Maserati MC20 2/1/2023 (P.159)

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: GioGio: Lamborghini Diablo GT 5/5/2021 (P.154)

Bericht door Ferrarifan »

Prachtig model. Ik zie de Diablo eigenlijk als een Countach met rondere vormen :thump_up: De lijnen van de legendarische Countach zijn nog goed zichtbaar. De Diablo komt nog uit een tijd dat Lambo vijftien jaar met een model deed. Dan denk je wel twee keer na voordat je een model uitbrengt :D
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio: Lamborghini Diablo GT 5/5/2021 (P.154)

Bericht door Johan »

Schumi28 schreef: wo 05 mei 2021 16:53 Erg mooi oldskool model erbij Johan :thump_up:
Wel grappig (of niet natuurlijk) dat ze af en toe andere grondplaten gebruiken, maar dat kan wel irriteren kan ik begrijpen :mrgreen:
Hoewel de nieuwe Lambo's ook zeker erg mooi zijn spreken de oude 'echte' Lambo's nog altijd tot de verbeelding.
Make-up is niet erg consequent met hun showcases inderdaad. Niet alleen de grondplaten verschillen, waar op zich een goede reden voor kan zijn natuurlijk, ook de rest van de box zit verschil in qua vorm.
Persoonlijk ben ik meer van de éénheid, dus alle showcase modellen precies dezelfde vorm. Maar goed, dat ben ik :D
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio: Lamborghini Diablo GT 5/5/2021 (P.154)

Bericht door Johan »

Ferrarifan schreef: do 06 mei 2021 11:40 Prachtig model. Ik zie de Diablo eigenlijk als een Countach met rondere vormen :thump_up: De lijnen van de legendarische Countach zijn nog goed zichtbaar. De Diablo komt nog uit een tijd dat Lambo vijftien jaar met een model deed. Dan denk je wel twee keer na voordat je een model uitbrengt :D
Het oorspronkelijke ontwerp van Marcello Gandini zat nog dichter bij de Countach. Hoekiger en rechtere lijnen.
Het ontwerpteam van Chrysler Corporation heeft de meer afgeronde vormen erin gebracht, iets wat ikzelf overigens wel geslaagd vind in dit geval.
Uit onvrede daarover heeft Marcello (samen met nog wat anderen) zijn eigen wagen ontworpen.
Het resultaat was de Cizeta V16T en als je die wagen bekijk dan zie je een soort kruising tussen de Countach en Diablo. De voorkant heeft duidelijk kenmerken van de Diablo en het midden gedeelte van de Countach. De achterkant is totaal anders, daar is ie flink op los gegaan met zijn ontwerp.
Onderscheidend was de V16 motor maar wat het design betref vind ik het een complete mislukking.
Overigens zie je ook bij de Cizeta veel afgeronde vormen en dat was juist iets waar Marcello zijn onvrede over had bij de Diablo. Wellicht dat er meer aan de hand was maar goed, dat is niks nieuws in de wereld van designers.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

GioGio: Lamborghini Huracan Performante

Bericht door Johan »

En door met de volgende uit de serie Lamborghini's, de Huracan Performante.
De Performante is ten opzichte van de standaard Huracan ontwikkeld volgens het bekende recept. Dat betekend dus minder gewicht en meer vermogen maar ook tal van andere technische en aerodynamische veranderingen.
Het gewicht ging met 40 kg omlaag, niet wereldschokkend maar alle beetjes helpen. Ze hadden meer gewicht kunnen besparen maar bij Lamborghini hebben ze ervoor gekozen om de vierwielaandrijving te behouden op deze Huracan.
Het vermogen van de 5,2 liter V10 steeg met 30 pk naar een totaal van 640 pk.
Dit alles heeft uiteraard een positieve invloed op de prestaties. 0-100 in 2,9 seconden en het accelereren stopt bij 325 km/u.

Afbeelding

De Performante laat al een beetje zien welke kant Lamborghini op wilt gaan. Ze laten de filosofie om de sterkste en snelste te zijn een beetje los en richten zich steeds meer op de rij eigenschappen. Het moeten echte rijdersauto's worden waarbij het niet om pure (circuit) prestaties gaat.
Dit komt mede door de opkomst van de elektrische wagens met hun onbeperkte vermogensongelijkheden en de manier waarop ze dit vermogen kunnen afgeven. Dit heeft vaak als resultaat waanzinnige acceleratie cijfers.
Lamborghini zal zich dus meer op andere zaken gaan richten en dat lijkt mij een goede zaak. Een echte goede rijdersauto waar je het verschil mee kunt maken.

