Togi: Een andere interesse en dus ga ik verkopen...

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Amazing discovery 3: Alfasud

Bericht door togicollector »

Mijn eerste aankoop op ebay was een zeldzame Alfasud 4 deurs. Een blauw exemplaar in goede staat, zonder doos.

Ongeveer twe maanden later ontdekte ik op ebay een mint boxed exemplaar in beige-geel en ook die werd aangeschaft, met het idee om de blauwe daarna weer te verkopen. Toen beide modellen naast elkaar stonden ontdekte ik echter steeds meer onderlinge verschillen. Dus bleef ook de blauwe.

De oudste Alfasud kwam als Togi uit in 1974. De Alfasud L in 1978. Wat opvalt is het groot aantal kleine verschillen. Zo is de carrosserie op veel details anders: de motorkapbevestiging, de gril, koplampen en Alfahart, het typeschrift achterop, de motorkap zelf, de bumpers (nu met overriders) en de bevestiging van de scharnierende achterdeuren en dus ook de bodemplaat, ze zijn allemaal anders als je goed kijkt. Bovendien hadden de stoelen nu hoofdsteunen.
Heel veel kleine verschillen die je snel over het hoofd ziet. Waarom dan zoveel energie gestoken in zulke kleine details? Dat is een vraag die ik graag beantwoord zou zien, vooral omdat er tenslotte ook Togi-voorbeeelden zijn waar grote uiterlijke verschillen voor het gemak maar achterwege gelaten zijn.
De reden zou kunnen zijn dat het in opdracht van de grootste afnemer gebeurt is: Alfa Romeo. De Togi's stonden tenslotte jarenlang in de accesoire-catalogi van het Italiaanse merk. Maar ook de innovatiedrang van de eigenaar kan meegespeeld hebben, want hij heeft vaker kleine details verbeterd in de loop van de jaren.
Het levert nu in ider geval weer een leuk misterie op en een tweetal mooie modellen.

Waarom wordt de 4-deurs Sud niet meer geproduceerd en detweedeurs Sud TI nog wel? Waarschijnlijk zijn de matrijzen verloren gegaan, bijvoorbeeeld door een faillisement van de spuitgieterij (het spuitgieten word door Togi uitbesteed aan meerdere kleine bedrijfjes in de omgeving). Toen de huidige eigenaar Togi overnam in 1995 heeft hij getracht alle matrijzen in zijn bezit te krijgen en dat is op enkele na gelukt. Helaas ontbraken er een paar waardoor die modellen nu zeldzamer en dus prijziger zijn.

Een visuele vergelijking:

Rechts de oudste Alfasud, links de latere Alfasud L. Zie de verschillende grils, koplampen, bumpers en stoelen:

Afbeelding

De verschillende typeschriften achterop en de bumpers met overriders:

Afbeelding

De verschillende bodemplaten:

Afbeelding

De verschillende motorkap scharnieren. De voorste is de oudste versie, de achterste de L (foto Benjan Spiele). Beide motorkappen staan maximaal open. Ook de verschillende koplampen, bumpers en voorstoelen zijn duidelijk zichtbaar:

Afbeelding

De 3 verschillende Togi Suds bij elkaar. Vooraan de hier niet beschreven Sud TI. Deze Togi Sud wordt als enige nog steeds geproduceerd (http://www.togi.it). Beide 4-deurs versies staan op de kitdoos met de fotografie van de cover van de Alfasud brochure (foto Benjan Spiele):

Afbeelding

Koen :wink:

:arrow: De foto's van Benjan Spiele worden hier afgebeeld met zijn toestemming. Gebruik door derden zonder overleg is niet toegestaan.
Laatst gewijzigd door togicollector op ma 04 jan 2010 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Togi amazing discovery 3: Alfasud

Bericht door tom »

Bijzonder verhaal. Echt twee modellen die je als fanatieke verzamelaar allebei moet hebben...
Gebruikersavatar
Veicolo
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 09:05
Schaal: 1:43
Locatie: Zuidwest Drenthe

