zot van peugeot en andere franse klassiekers

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
peugeot-gek
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 13 apr 2010 12:13
Schaal: 1:18
Locatie: Belgie

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door peugeot-gek »

Mr. Dj M. schreef:Mooie kleur voor de RC, heb zelf ook de zwarte maar deze vind ik wel een stuk geslaagder!

Die is ook vele mooier vind,echt een geslaagd model.

Greetz
Wat zijn oude wagens toch leuk.
Gebruikersavatar
peugeot-gek
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 13 apr 2010 12:13
Schaal: 1:18
Locatie: Belgie

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door peugeot-gek »

Nieuw in mijn collectie de Peugeot 604 GTi in schaal 1/18 van Otto-Models

De Peugeot 604 was een model van Peugeot dat in 1975 werd geïntroduceerd op de Autosalon van Genève. Peugeot presenteerde de auto als het "meest elegante Franse topmodel" en sprak van "een geslaagde mengeling van classicisme en verfijning". De Peugeot 604 moest dan ook het symbool van een zekere levenskwaliteit vertolken.

Met de introductie van de Peugeot 604 keerde Peugeot weer terug op de markt van topklasse 6-cilinderautomobielen. De 604 was de eerste 6-cilinder Peugeot sinds de 601 van 1934-1935. De auto was gericht op dat deel van de markt waarin op dat moment grote modellen van Mercedes en BMW een hoofdrol speelden. Bij de introductie was de 604 voorzien van een 136 pk-sterke, lichtmetalen, 2.664 cc V6-benzinemotor met enkele of dubbele carburateur. De auto had achterwielaandrijving en alle denkbare luxe van die tijd. Met deze eigenschappen moest het vlaggenschip van Peugeot een plek op de markt van de limousines veroveren.

De 604 werd echter geen commercieel succes. De toenmalige pers weet dit onder meer aan de onopvallende styling (die uit kostenoogpunt deels was overgenomen van de 504), het gebrek aan technische vernieuwing, de middelmatige prestaties en de roestgevoeligheid.

Daarnaast was het moment van introductie - na de recessie na de oliecrisis van 1973 - ook zeer ongelukkig. De markt voor auto's met grote motorinhoud in Frankrijk was op dat moment ingestort.

Wel verdient de 604 in 1979 zijn plaats in de annalen als één van de eerste productieauto's met een turbodieselmotor. Mercedes kwam op de beurs van Frankfurt in 1977 met de eerste turbodieselmotor in de Mercedes 300SD, maar deze werd uitsluitend in de USA verkocht.

Na de introductie van de 505 in 1980 daalden de verkoopcijfers verder en in 1985 rolde de laatste 604 van de band. Totale productie aantal ligt rond de 150.000.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Greetz
Wat zijn oude wagens toch leuk.
Gebruikersavatar
OTF'er
Berichten: 3381
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 20:03
Schaal: 1:18
Locatie: Belgica

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door OTF'er »

In dat opzicht (o.a. de 607) is er niet veel veranderd: toen & nu was/is het moeilijk om aansluiting te vinden bij de "premiejoem" Duitse 3...
Toch een mooi model van Otto, deze 604 GTI :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
peugeot-gek
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 13 apr 2010 12:13
Schaal: 1:18
Locatie: Belgie

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door peugeot-gek »

Grote Franse wagens worden ondergewaardeerd tegenover de Duitse wagens.
Eigenlijk is dit wel jammer vind ik,ikzelf rij met een Peugeot 508 en dat is een
fijn rijdende wagen en zeker niet moet onderdoen voor een Duits.
Een goede vriend rij met een Audi en die zegt zelf als het geen firmawagen had dat hij
zou kiezen voor een Peugeot 508 want zit fijner en die rij fijner.

Maar zoals je altijd hebt heb je voor en tegen standers en is niet enkel op gebied van auto's.

Ik heb nu een voorliefde voor het merk Peugeot maar ik zie ook modellen graag Mercedes en Volvo
en Opel enz.

Greetz
Wat zijn oude wagens toch leuk.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door Mr. Dj M. »

Inderdaad, jammer dat de grote wagens van buiten Duitsland gewoon minder verkopen. Deze 604 is voor mij dan ook een grote onbekende (voordat Otto er mee kwam en ik hem ook bestelde), met een achterkant die veel weg heeft van een Volvo uit die tijd :P
Gebruikersavatar
OTF'er
Berichten: 3381
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 20:03
Schaal: 1:18
Locatie: Belgica

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door OTF'er »

peugeot-gek schreef:
Maar zoals je altijd hebt heb je voor en tegen standers en is niet enkel op gebied van auto's.

Greetz
Persoonlijk rijden ik en mijn ouders Ford (omwille van praktische voordelen) waarvan ik het fijne rijgedrag zeker kan appreciëren, maar toch zou ik direct tekenen voor een DS5... Meer een vorm van kunst dan auto.
Afbeelding
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door aficionado »

Heb weer wat updates gemist zo te zien :oops:

Waar zijn de stickers voor die bij de 1:43 505 coupe zitten? Gaaf model btw..
Ik heb toch meer met die oudere modellen dan de nieuwere..

De 604GTI is grandioos cool. Als je die nu in 1/1 perfecte conditie zou hebben, zou je echt ubercool zijn imho :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door Johan »

Lijkt me echt wel super comfortabel deze wagen, leuk model.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
peugeot-gek
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 13 apr 2010 12:13
Schaal: 1:18
Locatie: Belgie

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door peugeot-gek »

aficionado schreef:Heb weer wat updates gemist zo te zien :oops:

Waar zijn de stickers voor die bij de 1:43 505 coupe zitten? Gaaf model btw..
Ik heb toch meer met die oudere modellen dan de nieuwere..

De 604GTI is grandioos cool. Als je die nu in 1/1 perfecte conditie zou hebben, zou je echt ubercool zijn imho :thump_up:

Daarmee kan je het model beplakken,zoals een rode biesje geven over de lengte van de auto,nummerplaten,ruitenwissers enz.
Wat zijn oude wagens toch leuk.
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door aficionado »

Aha duidelijk.. Leuk!
Afbeelding
Gebruikersavatar
peugeot-gek
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 13 apr 2010 12:13
Schaal: 1:18
Locatie: Belgie

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door peugeot-gek »

Deze heb ik kunnen redden van verwaarlozing, hij stond bij iemand al jaren in de garage te verstoffen.
Hed helemaal opgekuist en terug in ere hersteld.

De Panhard PL17 in schaal 1/18.

De Panhard PL 17 is een auto die door de Franse fabrikant Panhard vanaf 1959 tot 1965. Gepresenteerd op 29 juni 1959, als opvolger van de Panhard Dyna Z , de PL 17 werd ontwikkeld uit de oudere auto, maar met een nog meer gestroomlijnde lichaam dan zijn voorganger. De vierdeurs sedan werd verenigd in april 1963 door een vijf-deurs estate versie, volgde twee maanden later gevolgd door een twee-deurs cabriolet.
De naam van het model werd afgeleid van "PL" voor "Panhard et Levassor" (de oorspronkelijke volledige naam van het bedrijf), met de "17" uit de som van 5 + 6 + 6, zijnde 5 CV (fiscale paarden, in de Franse vermogen systeem) plus 6 voor de auto's zes zetels, plus 6 voor de economie van 6 l / 100 km van de auto (47 mpg -imp; 39 mpg -US).

Van 1963 of 1964, werden de letters PL gedaald; dit ongeveer samenviel met de overname van de personenauto een deel van het bedrijf door Citroën.

Aanvankelijk auto bleef de motoren van de Dyna Z beide 851 cc gebruiken. De standaard één gaf 42 pk (31 kW) (DIN), de "Tigre" gaf 50 pk (37 kW) (DIN). De motoren zijn tweecilinder luchtgekoelde "boxer" types, gemonteerd met de versnellingsbak aan de achterzijde en de twee uitlaten aan de voorkant. Begin in juli 1963, de motoren verminderde capaciteit tot 848 cc, maar de macht ging tot 50 pk (37 kW) en 60 pk (45 kW), respectievelijk.

