Hoe bepaal ik de waarde van een modelauto?

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
Plaats reactie
smenster
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04 okt 2010 11:15

Hoe bepaal ik de waarde van een modelauto?

Bericht door smenster »

Beste allemaal,

Mijn vader heeft een collectie van duizenden modelauto's. Van alle auto's heeft hij de originele verpakking nog en ik durf te zeggen dat op geen enkele auto een krasje zit. Alle auto staan in virtine's in zijn (grote) huis.

Door een ongeluk moet hij naar een aangepaste (veel kleinere woning) verhuizen. Aangezien hij in deze woning geen ruimte heeft om zijn collectie tentoon te stellen heeft hij besloten (met pijn in z'n hart) een groot deel van zijn collectie te verkopen.

Het probleem is echter dat hij geen idee heeft wat de waarde van zijn collectie is. Hij heeft wel bijgehouden wat hij ooit betaald heeft en volgens mijn vader zitten er vele zeldzame modellen in zijn collectie. Mijn vraag is kort maar ik vrees ook lastig! Hoe bepaal je de waarde van (duizenden) modelauto's?

Natuurlijk heb ik links en rechts al een beetje rondgekeken (ebay, marktplaats etc...) en heb ik op dit forum ook iets gevonden om de waarde van een modelauto te bepalen ( http://www.modelautoforum.nl/viewtopic. ... en#p297980 ).

Mogelijk hebben jullie nog wat tips voor mijn vader om de waarde van zijn collectie te bepalen!

Alvast hartelijk dank,
Sacha
Gebruikersavatar
droomautoos
Berichten: 856
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:21
Locatie: Schijndel
Contacteer:

Re: Hoe bepaal ik de waarde van een modelauto?

Bericht door droomautoos »

Hallo Sasha,

Waarde bepalen van een grote verzameling is natuurlijk heel lastig en tijd rovend.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe hij het wil verkopen, per model een fototje maken en los verkopen, div groepen maken en per groep verkopen of de hele partij in een keer van de hand doen.
Per stuk gaat natuurlijk het meeste opleveren maar de tijd die je nodig hebt om alles te verwerken en te verkopen is natuurlijk heel lang.
Als je het vlug kwijt wilt zul je het in een keer moeten verkopen, hier kom je zelden bij verzamelaars terrecht maar eer bij de handelaren en deze geven natuurlijk nooit het volle pond.
Voor modellen per stuk zijn de afgelopen aanbiedingen op ebay bekijken een leidraad, maar neem daar een gemiddelde van, ebay staat bekend om z´n uitschieters.
Als je het een opkoper aanbied zul je ergens tussen de helft en een kwart van de nieuw waarde krijgen, ligt er natuurlijk een beetje aan welke modellen dat het zijn.

Als je een lijst hebt met de modellen en/of wat overzicht foto's wil ik natuurlijk altijd kijken of ik iets voor je kan betekenen.

groeten,
Frank vd Berg
www.droomautoos.nl
Open bodies schoppen kont
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Hoe bepaal ik de waarde van een modelauto?

Bericht door jonnoT »

Ik kan me bij de reactie van Frank aansluiten.

Natuurlijk is het sterk afhankelijk wat voor soort collectie je vader heeft. Zijn het topmerk modellen, of Dinky Toys dan praat je over veel geld en daar zullen veel opkopers op afkomen die graag de heleboel voor weinig meenemen.
Bij de waarde bepaling van modellen wordt gesteld dat modellen met verpakking een totaalprijs hebben van 100% waarbij 2/3 van de prijs bepaald wordt door het model en 1/3 bepaald wordt door de verpakking.

Persoonlijk zou ik alles fotograferen en op Ebay zetten. Dan heb je een internationale markt die waarschijnlijk het meest opleverd. Ander voordeel is dat je geen onzin biedingen en dergelijke krijgt. Nadeel is wel dat er enige kosten aanverbonden zijn voor plaatsen en courtage over de verkoopprijs, maar dat is in mijn ervaring niet echt een aanslag.
Bij verkoop op Ebay kan ik je helpen
Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 386
Lid geworden op: za 08 aug 2009 09:40
Schaal: 1:18
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Re: Hoe bepaal ik de waarde van een modelauto?

Bericht door Bjorn »

Ik denk ook dat de heren hier boven helemaal gelijk hebben.

Maar wat je zeker kunt proberen: zet wat foto's en wat meer details op dit forum in dit topic want hier zit heel veel kennis :thump_up:
Dan kunnen hier wat mensen je misschien wat meer info geven over wat je hebt.
1:18 Fast and Furious
Gebruikersavatar
john
Berichten: 331
Lid geworden op: ma 09 nov 2009 16:17
Schaal: 1:43
Locatie: Silvolde

Re: Hoe bepaal ik de waarde van een modelauto?

Bericht door john »

Helemaal eens met de vorige posts. Maar een taxateur kan ook soulaas bieden.
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Re: Hoe bepaal ik de waarde van een modelauto?

Bericht door coolpappa04 »

bij henri (tiny toy cars)is er onlangs een dag geweest waar je je auto's of oud speelgoed kon laten schatten,je moet eens met hem contact opnemen misschien kan hij je helpen om bij de juiste mensen terecht te komen hieromtrend
groeten P
Afbeelding
Plaats reactie