Le Mans 2013

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Gebruikersavatar
NickW
Berichten: 662
Lid geworden op: wo 11 jul 2012 11:50
Schaal: 1:18
Locatie: Volkel

Re: Le Mans 2013

Bericht door NickW »

Ik zag het..
Erg tragisch over hoe het is gebeurd.. Rust in vrede!
En hij was de eerste die overleed tijdens de race sinds 1986 (Jo Gartner). Het is dus nog zo lang goed gegaan tijdens de race. Tragisch dit.
Hopelijk kunnen ze de auto's nog veiliger maken voor dit soort ongelukken en hoeven er nog minder levens genomen te worden.
“When everything seem to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it ....”
- Henry Ford
De 1:18 teller staat nu op:
102 auto's :dance:
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Le Mans 2013

Bericht door andre »

NickW schreef: Hopelijk kunnen ze de auto's nog veiliger maken voor dit soort ongelukken en hoeven er nog minder levens genomen te worden.
Auto's die op deze hoge snelheden crashen kunnen na mijn mening niet veiliger gemaakt worden dan ze nu al zijn ,
voertuigen kunnen veel incasserren , het menselijk lichaam echt niet ondanks alle hulp middellen.
Het blijft een risico volle tak van sport zoals alle sporten op snelheid .
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5184
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Le Mans 2013

Bericht door Schumi28 »

andre schreef:
NickW schreef: Hopelijk kunnen ze de auto's nog veiliger maken voor dit soort ongelukken en hoeven er nog minder levens genomen te worden.
Auto's die op deze hoge snelheden crashen kunnen na mijn mening niet veiliger gemaakt worden dan ze nu al zijn ,
voertuigen kunnen veel incasserren , het menselijk lichaam echt niet ondanks alle hulp middellen.
Het blijft een risico volle tak van sport zoals alle sporten op snelheid .
Ja dat blijkt wel uit het feit dat de rolkooi nog in orde was, het blijft een gevaarlijke sport.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Le Mans 2013

Bericht door Jolly Club »

De combinatie van snelheid en de hoek van de impact zal waarschijnlijk de boosdoener zijn geweest. De andere Aston die crashte zag er qua impact veel gehavender uit, kennelijk heeft in dat geval de auto de klap geabsorbeerd, en bij de #95 de rijder... :cry:

Misschien volgend jaar een stapeltje banden op die plek zetten, maar het is een utopie te denken dat je autosport 100% veilig kan maken zonder er compleet mee te stoppen.

Wat betreft de race en de uitslag:

Qua spanning begint ook Le Mans ernstig te lijden onder het fenomeen dat ook F1, WRC, DTM en WTCC in zijn ijzeren greep heeft: voorspelbaarheid.
Competitie heeft in mijn ogen zwaar te lijden in series waar maar één of twee fabrikanten serieus werk van maken, en met de huidige technische ontwikkelingen (zie de electrische staafmixer die in de kantlijn van deze editie werd gepresenteerd door Datsun) voorzie ik eerlijk gezegd geen spectaculaire wending in de goede richting. :|

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Le Mans 2013

Bericht door Ferrari10flrb »

Een tragische Le Mans 2013.

Bij de 2e Aston Martin crash werd de klap geabsorbeerd door de voorkant. Daarbij is een GT een tot race auto omgebouwde straatauto nu eenmaal minder sterk dan een LMP- of F1 cockpit.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met Jolly wat betreft de spanning, Toyota heeft Audi vrijwel de hele race onder druk gezet, het leek van te voren een uitgemaakte zaak dat het een Audi 1,2,3 zou worden. Maar dat was dus zeker niet het geval. Volgend jaar komt Porsche erbij dus ik denk spanning genoeg in de toekomst. Overigens vind ik die elektrische Datsun ook echt helemaal niets, verbieden dat "ding".

En ook spanning genoeg in de andere klasses. Ferrari en Corvette hebben behoorlijk zitten slapen, dat Aston Martin snel zou zijn, was bekend. Maar de snelheid en betrouwbaarheid van de nieuwe Porsche hebben ze volledig onderschat. :thump_down:

Dus ik hoef dit jaar geen nieuwe Ferrari Le Mans winnaar aan de verzameling toe te voegen.
Laatst gewijzigd door Ferrari10flrb op ma 24 jun 2013 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Le Mans 2013

Bericht door Autofan »

Ik sluit me bij Ferrari10flrb aan, met de toevoeging dat ik het jammer vond dat er echt idioot veel safety cars waren dit jaar. Zou het vroege ongeluk van Allan Simonsen er mee te maken hebben dat de wedstrijdleiding sneller en langer de Safety Car de baan op stuurde :?:
Afbeelding
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Le Mans 2013

Bericht door v8-vette »

Ik heb de gehele 24 uur gekeken samen met een vriend en vond het een super ervaring.

De crash van de #95 Aston zag er op het eerste gezicht niet zo ernstig uit, afgaande op de schade aan de auto, maar dat was dus helaas niet zo.
Er zijn altijd van die bepaalde vervelende hoeken waaronder een auto de muur in kan gaan waar je gewoonweg niks aan kunt doen.
Zoals Andre al zei zijn de auto's ontzettend veilig maar het menselijk lichaam heeft ook zijn grenzen.

Verder was de race nog aardig spannend vond ik met een opmars van Corvette in de laatste 5 uren. Maar helaas bleef het resultaat uit wat misschien ook wel een aanduiding is dat het tijd is voor de C7.R !
Het resultaat van SRT was dramatisch maar die zagen dit ook als een leerjaar en zullen volgend jaar terug komen met een team op volle oorlogs sterkte.
En wat Porsche betreft : die bouwen gewoon ontzettend goeie en degelijke auto's! :worshippy:
Ik heb 24 uur lang genoten ondanks de vele safety cars maar dat komt misschien omdat ik mij vooral intresseer in de GTE klasses.
Voor mensen die de echte top in de LMP willen zien vechten snap ik wel dat het misschien wat minder is geweest, Toyota een topprestatie en gevecht heeft geleverd,maar niet getreurd ;
volgend jaar is Porsche terug en Neel Jani is 1 van de rijders aldus Twitter.

Ik kijk uit naar volgend jaar en evt. andere endurance races dit jaar!
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Le Mans 2013

Bericht door St. Paul »

ff snelle selectie. Foto's vallen 100% mee dit jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Le Mans 2013

Bericht door St. Paul »

En de race zelf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
brambo009
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 20:15
Schaal: 1:18
Locatie: Laarne, belgië

Re: Le Mans 2013

Bericht door brambo009 »

Prachtige foto's St. Paul :worshippy:
Hier enkele van mijn kant (helaas niet zo goed als deze hierboven :oops: )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groeten Bram
Nieuwste:
1/18 AUDI R8 LMS 2014 24u Spa Spark
1/18 Aston Martin V12 GTE 2013 24u Le Mans Spark
1/18 Porsche GT3 RS 4.0 Black AUTOart
1/18 BMW 1M Valencia Orange GT Spirit
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Le Mans 2013

Bericht door St. Paul »

Nou ze mogen er zeker zijn Bram. :thump_up: Wat voor een camera heb je?


Afbeelding

Waar heb je die geschoten? Arnage? Kan me niet herinneren dat je daar zulk mooi vrij zicht had.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
brambo009
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 20:15
Schaal: 1:18
Locatie: Laarne, belgië

Re: Le Mans 2013

Bericht door brambo009 »

St. Paul schreef:Nou ze mogen er zeker zijn Bram. :thump_up: Wat voor een camera heb je?
Waar heb je die geschoten? Arnage? Kan me niet herinneren dat je daar zulk mooi vrij zicht had.
bedankt
We waren wanhopig op zoek naar een plaats om te eten toen we plots een bordje met Auberge Arbor, geen seconde getwijfeld en een bospaadje gevolgd tot een het gebouw... bleek dit vlak naast de Mulsanne Straight te liggen :worshippy: . Je kon een klein padje verder volgen en dan kwam je uit aan de 2de bocht van de Straight met een stelling waarop je perfect foto's kon nemen. Er stonden een tiental mensen wat reuze meevalt tegenover de duizenden op het circuit.
Op de parking stonden ook heel wat lekkers: F-type, Astons, ferrari's. Mocht van de F40 eigenaar er even inzitten :dance: .
Ik gebruik een Canon 550D met 55-200 en sommigen zijn met een 350D met een 100-400.

Bram
Nieuwste:
1/18 AUDI R8 LMS 2014 24u Spa Spark
1/18 Aston Martin V12 GTE 2013 24u Le Mans Spark
1/18 Porsche GT3 RS 4.0 Black AUTOart
1/18 BMW 1M Valencia Orange GT Spirit
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Le Mans 2013

Bericht door Ferrari10flrb »

Mooi fotowerk :thump_up:

Helaas door omstandigheden dit jaar ook moeten missen, hopelijk volgend jaar weer wel.

Persoonlijk heb ik ook meer met de GT's dan de LMP's.
Gebruikersavatar
hanske10
Berichten: 731
Lid geworden op: wo 02 mei 2012 10:12
Schaal: 1:18

Re: Le Mans 2013

Bericht door hanske10 »

mijn complimenten voor alle foto,s :worshippy:
echt super goed genomen.. :drool:
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Le Mans 2013

Bericht door v8-vette »

Inderdaad super foto's mannen!
Bedankt voor het delen. :thump_up:
Plaats reactie