Testament / legaat modelautocollectie

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stormbreaker
Berichten: 259
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:01
Schaal: 1:18

Testament / legaat modelautocollectie

Bericht door stormbreaker »

Beste mensen,

Mijn collectie begint serieuze vormen aan te nemen. Natuurlijk is de ene collectie de andere niet, heeft de ene collectie veel meer en/of duurdere auto's van de andere, maar ik heb hier wat waardevolle grote stukken staan. In totaal gaat het echt om een bedrag met vier nullen, vijf cijfers dus. Daar komen mijn modeltreinen nog bovenop.

Tijdens de lunch dacht ik ineens: hoe het als ik er niet meer ben en mijn ouders ook niet meer? Op het moment heb ik geen relatie en de vraag is of die er op korte termijn komt. Met die onzekerheid wil ik geen rekening houden. Ik vind dat mijn ouders de verzameling primair mogen hebben, daar is het veilig, mijn band met mijn ouders is ijzersterk. Maar stel je voor we mogen weer reizen en vallen met z'n drieën in Canada of welk land dan ook van de spreekwoordelijke klif. Dan gaat alles verdeeld worden over familie, familie die helemaal niet in mijn collectie is geïnteresseerd (en dat bleek bij bezoek ook wel eens echt).

Eigenlijk wil ik een testament opstellen met een legataris erin, die zowel de modelauto's en/of de modeltreinen erft. Ik heb nog niet echt concreet iemand in gedachten, maar wellicht zijn er wel twee potentiële gegadigden.

Hoe doen jullie dit? Je wilt toch dat na je dood je collectie goed terecht komt?

Groet,
Stormbreaker
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: Testament / legaat modelautocollectie

Bericht door MiddleMan »

Ik heb wel een partner die een deel van mijn bezittingen krijgt als ik ben overleden. Een deel van mijn vermogen (spaargeld) gaat naar een goed doel.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als jij en je ouders nog niet heel oud zijn volstaat het denk ik om geen testament te hebben. Bij jouw overlijden zijn je ouders erfgenaam.

Wil je het toch helemaal zeker hebben, leg het dan vast in een testament en beschrijf wie erfgenaam zijn voor als jij er niet meer bent. Ik zou het zelf, als ik geen partner of kinderen had, naar een goed doel doen. Belastingtechnisch is het denk ik handiger om voor overlijden al dingen te schenken. De erfbelasting is enorm en eigenlijk misdadig. Als je dat kunt voorkomen zou ik het doen.

Aan wie je dat dan schenkt is uiteraard voor iedereen heel verschillend. Goed dat je er over nadenkt, maar sta er niet te lang bij stil. Leef in het nu :worshippy:
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Testament / legaat modelautocollectie

Bericht door Ricardo »

MiddleMan schreef: za 07 aug 2021 13:36 Ik heb wel een partner die een deel van mijn bezittingen krijgt als ik ben overleden. Een deel van mijn vermogen (spaargeld) gaat naar een goed doel.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als jij en je ouders nog niet heel oud zijn volstaat het denk ik om geen testament te hebben. Bij jouw overlijden zijn je ouders erfgenaam.

Wil je het toch helemaal zeker hebben, leg het dan vast in een testament en beschrijf wie erfgenaam zijn voor als jij er niet meer bent. Ik zou het zelf, als ik geen partner of kinderen had, naar een goed doel doen. Belastingtechnisch is het denk ik handiger om voor overlijden al dingen te schenken. De erfbelasting is enorm en eigenlijk misdadig. Als je dat kunt voorkomen zou ik het doen.

