Airbrush vraagjes... van een pré-beginneling

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fss
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 10:23

Airbrush vraagjes... van een pré-beginneling

Bericht door Fss »

Ik had graag wat vraagjes gesteld over die airbrushes... ik wil zoiets aanschaffen maar ik zit nog met de volgende vragen...

1. Normaal gebruik ik steeds een penseel. Wil ik van kleur veranderen, even spoelen in white spirit en op naar de volgende kleur. Bij een airbrush moet men eerst alles goed plannen neem ik aan daar men niet zomaar in een wip van kleur kan veranderen? Klopt dat?

2. Met een airbrush gebruikt men steeds verf op basis van water? Is dat Acryl? Zijn dat die kleine vierkante potjes van Revell bvb? Moet dat aangelengd worden?

3. Stel dat ik, zeg 12 verschillende kleuren wil gebruiken, moet ik dan 12 "potjes" kopen om op mijn airbrush te zetten of hoe doen julie dat?

4. Zijn die setjes van Revell (met de compressor, niet met de spuitbus) aan te raden? Ik ken er niets van en dacht dat ze bij Revell wel weten wat ze doen...

5. Kan je die "acryl verven" ook polijsten zoals olieverven of moet er een soort coating of vernis (ook acryl dan?) worden overgespoten?

Bedankt alvastvoor jullie hulp! :D
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Re: Airbrush vraagjes... van een pré-beginneling

Bericht door Jasper »

op vraag 2 wil ik wel even vlug antwoorden....
Je kunt met een airbrush alle soorten verf spuiten, waterbasis, oliebasis, alcohol basis.

In feite is de enige voorwaarde dat de vloeistof dun genoeg is om aangezogen te kunnen worden.

Je kunt kant een klaar airbrush verf kopen die je zelf niet hoeft te verdunnen.
Maar als je zelf verdunt kun je je normale verf gebruiken die je ook met de penseel kunt gebruiken
De kant en klare (= sterk verdunde) is te dun om met een penseel op te zetten.

Tussendoor reinigen zou genoeg moeten zijn voor de airbrush zelf, maar je moet voor een tweede kleur op hetzelfde model toch wachten tot de eerste droog is? afplakken, maskeren etc.
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Airbrush vraagjes... van een pré-beginneling

Bericht door F40F50ENZO »

Het makkelijkst werk je met verf op waterbasis, stinkt niet zo en de spullen zijn gemakkelijk te reinigen....
Kijk ook eens op het forum van modelbrouwers, daar staat bijvoorbeeld een how-to die in diverse stappen uitgelegd hoe je een modelauto kan spuiten....


Succes er mee :thump_up:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Airbrush vraagjes... van een pré-beginneling

Bericht door Rossy »

Fss schreef:Ik had graag wat vraagjes gesteld over die airbrushes... ik wil zoiets aanschaffen maar ik zit nog met de volgende vragen...

1. Normaal gebruik ik steeds een penseel. Wil ik van kleur veranderen, even spoelen in white spirit en op naar de volgende kleur. Bij een airbrush moet men eerst alles goed plannen neem ik aan daar men niet zomaar in een wip van kleur kan veranderen? Klopt dat?
Een goede planning is sowieso wel handig, al was het alleen maar om geen kleurverschil te krijgen in losse delen welke dezelfde kleur moeten krijgen.
Als je van kleur wisselt is het doorspuiten van de airbrush met een voor de verf geschikt reinigingsmiddel voldoende.
Een uitspuitpot is daarbij een aanrader.
Fss schreef:2. Met een airbrush gebruikt men steeds verf op basis van water? Is dat Acryl? Zijn dat die kleine vierkante potjes van Revell bvb? Moet dat aangelengd worden?
Je kan ook gewone enamel verf met de airbrush spuiten, alsook acrylverf en ook nog autolak.
Wel de juiste verdunner voor de betreffende verfsoort gebruiken.
Als de verf dun genoeg is (ongeveer melkdikte) kan hij zo door de airbrush, anders verdunnen.
Fss schreef:3. Stel dat ik, zeg 12 verschillende kleuren wil gebruiken, moet ik dan 12 "potjes" kopen om op mijn airbrush te zetten of hoe doen julie dat?
Nee, schoonspuiten van de airbrush is voldoende.
Fss schreef:4. Zijn die setjes van Revell (met de compressor, niet met de spuitbus) aan te raden? Ik ken er niets van en dacht dat ze bij Revell wel weten wat ze doen...
Die startset van Revell met compressor en single-action airbrush is een prima set om mee te beginnen.
Fss schreef:5. Kan je die "acryl verven" ook polijsten zoals olieverven of moet er een soort coating of vernis (ook acryl dan?) worden overgespoten?

Bedankt alvastvoor jullie hulp! :D
Ook een acrylverf is te polijsten.
Voor een mooie glimmende laklaag is het aan te reden om bij iedere laksoort een aantal lagen blanke lak te spuiten.
Hiermee gaat je model nog meer glimmen en ook zijn de eventuele decals / stickers goed beschermd.
Decals / stickers kan je het beste plaatsen nadat je eerst een paar laagjes blanke lak hebt gespoten.
Na het plaatsen van de decals weer een paar laagjes blanke lak en er gebeurt nooit meer iets mee.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
Fss
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 10:23

Re: Airbrush vraagjes... van een pré-beginneling

Bericht door Fss »

:dance: Bedankt! Ik ben weer een hele stap vooruit!
Plaats reactie