Re: Togi amazing discovery 3: Alfasud

Bericht door Veicolo »

Ah, de Sud. Er is veel over dit model te vertellen, zeker in 1:1. Berucht was de "corosserie", beroemd de rijeigenschappen wat ik zelf eens heb mogen ervaren in een 1500 TI. De helft van de auto donderde eraf, maar rijden! Over "gaat als een kart" gesproken...
Mooie aanvulling Koen.
Rock & Roll!!!
Gebruikersavatar
Diciotto
Berichten: 3270
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 19:01
Schaal: 1:43
Locatie: Machelen

Re: Togi amazing discovery 3: Alfasud

Bericht door Diciotto »

Wat een prachtig stukje! Met plezier gelezen :thump_up:
Afbeelding Collectie Porsche in 1/43
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Togi amazing discovery 3: Alfasud

Bericht door rudie20vt »

Heerlijk om te lezen en de passie van verzamelelen slaat er af. :thump_up: :thump_up: :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Zeldzame Togi sets

Bericht door togicollector »

Bedankt voor de complimenten, jongens. Dat spoort me aan om nog eens wat onder het voetlicht te brengen.

De zoektocht naar nog niet ontdekte puzzelstukjes in de historie van Togi is een belangrijk deel van mijn verzamelplezier. Maar sommige zaken lijken, hoe veel moeite je ook doet, niet in te vullen. Hier nu eens zo'n stukje Togi-puzzel waar ik eigenlijk helemaal niets van af weet: de uiterst zeldzame sets. Van wanneer tot wanneer werden ze geproduceerd? Hoeveel zijn er gemaakt? Wat hebben ze gekost? Ik weet er helaas niets over te vertellen. Ik ben er bovendien van overtuigd dat nagenoeg geen enkele nederlandse verzamelaar dit ooit gezien heeft. Tijd dus om dit eens onder het voetlicht te brengen...

Deze sets zijn, voor zover ik weet, nooit in nederland geleverd, of annemelijk, nooit buiten Italië geleverd. Aannemelijk is ook dat ze daar domweg veel te duur voor waren maar het kan ook heel goed zijn dat de oplage van de sets te klein was om echt te kunnen exporteren.
Deze Togi sets, dus met meerdere modellen in één doos, zijn erg zeldzaam en als je er al een tegenkomt wisselen ze voor grote bedragen van eigenaar. Een aantal jaar geleden kreeg ik er voor het eerst, en voorlopig ook voor het laatst, een aangeboden van een Italiaan. Ik was nog niet zo heel lang bezig met Togi en vond zijn vraagprijs van € 800,- op dat moment (ja, nu eigenlijk ook nog steeds, al verleg je steeds meer je grenzen) gewoon te hoog. Want in die doos zaten 3 vroege en dus simpele Togi modellen met een geschatte totale waarde van zo'n 400 tot 450 euro max. (ik heb ze alledrie maar heb er in totaal behoorlijk veel minder voor betaald). En dat betekende dat alleen de kartonnen doos dus nog zo'n 350-400 euro moest opbrengen. Inmiddels weet ik dat dit een van de latere sets moet zijn geweest, te herkennen aan het jaren '70 Alfa dealer logo aan de onderkant. Misschien een te dure winkeldochter geweest en door een slimme verzamelaar ontdekt?

De desbetreffende set. De modellen zitten met gele ijzerdraadjes vastgezet in de doos:

Afbeelding

Die doos was niet meer dan de luxe verpakking van een aantal modellen. Ik ontdekte na enige tijd echter oudere sets die meer te bieden hadden dan alleen een paar modellen naast elkaar. Daar was een extra spelelement aan toegevoegd in de vorm van gekleurde houten blokjes en een speluitleg. Langzaamaan werd mijn verzameling Togi catalogi groter en ook daarin ontdekte ik de zo gezochte afbeeldingen van Togi sets. De handgemaakte dozen blijken onderling ook nog eens verschillend te zijn. Zo bestaat de een uit een onder en bovendoos en heeft de andere heeft een lade:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een detail van de speluitleg, uiteraard in het italiaans (duidelijk niet bedoelt voor export?):

