Togi: Een andere interesse en dus ga ik verkopen...

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
rallywalt
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 22 nov 2010 22:21
Schaal: 1:24
Locatie: Herk-de-Stad
Contacteer:

Re: Togi: Nog een nieuwe aanwinst: de 'GTA'

Bericht door rallywalt »

Staan al je Togi modellen samen in een kast uitgestald Koen? En zo ja, waar in huis bevindt deze kast zich dan? :) Mij werd recent door mn vriendin droogjes meegedeeld dat het tijd was om alles naar de kelder te verhuizen, ipv modellen "uit te stallen" in de huiskamer..... Ik moet wel zeggen dat het mooi is om nu alles tesamen in 1 ruimte te hebben staan, niets is leuker dan na het werk een biertje te drinken aan de bar beneden, en ondertussen wat naar de kasten te staren :)

O ja, foto's van de 1/1 Gamma komen er zo snel mogelijk aan :cool:

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: Nog een nieuwe aanwinst: de 'GTA'

Bericht door togicollector »

Mijn Togi's staan allemaal uitgestald in (Ikea)vitrines. En die vitrines hangen in het eetkamer gedeete van de woonkamer (was jaren geleden ook bij mij wel anders, toen ik een verzameling 1:43 franse auto's uit de jaren '50 en '60 had die meer ruimte innam), maar het scheelt natuurlijk dat mijn huidige verzameling niet zo verschrikkelijk groot is als die van jou want dan zou ik er zelf ook voor kiezen om het op een andere plek in het huis te plaatsen denk ik :roll: . De grotere dozen staan boven en de folders zitten keurig in mappen. Maar blijft een genot om elke dag even in de vitrine's te kijken. :lol:

Ik ben benieuwd naar je Gamma!

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Berrus81
Berichten: 366
Lid geworden op: ma 16 mei 2011 08:58
Schaal: 1:18
Locatie: Muntendam (Gr.)

Re: Togi: Nog een nieuwe aanwinst: de 'GTA'

Bericht door Berrus81 »

rallywalt schreef: alles tesamen in 1 ruimte te hebben staan, niets is leuker dan na het werk een biertje te drinken aan de bar beneden, en ondertussen wat naar de kasten te staren :)
Dan heeft u een flinke kelder!

En de kant die ik met 1:43 op wil is modellen uit jaren 80. Dit wou ik met 1:18 doen maar is in mijn ogen niet haalbaar (kwa aanbod van modellen).

Ik heb een paar hele leuke opeltjes gezien. De eerste is besteld. :dance:
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: de 159 Alfetta

Bericht door togicollector »

Geen model zonder historie.
1,5 liter motor en 8 cylinders: ziehier de verklaring achter het nummer 158.

Alfa Romeo's typo 158 racewagen in de lichte voiturette klasse met 1500 cc motoren (vandaar de bijnaam Alfetta, wat kleine Alfa betekend) debuteerde in 1938 en had veel succes totdat dit tot staan werd gebracht door de oorlog in 1940. Het succes zat 'm onder andere in de zeer lichte motor van Electron, een zeer licht magnesium soort.

In 1946 werd de draad weer opgepakt en de motor doorontwikkeld van 200 tot 254 pk. De voiturette klasse werd aangepast en omgedoopt tot formule 1.
Aan het eind van 1950 werd de auto nogmaals doorontwikkeld tot het type 159, waarbij de swing axle achteras werd vervangen door een Dion as en de motor inmiddels 420 pk produceerde. De 12 jaar oude auto won alle 11 races waarvoor het dat jaar was ingeschreven en Farina werd de eerste formule 1 kampioen met teamrijders Fangio en Fagioli op 2 en 3.

Afbeelding
De 158 Alfetta's op rij bij Alfa Romeo

Vanaf 1952 werden de regelementen weer veranderd waardoor de 159 niet meer voldeed. De investeringen die door de Italiaanse staat (de eigenaar sinds 1932) gedaan moesten worden voor de ontwikkeling van een opvolger waren op dat moment zo hoog dat Alfa Romeo zich gedwongen zag om te stoppen met formule-racen. De laatste Grand Prix met deze in 1938 ontwikkelde auto werd gereden in 1953.

