gegaan :silenced:
Ik moet mezelf eerst even corrigeren.... :oops:
Jos heeft 5 races gereden in de Simtek i.p.v. 4
Hij is echter nooit met deze auto gecrasht.!!!! (tijdens een race).
-Brazilië (uitgevallen door defecte koppeling).
-Argentinië (uitgevallen door defecte versnellingsbak).
-San Marino (uitgevallen door defecte versnellingsbak).
-Spanje. (gefinisht als 12de).
-Monaco (uitgevallen door defecte versnellingsbak).

Hij komt dan ook met panne te staan in dit diorama. :mrgreen:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Bericht door Jolly Club »

Afbeelding
Nee Fish, de Simtek was zo onbetrouwbaar als de ziekte.
Ding was zo slecht dat zelfs het horloge op de neus achter liep :twisted:

Goed om te zien dat je weer aan het 'knutselen' bent geslagen Matt :thump_up:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
harrienac
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 03 mar 2004 19:33
Locatie: oud gastel

Bericht door harrienac »

ik ben benieuwd matt , naar dit eindresultaat
laat maar gauw wat foto's zien
grt harrienac
Gebruikersavatar
JoostV6
Berichten: 504
Lid geworden op: vr 21 jan 2005 12:48
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door JoostV6 »

Matt Modelautos schreef:[..]
-Monaco (uitgevallen door defecte versnellingsbak).

Hij komt dan ook met panne te staan in dit diorama. :mrgreen:
Wat ik me nog kan herinneren van deze race dat hij bij de start niet eens weg kon rijden door die K* versnellingsbak....dus geen enkele ronde gereden toen.

Ik zie hem nog zo zitten op de sidepot van z'n Simtek toen hij weggeduwd werd van de startgrid door de marshall's.

Misschien ook iets voor een diorama??
Afbeelding
94x Verstappen: 30x 1:18/4x 1:24/1 x 1:32/57x 1:43/2x 1:64 en nog een paar te gaan....
Gebruikersavatar
JHZ
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 14:15
Locatie: Goutum

Bericht door JHZ »

Ik heb ook nog een Simtek diorama staan 1/43 met de XTC uitvoering :dance:Afbeelding
Plaats reactie