Decals plaatsen, inkt verdwijnt

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Decals plaatsen, inkt verdwijnt

Bericht door Bart »

Heren decal makers,

Ik heb jullie hulp nodig.

Ik heb zelf decals gemaakt en geprint. Na het printen heeft het vel 24 uur gedroogd. Daarna is er de volgende dag een transparante beschermingslaag op aangebracht. De dag erna, en de dag daarna ook.

Nu heb ik de decal uitgeknipt en in het water gelegd. Maar de inkt trekt er gewoon uit, en lost op in het water :| :|

Wat doe ik verkeerd. Ik heb dus steeds 24 uur gewacht. Ik heb overigens het papier en de lak van Supercal gebruikt.
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

volgens mij mag je enkele minuten na het printen al gaan lakken, daar zou het aan kunnen liggen...
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Zou zo niet kunnen zeggen zeggen waar het aan ligt, maar ik hou altijd onderstaande regels in acht:

-Ongeveer 15 minuten na het printen lak ik de decals al af met de watervaste lak

-Spuitbus 3 minuten goed schudden. :!:

-Aflakken bij kamertemperatuur. :!:

-Slechts één laklaag aanbrengen is voldoende. Door de sheet een klein beetje schuin tegen het licht te houden kun je zien of je alles goed geraakt hebt en lijkt het net alsof er een laagje water op staat.

-Daarna decal 24 uur uit laten harden. (en niet 3 uur zoals in beschrijving staat).

p.s.
zeg nooit nooit, maar tot nu toe nog nooit een "lekkende" decal gehad. :think:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Matt Modelautos schreef:Zou zo niet kunnen zeggen zeggen waar het aan ligt, maar ik hou altijd onderstaande regels in acht:

-Ongeveer 15 minuten na het printen lak ik de decals al af met de watervaste lak

-Spuitbus 3 minuten goed schudden. :!:

-Aflakken bij kamertemperatuur. :!:

-Slechts één laklaag aanbrengen is voldoende. Door de sheet een klein beetje schuin tegen het licht te houden kun je zien of je alles goed geraakt hebt en lijkt het net alsof er een laagje water op staat.

-Daarna decal 24 uur uit laten harden. (en niet 3 uur zoals in beschrijving staat).

p.s.
zeg nooit nooit, maar tot nu toe nog nooit een "lekkende" decal gehad. :think:

Ik ga het nog eens opnieuw proberen :cry:

Toegevoegd na 3 uren 5 minuten:

Ik moest bij afdrukken photo paper selecteren volgens de gebruiksaanwijzing.

Nu gebruik ik een HP printer, en die kan ik ook op Transperency Film instellen. Zou dat werken? of is dat ergens anders voor :?:
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

mmm... volgens mij maakt het niet uit hoe dik je de inkt erop print, als het oplost.. dan lost het ook op als je meer ink gebruikt..

ik lees wel dat je de decals in water gelegd hebt... dat is iets wat ik zelf nooit doe, ik maak de sheet nat met zo weinig mogelijk water...

meestal net genoeg om de decal los te weken... misschien iets teveel water gebruikt....

Weet je zeker dat er niet op het potje inkt iets stond als :
"Magical ink, will dissapear when put in water !!"
Gebruikersavatar
motorhead
MAF Adviseur
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 27 apr 2004 16:01
Locatie: Egmond Binnen

Bericht door motorhead »

Misschien gebruik je een inktjet printer en heb je er met een laserprinter geen last van ?
Gebruikersavatar
Gerben Olsder
Berichten: 950
Lid geworden op: wo 09 feb 2005 21:27
Schaal: 1:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Gerben Olsder »

nee het moet juist met een inktjet printer.

Ik heb ook een soortgelijk probleem.
Ik kreeg de indruk dat het papier vet is geworden op de een of ander manier. Ik kon het geprinte er zo weer afvegen. zowel voor als na het lakken.
Het is wel lastig spul dat supercal.
Ik heb ook wel goede decals kunnen maken en dat is nou juist het lastige. Ik doe alles het zelfde met wisselende resultaten!

-Gerben-
1:43 Dutch Drivers
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Gerben Olsder schreef:nee het moet juist met een inktjet printer.

Ik heb ook een soortgelijk probleem.
Ik kreeg de indruk dat het papier vet is geworden op de een of ander manier. Ik kon het geprinte er zo weer afvegen. zowel voor als na het lakken.
Het is wel lastig spul dat supercal.
Ik heb ook wel goede decals kunnen maken en dat is nou juist het lastige. Ik doe alles het zelfde met wisselende resultaten!

-Gerben-

Ja dat had ik dus ook. Na 24 uur veegde ik het er gewoon af, en na het lakken gelukkig niet meer. Maar het is wel vreemd.

Heb jij het gewoon opnieuw geprobeerd Gerben :?:
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Misschien is de kwaliteit van het decalpapier niet zo constant... als dat het geval is, dan moet je er mee leven..

Misschien is het wat om het papier niet met je vingers aan te raken voordat je het geheel uitbehandeld hebt..

En met een laserprinter gaat het helemaal niet... dat heb ik ook al eens geprobeerd... een laserprinter heeft grote moeite om op het gegomde oppervlak te printen...
Gebruikersavatar
Gerben Olsder
Berichten: 950
Lid geworden op: wo 09 feb 2005 21:27
Schaal: 1:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Gerben Olsder »

Bart schreef:[..]
Ja dat had ik dus ook. Na 24 uur veegde ik het er gewoon af, en na het lakken gelukkig niet meer. Maar het is wel vreemd.

Heb jij het gewoon opnieuw geprobeerd Gerben :?:


Nee nog niet maar dat gaat zeer binnenkort wel gebeuren.
Ik zal een nieuw velletje gebruiken en dan het resultaat hier kenbaar maken.

-Gerben-
1:43 Dutch Drivers
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Wordt gek :doh: :doh:

Heb het met ander papier geprobeert, maar werderom. Denk dat ik mijn printer niet meer op foto papier moet instellen. Iemand een andere suggestie :?:
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ik heb vandaag ook weer eens decals gemaakt, en om te testen heb ik wat meer gemaakt. Een gelakte decal loste 3 uur erna gewoon op in water. Heb op een andere decal nog een keer extra lak gedaan en die ga ik morgenvroeg (na een uur of 12 drogen) eens proberen.

zou het kunnen dat de inkt van tegenwoordig dermate anders is dan die van een jaar of 5 geleden, dat het supercal systeem niet meer werkt..?
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

de extra gesealde decals deden het perfect en lekten dus niet. Ben erg tevreden over het resultaat. Nog een kleine tip: :!:

:idea: Als je de decals geprint hebt, en even later gaat sealen, zorg dan dat je bijv een cd doosje bij de hand hebt om de gesealde decals meteen in te leggen. Zo voorkom je dat er stof en haartjes en dergelijke in je seal laag terecht komt die je er dus nooit meer uit krijgt. :idea:
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Jos schreef:de extra gesealde decals deden het perfect en lekten dus niet. Ben erg tevreden over het resultaat. Nog een kleine tip: :!:

:idea: Als je de decals geprint hebt, en even later gaat sealen, zorg dan dat je bijv een cd doosje bij de hand hebt om de gesealde decals meteen in te leggen. Zo voorkom je dat er stof en haartjes en dergelijke in je seal laag terecht komt die je er dus nooit meer uit krijgt. :idea:

Dus an het printen heb je een laag aangebracht, en na 12 uur een extra laag erover :?:
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ja, maar ik denk dat het ook gewerkt had als ik direct die dikkere laag aangebracht had. Als je het velletje een beetje in het licht houdt moet je een soort "film" over het hele vel zien, dan heb je ze goed geseald.

Toegevoegd na 22 uren 43 minuten:

vandaag weer uitlopers...ik ga toch in het vervolg voor 2 keer sealen....
Plaats reactie