wat is jouw favoriet? Ebay of Marktplaats

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Je hebt sowieso de IBAN nodig (BIC verzint het computerprogramma meestal zelf, wel even controleren als je de BIC zelf ook hebt) en je moet de kosten op "shared" zetten of kiezen.

Iedere bank moet dit kunnen, het is een overkoepelende Europese wet.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Markopolo schreef:
The Red Dream schreef:Ik maak regelmatig overschrijvingen naar een Europees land met de Iban en bic code. Alle overschrijvingen zijn gratis en dus geen overschrijvingskosten meer verschuldigd zoals voor enkele jaren geleden.

Maar kan het zijn, dat nog niet alle banken overschrijvingen via Iban en Bic gratis zijn ?


Rabobank en AbnAmro i.i.g. wel. (mits je de goede methode hanteerd.)


Markopolo en The Red Dream hebben gelijk wat betreft de overschrijvingskosten bij gebruik van de IBAN of BIC code. Echter alleen wat betreft de koper. Namelijk dat het gratis is.
Echter als de bank in het buitenland waar u geld naartoe boekt kosten berekent, moet de begunstigde wèl degelijk kosten betalen!


Er bestaat een hoop verwarring wat betreft kosten die een bank berekend bij buitenlandse overschrijvingen. Heb me zojuist eens goed laten informeren bij mijn bank over het hoe, wat en waarom. WEL NU:
Er zit wel degelijk verschil in per bank. :!:

Hierbij de ABNAMRO:
Indien er een IBAN of BIC code word gebruikt is de betalingsoverdracht bij ABNAMRO gratis indien de optie "gedeelde kosten" wordt aangeklikt....MAAAAAAAAAAAAAAAR
Het addertje onder het gras is dat de buitenlandse bank OOK deze regeling moet hebben. Hebben ze dat niet, dan kan de verkoper dus wel degelijk voor extra kosten komen te staan. De bank van de buitenlandse verkoper kan hier namelijk kosten voor in rekening brengen bij de ontvanger. (verkoper). Dit kan natuurlijk de reden zijn voor enige irritatie bij verkopers ( en het niet verstrekken van deze codes ) omdat ze toch voor bepaalde kosten moeten opdraaien. Dit ligt echter niet aan de koper, maar aan de bank van de verkoper.



Let wel, dit geld voor de ABNAMRO.

Dus als je precies wil weten hoe het bij jouw bank zit: gewoon contact opnemen over buitenlandse (particuliere) betalingen. Dit kan achteraf een hoop ergenis besparen.
En tjonge, jonge,...wat is Europa toch een eenheid. :mrgreen:

http://www.abnamro.nl/nl/particulier/bankieren/internet_bankieren/voordelen.html
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
DeProfessor
Berichten: 109
Lid geworden op: do 09 okt 2003 14:27
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door DeProfessor »

Ik doe mijn internationale betalingen altijd met een handmatige overschrijving via de Postbank. Tot nu toe heb ik hier geen problemen (administratiekosten) mee gehad, uiteraard de IBAN en BIC gebruikt (en het overschrijvingsformulier voor internationale betalingen natuurlijk!). Waarschijnlijk vindt de voorselectie al plaats op het moment dat je om die codes vraagt; de ontvanger weet dan wat dat inhoudt en zal ze denk ik alleen geven als hij/zij zelf het geld ook gratis kan ontvangen.
Een enkele keer stuur ik het geld ook wel contant op. Wellicht ten overvloede, maar hierbij is het aan te raden dit aangetekend te doen! Dit kost dan uiteraard wel meer dan een overschrijving, maar het risico wordt verkleind. Daarnaast natuurlijk het geld 'inpakken', zodat je het niet ziet zitten als je de envelop onder een lampje houdt, en geen muntgeld opsturen! Dan wordt de verleiding om de inhoud eens te bekijken en achterover te drukken natuurlijk groot!
Het ontvangen van contant geld doe ik nog minder graag (per post dan :mrgreen: ), je weet nooit of het vals is.... en als dat zo is, hoe los je het conflict met de betaler dan op? :doh:
kwiebje
Berichten: 2579
Lid geworden op: di 21 okt 2003 20:26
Locatie: Leuk dorpje :D
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Dan zal ik wel een bank hebben gehad die deze kosten wel doorberekend. Het was ook geen bekende bank die het geld ontving voor de ontvanger. Maargoed zo zie je maar dat als je een topic goed bij houd je een hoop kunt leren :thump_up: :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Een klein beetje off-topic (hoewel ik Merge-left ook op Ebay ontdekt heb, maar nog niks gekocht): wat is de algemene indruk van Ebay? Ik volg het nu een tijdje en het lijkt in het begin dat je koopjes kunt binnenslepen, maar tegen het aflopen van de veilingen lopen de prijzen toch altijd weer hoog op. :cry:



