Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door supra007 »

Beste MAFers,

Een aantal maanden geleden heb ik reserve onderdelen bij AutoArt uit China opgevraagd om die van mijn eigen model te repareren. Als ik 30 US dollar zou overmaken voor het verpakken en verzenden van het artikel, zouden ze hem mij gelijk toesturen. Nu heb ik het pakket vanuit China ontvangen waarover ik onterecht BTW en inklaringskosten moest betalen.

Zoals Postnl op haar website vermeld*, pakketten uit niet-EU landen, met een waarde (verminderd met de verzendkosten en verzekeringskosten) onder de 22 euro zijn vrij van BTW, douanerechten EN inklaringskosten. Na mijn bezwaarschrift aan PostNL heb ik gisteren 5,78 euro van de 18,78 euro teruggestort gekregen. Het resterende bedrag van 13 euro aan inklaringskosten krijg ik echter niet terug na overleg met PostNL. Dit terwijl duidelijk op de website vermeld staat dat mijn pakket vrij is van inklaringskosten. PostNL legt mij dus onterecht kosten op een pakket dat hiervan vrij is. Heeft iemand enig idee wat ik hier tegenin kan brengen?

Naar mijn mening int PostNL nu kosten die totaal niet gemaakt mogen worden.
Als je bij de supermarkt aan de kassa staat om je pak melk af te rekenen, mogen ze toch ook niet nog extra kosten rekenen op de verkoopprijs? :doh:

* https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/ (laatst geraadpleegd op 31-2-2016)
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
zipperscales
Berichten: 868
Lid geworden op: di 05 apr 2005 15:12
Schaal: 1:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door zipperscales »

26.3422473 Euro is toch echt boven de 22 euro. Zit er een rekening in dat de onderdelen onder de 22 euro zijn?
Of heb je gewoon 30 dollar betaald? PostNL kan namelijk niet zien dat je zoveel voor je onderdelen hebt betaald en zoveel voor de verzending.
Voor het meeste nieuws qua verzameling ook op twitter: http://www.twitter.com/scaleznl
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door supra007 »

De 30 dollar die ik betaald heb, zijn alleen voor verzend en verpakkingskosten, dat staat ook op de factuur van AutoArt die ik ze heb toegestuurd.
De douane heeft al toegegeven dat het een fout was en dat de waarde van het pakket inderdaad onder de 22 euro ligt (verminderd met de verzendkosten). Deze kosten zijn teruggeboekt naar PostNL en die heeft ze weer naar mij overgemaakt.

Echter het probleem zit er dus in dat PostNL mij nog steeds hun eigen inklarings/afhandelingskosten laat betalen wat niet terecht is.
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
zipperscales
Berichten: 868
Lid geworden op: di 05 apr 2005 15:12
Schaal: 1:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door zipperscales »

Ondanks dat ze fout zijn, moet je dat helaas wel betalen. Dit vond ik ergens anders:
Het is erg vervelend dat u over uw zending inklaringskosten heeft moeten betalen. Een eventueel bezwaar kan alleen worden gemaakt voor de belastingen zoals bijv. Invoerrechten, BTW en Accijns. Dat geldt niet voor inklaringskosten, dit zijn geen belastingen, maar de kosten die door PostNL in rekening worden gebracht voor o.a. het doen van de aangifte ten invoer, administratie, opslag, aanbrengen douane etc, deze worden niet terugbetaald.
Voor het meeste nieuws qua verzameling ook op twitter: http://www.twitter.com/scaleznl
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door supra007 »

