lak verwijderen???

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Gebruikersavatar
DTM
Berichten: 477
Lid geworden op: di 09 nov 2004 19:18
Locatie: Assendelft

Bericht door DTM »

Herman schreef:Ik mis er nog 1, welke erg veel gebruikt wordt in de plastic modelbouwwereld:

Mr Muscle ovenreiniger: Leg je model met een scheut Mr Muscle in een plastic zak, en knoop deze dicht. Werkt voor plastic, resin en die-cast, maar schijnt niet voor aluminium te werken (wordt ook opgelost...)

Ik ken projecten die, alvorens ze goed gelukt waren, wel 3 keer in de Muscle terecht waren gekomen...


:mrgreen:

Was je net voor!

@ Special Models: met grovere korrel schuren kan idd, maar ben bang dat ik dan details wegschuur of (nog erger) het model niet meer strak is (net iets te veel geschuurd op sommige plaatsen waardoor 'kuiltjes' ontstaan).
Gebruikersavatar
Timo911
Berichten: 333
Lid geworden op: do 30 dec 2004 12:24
Locatie: Lokeren
Contacteer:

Bericht door Timo911 »

Een grovve korrel is gewoon uitgesloten , kheb ook eens een modelletje omgebouwd, ne 356 B carbio, bumpers verwijderd en toegeplamuurd..
Kheb daar een schuurpapiertje korrel 800 voor gebruikt, voor dat bij te schuren, anders maak je echt krasjes die je er niet uit krijgt.. Wat ook goed is en geen krasjes na laat is een fijne schuurspons en met water met cif erbij zoals nog al iemand zei.
Zo kan je het beste werk leveren..

Verf er volledig afhalen vind ik maar een nutteloos en overbodug werkske, als je je model alleen een ander kleur wilt geven is dat echt niet nodig, beetje schure is al meer dan genoeg, het is niet dat zo een lak afziet, tstaat maar in een vitrine ofzo, dus hij zal er echt nie afkomen..

De lak er afhalen heb ik zelf geen ervaring mee, wat ik wel weet van thinner dat je daar verschillende gradaties van hardnekkigheid in hebt..
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Iemand ervaring met "vloeibaar schuren" van International?

Ik heb het op een trap gebruikt in mijn huis, en de lak die eroverheen is gegaan, zit er nog steeds op... (al een week).

Het is een roze prutje wat je met een kwast of doek aanbrengt. Even laten zitten, en er met een vochtige doek weer afpoetsen. Hierna zou de ondergrond klaar zijn voor een laklaag, welke binnen 6 uur moet worden aangebracht.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Vergeet schuren, vergeet Thinner...

Fluxaf - Afbijtmiddel. Ik heb net een potje gehaald. Ik begin te smeren en onder mijn kwast zie ik stukken verf er al afvallen. Dikke laag op mijn wagen gesmeerd. Terwijl ik de kwast schoonmaak hoor ik onder me geknetter. De verf springt er in grote blaren gewoon vanaf. Ik wist niet wat ik zag. En 90% was er de eerste keer af. Na het afwassen en drogen een 2de laag die de rest er af haalt.

Ik sta nergens voor garant maar het haalt het perfect eraf (ik weet niet wat het met plastic doet maar daar zou ik voorzichtig mee zijn). Zelfs tussen kieren etc.

Dit was een foto na 5 minuten...
Afbeelding
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
capri power
Berichten: 121
Lid geworden op: za 29 okt 2005 18:16

Bericht door capri power »

heb thinner gebruikt voor mn D800 en heb geen problemen gehad

grt,c
Ford Capri 2600GT V6 1973
Gebruikersavatar
zipperscales
Berichten: 868
Lid geworden op: di 05 apr 2005 15:12
Schaal: 1:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door zipperscales »

St. Paul schreef:Dit was een foto na 5 minuten...
img.photobucket.com/albums/v229/bikkels/bikkel2/DSC01089.jpg


Ziet er uit of je accuzuur over Slimer van de Ghostbusters hebt gemikt :shock:
Voor het meeste nieuws qua verzameling ook op twitter: http://www.twitter.com/scaleznl
2cv
Berichten: 124
Lid geworden op: di 10 feb 2004 23:55
Locatie: Fryslân

Bericht door 2cv »

Ik heb 2 solido modellen (wit/oranje Eend + een blauwe Eend) in de thinner liggen. Al 4 uur. Er gebeurt nog niets ...

Waarom thinner: simpel, de verf-afbijt kreeg maar amper wat verf er af. Verf is wel verkleurd en her en der er af, maar LANG niet allemaal !

Klopt het dat Solido zulke goede verf gebruikt dat je het er maar amper af kan krijgen ?
Dizono
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mar 2008 23:23

Re: lak verwijderen???

Bericht door Dizono »

solido en goed? Lijkt mij een niet bestaande combo :P

Mss is het handig om ergens een lijstje te plaatsen met spullen om verf te verwijderen aan de hand van het materiaal waarvan de body is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: lak verwijderen???

Bericht door Matt Modelautos »

Ik gebruik altijd verfafbijtmiddel. Werkt pérfect.
Binnen een kwartier heb je een compleet kale auto zonder kans op krassen. Je kunt als het ingewerkt is het er namelijk ZO vanaf spoelen.
Wel beschermende handschoenen gebruiken en ervoor zorgen dat er totaal géén kunststof meer aan het model zit. Dit is funest.
En niet te vergeten: je schuurt geen details weg.
Als alle verf eraf is, wel met een schoon doekje met thinner het model goed nawrijven zodat er ook absoluut geen afbijtmiddel meer achterblijft voordat je het in de grondlak zet.

Afbeelding
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
dannyakker
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 17:38

Re: lak verwijderen???

Bericht door dannyakker »

hoi

zal ik je een tip geven ik werk al 6 jaar bij autoaschade bedrijf

je hoef geen enkele model auto die je over spuit blank te maken
want je spuit daarna toch grond verf je kan de oude lak als grond verf gebruiken als die niet beschadigt is
ik zou hem zelf niet schuuren met schuurpapier maar dat kan ook ik zou eerder scotsbryt pakken
dat is een soort matje op een rol geeft minder schuur krassen als papier dus mooier resultaat


mvg danny
LorenzoGrootveld
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 09 mei 2012 20:03
Schaal: 1:18

Re: lak verwijderen???

Bericht door LorenzoGrootveld »

heeft iemand al eens de lak van een dodge viper cabrio van bburago afgehaald ? ik ben er nu mee bezig maar er zit een soort van onderlaag onder die er niet af gaat. wel met schuurpapier maar ik kom daarmee niet in al de kleine hoekjes. ik gebruik nu kwast ontharder ervoor dat ging bij mijn andere model beter want die heb ik tegelijk gedaan en mijn Mercedes sl300 is al een dag kaal. heeft iemand ervaring met zo'n taaie onderlaag onder de lak ?
Plaats reactie