Togi: Een andere interesse en dus ga ik verkopen...

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door togicollector »

rudie20vt schreef:heerlijk topic om te volgen dit en je hebt een mooie 164 gescoord. :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:
en dit soort modellen scoren voor leuke prijzen is gaaf om te doen ik maak daar ook een spot van bij mijn rallycolletie
Dank voor de mooie woorden.

En ik kan er zo blij als een kind van worden als dan ook nog eens blijkt dat je afwijkende details vindt terwijl je dacht dat het model identiek was. :)

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door Nelis »

Leuk verhaal weer en mooie aanwinst natuurlijk! :thump_up:
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door togicollector »

Er zijn nieuwe foto's toegevoegd aan het 164 verhaal.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rallywalt
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 22 nov 2010 22:21
Schaal: 1:24
Locatie: Herk-de-Stad
Contacteer:

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door rallywalt »

Ze zien er geweldig uit, zo naast elkaar :) Wel mooi trouwens dat je een spiegel apart kan bestellen. Zijn er bij FongalTogi plannen om verder te gaan met de berlinemodellen en bvb een 156 of iets dergelijks te gaan maken? Ik ga in Woluwe deze maand toch eens uitkijken voor zo'n 164.... En eigenlijk hoort daar dan een 1/24 Lancia Thema bij..... dromen mag........ :oops:

super mooie aanwinst en ik snap je vreugde over de mistlampjes helemaal Koen :cool:

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door togicollector »

Het ontwikkelen van een nieuw model kost tegenwoordig een enorm bedrag en als je dan niet Alfa Romeo achter je hebt zoals in het verleden en je ook niet zelf een nieuw model kunt ontwikkelen zoals voorheen bij Togi gebeurde dan is die investering niet haalbaar. Zelfs plannen voor het opnieuw uitbrengen van een replica van de oude Togi Giulia berlina zijn blijven steken in goede bedoelingen nadat het meer dan 10 jaar achter elkaar werd geroepen. En dat is wel jammer. Ik kan zo een lijstje bedenken van modellen die aantrekkelijk zijn om te produceren, al heeft de 1:24 serie van Alfa Romeo's veel weggekaapt van dat lijstje inmiddels. Een paar mooie Lancia's zouden ook niet gek zijn, naast de mooie Lambda. Een mooie Aurelia of Appia Pininfarina coupé bijvoorbeeld.
Maar ik schat in dat het voor wat Togi betreft hierbij blijft, Wouter...

Gelukkig kun je nagenoeg alle onderdelen nog bestellen bij Togi, alleen loop je ook daar tegen afwijkende materialen, chroomkleur of kunstof ruiten aan en dat wil je eigenlijk niet, maar voor een spiegel is er gelukkig geen verschil.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door tom »

Wat een gave modellen. Ik vond de 164 altijd erg fraai, geweldig dashboard ook.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De Alfa 164, update!

Bericht door togicollector »

Ik heb een tweede exemplaar met de mistlampen gevonden en bovendien is er weer een stukje Togi historie ingevuld!
De toevoeging inclusief foto vind je aan het eind van het artikel op pagina 17.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De Alfa 164, mistig detail update!

Bericht door togicollector »

Ik heb op verschillende fora de vraag gesteld of er meer Togi 164's zijn met de mistlampen. Helaas tot nu toe geen enkele reactie ontvangen. Dat kan betekenen dat er weinig 164's onder de Nederlandse verzamelaars zijn (zeer aannemelijk: duur en niet ieders smaak) maar het lijkt er op dat niet iedere forumlezer meer zin heeft om te reageren. En dat is de tijdgeest waar steeds meer vrije tijd in social media gaat zitten en een overkill ontstaat. Deze flauwte bespeur ik bij meer fora...

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Togi: De Alfa 164, mistig detail update!

Bericht door tom »

Jammer. Als je ergens intensief mee bezig bent, is het altijd minder als dat enthousiasme en die inzet niet gewaardeerd worden. Ik ben op dit moment ook niet zo druk met modellen verzamelen maar probeer nog wel de interessante verzamelingen van anderen bij te houden. Helaas kan ik in deze niets voor je betekenen, behalve dat ik de 164 altijd een prachtige auto vond en dat er eigenlijk een model van in mijn vitrine hoort...

Mijn ervaring is dat het overgrote deel van de bevolking van diecast-fora relatief jong is en nieuwe 1:18 supercars verzamelt, dus ik prijs me al gelukkig met een groepje op dit forum waarvan ik de verzamelingen kan waarderen.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De Alfa 164, mistig detail update!

Bericht door togicollector »

tom schreef:Mijn ervaring is dat het overgrote deel van de bevolking van diecast-fora relatief jong is en nieuwe 1:18 supercars verzamelt, dus ik prijs me al gelukkig met een groepje op dit forum waarvan ik de verzamelingen kan waarderen.
In mijn naïviteit verwachtte ik meer verzamelaars van bijzondere en oudere modellen maar mijn beeld is helaas ook bijgesteld. Ik heb niet zo veel met de nieuwe 1:18 modellen (op een enkel model na dan), maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen (48) :D

Het ontbreken aan reacties voor de Togi 164 is geen klacht hoor, alleen een constatering. Je ziet het bijvoorbeeld ook aan het forum van de Alfa Romeo club (scarb) waar tegenwoordig veel en veel minder gereageerd wordt dan een aantal jaren terug. Toen kreeg je op een nieuwtje altijd een paar reacties, nu kan het zo maar zijn dat het helemaal stil blijft.

Een forum lijkt een geweldig medium om medeverzamelaars te benaderen en om samen de informatie boven water te krijgen die je zoekt (in mijn geval) maar dat werkt dus helaas een heel stuk minder dan gedacht. Het blijft vaak steken met een enkel berichtje dat iemand je model mooi vindt en echte discussies blijven uit.

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op di 21 jun 2011 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rallywalt
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 22 nov 2010 22:21
Schaal: 1:24
Locatie: Herk-de-Stad
Contacteer:

Re: Togi: De Alfa 164, mistig detail update!

Bericht door rallywalt »

Kijk, die indruk had ik dus ook al een tijdje. Bovendien is het ook zo dat het groepje mensen dat zich bezig houdt met het zoeken en verzamelen van oudere dingen vrij klein is, en het dan ook direkt merkbaar is als er dan 1 iemand niet meer actief is, of besluit een tijdje met andere dingen bezig te zijn. Mijn verzamelgebied is dan eigenlijk ook nog vrij groot, vergeleken met jouw Togi's. Door de (naar mijn mening dan) hogere prijsklasse zal zelfs menig Alfa Romeo fan inderdaad ook besluiten om deze modellen niet te gaan verzamelen. Langs de andere kant is het wel zo dat wanneer je alles begint op te tellen op jaarbasis, je natuurlijk ook enkele exclusievere modellen zou kunnen aanschaffen.

Nogmaals, ik ben niet actief op zoek naar deze modellen, maar ik geniet wel volop van elke update, en van elke input van mede-forumleden. Ook de achtergrondinformatie van het 1/1 voorbeeld is heel erg leuk, en het feit dat meningen over elk model enorm kunnen verschillen. Trouwens, wat ik al langer wou vragen: bestaan er ook foto's van jouw (naar eigen zeggen bescheiden) Lancia collectie? :)

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De Alfa 164, mistig detail update!

Bericht door togicollector »

Ja Wouter, wat ik op jaarbasis aan Togi's uitgeef valt denk ik in het niet bij wat sommige verzamelaars hier aan veel minder prijzige modellen kopen. Kwestie van keuzes maken. Ik koop echt niet elke maand een model van meer dan 100 euro hoor.

Van mijn zeer bescheiden Lancia verzameling (die ook nog eens stil ligt) zijn geen foto's. Het gaat ook echt maar om nog niet eens honderd modellen, geen echt bijzondere maar de auto's die ik zelf mooi vind. Denk aan Appia's, Aurelia's, Flaminia's, Flavia's, Fulvia's in hoofdzaak. En nog wat daar omheen. Zal wel eens wat foto's maken. Ik wil hier een topic gaan openen met de modellen die niet in de verzameling passen van ons allemaal maar we toch erg leuk vinden om te hebben. Daar kunnen deze Lancia's ook in, en nog wat gekke afwijkingen op Frans gebied die ik heb... :wink:

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rallywalt
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 22 nov 2010 22:21
Schaal: 1:24
Locatie: Herk-de-Stad
Contacteer:

Re: Togi: De Alfa 164, mistig detail update!

Bericht door rallywalt »

Dat het geen bijzondere modellen zouden zijn maakt ook helemaal niks uit. Ik heb zelf ook een kleine 1/43 verzameling, veelal budgetvriendelijke Lancia kioskmodellen, met hier en daar een verdwaalde Alfa erin. Maar een 1/23 Alfa 164 zou ik wel willen, gewoon bij de rest van de italo-vitrine. Ik denk dat het schaalverschil visueel miniem zal zijn, de Polistils zijn meestal ook 1/25, en dat staat prima samen, zolang je geen 2 dezelfde types van verschillende merken naast elkaar zet.

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De Turbo Special

Bericht door togicollector »

Togi kwam tweede helft jaren '50 voort uit het kleine en onbekende merk Trilor.

Na verschillende probeersels, die afgekeurd werden door de maker, ontstond uiteindelijk deze stroomlijnracer onder de merknaam Trilor (links). Totaal onbekend, zelfs in Italië en ook uiterst zeldzaam. Rechts de Togi Corsar die een doorontwikkeling was van de Trilor (foto: carmodel.net).

Afbeelding Afbeelding

Het Trilor fantasiemodel evolueerde als Togi Corsar (dit model heeft dan ook het nummer 1) en kreeg al snel een tweede stroomlijn-fantasieracer naast zich, de Turbo Special (nummer 2). Een turbine aangedreven racer stelde het voor, een trend die in de jaren '50 serieus getest werd door bijvoorbeeld Rover, Fiat, Renault en General Motors en soms modellen opleverde die wel wat gelijkenis hebben met deze Togi, of andersom natuurlijk. De nu nogal overdreven aandoende stroomlijn-ideeën die deze eerste twee Togi's hebben ,met invloeden van vliegtuigen, vind je op die echte modellen ook terug. Het vroege Togi concept met turbine aandrijving wil ik nu eens onder de loep nemen.

Eerst maar eens een paar van die vergelijkbare turbine auto's uit de tijd waarin dit model ontwikkeld werd? Hier komen ze. Om te beginnen de GM Firebird turbine concept cars. Van links naar rechts de Firebird I van 1952, de Firebird II van 1956 en de Firebird III van 1958:

Afbeelding Afbeelding

De Firebird III van 1958 waarbij een joystick het stuur en padalen heeft vervangen. De toekomst volgens GM:

Afbeelding

Het Italiaanse Ghia Giloa coupé concept van 1955, met een 1941 cc OSCA turbine:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De Fiat Turbina uit 1954:

Afbeelding Afbeelding

De Renault Etoile Filante van 1956:

Afbeelding
(Foto's internet)

Er is veel meer geëxperimenteerd met turbine aandrijving, ook in modellen die er minder wild uitzagen, van coupé's tot formule 1 racewagens, maar die laten we nu even buiten beschouwing.

In het licht van de tijd bezien is de Togi Turbo Special helemaal niet zo'n heel vreemd model bij z'n introductie eind jaren '50, eerder een ultramodern concept. Bovendien werden er in de jaren '50 en daarvoor wel meer fantasie-speelgoedauto's geproduceerd. Kijk maar naar het modellengamma van het italiaanse Mercury bijvoorbeeld, of verder terug in de tijd naar dat van Dinky Toys, Solido of bijvoorbeeld Schuco. Terwijl Togi grote stappen maakte in haar eigen ontwikkeling, bleef de toch wel erg eenvoudige en speelgoedachtige Turbo Special lange tijd vrijwel onveranderd in productie. Toch zijn er in de loop van de tijd wel wat details aangepast, waardoor een Turbo Special een beetje te dateren is.
Op de foto drie generaties Turbo Special uit mijn eigen verzameling, naast de eerste Togi, de Corsar. De rode Turbo Special met gladde wielen is een hele vroege van eind jaren '50; de zilverkleurige is uit de eerste serie die langetijd onveranderd geproduceerd werd, jaren '60; en de gele met panoramische voorruit en lichtmetalen wielen is uit de tweede serie en van latere datum. Een evolutie van de eerste serie met een totaal anders vormgegeven raampartij en wielen. De Corsar, om het verhaal even compleet te maken, is uit begin jaren '60.

Afbeelding
(foto Benjan Spiele)

Qua model en detaillering waren deze eerste twee Togi's erg eenvoudig. Niets kon er aan open, er waren nog geen ruiten of interieur aanwezig, maar er was wel een sturende en verende vooras en het model kon eenvoudig uit elkaar gehaald worden. De wielen hadden echte vleugelmoeren en konden er dus ook af. In deze details zie je toch de technische achtergrond van de bedenker terug.
Of dit model nog populair was (en nog steeds is) na de introductie van de realistischere Alfa Romeo's weet ik niet. Feit is dat het nog steeds wordt geproduceerd terwijl met de productie van de Corsar al in de jaren '60 werd gestopt. Er is wel gespeculeerd dat het een Alfa Romeo concept zou zijn geweest, maar dat is het niet, al is de gedachte begrijpelijk omdat Togi zich in die jaren verder volledig toelegde op Alfa Romeo en Lorenzini bij Alfa Romeo vandaan kwam. Het is zeer waarschijnlijk een studie uit 1953 van Antonio Lorenzini zelf, de man achter Togi, en z'n tweede toekomstmodel na de Trilor/Corsar. In de latere brochures vinden we de gerestylde versie, nu gepresenteerd als een concept-klassieker, een ontwerp van 1953, tussen de zeer gedetailleerde latere Togi's.

Het moedermodel voor de matrijs en een vroege Turbo Special op de eerste type doos.

Afbeelding Afbeelding
(foto boven: Quattroruotine, onder: carmodel.net)

De eerste serie Turbo Special afgebeeld in de Togi catalogus van 1966...

Afbeelding

...en de gerestylde versie in de catalogi uit de jaren '80:

Afbeelding

Het bijschrift luidt: Italiaans experimenteel sportmodel uit 1953.

Afbeelding

De stickers op staart en zijkant en de verchroomde wielen heb ik nog nooit gezien. Het kleine handwerkmerk maakte wel vaker kleine series die afweken van die daarvoor of daarna. Meestal gewoon probeersels.
Het bijschrift luidt: Carrosseriestudie voor een experimentele raceauto die nooit bestaan heeft en dateert van 30 jaar geleden.

Afbeelding



De eerste vroege Turbo specials hadden net als de vroege Corsar's (en de Trilor voorloper) een sturende vooras die qua werking behoorlijk afweek van wat Togi daarna produceerde. Mijn vroege rode Turbo Special heeft die vooras en op de foto is het verschil goed te zien. Eigenlijk is die vroege vooras veel mooier gemaakt en werkt de sturing beter dan de latere. Waarom dit onderdeel korte tijd later helemaal werd aangepast is niet bekend, maar de nieuwe vooras kreeg veertjes die er voor zorgen dat de as gefixeerd blijft staan in de hoek waarin je de wielen draait. Helemaal geweldig werkt het systeem niet omdat de veertjes ook de neiging hebben om de wielen een stukje terug te brengen naar de neutraalstand. Lorenzini pastte wel vaker onderdelen aan in de loop van de tijd, iets wat bij de grote merken niet snel gebeurde. Zo kregen bijvoorbeeld de Alfa Romeo 2000 berlina en de Alfasud 4 deurs een andere constructie voor de bevestiging van de scharnierende achterdeuren en de Sud een anders scharnierende motorkap.

Rechts die vroege vooras en links de latere versie die Togi nog steeds zo produceert. De stuurstang van de oudere as is een stuk slanker en het centrale verbindingstuk op de as zit aan die stuurstang geklonken maar is draaibaar.

Afbeelding

Verder heeft dit hele vroege model gladde wielen en nog geen spaakwielen zoals de latere modellen, dezelfde gladde wielen als de Trilor had voor die tijd.

Elke Togi kreeg en krijgt standaard een exploded view-tekening meegeleverd die toont hoe het model in en uit elkaar kan. En leuk is om te zien dat de Turbo Specials nog steeds vergezeld gaan van de tekening die ooit bij de vroegste modellen werd gevoegd, mét de gladde wielen en mét die andere vooras, al is de afwijkende stuurstang er wel uitgepoetst

Hier links de huidige tekening en rechts dezelfde tekening waar ik een foto van het ontbrekende vooras-deel heb ingephotoshopt. Op de foto van de kit hierboven is nog net dat nu missende detail in de tekening te zien.

Afbeelding Afbeelding


Waarom veel later is besloten om de Turbo Special nog eens te moderniseren is me (nog) niet bekend. Waren de investeringen het waard om dit model een tweede leven te geven? Voor zover ik heb kunnen zien is dat rgens in 1980-1983 gebeurt, zo'n 25 jaar nade introductie en op een moment dus dat dit soort fantasiemodellen al niet heel erg populair meer waren. Er is een poging gedaan om het model wat meer detail te geven zonder al te hoge investeringen. De vlakke en kleine raampjes werden uitgesneden tot een panoramische raampartij zonder stijlen, er werd een metalen coureur uit een stuk ingezet (meestal is zijn gezicht en helm snel van wat verf voorzien) en het model kreeg verchroomde achterbumpers met kleine ronde achterlichten. Bovendien werden de inmiddels gedateerde spaakwielen vervangen door trendy lichtmetaal, maar nog wel met ouderwetse vleugelmoeren. Die bumpers werden trouwens met het zelfde gemak zo af en toe achterwege gelaten en ik heb twee modellen in mijn verzameling waarbij die bumpers er nooit opgekomen zijn.

Hoewel je dit model het meest zag in knalgeel, zijn ze ook in een paar andere kleuren geleverd zoals wit, rood, blauw, metallic groen, zilver.

Afbeelding Afbeelding
(Foto's Vectis)


Bovendien zaten ze in verschillende kleuren in de spel- en giftsets die Togi in de beginjaren in het programma had:

Afbeelding Afbeelding



Toen ik met Togi begon wist ik het zeker: deze rare fantasiemodellen hoef ik niet.
Inmiddels ben ik helemaal om, zijn het mijn favorieten en heb 6 Turbo Specials en 2 Corsars in de vitrine staan... :wink:

Met een beetje geduld zijn Turbo Specials voor Togi begrippen voor een aanvaardbaar bedrag te vinden. Ook worden ze nog steeds geproduceerd, niet langer in het lichte aluminium maar in veel zwaarder Zamac. De Corsar is een stuk zeldzamer en kom je maar heel sporadisch tegen en voor veel hogere bedragen.
Het blijven buitenbeentjes want de Alfa romeo modellen zijn populair onder veel verzamelaars maar deze twee fantasiemodellen zijn dat een heel stuk minder.

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op vr 29 jul 2011 17:55, 11 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
chummy dj
Berichten: 4704
Lid geworden op: di 24 jul 2007 13:10
Locatie: Belgie

Re: Togi: Turbine aandrijving

Bericht door chummy dj »

Mooie retro modellen !!!! :thump_up:
Plaats reactie