Dat klopt, dat kreeg ik ook van een medewerker van PostNL te horen. Ik vind het echter onterecht dat ze mij evengoed die 13 euro laten betalen, terwijl mijn pakket vrij is van deze kosten.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat de douane een fout heeft gemaakt, PostNL hierdoor kosten heeft moeten maken (die niet gemaakt hadden hoeven te worden) en ik dus voor deze kosten op moet draaien?
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
zipperscales
Berichten: 868
Lid geworden op: di 05 apr 2005 15:12
Schaal: 1:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door zipperscales »

supra007 schreef:Dat klopt, dat kreeg ik ook van een medewerker van PostNL te horen. Ik vind het echter onterecht dat ze mij evengoed die 13 euro laten betalen, terwijl mijn pakket vrij is van deze kosten.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat de douane een fout heeft gemaakt, PostNL hierdoor kosten heeft moeten maken (die niet gemaakt hadden hoeven te worden) en ik dus voor deze kosten op moet draaien?
Dat is wat ik er uit op maak ja. Ik kan er helaas niet meer van maken.
Voor het meeste nieuws qua verzameling ook op twitter: http://www.twitter.com/scaleznl
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door supra007 »

Jammer van het geld, maar dan moeten we er maar mee leven :(
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door jonnoT »

Klacht bij Post.nl indienen en alle ten onrecht in rekening gebrachte kosten terugeisen.
Refereer gelijk even aan fraude, want Post.nl brengt kosten inrekening die zij geheel niet in rekening mogen brengen. Als ze onkosten hebben gemaakt horen zij dat te verhalen bij de opdrachtgever ... in dit geval de Douane .

Stuur gelijk je eigen rekening mee voor de tijd die je nodig had voor het opstellen van je brief en alle andere acties die jij hebt ondernomen .
Als je maar genoeg dramt bij ze , kom je een heel eind.
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door supra007 »

Ik heb inmiddels twee werknemers gesproken en ze zijn allebei niet voor reden vatbaar.
Nadat ik een klacht heb ingediend op klacht.nl, gaf PostNL echter een reactie dat ze de case zullen heropenen. Ik ben dus benieuwd wat de uitkomst zal zijn.
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door jonnoT »

Blijven hameren en dreigen met juridische stappen . Desnoods onderbouwen met verklaring van de douane . :cool:
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door Markopolo »

Bij de Metro (krantje) heb je een rubriek "Van klacht naar pluim", misschien een idee om het daar neer te leggen?
(Dan gaat de Metro contact zoeken met Postnl en wordt het gepubliceerd.)
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door supra007 »

Bedankt voor alle tips mannen.

Ik heb hem laatst al op klacht.nl geplaatst. Daar kreeg ik de volgende reactie:

Geachte heer Wouters,

Uit uw bericht begrijp ik dat u ontevreden bent met de uitkomst van het bezwaarschrift dat naar aanleiding van het pakket uit China is ingediend.
Er is wel 5,78 euro teruggestort maar niet de resterende 13 euro van de inklaringskosten. Dat wilt u nu nog graag ontvangen.

Wat ik dan doen is de case heropenen en dat er weer wordt gekeken naar de eerstgenoemde uitkomst. De desbetreffende afdeling zal hier dan weer naar kijken en ik hoop dat daar een uitkomst uit voorkomt die naar ieders tevredenheid is.

Ik ga ervan uit u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL dan kunt u ook altijd terecht bij onze Klantenservice: https://www.postnl.nl/klantenservice

Met vriendelijke groet,

PostNL


Mocht ik daar niks meer over horen dan denk ik inderdaad dat ik Metro ga benaderen. Over het algemeen komen wel positieve resultaten uit die rubriek.
Het gaat mij ook niet zozeer om die 13 euro, maar meer om het idee dat ik onterecht voor iets moet betalen wat ook tegen de informatie op hun eigen website ingaat.
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door St. Paul »

De Metro is hetzelfde als Kassa, Radar en De rijdende rechter.

Als het niet om het geld gaat, pak het dan goed aan en stuur De rijdende hufter:

https://m.youtube.com/watch?v=2mrFvDTOens

:mrgreen:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door supra007 »

haha, heeft iemand een nummer van de rijdende hufter? is wel interessant om hem erop af te sturen :P
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Onterecht opgelegde kosten door Post NL

Bericht door jonnoT »

Ach met de nodige posten op social media en daarbij gebruik van # termen kanhet al heel leuk worden on Post,nl aan te sporen :angel:
Plaats reactie