Afbeelding
De 159, herkenbaar aan de iets langere achterzijde

Tegenwoordig kun je je niet voorstellen dat een formuleauto in bijna ongewijzigde vorm gewoon 15 jaar voorop rijdt. Het zegt wat over de tijd maar zeker ook wat over het prachtige technische concept van Alfa Romeo, in die tijd nog helemaal geen merk van productieauto's zoals we die nu kennen, maar van hele dure sportwagen-chassis' waar carrossiers hun creativiteit op los lieten.

Deze historie is niet de reden waarom dit model deel uitmaakt van mijn verzameling maar wel waarom het is uitgebracht door Togi. Eind jaren '50 sprak deze raceauto nog zo tot de verbeelding dat het helemaal geen vreemde keuze was om uit te brengen nadat het origineel inmiddels 6 jaar daarvoor gestopt was met racen.

Ook merken als Dinky Toys en Mercury hadden destijds de 'Alfetta' in hun programma net als onbekendere diecast en kunsstof-kit merken.

Afbeelding Afbeelding
De Dinky 159 en de Mercury 158

De Togi 159
De Togi 159 is ergens in 1959 of begin 1960 ontwikkeld. Na de Corsar, de Turbo Special en de Giulietta Sprint was dit het vierde model van de Milanese fabrikant.

Afbeelding
De moedermatrijs voor de 159

Er werden voor dit model eenvoudige spaakwielen ontwikkeld die daarna ook op de eerste twee Togi's gevoerd werden. Verder is aan alles te zien dat het een speelgoedmodel is uit andere tijden: het is heel eenvoudig uitgevoerd waarbij de opmerkelijkste details de werkende sturing, het verstelbare race-ruitje en de werkende vleugelmoeren op de wielen zijn.

Afbeelding

De Togi werd net als de echte 159 uitsluitend uitgevoerd in rood, al verschilde de kleur rood in de loop van de jaren nog wel eens. Mijn eigen drie 159's hebben dan ook elk een ander rood. Net als elke andere Togi was ook deze Alfa te koop als kit.

Afbeelding

Afbeelding
Aardig als model begin jaren '60 maar erg simpel als kit

Wat is er leuker als kind te hebben dan een kopie van de echte racewagen van de grote Fangio of Farina, met bijbehorende racenummers? Toch kreeg dit model gewoon wat fantasienummers opgeplakt, al zaten ze wel op dezelfde posities.

De oude 159 is nooit uit het Togi assortiment verdwenen en wordt nog steeds geproduceerd. Ergens begin jaren '70 werd het model voorzien van nieuwe open spaakwielen. Deze verchroomde wielen waren nog steeds eenvoudig en vergelijkbaar met spaakwielen die je onder bijv. Dinky's kon vinden in die tijd. Eigenlijk niet passend bij de hoge prijzen van deze Togi's die vergelijkbaar waren met die van de veel mooiere Revival racewagens. Blijkbaar is er wel gekeken wat er verder aan het model verbeterd kon worden zonder al te grote investeringen en over de simpel weergegeven beschermplaat op de uitlaten werd een nieuwe geperforeerde bescherplaat aangebracht van blik. De zamac uitlaat werd daarbij niet langer verchroomd.
De nieuwe spaakwielen werden al na korte tijd in zwart uitgevoerd. Een opmerkelijke keuze omdat de wielen bij echte 159 altijd metaalkleurig waren.

Afbeelding
De aangekondigde chrome 159

Al een paar jaar kondigd Togi aan deze 159 ook als vernikkeld model te zullen uitbrengen, ik heb er eerder hier melding van gemaakt, maar tot op de dag van vandaag blijft dat 'nieuws' schimmig.

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op di 13 dec 2011 17:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rallywalt
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 22 nov 2010 22:21
Schaal: 1:24
Locatie: Herk-de-Stad
Contacteer:

Re: Een oudje van Togi: de 159 Alfetta

Bericht door rallywalt »

Voor mij is deze, samen met de Maserati 250 F, één van de mooiste klassieke formule racewagens... Die foto in het Alfa atelier is helemaal geweldig. :) Ik vind het wel heel bijzonder dat men bij Togi een aankondiging doet, en daarna verder niks meer. Je zou denken dat ze na de doorstart toch echt eens met een geheel nieuw model zouden komen. Een mooie 1/23 Alfa 75, of een Sei, of een Alfetta, of....of.... :) Mij lijkt het alsof men echt de gedachte heeft dat verzamelaars de huidige modellen zullen blijven kopen, maar dat kan met zulk beperkt aanbod toch ook niet blijven duren vrees ik. In elk geval weer mooie achtergrondinfo, dit soort dingen is altijd leuk om lezen.

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
Gebruikersavatar
Berrus81
Berichten: 366
Lid geworden op: ma 16 mei 2011 08:58
Schaal: 1:18
Locatie: Muntendam (Gr.)

Re: Een oudje van Togi: de 159 Alfetta

Bericht door Berrus81 »

Weer een prachtige uodate van een geweldige verzameling :drool:
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Een Togi artikel uit 1971

Bericht door togicollector »

In de jacht op Togi historie zoek ik onder andere oude magazines met Togi content, het biedt een mooi beeld van hoe men destijds tegen het merk aankeek en met een beetje geluk zijn daardoor weer wat zaken te dateren. Ik heb een paar van dit soort magazines in de collectie. De nieuwste aanwinst is een amerikaans model-magazine met een klein artikel over Togi: het blad Car model van december 1971, met hoofdzakelijk modelbouw-content. Inhoudelijk niet zo heel veel zeggend maar toch leuk en bovendien laat het zien dat de kartonnen kit-dozen in 1971 nog niet vervangen waren door de kunststof dozen, en dat wist ik niet. Sterker nog, ik heb altijd gedacht dat die kartonnen dozen ouder waren. Weer wat wijzer geworden dus.

In het artikel zien we een kit van de net geintroduceerde Alfa romeo 33 Carabo, een ontwerp van Bertone, als Togi een model met vleugeldeuren en werkende klapkoplampen die je bedienen kunt door het stuur verder het dashboard in te drukken. De eerste versie van de Togi Carabo heeft de mooie diepe velgen die speciaal voor dit model ontwikkeld zijn en die later vervangen werden door de gewonere wielen die ook onder de 2000 berlina zitten. Waarom ze ooit vervangen zijn is me een raadsel.

De schrijven van het stuk heeft twee Togi's gekregen van z'n kennis, de kit van de Carabo en een kant en klare Giulia GT. Hij heeft er niet voor hoeven betalen en dat betekend dat hij een groots cadeau gekregen heeft. Reken daarbij op een totaal van zo'n 150 gulden...

Afbeelding

De eerste (links) en de tweede versie (rechts) van de Carabo uit mijn verzameling, met de doos van het kant en klare model:

Afbeelding

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op zo 24 feb 2013 01:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Droomcollectie

Bericht door togicollector »

Even een paar dagen ebay niet in de gaten gehouden, staan er afgelopen weekend zomaar een hele rits zeer zeldzame Togi's op, mint boxed zelfs. Alles waar je van droomt, ineens zomaar bij elkaar. Met enorme startbedragen, dat wel. Zo'n 2500 euro als startbedrag(!) voor een zeer zeldzame set is toch echt niet van deze wereld, ook al is het de ultieme droom van elke Togi verzamelaar. Niet realistisch en normaal gesproken onverkoopbaar. Maar de volgende dag was alles al weer verdwenen. Heeft zich ineens een grote bieder gemeld? Die heeft dan wel het geld uitgegeven waar je ook een leuke tweedehands middenklasser voor koopt. Of was het bluf om eens te kijken wat er geboden wordt en is alles snel teruggetrokken? We zullen het nooit weten maar gelukkig hebben we de foto's nog... :roll:
Een bijzondere verzameling.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Begin jaren '60 een simpele speelset, nu een gezocht en zeer zeldzaam collectorsitem.

Afbeelding
Mint boxed zie je ze niet vaak, Togi nr. 1: de Corsar.

Afbeelding
De Veloce mét de stickertjes op de c-stijlen! Die zijn er meestal al lang af omdat de lijm uitdroogt. Zeer zeldzaam mét dus.

Afbeelding
De zeldzame Duetto spider, maar kort geproduceerd en daarom inmiddels onbetaalbaar.

Afbeelding
De zeldzaamste Giulia: de Carabinieri uitvoering in de speciale rood met gele doos. Al minstens zo onbetaalbaar inmiddels.

Afbeelding
Een prachtige Giulia van de tweede serie in een mooie kleur.

Wat kan een mens aangetrokken worden door wat simpele modellen en wat bedrukt karton...

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op di 13 mar 2012 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Berrus81
Berichten: 366
Lid geworden op: ma 16 mei 2011 08:58
Schaal: 1:18
Locatie: Muntendam (Gr.)

Re: Togi: een droomcollectie...

Bericht door Berrus81 »

Oude (speelgoed)tijden herleven blijkbaar.

Zien er erg goed uit. Spijtig voor je dat het niet in je verzameling zit.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: een droomcollectie...

Bericht door togicollector »

Ja dat is spijtig, maar ik maak me geen illusies. Deze witte raven zijn zo goed als onbereikbaar geworden en ik zal het voorlopig met foto's moeten doen. :D

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: Nieuwe oude dozen

Bericht door togicollector »

Ik had er al meer dan eens voorzichtig naar gevraagd bij Togi, of er wellicht nog oud materiaal, folders of dozen aanwezig waren van voor de overname, maar het antwoord was altijd een resoluut NO. En toen ineens bevestigde Caterina Lanzani me dat er toch nog wel wat oude doosjes waren en dat ze ze voor me apart zou houden. En dit zijn ze dan, nog helemaal ongebruikt en ongevouwen en daardoor toch best bijzonder, want alle andere dozen zijn gevouwen en gebruikt. Het karton is inmiddels wat verkleurd maar ik ben er heel blij mee. Dze kleine Togi dozen zijn gewild en schaars want we hebben het hier niet over de aantallen die Dinky Toys maakte maar over veel kleinere. Daar komt ook nog eens bij dat de helft van de kleine productie als kit in de grote platte dozen verkocht werd.
En dan de vraag: zou er misschien toch nog meer zijn? Caterina is uit eigen beweging voor me aan het zoeken en ik kan alleen maar hopen dat ze nog wat zal vinden... :)

Inmiddels zijn weer twee Togi's mint boxed in de collectie.

Afbeelding
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Togi: nieuwe oude dozen ontdekt

Bericht door alain_1978 »

Prachtig die oude doosjes :drool:
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: nieuwe oude dozen ontdekt

Bericht door togicollector »

Ja de oude dozen zijn zo sfeervol en leuk. En het idee dat er gewoon nog een paar tevoorschijn komen na al die jaren... :shock:

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op zo 24 feb 2013 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rallywalt
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 22 nov 2010 22:21
Schaal: 1:24
Locatie: Herk-de-Stad
Contacteer:

Re: Togi: nieuwe oude dozen ontdekt

Bericht door rallywalt »

Supermooie aanvullingen weer voor de collectie Koen, ook heel mooi dat er nog mensen zijn die de extra moeite doen voor iemand.

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: nieuwe oude dozen ontdekt

Bericht door togicollector »

Het is hier heel erg stil geworden nadat er geen nieuwe Togi's meer bijgekomen zijn. Heb nog wel eens geboden op ebay maar tegenwoordig leg je het af tegen de bieders met speciale software waarmee ze je in de laatste seconde overbieden. Ik mis de echte onbetaalbare toppers, en die bedragen wil ik ook niet betalen. Verder ben ik aardig compleet en daardoor leverde de jacht, het leukste van het verzamelen wat mij betreft, steeds minder op.

Ik heb na lang afwegen zelfs besloten om mijn focus te verleggen naar schaal 1:1 en de Togi collectie, de ± 50 modellen inclusief de zeldzame catalogi en memorabilia, waaronder het unieke Giulia doos-drukvel, te verkopen.

Daarvoor heb ik een pdf gemaakt waarin ze allemaal professioneel gefotografeerd zijn. Mocht je interesse hebben, stuur me even een berichtje met je mailadres dan mail ik het je.
Gaat zeker niet voor de hoofdprijs weg, heb er erg veel plezier aan beleefd en gun het nu een ander en ik vraag minder dan de helft van de huidige waarde en wat het mij gekost heeft. Maar verkoop uitsluitend als 1 geheel en niet als losse modellen.

Ondertussen is die ene uitzondering die ik ooit kocht (de Otto 2cv 4x4) langzaam aan het uitgroeien naar een leuke schaduwverzameling en daar ga ik zeker mee verder. Dat zijn allemaal Otto's, de Franse auto's uit mijn jeugd: eind jaren '60, jaren '70 en begin '80. Niet met de bedoeling om het een grote verzameling te laten worden maar een kleine kwalitatief hoogwaardige collectie die te overzien is.

En die 1:1 is een Citroën CX….

Ik zal binnenkort eens foto's maken van de Otto collectie.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie