Kinderarbeid... ook in de modellen industrie?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.

Hou je rekening met het verschijnsel kinderarbeid bij je hobby?

Als ik wist dat merk X gebruik maakte van kinderarbeid, kocht ik daar geen modellen van.
12
28%
Ik kan er toch geen invloed op uitoefenen, dus ik koop die modellen toch maar.
20
47%
Ik wil het gewoon niet weten of mijn modellen door kinderen gemonteerd worden.
2
5%
Ik heb hier geen mening over.
9
21%
 
Totaal aantal stemmen: 43

Dinky_Boy
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 17:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Kinderarbeid... ook in de modellen industrie?

Bericht door Dinky_Boy »

Als volwassen (...) verzamelaars beleven we een hoop plezier aan het vergaren van 'autootjes'. Ooit was dit nog puur speelgoed, tegenwoordig zit er een enorme industrie achter van verkoop organisaties en producenten. Steeds meer modelfabrikanten produceren in het verre oosten, Minichamps was één van de eersten die kwaliteitsmodellen in China liet maken. Norev en Spark volgden. De zogeheten kioskmodellen van o.a. Hachette, DeAgostini en Fabbri komen eveneens uit Hongkong, Macao en China.

Ze kosten hier (dwz, in Italië, Frankrijk en Spanje waar de series heel populair zijn) een handvol euro's terwijl ze heel behoorlijk gedetailleerd zijn.
Dat betekent dat de productiekosten in China laag zijn, arbeid is er goedkoop.

Maar stel nu dat die goedkope arbeid kinderarbeid blijkt te zijn. En dan bedoel ik dus de gevallen dat kinderen te lange dagen maken, gevaarlijk of ongezond werk verrichten of geen onderwijs kunnen krijgen omdat ze moeten werken.

Wat dan? Persoonlijk zou ik graag zien dat de fabrikanten/leveranciers garanderen dat er geen kinderarbeid als bovenstaand aan te pas zou komen.

Weet iemand of er hier meer over bekend is? Zou je anders gaan verzamelen als je hoorde dat de modellen zo goedkoop waren door kinderarbeid?

Terre des Hommes strijdt tegen kinderarbeid
Afbeelding
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Maar stel nu dat die goedkope arbeid kinderarbeid blijkt te zijn. En dan bedoel ik dus de gevallen dat kinderen te lange dagen maken, gevaarlijk of ongezond werk verrichten of geen onderwijs kunnen krijgen omdat ze moeten werken.
Is dit zo? Heb je hier feiten over?
Of is dit gewoon een "stel nou dat ..., zou het niet zo kunnen zijn dat ... " vraagstelling?
In dat laatste geval vind ik het namelijk niet de moeite waard om hier verder op te reageren.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Dinky_Boy
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 17:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Dinky_Boy »

Beide, het is zowel een "stel dat..."-vraag als een vraag om informatie, vandaar "Weet iemand of er hier meer over bekend is?".

Hebben we niet een zekere verantwoordelijkheid om zoiets te onderzoeken, of verschuilen we ons achter onwetendheid omdat we liever zo min mogelijk betalen voor een model?
In de kledingindustrie bijvoorbeeld zijn de misstanden bepaald niet "kinderachtig".
Afbeelding
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Heikel onderwerp....oftewel:
Stoppen we met onze hobby als blijkt dat er kinderarbeid in het spel is.
Dit is de de knuppel het hoenderkok gooien.

Mijn mening is NEE. Ik denk niet dat er kinderarbeid is in het segment waar wij in verzamelen.

Ik zie een kinderhandje nou niet bepaald zulke gedetailleerde modellen in elkaar zetten. Daar hebben ze gewoonweg de motoriek volgens mij nog niet voor.
En zonder mijn ogen ervoor te willen sluiten wil ik ook zeggen, waar rook is,...is vuur. Maar ik heb ook nog geen rook gezien. :think:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Bericht door Dimage »

Is dit vanwege de collecte die momenteel gaande is?

In China is het gewoonweg zo goedkoop produceren omdat de (volwassen) arbeider uitgebuit wordt, daar is geen kinderarbeid voor nodig.
link
Dinky_Boy
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 17:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Dinky_Boy »

Nee, niet vanwege een collecte.

Matt: volledig stoppen met de hobby is natuurlijk het uiterste... ik vroeg me vooral af of je koopgedrag beïnvloed zou worden als bleek dat een fabrikant gebruik maakte van ongewenste vormen van kinderarbeid.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Ik denk dat merken als Cararama en Hongwell en alles wat uit diezelfde fabrieken komt, niet zo goedkoop kan zijn met een goeie CAO erachter. Kinderen of niet, mensen worden daar vast uitgebuit. Ze noemen het de lage lonen landen. Veel arbeiders wonen op het complex en maken lange dagen.
Gebruikersavatar
caprigek
Berichten: 1366
Lid geworden op: do 11 aug 2005 21:36
Locatie: almere

Bericht door caprigek »

en als het nou wel zo is
koop je daar dan WEL of NIET modellen van

als jij het niet doet doet een ander het
bij textielsuper (kleding winkel met naam ******* liggen ook wel eens goedkope modellen)

die komen ook uit lagelonen landen

hoe zit het daar dan mee
als het modelletje in duitsland (minichamps) in elkaar word gezet kost hij mischien € 100,= terwijl het zelfde model nu ongeveer € 30,= kost

groet caprigek

[MOD.EDIT: naam van de winkel iets aangepast]
all objects in the mirror will be soon





dissapear
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Ewww volgens mij shoppen we ook nog met z'n allen bij Ikea :angel: Ik denk dat mijn koop gedrag waarschijnlijk niet beinvloed zal worden om eerlijk te zijn. Als je over elk product moreel na gaat denken, dan denk ik dat het eind zoek is. Ik ga me bij een kopje koffie die ik bestel in een restaurant ook niet afvragen of de bonen die gebruikt zijn voor het kopje afkomstig is van boeren die hiervoor uitgebuit worden etc. etc.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Mijn koopgedrag zal niet beinvloed worden. Klinkt misschien erg cru, maar als er geen lage lonenlanden zouden zijn, zou onze levensstandaard ook een stuk lager zijn door alle hoge kosten die we dan zouden maken. Denk bijvoorbeeld aan een zeer dure banaaan die je wilt hebben, of een model van Minichamps wat opeens Eur 200,= per stuk zou kosten.

Er is trouwens al weer een verschuiving opkomst naar het Midden_oosten waar ze Afrikaanse arbeiders gebruiken voor de producten. Wat dat betreft is het een "circle of live".
De wervaart in China stijgt doordat veel mensen werk hebben en zich nu (soms) bepaalde luxigheden kunnen veroorloven.
Je kunt het nu eenmaal niet uitroeien, totdat we over de gehele werled zonder geld hoeven te betalen. Maar of dat er ooit van komt....
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ik heb deze vraag ooit aan minichamps gesteld, en van hun via de email 2 certificaten ontvangen die stellen dat zij geen kinderen betrekken in de productie van hun modellen.

door welke instantie deze certificaten uitgegeven zijn wat ze voorstellen weet ik niet meer, ik zal eens zoeken of ik de mail nog ergens heb.
Dinky_Boy
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 17:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Dinky_Boy »

Interessant, Jos! Ben benieuwd naar die certificaten, als je ze nog vindt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Kinderarbeid is natuurlijk niet goed te praten, maar er zijn meerdere zijden aan het verhaal. Stel het knulletje zet wel onze geliefde modellen met zorg in elkaar. OK hij mag niet naar school en dat vergroot zijn kans op de arbeidmarkt niet echt. Echter miscchien is hij beter af in een modelautofabriek dan in een textielfabriek met waar hij stof in zijn longen krijgt. Mischien had hij anders wel gezellig met de hele familie op een vuinisbelt gewerkt of in de prostitutie terecht gekomen.

Ik ben tegen kinderarbeid dat is zeker, maar soms is de minst kwade keuze de beste optie om te overleven. Liever zie ik hem buitenspelen en goed onderwijs krijgen.
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Misschien is dit topic iets leuks voor kopje "Colums"??
Afbeelding
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

We praten hier wel over 'lage-lonen-landen'... maar het loon wat ze daar hebben is misschien vergelijkbaar met de lonen elders in de wereld.

Stel je verdient 10x minder dan wat je nu verdient... en alles is ook 10x geodkoper... dan is het toch verder gelijk gebleven :wink:

Dus als zo'n Chinees 2 dollar per dag/8uur verdient, 5 dagen per week werkt, dan heeft die dus 40 dollar per maand... dat is dus zeg maar 40x minder dan in NL. Maar als zijn vaste lasten in China nou ook 40x minder zijn dan in NL, dan hebben ze daar verder geen last van.

Beetje moeilijke uitleg van mij :oops:


Wat betreft het volgende punt: Waarom blijft China een lage-loon-land?
Heel simpel, laatst zelfs nog op RTL Z te zien... China verkoopt aan de hele wereld, zelf of door anderen. Het geld wat ze daarvoor krijgen zet de regering om in USA Dollars, en daarmee kopen ze USA Staatobligaties.
Waardoor de Dollar dus hoog blijft, en hun eigen lage-lonen-emperium overeind blijft.
Plaats reactie