Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Powersprint »

Bedankt voor je antwoord rpi! Ik geloof dat op deze kitlens wel een IS zit, dus dat zou ook wel iets moeten schelen denk ik. maar voor €75 heb je al een leuk 50mm F1.8 lensje, dus dat is het probleem niet.

Ik heb een leuke kitset met 2 lenzen gevonden van de Canon 450D, alleen zit ik te twijfelen of de Tamron AF 70-300mm Di F/4.5-5.6 Macro 1:2 voldoende is (degene die bij de kit inbegrepen is), of dat ik er beter aan doe om de Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro 1:2 er los bij te kopen, en dan de kit te pakken met alleen het standaard 18-55 objectief. Bij de laatste optie kom ik wel duurder uit.

Morgen toch nog maar even een aantal winkels afstruinen :D
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door rpi »

Tja, ik heb het niet zo op Tamron en Sigma objectieven. Nadeel is dat zij niet de kennis krijgen van de fabrikanten van de bodies. Zo kan het dus gebeuren dat je objectief het nu prima doet, maar dat het niet goed werkt bij je volgende body over een aantal jaren. Canon ondersteunt haar eigen objectieven natuurlijk langer. (en Nikon nog veel langer, mijn digi body werkt uitstekend met objectieven uit de jaren '50 :worshippy: )

Ik zou liever voor een vergelijkbaar Canon objectief gaan, ook al is dat iets duurder. Is de EF 75-300MM 4-5.6 III USM niets voor je?

Heb zelf wel eens Sigma 500 f/4.5 voor € 2750 gekocht. Wat een ellende dat ding, was blij dat ik hem voor hetzelfde geld weer kwijt kon raken, foto's waren niet scherp, focus zat net iets verkeerd en een lelijk "bokeh". Voor dat geld vond ik dat ik veel meer mocht verwachten. Mijn veel goedkopere 80-400 f4-5.6 VR objectief maakte veel mooiere en scherpere foto's. Dat laatste objectief heb ik dan ook nog steeds.
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Powersprint »

Dit lijkt me inderdaad ook een goede optie, die zeker het overwegen waard is! Bedankt voor de tip :thump_up:
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Powersprint »

Ik heb gister toch de knoop doorgehakt en ben voor de kit gegaan inclusief Canon 450D, 18-55IS, Tamron 70-300, tas en geheugenkaart. Ik moet er nog echt aan wennen om door de zoeker te kijken, maar dit komt vast wel goed :D

Iemand nog tips voor het fotograferen van autosport? Ga zondag namelijk naar FIA GT in Zolder (wie nog meer :?: ) en daar wil ik mijn camera toch wel even uitproberen :)
Is het in 't begin vooral de camera op "sportstand" zetten en schieten maar, of kan ik toch beter een andere mode gebruiken om zo met de instellingen te kunnen spelen?
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door 1:18 24/7 »

Sportstand krijg je waarschijnlijk hele korte sluitertijden, da's wel makkelijk maar dan krijg je stilstaande auto's. Dus ik zou gaan voor shutter priority (of hoe dat ook mag heten op een Canon) en dan zet je dus de sluitertijd vast. Begin bijvoorbeeld bij 1/250. Maak een paar foto's (met de auto's mee trekken) zijn ze gelukt dan kan je de sluitertijd nog wat langer maken om meer snelheid te krijgen of wat korter voor meer scherpte! :thump_up:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door rpi »

Ik kan de mening van 1:18 24/7 alleen maar onderschrijven.

Zelf maak ik vaak motorsportfoto's en meestal kom ik met een sluitersnelheid van 1/250 het beste uit. Het voertuig is prima scherp en de achtergrond en velgen zijn onscherp, zodat je de snelheid mooi terugziet in de foto.

Ik denk dat je met je nieuwe combinatie prima uit de voeten gaat komen. Veel plezier en succes ermee.
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Powersprint »

Bedankt voor de tips heren! Ik hoop alleen dat de Tamron lens snel genoeg is om mee te pannen. Ik ben thuis al hard aan het oefenen om de modelauto's scherp te krijgen, maar dat lukt al aardig! :D

Ik zal (als de foto's gelukt zijn :P ) maandag of dinsdag een aantal foto's plaatsen van de FIA GT.
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Powersprint »

In het FIA GT topic staan m'n eerste foto's, voor degenen die ze nog niet gezien hebben :thump_up:
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Curbstone Models »

Na een aantal jaren met een compactcamera te hebben gezeult, heb ik deze zomer de knoop doorgehakt en ook maar een knappe camera gekocht.

Het is de Canon 40D met een EF-S 17-85 IS Kit
Afbeelding

De keuze voor deze camera was eigenlijk heel eenvoudig, een kennis van mij heeft er een, en die maakt er prachtige foto's mee. Precies het soort foto's die ik er ook mee wil maken. Dus, inpakken en wegwezen.

En nu een aantal weken later kan ik niets anders zeggen dan dat het een goede keuze geweest is. Ik had zelf in het verleden een analoge Canon EOS met een Tamron 30-200 lens, die nog steeds te gebruiken is. Nadeel is dat doordat de 40D geen fullframe camera is, de lens 1,8x vergroot, wat qua zoomlens wel lekker meegenomen is, maar het scherpstellen op kleinere afstand is helemaal niet meer mogelijk, pas na een meter of 8 krijgt de Tamron weer scherp zicht.
Maar mij hoor je hierover niet zeuren, het feit dat ik deze lens nog kon gebruiken was een +. die ik niet verwacht had.

Enige dat ik er nu nog bij wil is een goede flitser, want ik heb inmiddels geleerd dat ook dat het verschil kan maken tussen een goede en een gewone foto...
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door rpi »

Hoi CM,

Dat is mooi dat je oude Tamron te gebruiken is. Het scherpstelbereik zou geen verschil met je analoge camera moeten maken eigenlijk. Of het full frame is of niet moet volgens mij ook niet uitmaken, focusbereik ligt puur aan het objectief. Het zou dus niets uit moeten maken dat je nu digitaal bent gegaan. (behalve de uitsnede die 1,8x verkleind is dan)

Ik fotografeer zelf met Nikon (D2H), maar het focusbereik is met alle objectieven hetzelfde als met de analoge camera's. (Overigens blijven bij Nikon alle objectieven vanaf ±1950 bruikbaar, dus kan mijn oudjes ook blijven gebruiken gelukkig.)
Gebruikersavatar
BRG
Berichten: 178
Lid geworden op: za 19 apr 2008 10:33
Locatie: Muntendam
Contacteer:

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door BRG »

Zelf in het seizoen wekelijks bezig met mijn Nikon D40. Eerste paar jaar met een 18-55mm lens geschoten, maar daar was de lol wel beetje van af, je trekt de wagens danwel motoren net niet dichtbij genoeg. Vorige maand een 55-300mm lens erbij gekocht, waar mee ik nog strakkere platen hoop te kunnen schieten :D
Minichamps teller schaal 1:43
F1: 190 /\F1 Set's: 6 /\ F1 Giftboxes: 2 /\ F3: 6/\ Indy: 7 /\ DTM: 8 /\ Le Mans: 4/\ Specials: 2

http://s455.photobucket.com/albums/qq274/Modelcarfan/
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door model1op43 »

Ik ben nooit vriendjes geworden met mijn Pentax K100D en heb deze vorige maand vervangen door een Nikon D5100. Heerlijk toestel.
Twee Nikkor lenzen erbij; een 18-105mm voor alledag en een 70-300mm voor de fun. De 70-300mm is eigenlijk ontworpen voor een fullframe camera met als gevolg dat hij op de D5100 verandert in een 135-450mm :P In het autosporttopic bij de 24 uur van Spa staan een paar van mijn foto's met de Nikon.

PS: de Pentax is voor weinig over te nemen. PB maar.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
Ferrarithijs
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 02 jan 2011 15:49
Schaal: 1:43
Locatie: Bavaria city (Lieshout)

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door Ferrarithijs »

Hallo mensen,
Beetje oud topic, maarja:
Ik ga met de kerst waarschijnlijk een nikon d60 met 18-55 en 55-20 lens kopen.
Is dit een goeie keuze?
Gr Thijs

P.S. welke lens kan ik waarvoor het beste gebruiken?
Heb sinds kort mijn eigen site, daar staan alle Ferrari's op die ik ooit gespot heb.
UNDER CONSTRUCTION
http://ferraridatabase.jouwweb.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door NetForce84 »

Ik heb een Canon Eos 350D met de standaard 18-55mm lens.
Heb ook nog een 70-300mm lens met stabilizer.
Ook heb ik nog een "lens hood", een zonnekap dus en een UV-filter (is handig ook ter bescherming van de lens).
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: Camera's en toebehoren voor het echte autosport werk

Bericht door model1op43 »

Sinds een kleine 2 jaar een Nikon D5100 in bezit. Ik merkte dat ik de laatste jaren weinig actiefoto's had gemaakt, dus de kwaliteit was niet altijd wat ik wilde, maar inmiddels komt het gevoel weer behoorlijk terug. Zeker met de telelens uit het handje gaat best naar mijn zin :D

Deze schoot ik van de week op Le Mans bij het uitkomen van de Esses (200 km/u plus):
Afbeelding
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Plaats reactie