Leesteken en hoofdletter gebruik!

Op- en/of aanmerkingen op dit forum kun je hier kwijt. Als je een leuke idee voor dit forum hebt dan horen we dat ook graag en hier plaatsen we Nieuws en aankondigingen
Klachten over de forumcrew graag via het contact formulier onderaan het menu..
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door Bondracer »

Ik kan mijn ogen niet geloven, :shock: ...van normvervaging gesproken :eh: In tijden dat iedereen allerhande figuurtjes op z'n mobiel kan toveren , word hier een probleem gemaakt om een zin met een hoofdletter te beginnen en met een punt te stoppen. Iedereen schrijft zonder probleem zijn eigen naam met een hoofdletter en kan zelfs achter een relatie een punt zetten. Ik moet Ricardo bijtreden dat turbotaal zich beter huisvest op chatsessies of babbelboxen ...en dan lijkt het me toch niet zo moeilijk om zich een beetje aan de taalregelgeving te houden zodat het hier geen Tabula Rasa van talen wordt. Dixit Bondracer :wink:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door rpi »

Maar toch wel frappant dat we allemaal zo over anderen oordelen, terwijl er na mijn vorige post werkelijk geen enkele reactie 100% foutloos is getypt. :wink:
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door Autofan »

freeroad schreef:Jij hebt de verkeerde achternaam ingevuld. :mrgreen:

Vind het een beetje jammer dat je nou de jeugd weer de schuld geeft! Zitten wel een aantal die af en toe even erop moeten letten dat ze geen MSN-taal gebruiken. Maar het merendeel typt gewoon met hoofdletters, leestekens en dergelijken. Nee ik erger me qua hoofdletter en leesteken gebruik eerder aan de generatie 20 tot 30. Die praten vaak de wartaal!
Die wartaal van mij moet je dan inmiddels wel aan gewend zijn toch? :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door Jolly Club »

rpi schreef:Maar toch wel frappant dat we allemaal zo over anderen oordelen, terwijl er na mijn vorige post werkelijk geen enkele reactie 100% foutloos is getypt. :wink:
Er zit nog wel iets tussen spelfouten en het volledig weglaten van interpunctie, als je het mij vraagt. Met een verkeerd vervoegd werkwoord gaat niet direct de structuur en de context van het schrijfsel de mist in. Zonder hoofdletters, punten en/of komma's verandert geschreven tekst echter al gauw in een woordenbrij, waar geen touw aan vast te knopen valt.

Taalfoutjes zijn best te billijken, maar als het de auteurs al te veel moeite is om het begin en het eind van hun schrijfsels te markeren...

Zou je de krant nog lezen als er geen hoofdletters, punten en komma's meer in zouden staan?? :eh:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door rsh_scuderia »

Volgens mij is het allemaal niet zo heel erg ingewikkeld;

Uit de regeltjes van dit geinige forum modellum;
Schrijf op een normale manier
Gebruikers zijn verplicht normaal geschreven teksten te plaatsen in hun bericht of onderwerp. Hieronder wordt verstaan dat een gebruiker geen berichten plaats met alleen maar grote getallen emoticons, alleen maar extreem grote of extreem kleine tekst of berichten volledig in hoofdletters of breezer taal. Tevens wordt het overvloedig gebruik van leestekens niet gewaardeerd. Hieronder wordt verstaan het herhaaldelijk gebruiken van bijv. !! of ?? tekens.
Kortom, een beetje leesbaar houden zou geen probleem hoeven zijn.
Er zijn soms (nieuwe) leden die zonder enige vorm van interpunctie, leestekengebruik of met veel afkortingen iets posten. (mss, idd, tx, k, fubar).
De leesbaarheid van het forum gaat er hierdoor niet beter of makkelijker op worden.
Daarnaast is het een kleine moeite om even na te denken bij hetgeen je typt. En de extra kracht die de gebruiker nodig heeft om op de knop te drukken van een punt of een komma is ook redelijk verwaarloosbaar.

Laten we met elkaar het forum zo gebruiksvriendelijk mogelijk houden. Voor een ieder leesbaar en goed te volgen. :thump_up:
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door goededag »

lambo schreef:
goededag schreef: Ik had geen pb's gekregen toen mijn berichten werden verwijderd :evil:
Komt waarschijnlijk omdat zelfs jou username niet juist is geschreven. :wink:
Weet ik. Op autoweek is het al tijden Goedendag, alleen hier kun je het niet veranderen. :evil:

@Bondracer: Turbotaal :D
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door togicollector »

Om nog even terug te gaan naar het onderwerp van dit topic: ik ben ook een groot voorstander van het leesbaar houden van dit forum en dus het gebruik van leestekens. Laat dat hier ook eens gezegd worden. Op menig ander forum begint het soms behoorlijk onleesbaar te worden. Zie het als een beleefdheidsvorm en bewaar het andere taalgebruik voor je eigen social media. :thump_up:

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14075
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door Ricardo »

rpi schreef:Maar toch wel frappant dat we allemaal zo over anderen oordelen, terwijl er na mijn vorige post werkelijk geen enkele reactie 100% foutloos is getypt. :wink:
Nogmaals, wij kijken niet op een spelfout meer of minder of dat de zin grammaticaal wel dan niet klopt. Alleen dat er fatsoenlijke zinnen getypt worden, dus begin met een hoofdletter en eindig met een punt. Meer wordt er niet gevraagd. :wink:
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door rpi »

Dat snap ik best, maar om nou een post te verwijderen die prima duidelijk is...

En waar trek je dan de grens? Zoals gezegd waren alle posts hier met fouten, diverse ook met interpunctiefouten. (ook die van de moderators en andere streng oordelenden) Die staan er wel nog.
Ricardo schreef:
rpi schreef:Maar toch wel frappant dat we allemaal zo over anderen oordelen, terwijl er na mijn vorige post werkelijk geen enkele reactie 100% foutloos is getypt. :wink:
Nogmaals, wij kijken niet op een spelfout meer of minder of dat de zin grammaticaal wel dan niet klopt. Alleen dat er fatsoenlijke zinnen getypt worden, dus begin met een hoofdletter en eindig met een punt. Meer wordt er niet gevraagd. :wink:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14075
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door Ricardo »

Heel simpel. Als iemand na twee x een pb nog stug geen hoofdletters en punten gebruikt, wordt het bericht in de prullenbak gedeponeerd.
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door Bondracer »

rpi schreef:Maar toch wel frappant dat we allemaal zo over anderen oordelen, terwijl er na mijn vorige post werkelijk geen enkele reactie 100% foutloos is getypt. :wink:
Niet iedereen heeft of hoeft "Het Groene Boekje" in de aanslag bij het plaatsen van een post . Dat is ook niet geopperd. :eh:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door goededag »

Willen jullie anders mijn gebruikersnaam veranderen in Goedendag? (zonder vraagteken)
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door Jolly Club »

Welnu, in het kader van continu leren en verbeteren zie ik mijn gecorrigeerde bijdragen graag tegemoet! :thump_up:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door exit »

Is op meerder forums wel het geval.
Ben ook mod op een forum en daar is het meestal slechter.
Soms doe ik er de moeite om leestekens zelf te plaatsen, anders enkel reactie om leestekens te zetten om het leesbaar te maken.
Men moet enigsinds de moeite doen om begriijpelijk over te komen.
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Leesteken en hoofdletter gebruik!

Bericht door Mr. Dj M. »

exit schreef:Men moet enigsinds de moeite doen om begrijpelijk over te komen.
Juist, dat is precies de essentie van het verhaal :thump_up:
Plaats reactie