De geschiedenis van Dinky Toys (1933-1988), oktober 2005

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

De geschiedenis van Dinky Toys (1933-1988), oktober 2005

Bericht door Peter Parker »

De geschiedenis van Dinky Toys (1933-1988)

Afbeelding

Als eerste artikel wil ik het over Dinky Toys hebben, de oervader van onze moderne modellen. Dinky Toys was vroeger een soortnaam voor model auto’s. De meesten van 40 jaar en ouder hebben er wel een paar in hun verzameling gehad.
De eerste Dinky Toys kwamen in december 1933 op de markt, maar hadden nog niet de naam Dinky Toys. Tot april 1934 werden de modellen "Modelled Miniatures" genoemd. Hornby de fabriek verkocht eerst model treinen in de maat O. De auto’s en figuurtjes waren als scenery bedoeld.

Er waren twee fabrieken in zowel Liverpool (Engeland) als in Bobigny (Frankrijk). De fabrieken deelden soms ook modellen, maar hadden verder een eigen modellen keus. Voor de oorlog was er een ruim assortiment ontstaan. De allereerste Dinky’s waren van lood gemaakt, maar dat was erg breekbaar en buigzaam en al snel maakte ze een ZAMAC legering die sterker was. Het probleem met oude modellen is wel dat ze een soort metaalmoeheid kunnen hebben, wat ze brokkelig maakt en er ontstaan haarscheurtjes. De oorlog gooide tijdelijk de produktie stil. Er was ook lang geen geld meer voor iets luxe als auto modellen. Rond 1946 verschenen weer de eerste modellen met als 1e na de oorlog een Amerikaanse Jeep.
De schoonheid van de serie was de simpele uitvoering. Geen interieur, geen ramen en een model uit maximaal 4 of 5 delen en vaak slechts 2. De bodem van metaal en de body, welke vaak erg mooi was weer gegeven. De serie 24 is nog steeds een veel gezochte reeks. Daarin verschenen Amerikaanse en Franse wagens van die periode.
In 1947 werden de eerste Dinky Supertoys uitgebracht. De modellen, bestaande uit grote voertuigen, brandweer wagens en vrachtwagens. Er kwamen auto transporteurs en graafmachines. Rond 1956 werd Corgi Toys opgericht. Dat werd een grote concurrent voor Dinky. Zij maakten auto’s met ramen en interieuren en later ook vering. Dinky Toys moest met de nieuwe trend mee gaan om te overleven en maakte succes vol een hele nieuwe reeks. In het begin pasten ze de oude modellen nog aan, maar later werden het eigentijdse wagens, met deuren die geopend konden worden en motor kappen die gedetailleerde motorblokken weergaven.
De schaal bleef altijd rond de 1:43, hoewel dat nog wel eens ruim werd toegepast. Ze maakten nog een reeks die heette Dublo Dinky Toys, bedoeld voor gebruik bij een O schaal trein decoratie. Maar dat heeft niet lang geduurd. In die tijd kwam ook Lesney/Matchbox op de markt en ze besloten niet met hen te gaan concurreren.
In 1965 werden er de eerste modellen gemaakt in Hong Kong, de goedkope arbeidsmarkt was ook toen gevonden. Het waren kleine wagentjes die in plastic garages verkocht werden. Ook Nederland maakte toen een F1 Lotus wagentje voor hen, gemaakt door gehandicapte mensen onder de naam Best Box.
Eind ´60 ´er jaren verschenen de lelijke Dinky Speedwheels. Dit was gekopieerd van Mattel. Daarvoor hadden ze nog echte banden. Er verschenen tv modellen als die van Star Trek en de Thunderbirds, maar ook van de Wrekers. Het ging toen al slechter met de verkoop. Deels door alle goedkopere concurrenten. In 1972 werd de Franse produktie gestaakt. Het Spaanse Pilen nam het nog even over in de 70’er jaren en Solido in de jaren ´80. Engeland hield het iets langer vol, maar besteedde het werk uit aan Polistil in Italië en de firma Universal in Hong Kong. De naam Dinky Toys werd verkocht aan verschillende bedrijven waaronder als laatste aan Matchbox. Deze maakten de leuke serie de Dinky Collection uit Hong Kong. Maar dat duurde maar een paar jaar en Dinky Toys hield op te bestaan.

Peter Parker 6-10-2005

Afbeelding
Afbeelding
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Het verhaal achter de naam :clap: :thump_up:

Het meest bekende merk ter wereld :!:
Tim

Bericht door Tim »

Mooi stukje Peter! :thump_up:
Zo zie je maar dat er achter ieder merk wel een verhaal schuil gaat!
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Erg interessant.
Dinky Toys is toch wel de aanzet geweest voor velen jongetjes voor de autoliefde. Mijn vader heeft er ook een paar. Naar huidige maatstaven erg grof, maar wel erg knap gemaakt.

Goede column Peter :thump_up:
model1op43
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

leuk stuk, complimenten aan Peter. :thump_up:

Jammer dat we een maand moeten wachten op de volgende...
Columns mogen - als er voldoende aanbod is - van mij best korter op elkaar :drool:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Leuk dat jullie het waarderen, was ook leuk om het te maken en uit te zoeken.
Donkervoort

Bericht door Donkervoort »

Erg leuk en historisch correct stukje! :thump_up:

De columns zie ik ook liever vaker verschijnen, 1 in de 2 weken o.i.d.
fish88

Bericht door fish88 »

leuk stukje :thump_up: leuke geschiedenis heeft cker best lang geduurd om op te zoeken of wist je dat allemaal al?
Rakesh_BMW

Bericht door Rakesh_BMW »

Is wel een zeer leuk (leerzaam-entertainent) idee :mrgreen:
Ik hou wel van een stukje lezen...........(mits interessant)

Alleen jammer dat je zo lang moet wachten op de volgende :thump_down:
hoop dat zal veranderen (twee-weeks), maar dit zal wel goedkomen als de columns gan binnenstromen :thump_up:

Ben zelf ook al hard aan het denken aan een onderwerp....... :?
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Peter,...petje af.
Dit heeft nou Toegevoegde Waarde, mét een hoofdletter. :thump_up:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Tis Dinky geworden :lol: :lol: Knap geschreven column, Peter :worshippy: :worshippy:
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Mijn complimenten :mrgreen: Echt informatief en leerzaam :thump_up:
The Red Dream

Bericht door The Red Dream »

Die Dinky Toys toch, waar ik vroeger mee speelde. Zeer mooi opgezet stukje geschiedenis hierover. Mijn complimenten aan Peter. :thump_up:

Peter, hoeveel Dinky Toys heb je zelf nu in je verzameling ?
Bracer

Bericht door Bracer »

model1op43 schreef:leuk stuk, complimenten aan Peter. :thump_up:

Jammer dat we een maand moeten wachten op de volgende...
Columns mogen - als er voldoende aanbod is - van mij best korter op elkaar :drool:

Mee eens! chapeau Peter :thump_up: mijn vader vond t ook leuk om te lezen :D
En idd, als er een start is gemaakt mogen de columns van mij ook best korter op elkaar volgen :thump_up:
Afbeelding
JurrienK
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

Mooi stukje historie Peter, heel knap!

Ik hoop ook dat er niet 1x per maand, maar 1x per 2 weken een column gaat verschijnen...
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
Gesloten