Nieuwe opzet MAF

Op- en/of aanmerkingen op dit forum kun je hier kwijt. Als je een leuke idee voor dit forum hebt dan horen we dat ook graag en hier plaatsen we Nieuws en aankondigingen
Klachten over de forumcrew graag via het contact formulier onderaan het menu..
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Autofan »

Voor zoiets zou ik dan eerder denken aan een opzet a la Catawiki: een grote database met alle modellen waar je dan bij elk model kan aangeven of je hem wilt (wenslijst) of in je collectie hebt. Tevens kan je dan door de database zoeken op basis van schaal, merk, model, kleur, etc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door exit »

zoals scale18.com ...
daar heb je de 'got list', 'wish list' en 'notify list'

je vult je gotlist aan dmv de bestaande database ...
maar custom cars zitten er dan niet in bvb ...
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Markopolo »

Curbstone Models schreef:opperde de optie op een like button per post eerder al.
Zou ik geen voorstander van zijn, het is geen facebook waar je iets post vervolgens een paar mensen dit “liken” en we weer verder gaan, dit zal naar mijn idee de hele interactie uit het forum halen, het posten is nu al minimaal en zal dan alleen nog maar minder worden.

Lambo schreef:Discussie en nieuws topic weer samenvoegen
Yp, voorstander :!: In de hoogtij dagen van het forum werd het op den duur zo onoverzichtelijk dat je een update moest zoeken tussen de overvloed aan discussie pagina’s, dat ik nu niet meer aan de orde en vind ik het zelf wel fijn om het weer wat overzichterlijker te maken, de sub-forums zijn nu zo versplinterd dat het niet overzichtelijk meer is.
Uploaden via het forum
Zou het inderdaad makelijker maken voor het posten van foto’s maar inderdaad er zal dan een dikke server achter moeten hangen om alles op te slaan. Een aardig kostenplaatje dan.


.
schuifelhoofd schreef:Ik zit ook op andere modelautofora, en soms is het idd de gewoonte om een topic aan te maken over een welbepaald model,
daar de volledige fotoreeks te plaatsen, en vervolgens een (1!) foto in je privetopic te plaatsen, en een linknaar het gedetailleerd topic.

Voordelen:

- je eigen topic raakt niet zo bomvol foto's (is makkelijker als je zelf iets moet zoeken)
- elk model krijgt een eigen topic, zodat nieuwe foto's van dat model niet achteraan je privetopic komen te staan
- leden kunnen op onderwerp gaan zoeken
- vooraan in je privetopic kun je een "master" lijst plaatsen, met links naar de verschillende detailtopics

Foto's zelf op MAF hosten, vind ik persoonlijk niets, gaat erg veel plek/snelheid op de server kosten.
Persoonlijk gebruik ik zowiezo liever 1 online album (met subalbums) voor AL mijn foto's, ook diegenen die niet over modelauto's gaan.
Zat zelf aan een sub-forum te denken ala Scale43, daar hebben ze een subforum “What I bought today” daar zou je bv. een fotoserie met info (merk, art.nr., datum aanschaf en of uitgebracht) kunnen plaatsten en een link naar je privé-topic met daarin 1 of 2 foto’s en men kan daar dan naar hartelust discusseren.

Die Master is wel leuk, maar gaat iedereen die ook elke keer verversen, men neemt nu al niet de moeite om in bv. de verkooptopic op de knop wijzig te rammen en het bericht aan te passen…..

St. Paul schreef:Het lijkt mij een leuk idee om heel het subforum van het privetopic om te gooien en hier alleen nog topics met overzichts foto's te accepteren. Iedereen die een individuele auto wil presenteren doet dat dan in het 1:18/1:43/etc topic met foto's, data etc. Op die manier hou je in de privétopics alleen maar topics over met foto's zoals deze van Roelie007. :worshippy: De subforums 1:18/1:43/etc kunnen dan een soort database worden waarin je van alle wagens die MAF'rs hebben en topic kunt vinden met data/foto's. Op deze manier wordt MAF een soort naslagwerk waar je bepaalde wagens op kunt zoeken ipv van een verzameling ellenlange topics die je eigenlijk nauwelijks meer terugleest. Zeker door de zoekfunctie die na de 2de klik er 30 seconden mee kapt. En je kunt in 1 overzicht zien wie welke wagen heeft voor eventuele vragen.
Dan zou ik eerder een extra sub-forum maken met "De kamer, man-cave, hok, kast, wand, verhuisdoos" Waar men dan in 1 oogopslag kan zien hoe iemand zijn hele collectie eruit ziet.
Autofan schreef:Voor zoiets zou ik dan eerder denken aan een opzet a la Catawiki: een grote database met alle modellen waar je dan bij elk model kan aangeven of je hem wilt (wenslijst) of in je collectie hebt. Tevens kan je dan door de database zoeken op basis van schaal, merk, model, kleur, etc.
Daar hebben diverse mensen zich al eens op stuk gebeten, Catawiki in niet te vergelijken, daar zit iets meer geld achter en ook internationaler, dus is dat geen haalbare kaart voor een Nederlands/Belgisch forumpje.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door togicollector »

Wat maakt een forum leuk om te bekijken? Niet een verdere versnippering maar overzichtelijkheid met veel beeld, beeld, beeld en bijbehorende achtergronden en verhalen. Dus verzamelingen, nieuwe aankopen…. variatie is hier ook belangrijk: oud spul, nieuw spul… en daar zijn wij als verzamelaars verantwoordelijk voor.
Wat maakt het prettig om foto's te plaatsen? laagdrempeligheid, gebruiksgemak, zoekfunctie. In dit soort zaken zit het 'm denk ik.

Koppel er een facebookpagina, of beter misschien nog: een facebookgroep, aan waar je dagelijks wat highlights van nieuwe posts terugvindt en je zult zien dat het bezoekersaantal omhoog schiet. Alleen: geen facebookpagina/-groep zonder een hoop werk om die bij te houden. Dat moet dus iemand willen en kunnen. Een groep is minder werk, maar ook daar hebt je beheerders nodig.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Autofan »

Markopolo schreef:
Autofan schreef:Voor zoiets zou ik dan eerder denken aan een opzet a la Catawiki: een grote database met alle modellen waar je dan bij elk model kan aangeven of je hem wilt (wenslijst) of in je collectie hebt. Tevens kan je dan door de database zoeken op basis van schaal, merk, model, kleur, etc.
Daar hebben diverse mensen zich al eens op stuk gebeten, Catawiki in niet te vergelijken, daar zit iets meer geld achter en ook internationaler, dus is dat geen haalbare kaart voor een Nederlands/Belgisch forumpje.
Dat snap ik, maar zou een samenwerking geen idee zijn? Catawiki heeft de interface, database en alles al staan: als wij 'ons' profiel/verzameling daar kunnen koppelen aan ons profiel hier bijvoorbeeld hebben beide partijen er profijt van: wij hebben overzichtelijk onze collecties hier op het forum en Catawiki gaat een veel meer up-to-date bestand hebben vwb modelauto's. Deze loopt enorm achter nu namelijk!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Nelis »

Ik vind het prive collecties toppic het leukste van heel het forum eigenlijk. Juist omdat er meerdere foto's geplaatst worden van een of meerdere aanwinsten.
Voor mij zou de lol er flink af zijn mocht dit verdwijnen. Een paar foto's van je verzameling, leuk, maar dat is toch niet je verzameling en waar het om gaat???
Het is juist leuk om een aantal foto's te plaatsen van een nieuw model die in je verzameling komt! Overzichts foto's kun je er dan tussen zetten mocht je dat leuk vinden.

