beperkte oplage

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

beperkte oplage

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Hallo Maffers en meelezers,

Op een bekende Duitse web winkel; wwww. weetikveel.de, kan men modellen kopen in een bepekte oplage (gewoon een andere kleur) vaak tegen hetzelfde tarief als het model in de gewone uitgave.

Deze winkel biedt Neo's aan in 1/43, met een max van 300st, of dit waar is laat ik in het midden, of 500st.. Ze doen dit ook met modellen van Premium ClassiXXs, Minichamps, enz.. maar ook in 1/18. Geen gezeur over deze winkel, ze doen het echt perfect bij mij, daar gaat het niet om.

Zo ben ik in het bezit van enkele, van dit soort modellen in mijn collectie, en met tevredeneheid :P

Andere web winkels, hebben ook zo iets in het prgramma, dit Forum zelfs (modelauto van het jaar; Porsche 9?? van Jaap van Lagen in 1/43) om hun site / winkel meer aandacht te geven voor de specials.

Ik heb zelf enige modellen (vermoed zo'n 10 tal ondertussen, voornamelijk NEO's) meestal als cadeau voor iemand anders, wat zeker voor mij en soms voor de ontvanger een speciale "tint" geeft aan zo'n gift.

Nu is mijn vraag / opmerking aan jullie:

Hebben jullie iets met modellen, die beperkt leverbaar zijn in een "aparte kleur / bestickering" ('uniek') met een kleine oplage (voor het zelfde geld als het normale model) of gaan jullie voor het normale standaard model, die met een beperkte hoeveelheid gewoon leverbaar is?
Kortom, heb je liever een model waarbij staat: beperkte oplage X stuks, of gaan jullie voor het normale model wat wellicht in Y kleuren leverbaar wordt (houd je rekening met de prijs, als kleur nr. 6 te koop is (misschien goedkoper)) :?: :?:

Ik lees graag jullie meningen.

Ron
Gebruikersavatar
kennytuning_
Banned
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 04 okt 2009 15:28
Locatie: belgie, Oost-vlaanderen =)

Re: beperkte oplage

Bericht door kennytuning_ »

mij maakt het niet echt uit...
maar moest ik het te kiezen hebben zou ik toch het gelimiteerde kopen , het is volgens mij nét iets exclusiever ... en als het evenveel kost ja waarom niet :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: beperkte oplage

Bericht door Peter Parker »

Iets byzonders is altijd leuk vind ik.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: beperkte oplage

Bericht door jonnoT »

Gelimiteerd is voor mij geen criteria bij het verzamelen. Gaat er mij puur om of het model binnen mijn collectie past. Als een speciale kleur mij dan meer aanspreekt zou ik daarvoor kunnen gaan zo lang het binnen budget blijft :cool:
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: beperkte oplage

Bericht door Autofan »

Ook mij gaat het om het model. Ik ga gewoon voor de kleur die ik het mooiste vindt en voor het model met de beste prijs/kwaliteitsverhouding, uiteraard wel met een bepaalde ondergrens. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
sonett
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 28 mei 2006 19:59
Locatie: Aalst - Belgie

Re: beperkte oplage

Bericht door sonett »

Ik heb ook enkele NEO modellen van deze duitse web winkel, dit vooral om dat de gekozen combinatie kleur en model mij nog meer aanspreekt dan (het orinineel)
Ik koop de orininele (niet beperkte) NEO modellen wel merkelijk goodkoper dan deze
duitse web winkel. Deze web winkel geeft wel een super service, ik kreeg een modelletje
in een beschadigde plexi-doos (het model was voor 100% OK) maar liet dit via mail toch weten
aan de web-winkel die mij bij mijn volgende bestelling een nieuwe hadden belooft,
Ik dacht aan een nieuw doosje maar kreeg er het model nog eens gratis boven op.
Gebruikersavatar
DerPolizist
Berichten: 386
Lid geworden op: di 31 mar 2009 21:45
Locatie: Sneek

Re: beperkte oplage

Bericht door DerPolizist »

Ik verzamel zelf ook niet specifiek gelimiteerde modellen omdat ik eigenlijk alle soorten van mijn verzamelthema verzamel.
Al leg ik de laatste tijd wel meer de nadruk op speciale (lees gelimiteerde) modellen dan op de gewone modellen. Dat doe ik omdat de speciale modellen steeds moeilijker te verkrijgen zijn en de normale modellen toch wel in grote getalle vindbaar blijven (vaak later nog goedkoper ook). De twee exclusiefste modellen die ik nu bezit zijn een Porsche 914 van Herpa in Polizei uitvoering (oplage 35 stuks) en een Opel Vectra A Sedan van de Polizei Düsseldorf in een oplage van 73 stuks. Ik heb veel geluk gehad met de prijzen van deze modellen. De eerste omdat gelijk bij uitgave heb gekocht en de tweede door de onwetendheid van een verkoper op Ebay :doh: . Voor de eerste heb ik 12,95 betaald en voor de tweede 5,- :dance:

Mvg,

Kevin
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: beperkte oplage

Bericht door rsh_scuderia »

Nee, dat is voor mij niet iets speciaals.
Hoewel ik bijvoorbeeld de Rudolph Viper als meest beperkte oplage heb. Wat het leuke is, is dat het een Nederlandse wagen is en dat iemand vanuit het forum hier zo zijn best voor heeft gedaan. En het is ook nog eens een erg brute wagen.
Gebruikersavatar
Vortec
Berichten: 376
Lid geworden op: vr 04 jan 2008 01:36
Locatie: Twente

Re: beperkte oplage

Bericht door Vortec »

Heb niet zoveel keuze dus heb meerdere dezelfden in verschillende kleuren. Van 1 zelfs 6 dezelfden haha!
Afbeelding
HUMMER-Teller: 100!
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: beperkte oplage

Bericht door tom »

Er zijn auto's waarvan ik in het verleden alle beschikbare modellen heb verzameld. Dan heeft een speciale uitgave iets bijzonders en wil je 'm graag hebben. Verder koop ik zoiets alleen als ik de kleur of uitvoering erg mooi of bijzonder vind, en de prijs niet te idioot.
Gebruikersavatar
squadraminiatura
Berichten: 652
Lid geworden op: di 09 sep 2008 21:12
Schaal: 1:43
Locatie: Zwijndrecht

Re: beperkte oplage

Bericht door squadraminiatura »

Hallo Ron,

Ik weet waar je over praat.
Deze acties leveren wel eens wat leuks op, maar ik wil direct wel opmerken dat men de term "gelimiteerde oplage" heden ten dage wel
graag te pas maar meestal ook te onpas gebruikt.
Het is voor fabrikanten en winkels regelmatig een duwtje in de rug van de verzamelaar om dan toch ook maar dat ene model weer te kopen.
Uiteraard als het om een kleurvariant gaat die het origineel ook goed weergeeft, en je die in je verzameling graag wilt hebben kan het een uitkomst zijn.
Aan de andere kant zie ik het ook als een prima commerciele actie om de productie en verkoop van een model te rechtvaardigen.
Fabrikanten worden geconfronteerd met hogere grondstof- en productiekosten, waardoor de term "Limited edition" een stok achter de deur is om de verkoop op gang te houden, en men met de gelimiteerde serie de kosten eruit heeft.
Allemaal heel begrijpelijk, en ieder mag dit uiteraard lekker zelf bepalen, de "verzameldruk" wordt voor sommigen helaas wel eens wat te hoog.
En als je de prijs nog eens zou terugrekenen naar de ouderwetse gulden, schrik je je te pletter :shock:

Maar ja, wij als verzamelaars worden psychisch goed doorgelicht :cool: door de fabrikanten, en je wilt dat ene model nou eenmaal graag hebben :lol:
Dus... ja ik koop ook wel dergelijke modellen, maar ben er ook wel kritisch op, zonder mijn verzamelplezier teniet te doen. :thump_up:

Lekker blijven verzamelen :wink:

Groeten,
Ferry
Plaats reactie