Aan wie je dat dan schenkt is uiteraard voor iedereen heel verschillend. Goed dat je er over nadenkt, maar sta er niet te lang bij stil. Leef in het nu :worshippy:
Ik denk als je je collectie aan een goed doel schenkt, dat het dan nog een collectie blijft. (Wordt verkocht en het geld geschonken aan het goede doel) Volgens mij is dat wat stormbreaker graag wil. Het lijkt mij dan het meest logisch om een vriend als erfgenaam aan te stellen in je testament die iets met modelauto's heeft.
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Testament / legaat modelautocollectie

Bericht door Johan »

Bij mij is het eigenlijk vrij simpel, het gaat naar m'n kinderen. Dit zouden bewaren wat ze willen hebben en de rest zal dan verkocht worden.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Edith
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 29 sep 2021 11:39
Schaal: 1:43

Re: Testament / legaat modelautocollectie

Bericht door Edith »

Ik ben zo'n erfgenaam...
Dat is de reden waarom ik op dit forum terecht kwam; op zoek naar informatie.

Ik wil goed voor de collectie zorgen, maar hem niet meer (volledig) in mijn bezit houden.
Als jullie iemand aanwijzen, een erfgenaam, om voor jullie verzameling te zorgen, is het fijn voor een erfgenaam te weten wat hij / zij ermee kan. Dus zet op papier hoe de verzameling verkocht kan / moet worden, of van een bepaald model aan wie geschonken kan worden, en leg wat bijzonderheden vast, bijvoorbeeld in een schriftje.

Gelukkig weet ik dit soort zaken allemaal veelal wel. Ik weet ook van de aanschafwaarde van een heel aantal modelletjes en het kader waarin ze op de markt gekomen zijn.
Sommige van de collectie, wil ik houden, andere wil ik verkopen. Dat mag ook een handelaar zijn, maar niet een die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Ik snap dat inkoop- en verkoopprijs verschillen, en dat een verkoper kosten heeft, omdat niet alles meteen verkocht wordt.

Dus...welke tip(s) zouden jullie mij, en jullie eigen erven willen geven in deze?
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Testament / legaat modelautocollectie

Bericht door St. Paul »

1 van de machtigste collecties op dit forum is na overlijden van de eigenaar volledig uit een gevallen. Je houdt het toch niet tegen. Dood is best definitief. Wat daarna gebeurd met de collectie of wat dan ook maak ik me niet druk op. Als je verzameling dermate groot wordt dat de waarde richting of over de 4 nullen gaat doe je er vooral goed aan om een duidelijk overzicht incl foto's te hebben. Mocht er iets gebeuren kun je naar de verzekering tenminste nog iets van bewijs voorleggen.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
stormbreaker
Berichten: 259
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:01
Schaal: 1:18

Re: Testament / legaat modelautocollectie

Bericht door stormbreaker »

St. Paul schreef: za 22 jan 2022 14:41 1 van de machtigste collecties op dit forum is na overlijden van de eigenaar volledig uit een gevallen. Je houdt het toch niet tegen. Dood is best definitief. Wat daarna gebeurd met de collectie of wat dan ook maak ik me niet druk op. Als je verzameling dermate groot wordt dat de waarde richting of over de 4 nullen gaat doe je er vooral goed aan om een duidelijk overzicht incl foto's te hebben. Mocht er iets gebeuren kun je naar de verzekering tenminste nog iets van bewijs voorleggen.
Vanwege de grote 1/8 modellen die ik heb is de waarde denk ik al over de 4 nullen. Ik zal binnenkort toch een duidelijker overzicht moeten maken dan ik op dit forum heb gepost.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Testament / legaat modelautocollectie

Bericht door St. Paul »

Daar zijn er wel een aantal van hier. :wink: Je zou ook kunnen overwegen om een schatting te laten maken als 0 punt en verder je rekeningen compleet te houden. Maar dan heb je ook nog iets als vervangingswaarde. Ik verzamel al 25 jaar en het aantal modellen, wat ik voor 100/150 gekocht heb en nu alleen nog voor 250 tot 500 en in sommige gevallen de 1000 gepasseerd is, is niet op 2 handen te tellen meer. Als je het kwijt raakt mag je blij zijn als je er een redelijk bedrag voor terug krijgt. Verzekeraars naaien je waar je bij staat.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Testament / legaat modelautocollectie

Bericht door Schumi28 »

Tja en de enige modelautotaxateur die er was, is gestopt :doh:
Afbeelding
Plaats reactie