Afbeelding

En nog even een slechte foto van het hele vel dat bij de blokjes in de la zat:

Afbeelding

Al deze dozen zijn overduidelijk bedoelt als speelgoed en je kunt daaruit de conclusie trekken dat de prijs dus niet al te hoog mag zijn geweest om het nog verkoopbaar te houden.
Een ander verhaal is dat bij de doos met de drie Alfa Romeo's die ik ontdekte in een catalogus(je) uit 1968/69, een van mijn ebay-veroveringen van begin dit jaar. Toen ik een bevriende Italiaanse Togi verzamelaar een scan mailde werd ie wild van enthousiasme en dat is eigenlijk helemaal niet zo vreemd. Want in die doos zitten, wat we tegenwoordig mogen noemen, drie echte topstukken: een Giulia GT Veloce, te herkennen aan het ronde stickertje op de c-stijl; een Giulia 1600 Super; en een Giulia Duetto spider. De huidige marktwaarde van deze drie modellen samen, dus zonder doos, schat ik op zo'n €1700,-! De ultieme droom van elke Togi verzamelaar dus.

Afbeelding

Afbeelding

Niet zo heel veel later vind je van de sets niets meer terug in de catalogi. Als je kijkt wat de verkoopprijzen van Togi modellen destijds waren (zo'n drie tot vier keer zoveel als de vroege Polistils en Martoys) kan ik me ook heel goed voorstellen dat een set met drie of vier Togi's een onverkoopbare zaak was geworden. :wink:

:arrow: De hier getoonde foto's zijn voor een groot deel gekregen of 'geleend' van internet. De sets zijn helaas niet in mijn bezit.

Binnenkort meer...

Koen
:arrow: De meeste foto's zijn van het internet geschraapt, een enkele heb ik gemaild gekregen, helaas is niet meer te achterhalen van wie...
Laatst gewijzigd door togicollector op za 23 jan 2010 22:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Uiterst zeldzame Togi sets

Bericht door Mr. Dj M. »

Zo verbazingwekkend dat het toch selecte groepje liefhebbers toch zoveel overheeft voor de modellen. Wel gave setjes en het idee van vroeger daarbij is natuurlijk ook erg leuk :cool:
Gebruikersavatar
chummy dj
Berichten: 4704
Lid geworden op: di 24 jul 2007 13:10
Locatie: Belgie

Re: Uiterst zeldzame Togi sets

Bericht door chummy dj »

Prachtig dit topic...ook je verzameling is top... :thump_up:
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Uiterst zeldzame Togi sets

Bericht door tom »

Geweldige sets, wel een droom om dat ergens als winkeldochter in een oude speelgoedzaak tegen te komen...
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Re: Uiterst zeldzame Togi sets

Bericht door coolpappa04 »

hele goede review dat je geeft over deze toch wel zeldzame (en dure modellen) :worshippy: :worshippy: :worshippy: prachtige verzameling heb je trouwens :thump_up: :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diciotto
Berichten: 3270
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 19:01
Schaal: 1:43
Locatie: Machelen

Re: Uiterst zeldzame Togi sets

Bericht door Diciotto »

Buon divertimento!
Zo te zien wel, maar niet zoals de spelmakers het initieel bedoeld hebben :wink:
Afbeelding Collectie Porsche in 1/43
69.charger
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 18 mei 2009 10:53
Locatie: warfhuizen

Re: Uiterst zeldzame Togi sets

Bericht door 69.charger »

wel appart maar ook heel erg leuk :wink:
welke schaal zijn deze auto's eigenlijks?

groeten sander
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Uiterst zeldzame Togi sets

Bericht door togicollector »

69.charger schreef:wel appart maar ook heel erg leuk :wink:
welke schaal zijn deze auto's eigenlijks?

groeten sander
Sander, alle Togi zijn in de schaal 1:23. Een vreemde schaal, maar bedenk daarbij dat Togi voor de hose aan 1:24 en 1:25 uitliep. Eigenzinnig als het merk was heeft het ook nooit z'n schaal aangepast toen de Polistil's/Martoys/Matel's/Bburago's inmiddels gemeengoed waren.