[MOD-EDIT]: topic even samengevoegd met bestaand onderwerp, volgende keer gaarne even zoeken, door schumi28
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Bericht door 1:18 24/7 »

Ik heb me tot nu toe enkel nog op de duitse e-bay site begeven en daar beginnen veel veilingen met 1 euro, dan kan je er soms nog wel een koopje uitslaan!
Mijn strategie: Bedenk voor jezelf hoeveel je aan een auto wilt uitgeven, trek daar de verzendkosten vanaf en nog een extra bedrag. Bied zo laat mogelijk (om de prijs niet op te drijven) en als je dan wint heb je een koopje, als je niet wint, volgende keer beter!
Verder is het mijn ervaring dat veilingen die op een vreemd tijdstip aflopen veel minder biedingen krijgen waardoor de prijs laag blijft.
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

ik bied ook op e-bay op modellen
de tips die 1:18 24/7 al aangaf hanteer ik ook
hierdoor kun je nog wel eens een koopje uitslaan
heb deze week nog een niet hier verkrijgbare
daewoo laganza 1:18 voor weinig weten te bemachtigen
succes met het koopjes jagen
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

ik ben redelijk fanatiek op e-bay en koop er meer dan in de reguliere winkel.

Soms heb je fantastische koopjes en soms verbaas je je over prijzen die voor sommige modellen betaald worden.
Soms verkoop ik eens wat. Zo ving ik van de week ineens EUR 52,50 voor een model waarvan ik verwacht had dat deze tussen de 30 en 40 zou opbrengen. Leuk toch!

Het systeem met feedback werkt prima en ik heb zelden problemen met betaling en/of levering.

Gecombineerde levering drukt de verzendkosten per model, dus ik koop vaak als ik er een aantrekkelijk geprijsd 2e of 3e model bij kan krijgen van dezelfde verkoper.
De dollar staat zeer laag tov de euro, dus daar is goed van te profiteren bij verkopers die dollarprijzen hanteren.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

model1op43 schreef:De dollar staat zeer laag tov de euro, dus daar is goed van te profiteren bij verkopers die dollarprijzen hanteren.


Wat zijn jouw ervaringen met de verzendkosten vanuit de US? (Ik heb een paar verkopers al om gegevens gevraagd).
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

bigodino schreef:
model1op43 schreef:De dollar staat zeer laag tov de euro, dus daar is goed van te profiteren bij verkopers die dollarprijzen hanteren.


Wat zijn jouw ervaringen met de verzendkosten vanuit de US? (Ik heb een paar verkopers al om gegevens gevraagd).


Indien onverzkerd meestal rond de $12. Maar als ze verzekerd gaan per UPS o.i.d. al gauw het dubbele, dan is het niet interessant meer of het moet zo'n bijzonder model zijn.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Bericht door 1:18 24/7 »

Ik zit er met de lage dollar ook sterk aan te denken om iets uit de VS te halen, prijzen die je daar betaald voor AutoArt 1:18 zijn bizar goedkoop vergeleken met hier!
Ik ben alleen een beetje huiverig voor dingen als invoerrechten, belastingen hoe te betalen, levertijden etc. Als iemand hier zijn licht over wil laten schijnen, dan wordt dat zeer gewaardeerd! :thump_up:
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Hangt er sterk vanaf hoe de verkoper verstuurd. Als ze op de pakbon iets zetten als "modelcar toy $15,-" gaat het altijd goed. Een enkele keer (meestal als de verkoper een hogere waarde op de pakbon zet) heb je pech en moet je BTW betalen. Is mij in totaal 2 x overkomen., 1 keer vanuit VS en 1 keer vanuit Canada ...

Levertijd varieert: meestal heb ik het spul binnen 7 werkdagen na betaling binnen. Laatst duurde het een keer een maand maar dat was een uitzondering.

