Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Markopolo »

Misschien wel geen autosport, maar voor vele van ons heeft het er toch erg mee te maken, lijkt me wel leuk om hier een topic over te openen over welke camera je gebruikt voor live autosport (Fotografie topic gaat over modellen fotograven), je ervaringen, tips, ticks en andere ideeen, mede ook door dit berichtje:
1:18 24/7 schreef:Ik heb zelf een 55-200 naast de 18-55 gekocht. Maar da's toch wel jammer met verwisselen steeds (nu op "vakantie" gebruik ik de zoomtoeter haast nooit omdat het meeste wat je fotografeert dichtbij is) Bij races is het misschien niet zo boeiend, standaard lens er op in de pits, tele tijdens de race.

Maar kortom mijn advies: doe niet als ik en ga voor de duurdere optie van een lens die zowel voor dichtbij als ver weg goed is. (Dus niet 18-55+44-200 maar 18-2/3/800mm)
Zelf heb ik namelijk sinds een maandje een Canon 350D maar nog met een gewone 18-55mm lens, maar wil dus nog wel voor Le Mans een goeie 200, 250 of 300mm lens hebben, heb zelf al wat rond zitten neuzen, maar het is geen bos, maar een compleet woud van lenzen waar je tegenaan loopt. Dus ik ben wel benieuwd wat andere hier gebruiken en of ik daar nog lering uit kan trekken om mijn keuze te verkleinen :cool:

http://camera4all.nl/canon-75300mm-f456-p-1838.html

http://camera4all.nl/canon-55250mm-f4056-p-1818.html

Dit is wat ik zoal in gedachte had, maar misschien zijn er van andere merken betere lenzen, wil er voorlopig ongeveer 300 euri voor uitgeven, op zich vind ik het niet erg om te wisselen, want dat doe je naar mijn idee toch niet vaak langs een circuit en voor foto's maken bv. op vakantie (steden, pretpark, enz.) gebruik ik toch een handheld cameraatje.
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door 1:18 24/7 »

Goed innitiatief chief! :thump_up:

Ben zelf al een tijdje bezig met fotografie, maar qua het technische verhaal heb ik er nog niet veel verstand van.

Een aantal aannames van mij, als de professionals (Corvetteboy) daar op zouden kunnen reageren, graag!

1. Lichtsterke lens is toch niet zo heel belangrijk? Tenzij je een wagen wilt laten stilstaan op een donkere dag?
2. VR is toch ook meestal niet boeiend met de snelheden waarmee je auto's schiet?

Iemand ervaring met een monopod? Krijg je daar makkelijker mooie en "langere" panningshots mee?
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Markopolo »

Monopod werkt naar mijn idee alleen als de weg waar een wagen op rijdt even recht is als waar jij staat, als je bv. halverwege Eau Rouge staat werkt dat voor geen meter met "pannen"

Een monopod is wel erg makelijk voor als je vaste foto's wilt maken en toch lekker verplaatsbaar wilt zijn, want een tripod weegt na verloop van tijd aardig door.
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door rpi »

Weliswaar niet met autosport, maar wel met motorsportfotografie.

Mijn camera en objectieven:
Nikon D2H
Nikkor 50mm f/1.4
Nikkor 10.5mm f/2.8 fisheye
Nikkor 24-85 f/2.8-4
Nikkor 80-400VR f/4-5.6
Gitzo G1325 koolstofvezel statief met Arca Swiss balhoofd

Het objectief bepaalt in grote mate hoe mooi je foto wordt. Helaas gaat met de kwaliteit de prijs over het algemeen evenredig omhoog. Met een budget van € 300 zul je niet gauw foto's schieten die "van het scherm spatten".

Het maximale diafragma (f/?.?) is wel degelijk belang. Zo zijn objectieven met vast brandpuntopening doorgaans zeer goed afgesteld om op die maximale opening te werken. De budget objectieven werken vaak niet goed bij hun maximale opening en moet je dus knijpen. Dus bijvoorbeeld een 70-300mm f4-5.6 werkt dan pas echt goed tussen f/8 en f/16. Terwijl een 70-200 al vanaf f/2.8 zeer strakke foto’s kan maken. Kun je met een 70-200 dus een sluitertijd aanhouden van bijvoorbeeld 1/500 bij f/2.8, dan zou je bij de 70-300 misschien wel 1/60 bij f/8 nodig hebben. En dat zie je zeker. Bovendien is op telebereik de maximale opening nog veel belangrijker, omdat je snel bewegingsonscherpte krijgt. Hoe hoger de sluitertijd dan, hoe scherper de foto kan zijn.

De budget objectieven hebben meestal ook meer last van allerlei bijverschijnselen, zoals interne reflectie van de verschillende lenzen, chromatische aberratie om een paar technische termen te noemen.

Nu is een hoge prijs zeker geen garantie voor topkwaliteit. Zoek daarom goed naar reviews (en probeer te ontdekken of ze stiekem “gesponsord” zijn of oprecht) Ik heb eens voor € 3000 een nieuw Sigma objectief gekocht, de 500mm f4.5 HSM. Deze presteerde bedroevend slecht, focuste af en toe verkeerd en gaf nooit echt scherpe beelden. Die heb ik dan ook niet meer.

Mijn Nikkor 80-400VR presteert dan weer veel beter dan ik voor de prijs had verwacht.

Qua camera heb ik gekozen voor de Nikon D2H. Dit is een professionele camera die zeer snel kan schieten (8fps), voor motorsportfotografie zeer fijn. Hiervoor had ik een Nikon D100, maar die trok het allemaal niet. De D2H heeft maar 4,3 megapixel, maar kan er prima tot A3+ mee printen.

Heb geen ervaring met Canon en aangezien ik tevreden ben zal dat voorlopig ook wel zo blijven. ;)

Voorbeeld fotootjes van motorsport actie (aanklikken voor vergroten)
Afbeelding


Bij de volgende foto stond mijn camera uit toen de valpartij begon en had ik toch nog een hele serie mooie shots te pakken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door 1:18 24/7 »

rpi schreef: Het maximale diafragma (f/?.?) is wel degelijk belang. Zo zijn objectieven met vast brandpuntopening doorgaans zeer goed afgesteld om op die maximale opening te werken. De budget objectieven werken vaak niet goed bij hun maximale opening en moet je dus knijpen. Dus bijvoorbeeld een 70-300mm f4-5.6 werkt dan pas echt goed tussen f/8 en f/16. Terwijl een 70-200 al vanaf f/2.8 zeer strakke foto’s kan maken.
Hoe zo is dat dan? Hebben die lenzen een grotere scherptediepte nodig om echt scherp te zijn?
rpi schreef: Kun je met een 70-200 dus een sluitertijd aanhouden van bijvoorbeeld 1/500 bij f/2.8, dan zou je bij de 70-300 misschien wel 1/60 bij f/8 nodig hebben. En dat zie je zeker. Bovendien is op telebereik de maximale opening nog veel belangrijker, omdat je snel bewegingsonscherpte krijgt. Hoe hoger de sluitertijd dan, hoe scherper de foto kan zijn.
1/500 is zeker wel een verschil met 1/60 maar wat ik bedoel is dat je over het algemeen met autosportfotografie ergens tussen de 1/300 en 1/100 zit (ik dan) Dan is bewegingsonscherpte toch minder een issue.
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door rpi »

1:18 24/7 schreef:Hoe zo is dat dan? Hebben die lenzen een grotere scherptediepte nodig om echt scherp te zijn?
Ja, bij de vaste brandpunt objectieven worden veelal betere kwaliteit lenzen gebruikt en is het objectief geoptimaliseerd om bij grote opening toch scherp te zijn. Scherpte bij grote opening is technisch een hele uitdaging voor de fabrikanten en dat zie je dus terug in het prijskaartje.
1:18 24/7 schreef:1/500 is zeker wel een verschil met 1/60 maar wat ik bedoel is dat je over het algemeen met autosportfotografie ergens tussen de 1/300 en 1/100 zit (ik dan) Dan is bewegingsonscherpte toch minder een issue.
Maar als jij tussen 1/300 en 1/100 zit, dan zit je waarschijnlijk niet tussen f/8 en f/16, wat voor jouw objectief waarschijnlijk wel het diafragma zou zijn voor de scherpst mogelijke foto's. Dus betekent dat dat de optimale kwaliteit niet uit het betreffende objectief gehaald wordt.

Met digitaal kun je natuurlijk je ISO waarde makkelijk verhogen om toch snelle sluitertijden te combineren met kleinere diafragma's, maar dat levert meestal extra ruis op.

Overigens is het grootste voordeel van kleine diafragma's dat het je onderwerp zo mooi kan isoleren van zijn omgeving. (scherp onderwerp, vage achtergrond) Ook is het bokeh van de duurdere objectieven vaak veel mooier. Bokeh is het onscherpe gedeelte van het beeld
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Markopolo »

rpi schreef:Het objectief bepaalt in grote mate hoe mooi je foto wordt. Helaas gaat met de kwaliteit de prijs over het algemeen evenredig omhoog. Met een budget van € 300 zul je niet gauw foto's schieten die "van het scherm spatten".
Foto's maken is een hobby hoor, niet iets waar ik voor moet gaan werken. Ik snap best dat een laag budget minder kwaliteit zal geven, maar ik ben dan ook bij lange na geen pro, en als je pro spullen aan gaat schaffen moet je ook wel een beetje kaas gegeten hebben van dit, is wel leuk als je langs het circuit met een sterrekijker foto's staat te maken, maar als die er dan vrij beroerd uitkomen omdat je totaal niet weet hoe het werkt, ligt zoiets al gauw in de spreekwoordelijke hoek.
Eerst leren en dan verder borduren is mijn idee, daarom vraag ik wat een goede lens zal zijn voor deze prijs.
En voor je zelf spat een foto al gauw van het scherm daar we geen pro's zijn en van de 100 foto's toch die ene bloedmooi vinden omdat deze mooi gelukt is. We hoeven onze geld er niet mee te verdienen ;)

Maar is het handig om een beeldstabilisator in je lens te hebben zoals mijn 2de link laat zien?
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door rpi »

Ik bedoel ook niet dat je dure spullen moet kopen, maar dat als je betere foto's wilt, het objectief de "bottleneck" zal zijn. Een goed objectief heeft veel meer effect dan een goede camera. En helaas hangt daar meestal een prijskaartje aan. (Hoewel een hoog prijskaartje geen garantie biedt)

Wat Canon keuze betreft weet ik helaas niets.

Wat beeldstabilisatie betreft (VR bij Nikon of IS bij Canon), ik vind het fantastisch. Het maakt fotograferen uit de losse hand veel makkelijker. Mijn 80-400VR ziet bij pannen automatisch welke kant ik op beweeg. Dan corrigeert ie alleen nog voor bewegingsonscherpte in de andere richting. Het geeft veel scherpere foto's, met name bij grote brandpuntsafstanden. Ik ben er zeer tevreden mee.
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door rpi »

Misschien een leuk linkje:

http://ak.no-ip.com/EXIF/index_en.htm

Dit is een programmaatje dat er voor zorgt dat je de Exif van foto's kunt bekijken (in firefox of IE) door met je rechtermuisknop op de betreffende foto te klikken.

Zo zie je met welke camera en instellingen de foto is gemaakt. Heel leerzaam en handig.
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door 1:18 24/7 »

Ga toch eens proberen op te letten om met wat grotere F waarden te gaan schieten! Thanks voor de tip, ben benieuwd of er zo meer scherpte uit mijn budget lenzen te krijgen is! :thump_up:

Maar inderdaad, hele professionele spullen zou ik ook wel willen hebben maar het prijskaartje is het me op dit moment nog niet waard! Bokeh schopt kont ja! :worshippy:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door model1op43 »

Ik had vroeger altijd een spiegelreflex camera met een heel assortiment aan lenzen gehad (Canon EOS 600). Met de komst van de digitale camera's ben ik vreemd gegaan naar een Sony F505. Maar sinds anderhalf jaar ofzo mag ik graag hobbyen met mijn Pentax K100D, voorzien van standaard lens 18-55 F3.5 en met Sigma 70-300 F4 APO.

Voorbeelden van foto's met de standaardlens, veelal in macro stand, zijn bij bosjes te vinden in mijn prive topic. In de sticky Le Mans Series staan wat actiefoto's van Spa met de lange lens.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door 1:18 24/7 »

Ik kwam dit tegen nadat ik mn interview even bekeken had:
Ik heb een Panasonic DMC FZ7, een zogenaamde superzoom, het zit tussen de top compactcamera's en de basis DSLR's in. Die beperkingen zie ik ook zeer zeker, zo heb ik dankzij de kleine sensor veel ruis en ik mis toch een zekere mate van scherpte. Het benaderen van professioneel niveau is zeer relatief hoor, maar het is gewoon leuk om te zien dat ik in vrij korte tijd van dit:

Afbeelding Canon Powershot A70

Naar dit ben gegaan:

Afbeelding FZ7
Vond het wel een goede beschrijving van hoe en waarom ik steeds overgestapt ben naar nu dus een Nikon D40x waarmee ik nu dit soort plaatjes kan maken:

Afbeelding Nikon D40x

Dus wie weet waar ik binnenkort mee loop te zeulen! :mrgreen:

Ohja: toen ik zag dat er met een (hele crappy) compact toch nog dit:

Afbeelding Canon Powershot A70 (mijn eerste camera)

te doen was, ging het hek bij mij van de dam. Sindsdien werd ik een autosportfotonerd!
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door rpi »

Oei, die laatste foto geeft me de kriebels. Ik mag 12 en 13 augustus weer een paar dagen knallen met de motor op Spa :dance: :dance: :dance:

Vette foto van de Lambo trouwens :worshippy:
Niels
Berichten: 539
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Niels »

Ook maar even hier buurten.

Heb zelf een Canon 30D met Sigma 17-70 2.8-3.5 en een Canon 70-200 f4.
Hiervoor met de kitlens en een Canon 55-200 4.5-5.6 geschoten.

Statieven doe ik niet aan, belemmeren je te veel in je doen en laten (maar dit is dus vanuit het oogpunt van een rallyfotograaf).

De sigma is vooral voor rally een goede lens (prijs/kwaliteit) 2.8 is redelijk lichtsterk maar in donkere omstandigheden krijgt de autofocus het erg lastig. 70-200 is gewoon een goede lens, voor een redelijke prijs.

Voor op het circuit zou ik wel een iets "grotere" lens willen, maar omdat ik dat zo weinig doe zit ik er eerder aan te denken om een extender te kopen. Ben je ook wat flexibeler, en het scheelt je weer een extra lens in je tas (en in je portomonee ;-) ).

Heb zelf voor Canon gekozen omdat zij toen een beter aanbod hadden in het midden segment (70-200 f4 etc) dan Nikon.

En staar je vooral niet te veel blind op de dure lenzen, kunst van het fotograferen is nog altijd het moment vast leggen. Zorgen dat je op de juiste plek staat op het juiste moment is nog altijd het belangrijkste. En een technisch goede foto is ook lang niet altijd een mooie foto.

Canon 300D + Kitlens + Mooi moment =
Afbeelding

Canon 300D + 55-200 + Mooi moment =
Afbeelding
Afbeelding
Corvetteboy
Berichten: 308
Lid geworden op: za 21 jan 2006 19:23
Schaal: 1:43
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Corvetteboy »

Mijn body :)

Afbeelding

Afbeelding

Zal hier binnenkort men uitrusting ook eens posten :)
Plaats reactie