Ik heb nog wat foto's van een set aangevuld hierboven.

Koen :)
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Uiterst zeldzame Togi sets

Bericht door togicollector »

Diciotto schreef:Buon divertimento!
Zo te zien wel, maar niet zoals de spelmakers het initieel bedoeld hebben :wink:
Toch mooi dat ze nog steeds plezier bieden :wink:

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: de dozen

Bericht door togicollector »

In tegenstelling tot bijv. Dinky's worden oude Togi's tegenwoordig vaak aangeboden zonder de bijbehorende dozen. Een hele enkele keer vind je een losse doos, maar daar betaal je dan ook al een flink bedrag voor want er zijn meer liefhebbers en het aanbod is klein. Eigenlijk betaal je gewoon té veel voor wat het is: ze zijn eigenlijk helemaal niet zo bijzonder en gemaakt van ordinair houthoudend karton (vergeelt en vertoond soms al vlekken die aangeven dat het heel langzaam aan het vergaan is). Maar in tegenstelling tot bijv. Dinky Toys, die lange tijd leverbaar waren in dezelfde vorm en met één en hetzelfde doosje, heeft Togi met enige regelmaat de ontwerpen van de dozen veranderd. Zo is het dus mogelijk dat een en hetzelfde model aangeboden kan worden met wel 6 of meer verschillende dozen, de kitdozen nog niet eens meegeteld. Mooi om zo het model te kunnen dateren... Tja, alleen is dat toch lang niet altijd mogelijk bij een Togi, want nog nooit zag ik bij een modelautomerk zoveel onbegrijpelijke combinaties. Wat een zooitje. Kijk naar deze originele combinaties en huiver:

De oudste dozen zijn lang niet altijd de meest zeldzame want productietijd en oplage bepalen de zeldzaamheid, niet de ouderdom.

Als voorbeeld toon ik hier de oude racer, de Alfa Romeo 159 Alfetta.

De oudste versie, afgebeeld de kleine doos voor het kant en klare model en de oude kartonnen kitdoos, uit een catalogus van 1966:

Afbeelding

3 van mijn eigen variaties met twee van de drie dozen: De oudste (rechts) hoort bij het model met dichte spaakvelgen, de tweede (links) bij de veel zeldzamere versie met open chroom-velgen. De versie met zwarte velgen is een vrij recente en heeft een lelijke golfkartonnen doos met sticker (foto Benjan Spiele):

Afbeelding

Maar de versie met zwarte velgen was er ook met deze tweede doos:

Afbeelding

De derde doos, (een Alfa Romeo dealerverpakking misschien?) met oude spaakvelgen?:

Afbeelding

En met een nieuwere versie:

Afbeelding

De 4e doos van piepschuim. Hierin zit het model met de kunststof vitrine die een tijd standaard bij een Togi geleverd werd, maar ook los te koop was:

Afbeelding

Afbeelding

De lelijke laatste golfkartonnen doosvariant met, hé... een model met chromen velgen?

Afbeelding

En de allerlaatste, recente, versie met zwarte velgen:

Afbeelding

Je ziet, er is geen touw aan vast te knopen en alleen de allereerste doos zegt wat over de leeftijd van het model. Om het verhaal compleet te maken: er zijn ook nog eens 3 verschillende kitdozen en de golfkartonnen doos is er ook nog in het zwart geweest voor ze wit werden. En wil je echt alle variaties verzamelen dan kom je met de 15 basismodellen van Togi nog een heel eind met al die dozen... :wink:

Koen

:arrow: Op de eerste twee na zijn alle foto's van internet/ebay geleend.
Laatst gewijzigd door togicollector op zo 10 jan 2010 01:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie