Hoeveel verf nodig met airbrusch

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Plaats reactie
Marcel174
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 13 mei 2009 20:42
Locatie: Apeldoorn

Hoeveel verf nodig met airbrusch

Bericht door Marcel174 »

Hallo,

Heb effe een vraagje.Ik zit te twijfelen om een airbrush aan te schaffen.

Echter ben ik nu bezig met een paar ombouwprojecten en merk dat ik met een auto spuiten schaal 1:18 bijna een hele bus (400ml) nodig heb om het goed te doen.
Aangzien die airbrushpotjes maar heel klein zijn heb je dus kennelijk veel van die potjes nodig om een mooi restultaat te krijgen.
Dat gaat dan denk ik aardig in de papieren lopen.

Of heb ik het verkeerd.
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Re: Hoeveel verf nodig met airbrusch

Bericht door Jasper »

Het lijkt me dat je dan wat veel verf gebruikt .... Spuit je veel lichte kleuren over donker? Schuur je de oude laklaag er wel af? Gebruik je primer? Lijkt mij dat je makkelijk 3 of 4 1:18 modellen met een gewone spuitbus moet kunnen doen....

Airbrush is meer voor kleinere en fijnere werkjes. Ik gebruikte vroeger mijn airbrush voor 1:24 modellen. Ik mengde altijd 1 zo'n Humbrol of Revell potje met terpentine tot de juiste dikte (dunte) en had dan meer dan genoeg om het model 2x 2 lagen te spuiten.

Ik heb laatst een 1:12 model gespoten met 3 kleine Tamiya spuitbusjes .....
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Marcel174
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 13 mei 2009 20:42
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoeveel verf nodig met airbrusch

Bericht door Marcel174 »

Ik heb eerst een Mini gedaan en die was zo klaar.. Maar ben nu bezig met een Testarossa en daar moet ik vaker overheen om de verf er goed op te krijgen..

Zit witte primer op.. Heb hem nu geloof ik al 4 keer gespoten en nu begint ie mooi strak te worden..
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Hoeveel verf nodig met airbrusch

Bericht door F40F50ENZO »

Met een airbrush heb je een véél dunnere verflaagdikte dan met een spuitbus.
Hierdoor zie je alle details (en helaas ook alle oneffenheden) van de ondergrond beter.
Je gebruikt maar heel weinig verf om een modelauto te spuiten.

Ga anders eens te rade op de site bij Curbstone Models (één van de forumpartners)
Die heeft op zijn website een duidelijke uitleg staan over airbrush en heeft diverse spullen te koop.
Suc6 :thump_up:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Plaats reactie