DECALS: Micro-Set & Micro-Sol

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
BU
Berichten: 950
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:17
Locatie: Mierlo, Noord-Brabant, NL
Contacteer:

Bericht door BU »

Poepoe, ik zou nie weten hoe dat werkt :oops: , maar eigenlijk moet je dit in Ombouwprojecten plaatsen :wink: . Maar het ziet er al wel leuk uit hoor :thump_up:
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

Oops, soory. Het is toch te zien dat ik hier nieuw ben :oops:

Ik kan het helaas niet zelf, maar als een moderator mijn post op een andere plaats wil zetten, vind ik het prima.
En dan maar hopen dat er iemand met decal ervaring een antwoord heeft op mijn vraag :?
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Je bange vermoedens zijn helaas waar. Als je een beetje zwart (grijs dus) op transparante decal sheets drukt, zie je de decal bijna NIET zitten op je donkerkleurige auto.
REDEN: er wordt geen wit gebruikt. Dit is niet mogelijk met een inktjetprinter. :!:
De reden dat het met fabrieksmatige decals wél lukt is dat deze GEDRUKT zijn, en bij een drukproces wordt wél witte inkt gebruikt.
Je zou dus naar een "thuisdrukker" kunnen gaan en één (of meerdere) velletjes kunnen laten drukken. Maar reken maar dat dit een duur grapje wordt.
Een andere oplossing is er helaas niet, en weet je die wel,...dan kun je het beste de oplossing voor jezelf houden. (dan kun je heeeeel veel geld verdienen). :mrgreen:


Was je auto nou zwart geweest, dan had ik wel dé oplossing voor jou:
Print datgene wat je wil hebben precies zoals het moet worden, maar met een zwart kader eromheen.
Week dan de decal los en laat hem drogen.
Hierna schilder je de achterkant van de decal binnen het zwarte kader WIT.
Je hebt dan een perfecte, bijna fabrieksmatige decal. :!:
Ik zal dit zaterdag 18 december a.s. in Schijndel bij de Forummeeting laten zien.
De afgewerkte decal kun je na het drogen van de verf aanbrengen op de auto met "Micro Set" van het merk Microscale.

Helaas lukt deze truuk alleen bij een zwarte ondergrond. Oftewel je moet met je printer dezelfde kleur zien te verkrijgen als je model is, dan lukt het natuurlijk ook.
Laatst gewijzigd door Matt Modelautos op di 14 dec 2004 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

Hartelijk dank.
Met mijn vermoeden bevestigd, ga ik op zoek naar een andere pakkende kleur voor mijn decals. Ik denk dat ik eens een gele variant ga proberen. Gelukkig kan ik met photoshop zo veel proberen als ik wil, dus ik hoef nog geen decal papier te gebruiken tot ik echt weet of het goed is.

Wanneer er meer resultaat is, dan zal ik mijn ervaringen hier weer posten.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Deathtrap schreef:Hartelijk dank.
Met mijn vermoeden bevestigd, ga ik op zoek naar een andere pakkende kleur voor mijn decals. Ik denk dat ik eens een gele variant ga proberen. Gelukkig kan ik met photoshop zo veel proberen als ik wil, dus ik hoef nog geen decal papier te gebruiken tot ik echt weet of het goed is.

Wanneer er meer resultaat is, dan zal ik mijn ervaringen hier weer posten.


We zijn echt benieuwd naar je vorderingen. :thump_up:
Misschien nog een tip:
Als je geel gaat gebruiken dien je er wel rekening mee te houden dat als je het afdrukt op transparante decalsheets en je brengt ze aan op je auto,... dat het geel enkele tinten donkerder uitvalt dan dat je het geprint hebt. Dit komt doordat de kleur van je autolak door de decal heenschijnt.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Bracer
Berichten: 2450
Lid geworden op: za 18 okt 2003 13:42
Locatie: Maastricht

Bericht door Bracer »

Kijk, das nou een mooi initiatief :thump_up: ben benieuwd naar je volgende update, wil alleen even kwijt dat k de blauwe kleur van t interieur vind vloeken bij de kleur van de autolak. Wel jammer van je grijze decalls maar iig suc6! Vooralsnog welkom op het forum en mag je er nog maar veel plezier van beleven!

(ps Matt, ik neem mn blocnote mee!! :mrgreen:).......waah mr green heeft n mutsje op :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

Bracer schreef:wil alleen even kwijt dat k de blauwe kleur van t interieur vind vloeken bij de kleur van de autolak.

Tja, het hele model is een experiment... niet alles gaat dan goed :?
Maar ik heb nog altijd vertrouwen in het eindresultaat. Als de blauwe kleur echt geen gezicht is bij de buitenkleur, dan blindeer ik de ramen lichtjes.

Andere vraag:
Wanneer ik met Micro Set wil gaan werken (ik heb namelijk al een flacon), dan dien ik de decal eerst in water te leggen. Als ik de decal dan van het decalpapier verwijder, moet ik hem dan drogen en dan insmeren met Micro Set?
Ik weet dat Micro Set de decal week maakt. Ik weet niet hoe snel dit gaat, maar bij mijn Toyota Supra uit de Fast and the Furious film (mijn volgend project) moet ik een grote decal plakken. Ik ben bang dat de decal helemaal sneuvelt als ik Micro Set verkeerd gebruik. Hebben jullie daarover nog tips?

Wordt vervolgt...
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Dit gaat vrij rap ja, wat ik met mijn decals (1:43) gedaan heb is eerst door het water, even een klein beetje droog deppen, daarna op zijn plaats gelegd en dan met een penseel de decal ingesmeerd met Microset, af en toe bij corrigeren i.v.m. de rondingen.
Ik denk dat als je de decal insmeert voordat je hem op de auto plakt dat hij dan zal breken c.q. scheuren.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Deathtrap schreef:Andere vraag:
Wanneer ik met Micro Set wil gaan werken (ik heb namelijk al een flacon), dan dien ik de decal eerst in water te leggen. Als ik de decal dan van het decalpapier verwijder, moet ik hem dan drogen en dan insmeren met Micro Set?
Ik weet dat Micro Set de decal week maakt. Ik weet niet hoe snel dit gaat, maar bij mijn Toyota Supra uit de Fast and the Furious film (mijn volgend project) moet ik een grote decal plakken. Ik ben bang dat de decal helemaal sneuvelt als ik Micro Set verkeerd gebruik. Hebben jullie daarover nog tips?

Wordt vervolgt...


Bijna goed.....Micro Set is om de decals aan te brengen, maar maakt de decal NIET week. :!:
Micro Sol maakt de decal week.

Micro Set gebruik je om loszittende decals weer vast te zetten

MICRO SOL:
Als de decal over een rond oppervlak loopt kun je na het aanbrengen van de decal deze vloeistof erop aanbrengen en na een minuutje héél voorzichtig de decal met een wattenstaafje in de vorm van de ronding drukken.
Dit is het "gevaarlijkste" karwei, want als het mis gaat is de decal ook definitief verloren. :!:

Als dit gebeurd met het aanbrengen en gebruik van MICRO SET kun je de decal alsnog afweken en hergebruiken, (indien dit vlak na het aanbrengen gebeurd).
Maar na gebruik van MICRO SOL gaat dit niet meer.
Laatst gewijzigd door Matt Modelautos op wo 15 dec 2004 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Dus met micro sol kan ik loszittende of niet mooi aansluitende decals weer vast maken?
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Peter Parker schreef:Dus met micro sol kan ik loszittende of niet mooi aansluitende decals weer vast maken?


Nee,...nog één keertje dan. :mrgreen:
Met MICRO SET kun je loszittende decals weer vastzetten.
MICRO SOL is een weekmaker, dit gebruik je voor rondingen.

*Voor nieuwe decals die je rechtstreeks van de sheet afschuift heb je in principe niets nodig. (alleen water ). Je mag in deze fase eventueel wel Micro Set gebruiken,...maar hoeft niet.

*Loszittende decals zet je weer vast met MICRO SET.

*Decals doe over een ronding lopen, kun je na het vastzetten/aanbrengen week maken met MICRO SOL en dan over de ronding deppen.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

Ahhh, ik gooide het zelf door de war.
Ik heb namelijk Micro Sol om op moeilijke bolle ondergronden mijn decals te plakken. Ik weet nu hoe het moet, dus ik ga eens kijken hoe lekker dat dat werkt. Zoals eerder gezegd, de resultaten zullen volgen.
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Matt Modelautos schreef:*Loszittende decals zet je weer vast met MICRO SET.


Matt, ook als het een decal dat op een ruitje zat is? Heb namelijk niet zoveel zin in verweerde/wit uitslaande ruiten etc....
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

St. Paul schreef:
Matt Modelautos schreef:*Loszittende decals zet je weer vast met MICRO SET.


Matt, ook als het een decal dat op een ruitje zat is? Heb namelijk niet zoveel zin in verweerde/wit uitslaande ruiten etc....


Weet vrijwel zeker dat het geen kwaad kan, maar ik ga het morgen voor de zekerheid voor je uitproberen op een "sloper".
Ik laat het dan zo snel mogelijk weten, maar zal wel een gedeelte van dit topic dan verplaatsen naar "Discussie over artikelen in de Kennis Bank"
Daar lijkt het me iets meer op z'n plaats te staan.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

De opgesomde kennis over decals lijkt me inderdaad wel wat voor in de kennisbank. Ik ben tenminste al een tijd op zoek naar deze antwoorden. Ik heb wel het gevoel dat ik er nu mee aan de slag kan. Ik zal toch mijn eigen ervaring moeten opdoen.

Dit is de laatste stand van zaken, wat betreft mijn decals
Afbeelding
Ze zijn inmiddels geprint en zien er erg goed uit! Ik heb er nu 2 mooie lagen spray overheen gespoten en laat dit geheel zeker een dag drogen.

Wanneer ik de decals erop heb zitten, zal ik het zeker weer posten!
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Plaats reactie