Hoe een model te fotograferen

Handige handleidingen voor bij het fotograferen en handige tips
Gebruikersavatar
Thegs
Berichten: 253
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:25
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Thegs »

Hoe een model te fotograferen :eh: ,

Voorbereiding
Om je voor te bereiden op een mooie foto van je model, moet je een aantal aspecten aanpassen voor een perfecte foto. Een rustige achtergrond, een goed ingestelde camera, genoeg licht en een vaste hand :roll: of een standaard.

Achtergrond: Om een studiofoto na te bootsen kun je bij de boekhandel een groot vel papier krijgen om je model op te fotograferen. Daarmee creeër je een rustige achtergrond, zodat de aandacht niet wordt afgeleid van je model. Voor de ervaren computeraars, je kunt ook een heleboel A4-tjes aan elkaar plakken en dan met Photoshop of paint de naden wegwerken. Maar een groot vel is geen overbodige investering.

Camera: Je moet goed weten hoe je camera werkt. Je camera moet toch zeker optische zoom hebben voor een scherpe foto. Daarnaast hebben de moderne camera's een Macro funtie. Deze word aangegeven met een bloempje (tulp :roll: ) als symbool. Daar focused de camera goed op het model. Sommige camera's hebben zelfs een dubelle macro zodat de camera tijdens het zoomen ook blijft focusen. Stel voor de foto de camera goed scherp (bij mij de ontspanner half indrukken). Ook is het handig om de camera iets verder weg te zetten van je model en in te zoomen als dicht bij zetten en niet inzoomen. Zet je camera op de hoogste resolutie. Je kunt de foto altijd nog verkleinen. Vergroten is bijna niet mogelijk. Zorg dat de lens van je camera schoon is. Is dit niet het geval maak deze VOORZICHTIG !!! schoon met een doek.

Licht: Zorg voor genoeg licht op je model. Maak je foto bij daglicht in een vertrek met veel ramen. Of nog liever maak je foto buiten. Je kunt ook kunstlicht gebruiken voor de foto, maar dan is het resultaat wel iets minder. Gebruik je kunstlicht neem dan een redelijk felle lamp en richt deze goed op je model.

Standaard: De mensen met een vaste hand maken hun foto gewoon uit de losse hand, voor de anderen is dit een uitkomst.
Afbeelding
Hiero zet je de camera en daardoor beweegt hij niet tijdens de foto en daaarom zijn de foto's scherper.

Foto
Neem nu rustig een aantal foto's. Zet je model op verschillende manieren neer en maar veel foto's. Zet al je foto's op de pc en bekijk ze rustig. Zoek de mooiste en scherpste foto's uit of maak eventueel nieuwe. Zet je foto's op de computer voor de nabewerking.

Nabewerking
Sommige foto's zijn gelijk goed en kunnen verkleind worden voor uploaden. Andere moeten bewerkt worden met Photoshop (aanrader) of paint. Werk alle plekjes en oneffenheden weg. Photoshop heeft zelfs een optie waarmee je een foto nog scherper kunt maken (naam weet ik even niet). Verklein je foto en je bent klaar.

Als je jezelf rustig voorbereid en weet hoe je camera werkt, dan kun je een super resultaat krijgen. Als voorbeeld deze foto (op de vensterbank) van een kleine Porsche (de euro is voor vergelijking, schaal is onbekend, zal wel 1:72 zijn).
Afbeelding
Afbeelding
Klik voor een grotere.

Ik hoop dat sommige hier wat aan hebben.

Gerwin
Laatst gewijzigd door Thegs op ma 05 sep 2005 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Misschien nog een klein tiptoevoeging :D

Gebruik voor snaarstrakke foto's je zelfontspanner, het wil wel eens zijn dat als je een foto wilt knippen dat je je camera beweegt doordat je het knopje indrukt (vooral bij ingezoomde foto's merk je dat)
Met de zelf ontspanner hoef je de camera dan niet meer aan te raken, kost wat meer tijd met foto's maken, maar het resultaat mag er dan zijn. :P
Gebruikersavatar
Lassy
Berichten: 81
Lid geworden op: do 14 jul 2005 14:06
Schaal: 1:18

Bericht door Lassy »

Sommige camera's hebben ook de mogelijkheid om de sluitertijd in te stellen. Bij een langzamere sluitertijd vangt de camera meer licht op en dit geeft ook een scherper resultaat. Donkere stukken kunnen namelijk "ruis" opleveren en met een beter belichte foto kun je dit voorkomen. Zet de sluitertijd niet te hoog (=lang) want dan krijg je overbelichte foto's. Vergeet ook niet de flits uit te zetten.
Ook de "witwaarde" kan van invloed zijn op de uiteindelijke kwaliteit van de foto. Gewoon ff experimenteren in welke standen de belichting perfect is.
Tip over zelfontspanner is ook een goeie btw!

Zelf gebruik ik de Pentax Optio SV. Deze camera heeft de mogelijkheid om veel functies handmatig in te stellen.

Vergeet vooral ook niet om je model goed schoon te maken voordat je gaat beginnen met je "fotoshoot". Ik zie nog steeds veel modellen met een laag stof en dat ziet er echt niet uit :|

Succes! :D
Laatst gewijzigd door Lassy op di 09 aug 2005 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DTM
Berichten: 477
Lid geworden op: di 09 nov 2004 19:18
Locatie: Assendelft

Bericht door DTM »

Wij hebben thuis sinds zaterdag ook een digitale camera (Nikon Coolpix 5900) en mijn ervaring is dat je modelauto's beter zonder flits kan fotograferen. Geeft naar mijn mening een mooier resultaat dan met. Nadeel is alleen dat je soms wazige foto's krijgt.

Wat betreft het stof op de auto's. Als je flits gebruikt zie je dit veeeeel erger dan zonder.
Gebruikersavatar
BMW M3
Berichten: 773
Lid geworden op: vr 04 mar 2005 22:23
Locatie: Gapinge (Zeeuwland)

Bericht door BMW M3 »

Thegs schreef:(de euro is voor vergelijking, schaal is onbekend, zal wel 1:72 zijn).


Jep, die komt uit mijn straatje :P dat is een Hongwell/Schuco 1:72 :o
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Bericht door coolpappa04 »

DTM schreef:Wij hebben thuis sinds zaterdag ook een digitale camera (Nikon Coolpix 5900) en mijn ervaring is dat je modelauto's beter zonder flits kan fotograferen. Geeft naar mijn mening een mooier resultaat dan met. Nadeel is alleen dat je soms wazige foto's krijgt.

Wat betreft het stof op de auto's. Als je flits gebruikt zie je dit veeeeel erger dan zonder.


de flits is echter wel aan te raden als invulflits bij gebruik buiten bij vb hevig zon,anders zullen de contrastschaduwen te groot zijn.vele digitale cameras hebben tegenwoordig ook een instellingsmogelijkheid indien je fotografeerd met kunstlicht maar dit is inderdaad even experimenteren,nu een kleine tip,zoals bij een analoge reflex camera het je bij een digi ook de mogelijkheid om de iso waarde in te stellen,bij een analoge is dit de gevoeligheid van de film hoe lager(bv 50 of 100 hoe scherper de foto's zullen zijn maar er moet meer licht aanwezig zijn)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Gebruik een lichtgrijs (of wit) A4-tje om storende of bepaalde glimlichten tegen te houden. Hou dit onder een bepaalde hoek op zo'n 30 cm afstand van je model, en je zult zien dat door de positie van het karton en je lichtbron je bepaalde licht-accenten kunt leggen in je model. (maakt niet uit of dit nou kunstlicht is ofdat je buiten fotgrafeerd. Het is meteen zichtbaar en scheelt je laten een hoop photoshoppen.

Ook de hierboven vermelde contrast schaduwen kun je hiermee b.v. al vermijden.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ik heb een wit vel gehaald, een standaard geleent, de lucht is strakblauw, sta voor enorme ramen, en toch krijg ik onscherpe fotos...

ik gebruik de macro-functie en geen flits..heeft iemand tips?

beter als dit krijg ik het niet...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Foto in Adobe Photoshop laden en dan op verscherpen klikken. Dit staat onder filter.

Afbeelding
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

wow das een geweldige verbetering :thump_up:

heb je nog tips om het minichamps logo wat scherper te krijgen? (liefst foto-matig, software-matig mag ook)
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Jos schreef:wow das een geweldige verbetering :thump_up:

heb je nog tips om het minichamps logo wat scherper te krijgen? (liefst foto-matig, software-matig mag ook)

Foto technisch kan het door je model vanuit een iets minder schuine hoek te fotograferen. (is ook aan te raden als je je model in een doosje fotografeerd, oftewel wat nog beter is: het "flapje" iets schuiner naar achteren buigen zodat deze in een rechtere hoek t.o.v. je lens komt te staan). Dit zou ik je aanbevelen.
Software-matig krijg je dit nooit helemaal perfect, maar ik zal je zaterdag hier een truukje voor laten zien. :wink:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Henri
Berichten: 432
Lid geworden op: di 03 mei 2005 20:04
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Bericht door Henri »

Interessant topic!

Ik heb al wat fotootjes gemaakt van autootjes (> 2000 voor m'n website), maar er zijn een paar dingen waar ik niet uit kom (lees: geduld/tijd niet voor heb om uit te vogelen)

Dieptescherpte. Bij een 3/4e schuin van voren closeup staat 't neusje van de auto er mooi scherp op. maar het achterwiel wordt al wazig. Wat is daar aan te doen?

Verkleuring achtergrond: Ik gebruik een zacht geel velletje papier als achtergrond. Als ik nou een blauwe auto fotografeer, wordt het papier veel te geel. Wat is daar aan te doen?
Sowiezo is de kleur van de achtergrond verschillend per kleur van de gefotografeerde auto.

Rode auto's: als ik de foto in JPG formaat bewaar vanuit een grafisch pakket (om het even welk) en daar een lichte compressie op zet (20% of zo) dan wordt het rood enorm vlekkerig. Is dat op te lossen, of is dat inherent aan de JPG compressie techniek? Andere kleuren hebben daar geen last van, alleen rood.

Mijn camera is een Canon A85. Alles is instelbaar, ook ISO, belichting (kunstlicht etc), etc, etc...
Follow me at AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Henri schreef:Interessant topic!
Dieptescherpte. Bij een 3/4e schuin van voren closeup staat 't neusje van de auto er mooi scherp op. maar het achterwiel wordt al wazig. Wat is daar aan te doen?

Verkleuring achtergrond: Ik gebruik een zacht geel velletje papier als achtergrond. Als ik nou een blauwe auto fotografeer, wordt het papier veel te geel. Wat is daar aan te doen?
Sowiezo is de kleur van de achtergrond verschillend per kleur van de gefotografeerde auto.

Rode auto's: als ik de foto in JPG formaat bewaar vanuit een grafisch pakket (om het even welk) en daar een lichte compressie op zet (20% of zo) dan wordt het rood enorm vlekkerig. Is dat op te lossen, of is dat inherent aan de JPG compressie techniek? Andere kleuren hebben daar geen last van, alleen rood.

Mijn camera is een Canon A85. Alles is instelbaar, ook ISO, belichting (kunstlicht etc), etc, etc...


Scherptediepte heeft te maken met diafragma opening in combinatie met afstand en brandspunts-afstand van je lens...begrijp je het nog. :mrgreen:
Zal het eenvoudig proberen te houden. Een zo hoog mogelijk diafragma-getal geeft altijd de meeste scherpte diepte. Als jij dit in kunt stellen op je camera ALTIJD een zo hoog mogelijk getal kiezen. Nadeel is wel dat je lensopening kleiner wordt, dus je belichtingstijd wordt per diafragma-stop verdubbeld. Statief én selftimer gebruiken dus. :!:
Aangezien jij aangeeft de close-up stand te gebruiken kiest de camera hier automatisch al voor.
Verder kies bij dit soort camera's de uiterste zoomstand, dan heb je namelijk de minste vertekening.


Dan verkleuring. Neem een zo neutraal mogelijke kleur achtergrond. (lichtgrijs, wit of zwart). Verder is ook je belichtingsbron (TL, gloeilampen, daglicht s'morgens of s'avonds) van invloed op de kleurbalans van je foto. Maar is bijna altijd te corrigeren door de instelling op je camera (juiste witbalans instelling kiezen), of anders via Adobe Photoshop te corrigeren...
Het voorbeeld wat jij aangeeft (gelige achtergrond met blauwe auto) is ook de meest contrasterende combinatie die je kunt kiezen. Enkele combinaties die je moet proberen te vermijden zijn b.v. geel/blauw,...rood/groen. Dit zijn wel extremen. Zoek anders op internet een kleurencirkel op. De kleuren die tegenover elkaar liggen in de cirkel, is de combinatie die je zoveel mogelijk moet proberen te vermijden. Maar aangezien hier meerdere factoren een rol spelen (lichtopbrengst, achtergrondkleur, model-kleur, lichtbrom, etc.) is hier niet een vast advies voor te geven.


De vlekkerigheid van je achtergrond heeft i.d.d. met de compressie te maken. Maar aangezien je geen gigantisch grote bestanden wil hebben, wordt de compressie dus steeds groter, en dus ook de vlekken.
Wat je hieraan kunt doen is oftewel een groter bestand maken van je foto, of wegwerken in Adobe.
Bij een witte achtergrond heb je hier de minste last van.


Dan nog één tip: ga uit van een vaste lichtbron, afstand én instellingen, en zoek deze eerst op. Heb je deze eenmaal goed, zijn er meestal slechts minimale correcties nodig.
Laatst gewijzigd door Matt Modelautos op vr 04 nov 2005 09:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

het feit dat de neus van je model er scherp op staat terwijl de achterkant wazig wordt heeft te maken met de verhoudingen in afstand.

als het object met zijn neus op 30 cm afstand van de camera staat en de achterkant op 50 cm, dan is de achterkant dus 20 cm is 2/5 verder weg. Daar kan je camera niet op scherpstellen...

Ga je verder weg met je camera, bijvoorbeeld op 100 cm van de neus, dan is de achterkant op 120 (lees 1/6) verder weg...

Je model is echter door de grotere afstand wel 3x zo klein geworden, maar dat kan je compenseren door een zoomlens te gebruiken...

Des te dichter je op het model zit, des te groter ook de vervormingen in je model, de voorwielen zijn groter dan de achterwielen...
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Komt dus op hetzelfde neer. :mrgreen:

-Vergroot je afstand modelauto-camera.
-Fotografeer in de uiterste zoomstand.
-Neem grootste diafragma-getal.
-Stel je autofocus dan in op het middelste gedeelte van de auto. (AF spot)
-Als je model dan te klein op de foto komt te staan, en je zoomlens "trekt het niet meer,...neem dan de hoogste resolutie die je in kunt stellen op je camera. Zo compenseer je de kwaliteit via uitsnede.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Plaats reactie