Verwijderen decals op ruiten

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
minipeugeot
Berichten: 28
Lid geworden op: do 04 mar 2004 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Verwijderen decals op ruiten

Bericht door minipeugeot »

Wie weet een middel om decals op de plastic ruiten van rallyauto's te verwijderen. Het model is van Solido 1/18, en de bedrukking op de ruiten zijn volgens mij geen stickers.

gr. Marcel


[MOD-EDIT]:even verplaatst naar de kennisbank, door schumi28
Zie http://www.minipeugeot.eu voor alle informatie over Peugeot miniatuurauto's.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Bericht door Jolly Club »

:shock: Ik zou niet weten hoe je die letters verwijderd zonder de ruitjes aan te tasten, maar mag ik vragen wat je d'r mee gaat doen ?

Ik verzamel namelijk rallymodellen en heb vijf 206jes van Solido staan, en ben wel benieuwd of daar Decals voor te koop zijn om andere versies te maken, ben jij toevallig met zoiets bezig ?

Mocht je weten waar 1 op 18 decals voor Rallywagens te koop zijn, hou ik me van harte aanbevolen ! :thump_up:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Verwijderen decals op ruiten

Bericht door Matt Modelautos »

minipeugeot schreef:Wie weet een middel om decals op de plastic ruiten van rallyauto's te verwijderen. Het model is van Solido 1/18, en de bedrukking op de ruiten zijn volgens mij geen stickers.

gr. Marcel


[MOD-EDIT]:even verplaatst naar de kennisbank, door schumi28


Als het decals zijn en géén bedrukking kun je ze verwijderen met Micro Sol. Dit eerst even in laten weken en dan met een afbreekmesje voorzichtig op een hoek van de decal losmaken. Daarna met een pincet de decal verwijderen.
Zijn de decals echter afgelakt ( met blanke lak ) kun je het vergeten.
Je kunt ze dan niet verwijderen zonder het plastic aan te tasten.
Als de de raampjes zijn bedrukt is er helaas ook geen mogelijkheid om ze te verwijderen.
Op lakwerk is het wel mogelijk om ze weg te polijsten en daarna te waxen, maar op een transparante ondergrond zoals raampjes helaas niet.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
minipeugeot
Berichten: 28
Lid geworden op: do 04 mar 2004 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door minipeugeot »

Jolly Club schreef::shock: Ik zou niet weten hoe je die letters verwijderd zonder de ruitjes aan te tasten, maar mag ik vragen wat je d'r mee gaat doen ?

Ik verzamel namelijk rallymodellen en heb vijf 206jes van Solido staan, en ben wel benieuwd of daar Decals voor te koop zijn om andere versies te maken, ben jij toevallig met zoiets bezig ?

Mocht je weten waar 1 op 18 decals voor Rallywagens te koop zijn, hou ik me van harte aanbevolen ! :thump_up:


Ik ben bezig om juist van een rally uitvoering (206) een "gewone" straatversie te maken, dus een getunede dik uitgebouwde 206.
De body heb ik al gespoten, maarja die ruiten hé. Ik ben bang dat het geen decals of stickers zijn maar idd gedrukt.

gr. Marcel
Zie http://www.minipeugeot.eu voor alle informatie over Peugeot miniatuurauto's.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Je kan allerlei typen oplosser proberen. (probeer eerst op een onopvallend stuk of het niet fout gaat.

Probeer:
stickerverwijderaar
wasbenzine
terpentine

en niet:
thinner
aceton
MEK
Methyleen Chloride

Deze laatste 4 tasten sowieso je ruit aan.


Een methode die ik nogal eens tegenkom op Amerikaanse fora:
raam opschuren met zo fijn mogelijk schuurpapier (korrel 2000 of nog fijner) dit geeft je ook gelegenheid om eerst met korrel 1000 je decals te verwijderen. Spoelen met veel water tijdens het schuren, anders maak je weer kleine krasjes. Beter teveel spoelen dan te weinig.

Hierna de ruit onderdompelen in "Future's Floor Polish" en op laten drogen. Schijnt geweldig te zijn. Is dit goedje ook in NL te koop?
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Ik heb ook wel eens gehoord dat krasjes in kunststof "glas" verdwijnen met koperpoets!

Ik heb zelf stickerverwijderaar gebruikt voor mijn 1:43 modellen, je bent erg lang bezig, want het gaat er heel moeilijk af maar na verloop van tijd lost het wel op.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Bericht door Jolly Club »

Polo schreef:

Ik heb ook wel eens gehoord dat krasjes in kunststof "glas" verdwijnen met koperpoets!




Heb ik jaren geleden met het kunststof horloge'glas' van een Swatch gedaan.

Eerst opschuren met staalwol, wordt het eerst dof, daarna poetsen met koperpoets, en dan wordt het weer doorzichtig......

Het werkte wel, maar weet niet of ik het met modellen aan zou durven...

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Koperpoets is ook een bruikbaar middel, om lichte krassen te verwijderen. Het is een polijstmiddel. Een fijner polijstmiddel is tandpasta...
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

nog fijner is een nieuw ruitje bestellen bij Solido, zonder bedrukking !
Gebruikersavatar
minipeugeot
Berichten: 28
Lid geworden op: do 04 mar 2004 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door minipeugeot »

Curbstone Models schreef:nog fijner is een nieuw ruitje bestellen bij Solido, zonder bedrukking !


Kan dat dan???? En hoe???

gr. Marcel
Zie http://www.minipeugeot.eu voor alle informatie over Peugeot miniatuurauto's.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Even een oud topic oprakelen.
Ben bezig aan een conversie model en ook hier staat de naam van de coureur (WIT) op de ramen. De donorauto is van Minichamps.!!!
Naam moet dus verwijderd worden en vervangen door een nieuwe.
Met een wattenstaafje gedrenkt in wasbenzine en dan voorzichtig wrijven gaf een pérfect resultaat ZONDER krassen.
Ik weet dus niet of dit voor meerdere merken dan Minichamps geldt, maar met deze oplossing ben ik meer dan tevreden. Ik hoef nu tenminste geen nieuwe ramen te bestellen. :thump_up:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Ik gebruik meestal remolie op een wattenstaafje en dat gaat ook uitstekend :thump_up:
Plaats reactie