De voorwielen worden aangedreven door middel van een vier-versnellingsbak met kolomverschuiving, met synchromesh op de bovenste drie versnellingen. Wielophanging wordt door twee dwarse bladveren en achter drie torsiestaven elke kant.

De standaard auto weegt ongeveer 805 kg (£ 1775), en de Tigre 830 kg (£ 1830). Dit licht gewicht in combinatie met stroomlijning van de auto (met een coëfficiënt van drag gezegd Cd 0,26 zijn) zorgt voor een topsnelheid van 130 kilometer per uur (81 mph) voor standaard sedans en 145 kilometer per uur (90 mph) voor de Tigre.

Het is mogelijk om de achterbank weg te vergroten reeds aanzienlijke bagageruimte tot 527 liter (18,6 cu ft). Deze ruimte was beschikbaar vanaf modeljaar 1964, toen het reservewiel werd verplaatst van onder de bagageruimte onder de motorkap, waar het rond de luchtfilter past. Dit is mogelijk omdat de wielen geen center - dat wordt gevormd door de vinnen van aluminium remtrommels.
De Panhard saloons geproduceerd na de Citroen overname werden niet agressief geprijsd. In 1962 waren er vijf verschillende versies van de PL 17 biedt 42 pk (31 kW) of 50 pk (37 kW) van maximaal vermogen en geprijsd in Frankrijk op tussen de 6.990 en 8.240 frank voor de standaard sedan body versies. De evenzo sized Simca Aronde kwam met vermogens variërend tussen de 42 pk (31 kW) en 70 pk (52 kW), geprijsd tussen de 6.340 en 7.450 frank. De Panhard was iets langer en iets breder, waardoor dealers aan waarom een uit te leggen 850 cc Panhard moet meer zijn dan een 1300 cc Simca gekost. Panhard kenners, waaronder veel taxi eigenaars, waardeerde de PL 17's superieure wegligging en brandstofverbruik, evenals de extra ruimte geboden door een grotere cabine breedte van de Panhard's. Minder aangenaam waren de onhandige versnellingsbak, nog steeds zonder synchromesh op de bodem ratio, en de besturing die zwaar was bij lage snelheden. optreden, vooral voor de bovenkant van de range van 50 pk (37 kW) "PL 17 Tigre" werd geholpen door de Panhard's lichter lichaam, hoewel de mate van Panhard's gewichtsvoordeel was verminderd gedurende de afgelopen tien aluminium duurder geworden en staalplaat werd vervangen deel van het licht metaaldegenen. Pricing problemen kunnen verklaren waarom PL 17 sales niveaus te laag om het model in staat te stellen de volumes van de Aronde bereiken waren.
In 1961 won een Panhard PL 17 van de Monte Carlo Rally . Het bewijs dat dit was niet zomaar een toevalstreffer kwam uit de PL 17s dat de tweede en derde plaats nam, waaruit blijkt dat een lichtgewicht auto met een 850 cc motor meer dan een match zou kunnen zijn voor zwaardere auto's met meer spierkracht units.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Greetz
Wat zijn oude wagens toch leuk.
Jaeger1
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 14:47
Schaal: 1:43

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door Jaeger1 »

Mooie collecties :worshippy:
Kan Jet10 geen garage maken voor de citroenen ?? :cool:
De Peugeot garage heb ik zien opbouwen :rico:
Gebruikersavatar
chummy dj
Berichten: 4704
Lid geworden op: di 24 jul 2007 13:10
Locatie: Belgie

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door chummy dj »

Mooie Panhard....die 604 is toch een topper he !!!
Gebruikersavatar
peugeot-gek
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 13 apr 2010 12:13
Schaal: 1:18
Locatie: Belgie

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door peugeot-gek »

chummy dj schreef:Mooie Panhard....die 604 is toch een topper he !!!

Is inderdaad een topper man wat is die mooi. :thump_up: :thump_up: :thump_up:
Wat zijn oude wagens toch leuk.
Gebruikersavatar
chris001
Berichten: 501
Lid geworden op: vr 25 jan 2008 13:20

Re: zot van peugeot en andere franse klassiekers

Bericht door chris001 »

Mooie 604! Geweldige auto was dat toch. :thump_up:
Plaats reactie