Het uploaden van foto's hier is wel een goed idee vind ik, dat scheelt veel tijd. Wel zal het veel ruimte gaan kosten...
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door aficionado »

Nelis schreef:Ik vind het prive collecties toppic het leukste van heel het forum eigenlijk. Juist omdat er meerdere foto's geplaatst worden van een of meerdere aanwinsten.
Voor mij zou de lol er flink af zijn mocht dit verdwijnen. Een paar foto's van je verzameling, leuk, maar dat is toch niet je verzameling en waar het om gaat???
Het is juist leuk om een aantal foto's te plaatsen van een nieuw model die in je verzameling komt! Overzichts foto's kun je er dan tussen zetten mocht je dat leuk vinden.
+1 :thump_up:

PS @Nelis schiet eens op met meer foto's plaatsen man :twisted:
Afbeelding
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door aficionado »

Nog iets :angel:

Bij nieuwe berichten, staan alleen de nieuwe berichten van die dag? Verander dat naar alle nieuwe berichten van een week of langer.. Maakt reageren makkelijker denk ik..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bien
Berichten: 2124
Lid geworden op: do 31 jul 2008 10:03
Schaal: 1:43
Locatie: Simpelveld

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Bien »

Nelis schreef:Ik vind het prive collecties toppic het leukste van heel het forum eigenlijk. Juist omdat er meerdere foto's geplaatst worden van een of meerdere aanwinsten.
Voor mij zou de lol er flink af zijn mocht dit verdwijnen. Een paar foto's van je verzameling, leuk, maar dat is toch niet je verzameling en waar het om gaat???
Het is juist leuk om een aantal foto's te plaatsen van een nieuw model die in je verzameling komt! Overzichts foto's kun je er dan tussen zetten mocht je dat leuk vinden.

Het uploaden van foto's hier is wel een goed idee vind ik, dat scheelt veel tijd. Wel zal het veel ruimte gaan kosten...
Hier sluit ik me ook bij aan. Ik vind ook de prive-topics in de huidige vorm het leukste onderdeel van het forum. Bij alleen overzichtsfoto's ga ik afhaken denk ik. Vind het altijd leuk om uitgebreid iemands laatste aanwinsten te kunnen bewonderen. :thump_up:
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door v8-vette »

Ik ben het eens met het idee voor een 'like knop'.
En dat komt niet door het feit dat ik er een van de mobiele generatie ben. :cool:

Neen! Ik vind een like knop juist een briljant idee.
Ik waardeer alle collecties, maar ik vind het bij de mannen die er bijvoorbeeld een Dinky-Toys collectie op na houden toch lastig om een reactie te plaatsen.
Na een keertje of 5 'gaaf' of 'leuk model' gezegd te hebben wordt mijn bijdrage wat slapjes.
Door middel van de like knop kan ik dan toch mijn waardering uiten voor het getoonde model en dat ze de moeite hebben genomen foto's te schieten, en nog belangrijker dan dat ; te delen!
Als iemand iets te zeggen heeft of wil delen, dan gebeurt dit toch wel. Kijk maar naar de comments op Facebook.

En wat de splitsing van privé topics betreft in allemaal subfora ; dat zou een dikke streep door de rekening zijn in mijn optiek.
De manier waarop het nu gaat werkt prima! Ik zelf zou dan bijvoorbeeld nooit een kijkje nemen in het 1:64 topic om maar eens iets te noemen.

En als laatste het reageren in de 'nieuws topics'. Lijkt mee een briljant idee, hiermee lok je in mijn optiek gemakkelijker interactie uit.

Dus :

Like knop :thump_up:
Splitsen privé collectie topic :thump_down:
Reageren in nieuw topics :thump_up:

Maar das allemaal mijn visie hé. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door v8-vette op di 08 apr 2014 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daytona69
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 18 mei 2007 14:46
Schaal: 1:18
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Daytona69 »

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van V8-vette. Als ik dor een privecollectietopic blader en op iedere auto 2 pagina's met meest positieve reacties van slechts 2 of drie woorden moet door scrollen , is de lol er snel vanaf. Als ik zou kunnen zien dat 20 man hem geliked hebben , dan weet ik dat ook wel dat het een mooie aanwinst is.
FERRARI's (vnl. straat) Teller: 1/18: +116 stuks , Herpa 1/43: 34 stuks
Slowproject: 1/18 FERRARI 360 SPIDER naar BARCHETTA ombouw
Ik spaar ook nog: GELE AMERIKAANSE TAXI'S en nog wat andere verschillende (zie privécollectie)
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Nelis »

Daytona69 schreef:Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van V8-vette. Als ik dor een privecollectietopic blader en op iedere auto 2 pagina's met meest positieve reacties van slechts 2 of drie woorden moet door scrollen , is de lol er snel vanaf. Als ik zou kunnen zien dat 20 man hem geliked hebben , dan weet ik dat ook wel dat het een mooie aanwinst is.
Ik denk dan dat het hier doodbloedt eigenlijk. Alleen liken, geen reacties meer, is niet echt gezellig in mijn optiek. Dit is en blijft toch een forum en geen Facebook...
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door v8-vette »

Nelis schreef:
Daytona69 schreef:Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van V8-vette. Als ik dor een privecollectietopic blader en op iedere auto 2 pagina's met meest positieve reacties van slechts 2 of drie woorden moet door scrollen , is de lol er snel vanaf. Als ik zou kunnen zien dat 20 man hem geliked hebben , dan weet ik dat ook wel dat het een mooie aanwinst is.
Ik denk dan dat het hier doodbloedt eigenlijk. Alleen liken, geen reacties meer, is niet echt gezellig in mijn optiek. Dit is en blijft toch een forum en geen Facebook...
Dit punt kan ik dan ook weer begrijpen. Maar is 29x 'gaaf' of 'leuk model' lezen nu echt het toppunt van interactie?
Mijn idee is toch dat als iemand wat te zeggen heeft, dit toch wel gebeurd.
En middels de like knop kunnen mensen met minder verstand van een bepaald verzamel onderdeel toch ook hun waardering uiten zonder dat dit een slappe comment wordt waar niemand iets aan heeft.
Gebruikersavatar
Daytona69
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 18 mei 2007 14:46
Schaal: 1:18
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Daytona69 »

Maar 29 x op 2 pagina's mooie aanwinst of iets in die trant is voor mij hetzelfde als liken en als ik er al drie zie zet ik er geen meer bij, want als je iemands complete verzameling wilt zien en je moet 60 procent posts met "mooie aanwinst " van de plus 200 pagina's doorspitten , dan hou ik het voor gezien.

Zou het dan niet mogelijk zijn om bij zoekfuncties of topic een functie dat je alleen de posts van topicstarter kunt bekijken , kun je makkelijker privécollecties bekijken , zonder de commentaren van anderen leden door te moeten scrollen?
FERRARI's (vnl. straat) Teller: 1/18: +116 stuks , Herpa 1/43: 34 stuks
Slowproject: 1/18 FERRARI 360 SPIDER naar BARCHETTA ombouw
Ik spaar ook nog: GELE AMERIKAANSE TAXI'S en nog wat andere verschillende (zie privécollectie)
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe opzet MAF

Bericht door Nelis »

Daytona69 schreef:Maar 29 x op 2 pagina's mooie aanwinst of iets in die trant is voor mij hetzelfde als liken en als ik er al drie zie zet ik er geen meer bij, want als je iemands complete verzameling wilt zien en je moet 60 procent posts met "mooie aanwinst " van de plus 200 pagina's doorspitten , dan hou ik het voor gezien.

Zou het dan niet mogelijk zijn om bij zoekfuncties of topic een functie dat je alleen de posts van topicstarter kunt bekijken , kun je makkelijker privécollecties bekijken , zonder de commentaren van anderen leden door te moeten scrollen?
Je bedoeld eigenlijk een soort filter, niet? Dus alle reacties uit een topic filteren en alleen de updates zien... Dat zou inderdaad ook niet verkeerd zijn soms.
Vind ik een goed idee! :thump_up: Iemand die het niet allemaal wil lezen die hoeft dat dan ook niet.
Plaats reactie