1e onderwerp fotografietopic

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

1e onderwerp fotografietopic

Bericht door Ferrari10flrb »

Als lid van het Modelautoforum ontkom je niet aan het foto's maken van je modellen. Nu ben ik wel een redelijk fanatiek verzamelaar maar fotograferen was niet echt mijn ding, geen geduld en heb niet eens een camera. Mijn ouwe heer gelukkig wel een Nikon Coolpix 4300. (die mist zijn camera nu dan ook regelmatig) Nu zegt me dat nietzoveel maar kan er inmiddels wel aardig mee overweg. En met iedere sessie worden de foto's ook beter al zeg ik het zelf. Als ik maar detijd ervoor neem. En omdat nu ook een website heb moeten de foto's ook zeker goed zijn. Een wit achtergrondje volstaat niet dus op zoek gegaan naar achterrgronden, weer een klus erbij. Onderstaand de 1e experimenten van Schumacher op Monza.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Diorama made by M3

(er mag natuurlijk commentaar geleverd worden en tips zijn ook altijd
welkom)

Mod-edit: Post wat aangepast. Markopolo
mucrup
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 12 mar 2007 19:33
Locatie: kapelle

Bericht door mucrup »

mooie foto's. ik kan het zelf sowieso niet zo goed. maar die onderste waarbij die van de groep wegrijd vind ik niet zo mooi: komt niet zo in elkaar over.
Gebruikersavatar
Erikderaaf
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 28 apr 2006 22:45
Schaal: 1:18
Locatie: Uden

Bericht door Erikderaaf »

leuk idee, de 2e en de 4e hebben mijn voorkeur!

geef er ook eentje op in onze huidige fotowedstrijd zou ik zeggen!
link viewtopic.php?t=11287
Een hele hoop Ferrari's 1:18 en een bescheiden berg Hotwheels...
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

1e onderwerp

Bericht door Ferrari10flrb »

Bedankt voor de de commentaren. Heb inmiddels al heel wat foto's gemaakt met achtergronden. Is toch een enorme klus hoor om de hele colelctie te fotograferen met een enigszins historisch juist achtergrond. Achtergronden voor de Ferrari's van 70 t/m heden zijn relatief eenvoudig te vinden. Alleen de jaren 50 en 60 toch wat moeilijker. Dus mocht er nog iemand tips hebbenn?
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Vage neus

Bericht door Ferrari10flrb »

Afgelopen dagen druk geweest met fotograferen voor de website.

Ik heb echter een probleempje met het helemaal scherp krijgen van het model, dat uit zich vooral als ik een model schuin van voren fotografeer. De neus vertoont dan een zekere vaagheid. Probleem vertoont zich vaak bij de rode kleur en bij foto's van erg dichtbij. (tja en de meeste Ferrari's zijn nu eenmaal rood) Ik gebruik wel de macro close up en de zelfontspanner. Camera is een Nikon Coolpix 4300.

Ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft en dit probleem weet op te lossen of tips heeft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harm-Jan
Beheerder
Berichten: 1767
Lid geworden op: ma 24 mei 2004 18:36
Schaal: 1:43
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bericht door Harm-Jan »

Macro functie is wel heel leuk, maar meestal echt bedoeld voor dichtbij.
Zie bij je spec van de camera dat ie vanaf 4 cm macro heeft, en normaal vanaf 30cm.

misschien is de camera te ver weg (meer dan of 30cm) dus probeer het eens zonder macro zou ik zeggen :thump_up:

Mooie foto's en een leuke achtergrond :worshippy:
Gebruikersavatar
Erikderaaf
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 28 apr 2006 22:45
Schaal: 1:18
Locatie: Uden

Bericht door Erikderaaf »

het lijkt erop alsof je camera instelt op de achtergrond en niet op het model.

probeer je auto in het midden van het scherm te nemen (met name de neus), ontspanner half indrukken, en ingedrukt houden zodat focus klaarstaat, dan je beeld weer zoals je wilt fotograferen maken, en daarna pas doordrukken om je foto te maken.

ik weet niet of je een F waarde/aperture/diafragma kunt instellen, zo ja een hoge waarde nemen, het deel wat scherp op de foto staat word dan groter (scherptediepte)

misschien werkt uitzoomen en dichterbij, of inzoomen en verderaf ook.
Een hele hoop Ferrari's 1:18 en een bescheiden berg Hotwheels...
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Vage neus

Bericht door Ferrari10flrb »

Harm-Jan schreef:Macro functie is wel heel leuk, maar meestal echt bedoeld voor dichtbij.
Zie bij je spec van de camera dat ie vanaf 4 cm macro heeft, en normaal vanaf 30cm.

misschien is de camera te ver weg (meer dan of 30cm) dus probeer het eens zonder macro zou ik zeggen :thump_up:

Mooie foto's en een leuke achtergrond :worshippy:
Bedankt voor je info. Ik fotografeer van dichtbij, zonder macro lukt zeker niet de afstand is minder dan 30 cm. Als ik het model van wat verder af fotografeer dan speelt het probleem minder. Maar ja ik wil het model juist van dichtbij fotograferen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Erikderaaf schreef:het lijkt erop alsof je camera instelt op de achtergrond en niet op het model.

probeer je auto in het midden van het scherm te nemen (met name de neus), ontspanner half indrukken, en ingedrukt houden zodat focus klaarstaat, dan je beeld weer zoals je wilt fotograferen maken, en daarna pas doordrukken om je foto te maken.

ik weet niet of je een F waarde/aperture/diafragma kunt instellen, zo ja een hoge waarde nemen, het deel wat scherp op de foto staat word dan groter (scherptediepte)

misschien werkt uitzoomen en dichterbij, of inzoomen en verderaf ook.
Bedankt voor je info en tips, zal e.e.a. eens uit gaan proberen, uitzoomen werkt wel, alleen ik wil het model juist van dichtbij fotograferen. Ik zal ook eens de gebruiksaanwijzing goed door nemen of
bij de camera de F waarde/aperture/diafragma is in te stellen.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Leuke foto's , maar inderdaad stel je je op het verkeerde punt scherp waardoor de neus wazig wordt. Als ik het zo bekijk stel je je camera scherp op de achtergrond in plaats van op het model. Vooral blijven proberen en met scherpstellen en verschuiven van het model de goede combinatie te vinden :thump_up:
Plaats reactie