Betaling meestal per pay-pal: 100% veilig omdat verkoper geen zicht heeft op je creditcrad gegevens. Bij gerenommeerde partijen (bekende namen of firma's met feedback-profiel van vele honderden of zelfs duizenden) stuur ik soms creditcard gegevens in gescheiden e-mails. Nog geen problemen mee gehad.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

ik heb diverse malen modellen ingevoerd vanuit amerika
als je deze modellen voor eigen gebruik koopt is er weinig
aan de hand.

bij de douane wordt steeksproef pakketten uit het buitenland
gecheckt op inhoud.
ga je deze modellen verkopen en je geeft het niet op aan
de belasting en douane ivm invoerrechten gaan ze je hele
koop en verkoop verleden uit zoeken.
aan de hand hiervan kun je een naheffing krijgen + een
boete van 100%

maar zoals ik al zei zijn de modellen voor je eigen collectie
uit te breiden is er weinig aan de hand.
laat niet teveel modellen en dezelfde modellen in een keer
overkomen want dan gaan ze je ook even doorlichten
want 4 dezelfde modellen in een verzameling komt weinig voor
succes en ik hoop dat ik je hiermee het een en ander
duidelijk heb gemaakt.
Tim
Berichten: 1356
Lid geworden op: di 04 nov 2003 20:52
Locatie: Charlotte, NC

Bericht door Tim »

andre schreef:maar zoals ik al zei zijn de modellen voor je eigen collectie
uit te breiden is er weinig aan de hand.
laat niet teveel modellen en dezelfde modellen in een keer
overkomen want dan gaan ze je ook even doorlichten
want 4 dezelfde modellen in een verzameling komt weinig voor
succes en ik hoop dat ik je hiermee het een en ander
duidelijk heb gemaakt.


Dat is niet waar. Douane kijkt naar waarde op de vrachtbrief, en ongeacht of het voor jezelf of voor handel is, invoerrechten en btw betaal je toch. Tenzij er geen waarde op is aangegeven/ gift als soort is aangekruist.
Als je er in handelt kun je de btw terugvragen, als het voor jezelf is niet.
Kosten hangen ook af van de vervoerder, UPS is lastig en duur, GLS en DHL zijn aan de prijs en de tpg gaat het makkelijxt, maar als koper kun je weinig tot geen invloed uitoefenen op de verzender wat betreft vervoerder.

Ebay: via paypal kun je idd makkelijk internationale biedingen doen (let wel goed op of de verkoper ook idd wereldwijd verstuurt en paypal accepteert ) en maak gebruik van het feedback systeem. Zowel de feedback van anderen lezen als het zelf geven zorgt dat Ebay werkt.

Laat bieden heeft z'n voordelen, maar je gaat snel over je limiet heen omdat je iets toch graag wilt hebben. Als je eenmaal Ebay lid bent, maak dan gebruik van het "my Ebay" systeem. Als je een interessante veiling ziet: klik op " watch in my ebay" en ga verder. Als je dan de volgende dag nog eens goed door die watchlist heen kijkt, kan de helft al weg. Bied dan 50-75% van je max. bod op wat er overblijft en kijk wat er gebeurd.
Word er direct al overheengeboden, bied dan je max. bod en wacht rustig af of je wint. Blijft het rustig; bied dan zo laat als je kunt nog over jezelf heen je max. bod om snipers voor te zijn en wacht af.

Praktische tip: Ebay.nl en .de werken met een komma in de bedragen, Ebay.com met een punt. 15,00 is op Ebay.nl 15,00 Euro, op Ebay.com 1500$.

Wil je zeker weten dat je een veiling wint, kijk dan op http://www.bidnip.com

Algemeen: lees goed de beschrijving en bekijk de foto zodat je zeker weet dat je weet waar je op bied. Als je het een beetje uitzoekt kun je er mooie dingen voor een leuk prijsje kopen. Ik heb er behoorlijk veel gekocht en nooit een probleem gehad, maar weet waar je het over hebt.
Lees de beschrijving, bekijk de foto's, bekijk de feedback en geef zelf ook fatsoenlijke feedback waar iemand anders iets aan heeft.
Nog wat veel voorkomende termen:
"dutch auctions" zijn veilingen waarbij meerdere dezelfde artikelen worden aangeboden tegen een vaste prijs. Bieden betekent in dit geval direct kopen tot de voorraad op is.
"direct buy" betekent dat je het aangebodene zonder te bieden direct kunt kopen tegen een vaste prijs. meestal alleen als er nog niet geboden is.
"MIB" betekent: mint in box. Model is nog nooit uit de originel verpakking geweest.
"NM" betekent: near mint. Model is uit doos geweest, en heeft in een vitrine ofzo gestaan.
"slight wear" betekent: lichte gebruixsporen. Model is uit doos geweest en dat is te zien.
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

zoals ik het uitgelegd heb is het mij ook verteld
dus als dit niet waar is dan hebben ze het mij
ook helemaal verkeerd uitgelegd
dan zal ik bovengenoemde tips ook in acht nemen
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Plaats reactie