Fotokast

Handige handleidingen voor bij het fotograferen en handige tips
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door ViperArry »

Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat wil ik juist.....

Felix, StygianMax is mijn grote voorbeeld. Zo wil ik ook fotos van mn modellen kunnen maken.

Afbeelding

Maar ook dit lijkt erg netjes..... lijkt wel glasvezelbehang.
Afbeelding

In Amerika heb je posterboard, das een soort glanzend dik papier, iets wat ik in Nederland nog niet echt heb kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

maar dit is toch helemaal niet moeilijk... Diffuus licht jongens... en niet met spotjes gaan zitte klooien....

er zijn diverse boekjes te koop over het fotograveren van statische objecten.. ga eens zoeken op internet.. misschien kom je nog wel een paar online cursussen tegen...

en vergis je niet.. dit kan alleen met een redelijke camera.. niet met een wegwerpding van een 25 euro, maar je hoeft ook geen camera van 400 euro te hebben...
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door ViperArry »

Ik hou het bij mn zelfstudie......
Mijn camera, een Canon A80 moet dit makkelijk kunnen, alleen moet ik t zelf leren. Ook al vind je dit makkelijk op internet.


Ik vind het wel leuk om met dergelijke voorbeelden (fotokast) van elkaar te leren. Je kunt hier zoveel duur spul voor kopen... terwijl ook zoiets goed lijkt te werken.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Curbstone Models schreef:maar dit is toch helemaal niet moeilijk... Diffuus licht jongens... en niet met spotjes gaan zitte klooien....
Dat doet Stygian Max dus wel. Die heeft een stuk papier met 2 spotjes er op staan. Daarom verbaas ik me ook elke keer bij zijn foto's, zeker degene op zwart papier. Maar voor een euro een dik stuk papier, een redelijke camera, en een statief zodat foto's met de zelfontspanner precies gericht genomen kunnen worden en je bent halverwege.

Maar hoe breek jij je licht dan Michel? Ik merk dat indirect of buiten uit de directe zon vaak te weinig licht oplevert en veel lampen met een laken om het licht op te breken onvoldoende werkt. Al wordt het met 5 lampen wel lekker warm onder je laken. Wat is een goedkope manier om je licht zo perfect mogelijk op te breken zodat je een mooi egale lichtval krijgt? Enige wat ik kan bedenken en niet geprobeerd heb is melkwit glas of glasvezeldoek te gebruiken. Dit is mogelijk voor mij de oplossing maar voor anderen is bv het glas waarschijnlijk niet echt goedkoop of lastig om aan te komen.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door ViperArry »

Precies,

Ik heb fotos van hem gezien, en hij is echt geen professional (dat zegt ie zelf) en maakt superfotos.....
Dus.... met geduld kan iedereen mooie fotos maken.


Amper 1 uur later wijzig ik dit bericht alweer.....
Alles gehaald, en op maat gemaakt. Ik kon niet wachten tot het weekend.

Je hebt het volgende nodig

2 * 1m PVC rond 32 (je kunt hiervoor ook 1 deel van 2 meter kopen)
1 * 2m PVC rond 32
4 * T Stuk
4 * 90 gr bocht
4 * einddopje

Zaag het stuk van 1 meter in 1 deel van 60 en 1 deel van 40 cm.
herhaal dit.
Afbeelding
Zaag het stuk van 2 meter in 4 delen van 50 cm.
Afbeelding

Monteer het bovengedeelte als volgt
Afbeelding

Monteer de pootjes, dopje aan de ene kant, bocht aan de andere kant.
Nu kan alles in elkaar.

Afbeelding

Doek erover...... licht uit spot aan en je kunt fotos maken.
Afbeelding

Gecropped.
Afbeelding

En eentje uit de losse hand.
Afbeelding

Erg leuk en erg simpel. De fotos zijn namelijk allemaal zonder poespas gemaakt en zonder verlichting in huis. :dance:
Nu moet ik op zoek naar genoeg belichting. Op naar Ikea dit weekend. :D

Als dit in 1 uur gedaan kan zijn kan iedereen dit. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Bericht door Dimage »

Vraagje aan de foto experts alhier.

Heb naar aanleiding van deze topic een soort van fotodoos gemaakt.
Hiervan heb ik de zijkanten en de bovenkant opengesneden en daar een soort van vloepapier overheen getrokken om een mooi difuus licht te krijgen.

Ik vraag me af of iemand een oplossing heeft voor achtergrond-refelecties in chroomdelen.

Als voorbeeld heb ik op dit moment slechts een foto van een motorfiets schaalmodel;

Afbeelding

Hier gaat het dan om de reflectie tussen de twee logo's op de tank.

Het lijkt me zelf vrij moeilijk om dit op te lossen, indien er überhaupt hier een oplossing voor is.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Vloeipapier... :think: Maar even flink wat pakjes Rizla halen. :mrgreen: Maar het ziet er wel strak uit, goed idee.

Chroom heeft dezelfde problemen als bv ruiten bij auto's. Misschien een idee om een foto door een klein gat in vloeipapier te maken? Zodat de reflectie een reflectie van het vloeipapier wordt?
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Bericht door Dimage »

Zoiets zat ik ook te denken, maar dan zit je altijd nog met de reflectie van de lens.

(de foto is overigens buiten gemaakt in de schaduw, dus geen kunstlicht)

Moeilijk probleem, ik zat ook al te denken om via een spiegel te fotograferen.
Dan krijg je echter weer de weerspiegeling van het model zelf (alhoewel dat mooier is als weerspiegelende omgevingskleuren die niet bij het model horen/passen).

Het Vloepapier wat ik bedoel zit ook wel eens in een schoenendoos en lijkt op overtrekpapier.
De achtergond is overigens geen vloepapier maar gewoon een stuk A3 papier, dit heb ik in de hoek gewoon in een ronding laten liggen omdat een vouw in het papier teveeel opvalt met fotograferen.

MVG Frans
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door ViperArry »

Dimage,

Misschien kun je een achtergrondplaatje (je wilt eigenlijk alleen de kleuren) uit een blad knippen en dat zo in je doos plaatsen dat ie erop reflecteerd.

Lastig, want dan beinvloed je direct de lichtval....... Aan de voorzijde is een mogelijkheid, maar dan zit je weer met het gat voor je camera.

Heb je trouwens een plaatje van je opstelling?
Succes!
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Professionele fotografen zorgen voor een 'schone' studio waarin ook naast de camera geen storende objecten staan. De grap is dus om achter je een wit laken of iets dergelijks op te hangen.
Wil je juist reflecties in het chroom (om het wat minder plat te maken) maar dan gecontroleerd, dan wordt het 'spelen' met zwarte en grijze panelen. Lange smalle verticale stroken werken meestal het best.
Gebruikersavatar
Lexusfreak
Berichten: 1245
Lid geworden op: wo 24 aug 2005 22:06

Bericht door Lexusfreak »

Van mij hoeven die reflecties niet weg, zo kun je tenminste zien dat het chroom(nepcrhoomplastiek) wel mooi glimt.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Afbeelding

Het is ook vaak een kwestie van de juiste opstelling... het maken van een foto gaat het makkelijkst als er alléén licht op het model komt vanwaar jij het wilt.

Als het model met véél chroom dus onder het licht staat, en de fotograaf in het donker... dan zie je hem ook niet in de reflectie...

dus de mooiste foto's maak je als het donker is.....

en het mooiste aan chroom is dat er iets in te zien valt...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lexusfreak
Berichten: 1245
Lid geworden op: wo 24 aug 2005 22:06

Bericht door Lexusfreak »

istie f1 nu 1;18 op 1:1?
Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Bericht door Dimage »

Lijkt me een beetje moeilijk worden een 1:1 op een houten tafel :wink:

Toch weer wat nuttige tips gekregen, waarvoor dank.

Van het weekend eens experimenteren met het e.e.a.

1:1 fotografie ging me altijd wel redelijk goed af, maar het fotograferen van schaalmodellen is toch weer heel wat anders.
Gebruikersavatar
Lexusfreak
Berichten: 1245
Lid geworden op: wo 24 aug 2005 22:06

Bericht door Lexusfreak »

Hebben jullie mischien tips voor een goede camera met macro stand van rond de 150€, en a.u.b. geen kodak prut.
Plaats reactie