Hoe laat je een nieuw model oud lijken?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Gesloten
Monty2004
Contacteer:

Bericht door Monty2004 »

truffeltje100 schreef:Toen heb ik besloten om er eentje zelf vies te maken om hetzelfde effect te krijgen. Ik heb een nieuwe F2001 meegenomen naar de tuin van m'n ouders en hem daar een paar keer om de Lariks boom laten scheuren, vies was ie wel, maar het leek nergens naar!

Nog een idee is om het model in een emmer met gebruikte motorolie te deponeren en deze na een week er weer uit te halen! :wink:

Volgens mij is airbrush de beste optie om een auto netjes vuil te maken.
Zeker weten doe ik het niet (ik probeer zoiets dan ook niet)

Veel succes met je volgende F12001!

Mvg
Jakob
Schumi28
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Tja je kan ze in Duitsland laten airbrushen weet ik, maar niet dat je er dan 1 opstuurd en smerig terugkrijgt.\

Gewoon mailen bij een bepaalde aanbieder die al meer besmeurde modellen verkoopt, zoals HRmodels die doet dat wel meer vragen of die er zo'n voor je wilt maken
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

äfter the race versions" zijn heel moeilijk te maken als je nog nooit zoiets gedaan hebt. Je zit namelijk met vanuit welke hoek je moet spuiten en helang en hoeveel. Ik zou eerst maar eens een paar oude F1 wagen kopen en daarop oefenen. (als je het toch zelf wilt doen) Anders zo ik hem gewoon weg laten brengen.
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Er zijn een aantal technieken voor nodig:

Airbrush, voor het "algemene" vuil, dus om de auto van een vuile waas te voorzien. Eventueel zou je dit ook kunnen doen met koolstofpoeder (om deursloten te smeren) maar dan blijf je zelf ook vuile klauwen houden als je het model aanraakt.
Eventueel zou je het ook kunnen doen door met een spuitbus zwart of antraciet op een grote afstand, en enigzins van voren, een paar keer langs het model te gaan.

Het tweede vuil, is vuil dat zich alleen maar op bepaalde plekken ophoopt, zoals achter banden, uitlaten etc. Dit wordt vaak gedaan door "dry-brushing". Doop een relatief grote, grove penseel in verf (bruin, zwart, in ieder geval mat) en maak de penseel weer zo droog mogelijk, je wilt niet verven, maar slechts een beetje vervuilen. Ga ook slechts licht over het oppervlak. Je kan altijd nog meer vuil toevoegen.

De exacte details, beste kleurcombo's etc weet ik niet, maar als je het wilt leren, ga eens op zoek bij de modelspoorbaan forums, bij de mensen die figuren schilderen, etc.

Alfa Romeo, schaal 1:8, na de finish van de Mille Miglia:
Afbeelding
Afbeelding

[MOD-EDIT]ik heb je foto even in tweeën gehakt en ergens ge-upload, zodat men niet in de breedte hoeft te scrollen
Squid

Bericht door Squid »

ik vind dat vuil er erg vet uit zien, heeft iemand meer plaatjes
2cv

Bericht door 2cv »

Squid schreef:ik vind dat vuil er erg vet uit zien, heeft iemand meer plaatjes

Vet is ook vuil (soms) :D
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

ik vind dat vuil er erg vet uit zien, heeft iemand meer plaatjes
Als je meer foto's van zulke modellen wilt zien, Hotwheels heeft er ook enkele gemaakt die 'smerig' zijn. Zogenoemde 'na de race' versies.
Afbeelding
model1op43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

We zijn een beetje off topic geloof ik, want het begon met vuile race-auto's ...

Maar in de lijn van de vorige posts moet ik deze ook even kwijt, echt fantastisch van Vanguards:

Afbeelding
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Ik zie hier verschillende dioramas staan. Kwam op een site nog attributen die hier misschien van toepassing op konden zijn. De volgende dingetjes kwam ik tegen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meer van deze speciale diorama attributen zijn te vinden op http://www.hr-specials.de

Afbeelding
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

De bouw van een pitststop diorama: vraagje...

Bericht door Matt Modelautos »

Ben begonnen aan een compleet pitsstop diorama 1:18, met alles compleet erop en eraan: stuk pitlane, pitsbox, pitcrew, brandblussers, reserveonderdelen, versleten banden ( al gereed en zullen binnenkort foto's over verschijnen over hoe ze te maken)
Zal hier dit topic voor gebruiken.
Ook wil ik de auto voorzien van "racevuil". Hier is een tijdje geleden al een topic over geweest, maar kan het niet meer vinden. Kan ook door storing verdwenen zijn. Kan iemand mij misschien nog aan de link helpen indien die er nog is.?? :worshippy:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Timo911
Contacteer:

Bericht door Timo911 »

Enkele voorbeelden van Porsches die door Exoto zo met race-vuil gespoten zijn..
De 935 Le Mans Finish Line heb ik zelf en kvind het wel mooi gedaan.

Porsche 910 Nurburgring
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Porsche 935 Le Mans Finish Line
Afbeelding
Gesloten