MiddleMan schreef: ↑ma 18 jan 2021 23:39
Wat zijn volgens jou nu de merken die echt het meeste kwaliteit voor het geld bieden?
Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Om te beginnen kan ik alleen mijn mening geven over 1/43 modellen omdat ik zelf geen 1/18 of anders verzamel.
Het ligt er ook aan wat je voor jezelf belangrijk vind. Voor mij is het belangrijk dat een model er strak en realistisch uitziet met mooie fijne details. Bij historische modellen heb ik dat dan weer niet, dan is het mij meer te doen om de 'sfeer' die zo'n bepaald model mij geef.
Maar om van het eerste uit te gaan ben ikzelf erg gecharmeerd van BBR modellen. Fijne details en strakke afwerking vanwege de erg goede mallen die ze gebruiken denk ik. De prijs is echter hoog en het aanbod beperkt in die zin dat zich vooral richten op Ferrari's op enkele uitschieters na.
Eidolon Make-up zit daar nog boven met hun prijzen maar de modellen zijn erg mooi afgewerkt en ze gebruiken vaak mooie lakken in aparte kleuren. Zelf vind ik hun prijzen te ver gaan voor 1/43.
Betaalbaarder is AutoArt. Vrijwel altijd zeer redelijke tot goede kwaliteit voor voor keurige prijzen. Soms zitten er minder tussen maar ook soms ook zeer fraaie maar over het algemeen zeer constante kwaliteit.
Minichamps vind ik zeer wisselend van ronduit slecht tot zeer goed. Hun prijzen zijn de laatste paar jaar wel verdubbeld maar je kan er als het om de afwerking en details gaat echte pareltjes vinden. Nu hebben ze voor de pijzen van de oude Minichamps een Maxichamps lijn en deze modellen zijn echt een aanfluiting en de moeite niet waard. Slecht in details en geen strakke afwerking. Ik laat deze lijn links liggen.
HPI maakt geen nieuwe modellen meer maar zeer gedetailleerde modellen, dit was mijn favoriete merk. Ignition models lijkt dat stokje over genomen te hebben maar is ook gelijk een stuk duurder geworden. Wel mooie aparte modellen. Hoog niveau.
Ebbro/Spark en Schuco zijn in mijn ogen vergelijkbaar met AutoArt. Mooie kwaliteit voor redelijke prijzen.
Norev heeft nette prijzen maar ik zie er wat aan, hun kwaliteit is net niet mijn ding op de één of andere manier.
Dan hebben we ook nog Looksmart. Leuke modellen met redelijke kwaliteit maar vaak niet beter dan bijvoorbeeld AutoArt of Minischamps. De prijs ligt echter wel veel hoger en gaat langzaam richting de prijzen van BBR. Op het gebied van afwerking kunnen ze niet tippen aan BBR al moet ik zeggen dat ook Looksmart er echte pareltjes bij heeft zetten.
Uiteraard zijn er nog tal van andere merken. Het is ook een beetje een algemeen verhaaltje geworden want alles is natuurlijk zeer afhankelijk van je waar je prioriteiten liggen en ook niet onbelangrijk, het budget.
Het merk wat het momenteel voor mij is is BBR vanwege het gebruik van zeer strakke mallen, mooie lakken en nette fijne details. Dingen die ik allemaal belangrijk vind en het past net binnen mijn budget.
Daarachter Looksmart, stapje minder duur maar alles is ook net een fractie minder maar zeer de moeite waard.
de overige merken ontloop ik ook zeker niet maar het verschil wel erg per model.
Tot zover mijn persoonlijk mening en uiteraard zie ik ook graag input van andere met de voors en tegens, daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar.