Extreme prijzen.

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Extreme prijzen.

Bericht door Johan »

Regelmatig kijk ik wat rond op Ebay en de afgelopen twee weken was er iemand (bedrijf?) die ruim 900 tweedehands items aanbood middels bieden. Ik schat dat ruim 500 items van BBR en Eidolon Makeup waren en dan ook de zeldzamere uitgaves. Het betrof hier allemaal 1/43 modellen dus mijn aandacht was er volledig. Stuk voor stuk zeer de moeite waard dus ik ging op een aantal exemplaren mee bieden. Iedere veiling start bij 1 euro en de eerste dagen verloop het rustig. Echter de laatste dag van de veiling heb ik vol verwondering zitten kijken wat daar gebeurde. Normaal heb ik voor mijzelf een maximaal bedrag wat ik zou uitgeven aan een 1/43 model op 160 euro en dan moet het een model zijn wat ik echt graag wil.
Omdat de prijzen bij de veilingen snel omhoog gingen heb ik bij grote uitzondering mijn budget per model opgerekt naar 200 euro, ik had interesse in meerdere modellen en dacht van laten we eens een keer gek doen.
De realiteit was dat je met een budget van 200 euro per 1/43 model niet eens meedeed, zelfs in de meeste gevallen was 250 euro niet voldoende om een model te bemachtigen. :shock:
Bedragen van 300+ tot zelfs over de 500 in enkele gevallen waren geen uitzonderingen.
In mijn ogen complete waanzin, zelf voor bijzondere uitvoeringen. Mijn verbazing was groot, heel groot. :nuts:

Meer mensen die tegen dit soort dingen aanlopen ?
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
stormbreaker
Berichten: 259
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:01
Schaal: 1:18

Re: Extreme prijzen.

Bericht door stormbreaker »

Ja, vooral op Catawiki, als het dan loopt worden er zo prijzen gevraagd voor tweedehands modellen die in de winkel nieuw (bij bijv. HMKT, Schuiten, GPWorld etc.) voor veel minder verkocht worden. Sommige winkels hebben ook totaal andere prijzen, zo zit NNModels uit Gouda bij veel modellen heel erg hoog terwijl Schuiten altijd iets hoger dan gemiddeld zit, maar geen uitschieters. GPWorld zit altijd marktconform maar die hebben een minder groot assortiment op voorraad dan Schuiten. Maar op eBay kom je de gekste prijzen tegen, vooral in het VK zijn modelauto's over de gehele linie extreem duur. Voor een autosport model 1/18 wordt daar zo 300 euro gevraagd, waar hier 230 euro voor dat model echt de absolute max is.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Extreme prijzen.

Bericht door Ferrarifan »

Ik heb ook slechte ervaringen, vooral met catawiki. Ik zit al ruim 10 jaar op dit platform en heb er nog nooit iets besteld omdat de prijzen te hoog oplopen. Dan kan ik beter nieuw kopen en dat doe ik dan vaak ook. Ik doe wel regelmatig mee met bieden, maar heb het gevoel dat ze de zaak opwaarderen. waardeloos

Als je voor redelijke prijzen iets tweedehands wil kopen, ga dan naar wrh modelcars (Wouter), ook sponsor van dit forum.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Darksoldier933
Berichten: 67
Lid geworden op: za 16 nov 2019 20:40
Schaal: 1:43

Re: Extreme prijzen.

Bericht door Darksoldier933 »

Ferrarifan schreef: ma 18 jan 2021 09:21 Ik heb ook slechte ervaringen, vooral met catawiki. Ik zit al ruim 10 jaar op dit platform en heb er nog nooit iets besteld omdat de prijzen te hoog oplopen. Dan kan ik beter nieuw kopen en dat doe ik dan vaak ook. Ik doe wel regelmatig mee met bieden, maar heb het gevoel dat ze de zaak opwaarderen. waardeloos

Als je voor redelijke prijzen iets tweedehands wil kopen, ga dan naar wrh modelcars (Wouter), ook sponsor van dit forum.
Ik heb juist alleen goede ervaringen met Catawiki, maar dan wel met de Corgi/Dinky toys veilingen. Idd de recente modellen gaan vaak voor veel meer dan de aankoopwaarde in shops. Daar ben ik dan ook heel voorzichtig mee. Vooral belangrijk je niet te laten meeslepen.

Ik heb wel al een aardig zakcentje verdiend met kopen op Catawiki en dan doorverkopen via andere kanalen.
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Extreme prijzen.

Bericht door Schumi28 »

Daar lees ik de laatste tijd wel meer over, maar goed het is net wat de gek ervoor over heeft :mrgreen:

Zoals je aangeeft zijn het de zeldzamere modellen? Als er meerdere mensen daar hun heilige graal tussen hebben zitten kan het hard gaan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Extreme prijzen.

Bericht door Ricardo »

Denk dat er nu ook heel veel mensen iets meer "vrije" tijd hebben. Vakantiegeld is nog niet op. Een "mooie" combinatie om wat tijd en geld te besteden aan het uitbreiden van je collectie.
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: Extreme prijzen.

Bericht door MiddleMan »

Mee eens, ik heb hier jaren geleden al eens een onderwerp over geopend. Catawiki heb ik zelfs van mijn telefoon gegooid, hoe de biedingen daar gaan dat kun je bijna niet serieus meer nemen. Soms gaan items voor meer dan 300% hoger dan waar je ze elders nog kunt krijgen.

Verder valt het me echt op dat heel veel 1:18 modellen waanzinnig duur zijn. Zelfs Norev, paar jaar geleden vond ik het nog een beetje een budget merk maar die gaan ook al flink over de 100 euro voor een Mercedes model.

Wat wel erg mooi is dat er nu een lijn met 1:18 vrachtwagens is bijgekomen. Zeer mooi om te zien en de prijzen zijn realistisch denk ik.
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Extreme prijzen.

Bericht door Johan »

MiddleMan schreef: ma 18 jan 2021 21:01

Verder valt het me echt op dat heel veel 1:18 modellen waanzinnig duur zijn. Zelfs Norev, paar jaar geleden vond ik het nog een beetje een budget merk maar die gaan ook al flink over de 100 euro voor een Mercedes model.
Ikzelf verzamel 1/43 maar ik denk dat voor 1/18 hetzelfde opgaat inderdaad dat de prijzen van nieuwe modellen de laatste paar jaar flink gestegen zijn. Het dubbele van wat eerst was is niet ongewoon voor zover ik zie. Het is echter wel zo dat de kwaliteit in de meeste gevallen ook beter is geworden.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: Extreme prijzen.

Bericht door MiddleMan »

Brimbrammer schreef: ma 18 jan 2021 22:24
MiddleMan schreef: ma 18 jan 2021 21:01

Verder valt het me echt op dat heel veel 1:18 modellen waanzinnig duur zijn. Zelfs Norev, paar jaar geleden vond ik het nog een beetje een budget merk maar die gaan ook al flink over de 100 euro voor een Mercedes model.
Ikzelf verzamel 1/43 maar ik denk dat voor 1/18 hetzelfde opgaat inderdaad dat de prijzen van nieuwe modellen de laatste paar jaar flink gestegen zijn. Het dubbele van wat eerst was is niet ongewoon voor zover ik zie. Het is echter wel zo dat de kwaliteit in de meeste gevallen ook beter is geworden.
Wat zijn volgens jou nu de merken die echt het meeste kwaliteit voor het geld bieden?
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Extreme prijzen.

Bericht door Johan »

MiddleMan schreef: ma 18 jan 2021 23:39
Wat zijn volgens jou nu de merken die echt het meeste kwaliteit voor het geld bieden?
Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Om te beginnen kan ik alleen mijn mening geven over 1/43 modellen omdat ik zelf geen 1/18 of anders verzamel.
Het ligt er ook aan wat je voor jezelf belangrijk vind. Voor mij is het belangrijk dat een model er strak en realistisch uitziet met mooie fijne details. Bij historische modellen heb ik dat dan weer niet, dan is het mij meer te doen om de 'sfeer' die zo'n bepaald model mij geef.
Maar om van het eerste uit te gaan ben ikzelf erg gecharmeerd van BBR modellen. Fijne details en strakke afwerking vanwege de erg goede mallen die ze gebruiken denk ik. De prijs is echter hoog en het aanbod beperkt in die zin dat zich vooral richten op Ferrari's op enkele uitschieters na.
Eidolon Make-up zit daar nog boven met hun prijzen maar de modellen zijn erg mooi afgewerkt en ze gebruiken vaak mooie lakken in aparte kleuren. Zelf vind ik hun prijzen te ver gaan voor 1/43.

Betaalbaarder is AutoArt. Vrijwel altijd zeer redelijke tot goede kwaliteit voor voor keurige prijzen. Soms zitten er minder tussen maar ook soms ook zeer fraaie maar over het algemeen zeer constante kwaliteit.
Minichamps vind ik zeer wisselend van ronduit slecht tot zeer goed. Hun prijzen zijn de laatste paar jaar wel verdubbeld maar je kan er als het om de afwerking en details gaat echte pareltjes vinden. Nu hebben ze voor de pijzen van de oude Minichamps een Maxichamps lijn en deze modellen zijn echt een aanfluiting en de moeite niet waard. Slecht in details en geen strakke afwerking. Ik laat deze lijn links liggen.

HPI maakt geen nieuwe modellen meer maar zeer gedetailleerde modellen, dit was mijn favoriete merk. Ignition models lijkt dat stokje over genomen te hebben maar is ook gelijk een stuk duurder geworden. Wel mooie aparte modellen. Hoog niveau.
Ebbro/Spark en Schuco zijn in mijn ogen vergelijkbaar met AutoArt. Mooie kwaliteit voor redelijke prijzen.
Norev heeft nette prijzen maar ik zie er wat aan, hun kwaliteit is net niet mijn ding op de één of andere manier.

Dan hebben we ook nog Looksmart. Leuke modellen met redelijke kwaliteit maar vaak niet beter dan bijvoorbeeld AutoArt of Minischamps. De prijs ligt echter wel veel hoger en gaat langzaam richting de prijzen van BBR. Op het gebied van afwerking kunnen ze niet tippen aan BBR al moet ik zeggen dat ook Looksmart er echte pareltjes bij heeft zetten.

Uiteraard zijn er nog tal van andere merken. Het is ook een beetje een algemeen verhaaltje geworden want alles is natuurlijk zeer afhankelijk van je waar je prioriteiten liggen en ook niet onbelangrijk, het budget.

Het merk wat het momenteel voor mij is is BBR vanwege het gebruik van zeer strakke mallen, mooie lakken en nette fijne details. Dingen die ik allemaal belangrijk vind en het past net binnen mijn budget.
Daarachter Looksmart, stapje minder duur maar alles is ook net een fractie minder maar zeer de moeite waard.
de overige merken ontloop ik ook zeker niet maar het verschil wel erg per model.

Tot zover mijn persoonlijk mening en uiteraard zie ik ook graag input van andere met de voors en tegens, daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Plaats reactie