DECALS: Micro-Set & Micro-Sol

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Deathtrap schreef:Dit is de laatste stand van zaken, wat betreft mijn decals.
Ze zijn inmiddels geprint en zien er erg goed uit! Ik heb er nu 2 mooie lagen spray overheen gespoten en laat dit geheel zeker een dag drogen.

Wanneer ik de decals erop heb zitten, zal ik het zeker weer posten!


Zal zeker gaan lukken. :thump_up:
Tenslotte nog een laatste tip:
2 lagen blanke lak is ABSOLUUT NIET NODIG, één laagje is voldoende en als je de sheet dan schuin in het licht houd kun je zien of je alles goed gespoten hebt. Je ziet dit heel duidelijk aan de glans. Als je het er te dik op spuit heb je wel eens kans dat de blanke lak via de zijkant van de sheets de papieren drager binnendringt, met als gevolg dat de decal na het weken in het water niet goed te verwijderen is.

Met zo'n spuitbus kun je ongeveer 10 tot 15 velletjes bewerken. Als je slim bent koop je dus één Supercal-setje en voor de rest losse velletjes erbij. Zo kun je witte én transparante sheets gebruiken zonder 2 setjes hoeven te kopen. En dat scheelt toch wel een paar knikkers. :dance:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

Ahh, 1 laag minder scheelt natuurlijk weer. En als zuinige Nederlander, besef ik me dan dat ik er meer vellen mee kan doen :P
Bedankt.

Ik heb er nu al weer zin in, maar mijn baas laat me vast niet eerder naar huis gaan om decals te plakken :roll:
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

St. Paul schreef:
Matt Modelautos schreef:*Loszittende decals zet je weer vast met MICRO SET.


Matt, ook als het een decal dat op een ruitje zat is? Heb namelijk niet zoveel zin in verweerde/wit uitslaande ruiten etc....


Heb het een en ander uitgeprobeerd:
Je kunt MICRO SET ook gebruiken op b.v. ruitjes. Je moet wel de overtollige vloeistof wegdeppen. Dit geeft geen enkele verweerde of wit uitslaande ruitjes.
Anders word het echter als je flink tekeer gaat met de vloeistof en deze laat zitten. Ik heb het uitgeprobeerd en een grote hoeveelheid vloeistof op een ruitje laten lopen en de hele nacht laten zitten. Vanmorgen was er een héle lichte witte vlek zichtbaar waar ik het had laten lopen.

Mijn advies is dus: je kunt het gebruiken, maar dep het wel af of maak het schoon met een beetje water. Dit hoeft niet binnen enkele seconden of minuten, maar je moet het ook geen hele nacht laten zitten.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Ik heb bij 1 van de partners gezocht naar dat Micro-sol...
Maar kan het niet vinden :cry: ...
Heeft iemand de directe lijk of een woord waarmee ik beter kan zoeken op de pagina van Stoeprand Modellen???
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Opel-DTM schreef:Ik heb bij 1 van de partners gezocht naar dat Micro-sol...
Maar kan het niet vinden :cry: ...
Heeft iemand de directe lijk of een woord waarmee ik beter kan zoeken op de pagina van Stoeprand Modellen???


Je zou een PB kunnen proberen... :mrgreen:
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Curbstone Models schreef:
Opel-DTM schreef:Ik heb bij 1 van de partners gezocht naar dat Micro-sol...
Maar kan het niet vinden :cry: ...
Heeft iemand de directe lijk of een woord waarmee ik beter kan zoeken op de pagina van Stoeprand Modellen???


Je zou een PB kunnen proberen... :mrgreen:


Staat het dan niet op de site???

Even wachten nog met bestellen... dit wordt niet het enigste wat ik bestel :D
Gebruikersavatar
motorhead
MAF Adviseur
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 27 apr 2004 16:01
Locatie: Egmond Binnen

Bericht door motorhead »

Opel-DTM schreef:
Curbstone Models schreef:
Opel-DTM schreef:Ik heb bij 1 van de partners gezocht naar dat Micro-sol...
Maar kan het niet vinden :cry: ...
Heeft iemand de directe lijk of een woord waarmee ik beter kan zoeken op de pagina van Stoeprand Modellen???


Je zou een PB kunnen proberen... :mrgreen:


Staat het dan niet op de site???

Even wachten nog met bestellen... dit wordt niet het enigste wat ik bestel :D


Schijndel misschien :shock:
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Matt Modelautos schreef:Je bange vermoedens zijn helaas waar. Als je een beetje zwart (grijs dus) op transparante decal sheets drukt, zie je de decal bijna NIET zitten op je donkerkleurige auto.
REDEN: er wordt geen wit gebruikt. Dit is niet mogelijk met een inktjetprinter. :!:
De reden dat het met fabrieksmatige decals wél lukt is dat deze GEDRUKT zijn, en bij een drukproces wordt wél witte inkt gebruikt.
Je zou dus naar een "thuisdrukker" kunnen gaan en één (of meerdere) velletjes kunnen laten drukken. Maar reken maar dat dit een duur grapje wordt.
Een andere oplossing is er helaas niet, en weet je die wel,...dan kun je het beste de oplossing voor jezelf houden. (dan kun je heeeeel veel geld verdienen). :mrgreen:


Of even hier kijken:
http://shop.modelbrouwers.nl/catalog/product_info.php/cPath/66/products_id/411
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

bigodino schreef:
Matt Modelautos schreef:Je bange vermoedens zijn helaas waar. Als je een beetje zwart (grijs dus) op transparante decal sheets drukt, zie je de decal bijna NIET zitten op je donkerkleurige auto.
REDEN: er wordt geen wit gebruikt. Dit is niet mogelijk met een inktjetprinter. :!:
De reden dat het met fabrieksmatige decals wél lukt is dat deze GEDRUKT zijn, en bij een drukproces wordt wél witte inkt gebruikt.
Je zou dus naar een "thuisdrukker" kunnen gaan en één (of meerdere) velletjes kunnen laten drukken. Maar reken maar dat dit een duur grapje wordt.

Of even hier kijken:
http://shop.modelbrouwers.nl/catalog/product_info.php/cPath/66/products_id/411

Klopt,...sinds kort schijnt er een printer te zijn die ook WIT kan printen. Dit model heeft 7 cartridges waarmee je ook cartridges kunt plaatsen met witte, goud-of zilverkleurige inkt. Dit zou wel eens DE oplossing voor vele decal-problemen kunnen zijn. Het schijnt te werken met nylon-linten. Maar heb er geen ervaring mee.
Misschien eens iets om uit te proberen.? :mrgreen:
Op de site staat ook dat er vreemde effecten optreden bij gebruik van lichte kleuren op donkere auto's bij het ontbreken van witte toners. Alles hangt dus af of er de kleur wit bijgevoegd kan worden, zoals ik al had aangegeven.
Ben écht benieuwd.



bigodino schreef:
Matt Modelautos schreef:Een andere oplossing is er helaas niet, en weet je die wel,...dan kun je het beste de oplossing voor jezelf houden. (dan kun je heeeeel veel geld verdienen). :mrgreen:
Of niet natuurlijk,...dan kun je ook heeeeel veel geld verdienen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Ik ben nu bezig om een decalsheet te laten printen op de OKI DP-5000 (wit op transparant papier). Als het allemaal lukt, dan zal ik hier melden wat de ervaringen en resultaten zijn. Het begin is al positief: ik had een Coreldraw tekening aangeleverd en die kan gelezen worden :D
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Gebruikersavatar
Special Models
Berichten: 315
Lid geworden op: di 12 jul 2005 01:38
Locatie: brakel

Bericht door Special Models »

hallo Peter.
Is het nog wat geworden met die decals die je op de OKI DP5000 hebt laten maken???
Was ff benieuwd.
Gebruikersavatar
Special Models
Berichten: 315
Lid geworden op: di 12 jul 2005 01:38
Locatie: brakel

MICRO SET

Bericht door Special Models »

Hallo
Ik heb MICRO SET meerdere malen met succes gebruikt.
Nu heb ik echter een model de mcLaren MP/10 waarvan de decal die op de kleine spoiler zit los heeft gelaten.
Ik dacht die plak ik wel weer even vast met MICRO SET.
Maar wat ik ook doe met die decal, naar een dag ligt hij weer los.
Nou vroeg ik me af of iemand mij soms kan vertellen waar dit nou toch aan ligt. :doh:
Gebruikersavatar
Muiter
Vriend voor het Leven
Berichten: 1077
Lid geworden op: di 07 okt 2003 21:43
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MICRO SET

Bericht door Muiter »

Special Models schreef:Hallo
Ik heb MICRO SET meerdere malen met succes gebruikt.
Nu heb ik echter een model de mcLaren MP/10 waarvan de decal die op de kleine spoiler zit los heeft gelaten.
Ik dacht die plak ik wel weer even vast met MICRO SET.
Maar wat ik ook doe met die decal, naar een dag ligt hij weer los.

Ik had ook een decal wat losliet op een MP4 (/4) en ik heb dat goed kunnen oplossen met decalfix van Humbrol.
Oprichter van modelautoforum.nl
Gebruikersavatar
Special Models
Berichten: 315
Lid geworden op: di 12 jul 2005 01:38
Locatie: brakel

Bericht door Special Models »

Okè bedankt.
Ga ik dat volgende week eens proberen.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: MICRO SET

Bericht door Matt Modelautos »

Special Models schreef:Hallo
Ik heb MICRO SET meerdere malen met succes gebruikt.
Nu heb ik echter een model de mcLaren MP/10 waarvan de decal die op de kleine spoiler zit los heeft gelaten.
Ik dacht die plak ik wel weer even vast met MICRO SET.
Maar wat ik ook doe met die decal, naar een dag ligt hij weer los.
Nou vroeg ik me af of iemand mij soms kan vertellen waar dit nou toch aan ligt. :doh:


Je zou ook Micro Sol kunnen gebruiken.
De Micro Set die jij gebruikt is beter geschikt voor nieuwe decals die op vlakke ondergronden worden gebruikt.
Maar dit is mijn ervaring met Micro Sol.

De Micro Sol maakt de decal week zodat hij vanzelf in de vorm op je spoiler valt, en is dan ook beter geschikt voor dit "reparatiewerk", én je vermijd hiermee de kans op breken of afbrokkelen van de decal. Je strijkt eerst met een penseeltje de vloeistof rijkelijk op de decal. Je dient de auto wel zo te houden dat de vloeistof als het ware op de decal blijft staan.
Dan wel meteen van de decal afblijven anders beschadig je hem.!!!.
Doordat de vloeistof de decal zacht maakt, "valt" hij als het ware op de spoiler en hard dan uit. Omdat de decal de juiste vorm heeft zal hij ook niet meer loslaten. Het is dus niet zo zeer de decal plakken, maar meer de juiste vorm geven.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Plaats reactie