Gaan we verder met het beoordelen van het schaalmodel. Ook deze keer weer een 1/43 van het Japanse Make-Up Eidolon.
Het gaat een beetje saai worden maar ook deze keer is er niks aan te merken op het model. Details, wielen, spoilers, lampen en noem het maar op, het is allemaal dik in orde.
Alle lijnen en naden zijn even strak uitgevoerd zoals je dat ook mag verwachten bij modellen uit deze categorie.
Ook wat het lakwerk betref kan ik niet anders dan in de herhaling vallen, dat is ook deze keer subliem uitgevoerd.
De kleur heet azzuro thetys, een soort blauw grijs achtige kleur die Make-Up perfect heeft aangebracht. Ook nu wederom een mooi effect in de lak wat helaas niet goed op de foto is vast te leggen maar ik ben er helemaal weg van. :)
En dat allemaal voor een klein 1/43 model.

Dan kom ik nog even kort op de baseplate, dat is ook deze keer een transparante versie waar een wit middenstuk op gelijmd is. Juist die lijm zie je als vlekken via de zijkanten van de baseplate, soort van spiegeling.
Ik heb het hier al genoeg over gehad bij eerdere modellen, ik begrijp Make-Up hierin niet want dit probleem moeten ze toch zelf ook zien.
Teveel verschillende baseplates waarbij het idee altijd goed is maar de uitwerking niet altijd. Ze ontwerpen een luxe uitziende vitrine en vervolgens laten ze het bij de uitvoering mis gaan. Het zal ook niet om de kosten gaan want ze kiezen niet voor de goedkoopste varianten.
Helaas, het is wat het is en tot zover de baseplate.

Zoals jullie weten hou ik van perfectie bij de schaalmodellen maar het hoef ook zeker niet bij alle modellen zo te zijn. Wat misschien nog belangrijker is is het gevoel, emotie en de sfeer dat een model weet los te maken. Zo kan ik van een simpele Ixo om maar wat te noemen (hoewel die ook steeds beter worden) net zo genieten als een perfect uitgevoerde Make-Up.
Omdat het merk Make-Up bij veel verzamelaars niet echt bekend is kan ik zeggen dat de kwaliteit de overtreffende trap is van wat bijvoorbeeld BBR op de markt zet, een merk wat vaak (en terrecht) als de top in het segment gezien wordt. Het kan dus nog een stapje hoger.
Dit even om aan te geven waar je het merk Make-Up moet plaatsen, maar zoals ik al zei is dat niet alles bepalend om van een model te kunnen genieten.
Absoluut niet.

Tot zover de Lamborghini's. Volgende updates zijn een andere Italiaan en een Japanner.

merk: Lamborghini
model: Huracan
uitvoering: Performante
kleur: azzuro thetys
schaal: 1/43
fabrikant: Make-Up Eidolon
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan op za 05 jun 2021 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: GioGio: Lamborghini Huracan Performante 23/5/2021 (P.155)

Bericht door Ricardo »

Weer een zeer fijne aanwinst :drool: Kleur staat hem ook goed! Volgens mij kan een Lamborghini elke kleur wel hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: GioGio: Lamborghini Huracan Performante 23/5/2021 (P.155)

Bericht door Ferrarifan »

Toch wel een radicale wijziging van visie, niet meer de snelste en sterkste willen zijn. Maar wel meer commercieel.
Trekt weer een heel ander publiek. Leuke achtergrondinfo :thump_up:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio: Lamborghini Huracan Performante 23/5/2021 (P.155)

Bericht door Johan »

Ferrarifan schreef: ma 24 mei 2021 11:59 Toch wel een radicale wijziging van visie, niet meer de snelste en sterkste willen zijn. Maar wel meer commercieel.
Klopt.
Toch is de gedachte erachter ook wel logisch. Tegen de prestaties van elektrische wagens en dan met name de acceleratie is met verbrandingsmotoren niet op te werken. Als je kijk naar bijvoorbeeld Tesla (en niet alleen Tesla) wat ze nu al voor vermogens en accelaratie aan "gewone' wagens meegeven, dat is hetzelfde of zelfs beter als dat van hypercars. Relatief gemakkelijk kunnen ze dit soort prestaties bereiken, iets wat met verbrandingsmotoren een heel ander verhaal is.
Vanuit dat punt gezien kan ik heel goed begrijpen dat ze niet nog meer tijd, moeite en geld gaan steken in een strijd die niet te winnen is. En dan zeg ik ja, met de driveability in het algemeen kunnen ze het verschil gaan maken.
Daarnaast hebben merken als Lamborghini en Ferrari nu ook al vergevorderde ontwikkelingen om met elektrische modellen op de markt te komen, ze kunnen niet anders.
Ten eerste vanwege de prestaties maar vooral ook vanwege de emissie problematiek en uiteraard wat je al zeg, vanuit commercieel oogpunt. Ook bij Lamborghini moet er genoeg eurotjes binnen blijven komen om het voortbestaan te waarborgen.

We zitten wat dat betref in de overgang van een tijdperk met al zijn voor en nadelen.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GioGio: Lamborghini Huracan Performante 23/5/2021 (P.155)

Bericht door Schumi28 »

Erg mooie aanwinst, leuk detail die Italiaanse vlag ook
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

GioGio: Ferrari SF90 Stradale

Bericht door Johan »

Ditmaal geen Make-Up en geen Lamborghini, wat we wel hebben is een andere supercar en ditmaal uit Maranello, Italië.
De Ferrari SF90 Stradale, een plug-in hybride nog wel, moet je feitelijk niet positioneren in de lijnopvolging van de Enzo Ferrari en LaFerrari. Zelf zou ik niet weten waarom niet, omdat het geen V12 is wellicht ?
Aan de prestaties ligt het in ieder geval niet. Een 4,0 liter V8 (780 pk) die in combinatie met het elektrische gedeelte 1000 pk weten te realiseren.
Topsnelheid 340 km/u en 0-100 in 2,5 seconden (0-200 in 6,7).

Afbeelding

Het getal 90 uit de naam is een verwijzing naar het 90 jarige bestaan van Scuderia Ferrari. Zelf weet ik nog als de dag van gisteren dat ze met de Ferrari F40 kwamen ter ere van het 40 jarig bestaan van het merk Ferrari (niet hetzelfde als Scuderia Farrari). Die beelden maakte serieus indruk op mij destijds en het is niet voor niets dat die wagen vandaag de dag zijn huidige status heeft.
Ik denk niet dat de SF90 dezelfde status zal bereiken als de F40 maar goed, dat is een ander verhaal.

Scuderia Ferrari was een race team opgericht in 1929 door Enzo Ferrari, Alfredo Caniato en Mario Tadini. Hun racewagens waren met name Alfa Romeo's en het groeide al snel uit (1933) tot de officiële racedivisie van Alfa Romeo. In 1938 neemt Alfa Romeo zelf de regie weer in handen onder de naam Alfa Corse waarop Enzo in 1939 vertrekt. De naam Scuderia Ferrari mocht Enzo tijdelijk niet gebruiken.
Na de tweede wereldoorlog was dit een ander verhaal en kon Enzo zijn eigen wagens ontwikkelen onder de naam Scuderia Ferrari. Hiermee maakte hij in 1950 zijn debuut in de Formule 1.
Waar de namen Ferrari en Alfa Romeo eerst nog tot één team behoorde waren het vanaf dat moment dus twee afzonderlijke teams naast elkaar.
Tot zover een klein stukje over de naam Scuderia Ferrari wat als naam dus ouder is dan de merknaam Ferrari.

Terug naar de SF90. Zoals je mag verwachten van een supercar als deze is er gebruik gemaakt van exotisch hightech materialen zoals koolstofvezelcomponenten maar bijvoorbeeld ook een titanium uitlaatsysteem. Eigenlijk producten die je bij ieder supercar inmiddels wel kan verwachten.
De SF90 is wel de eerste Ferrari die een midden motor combineert met vierwielaandrijving. Lijkt mij geen overbodig iets met deze hoeveelheid vermogen.
Het volledig digitaal dashboard heeft inmiddels ook zijn weg naar Ferrari gevonden. Zelf vind ik dat niet altijd positief maar ik ben dan ook een groot fan van analoge klokken en tellers.
Naast deze zaken ontbreek het de bestuurder en passagier niets aan luxe zaken en ook zijn er ruimschoots veiligheidssystemen aanwezig die over de schouders van de bestuurder meekijken. Altijd prettig mocht de bestuurder iets te overmoedig worden.
De SF90 is te verkrijgen als Stradale of Spider dus mocht je ergens nog een goed gevulde oude sok met geld hebben liggen....Ferrari ruilt het graag voor je in tegen deze SF90.

Dan het schaalmodel wat ook deze keer weer een 1/43 is van BBR.
De laatste tijd was wel duidelijk dat ik groot fan ben van de extreem goede kwaliteit van het Japanse Make-Up Eidolon. Ik kan je vertellen dat deze BBR daar niet tot nauwelijks van onder doet.
Dit model is gewoon ook zeer goed. De kleur, Rosso Fiorano/Black roof versterkt dat gevoel ook denk ik maar ik kan me niet voorstellen dat dit model in een uni kleur minder perfect afgewerkt lijkt.
Feit is wel dat de kleur en vooral ook soort lak kan veel doen in ieder geval.

De lak op dit model is erg mooi en de kleur is vrij apart. Ook hier geld weer dat je deze kleur in het echt moet zien en niet helemaal goed op de foto te krijgen is.
De combinatie met het hoogglans zwarte dak vind ik zelf erg mooi en geeft het model wat extra's.
De glans en diepte in de lak is ook gewoon prachtige en in het geheel niets op aan te merken.
De lijnen en afwerking van het model is van hoog niveau en kan eigenlijk niet beter op zo'n kleine schaal.
De details zijn prachtig. Mooie velgen waarbij ook de remklauwen keurig zijn. Zelfs het logo op de naafdoppen zijn goed gelukt als je op de foto's kijk. En dan te bedenken dat dit detail, wanneer het modelletje voor je staat, zo klein is dat het niet meer dan een geel stipje is.
Ook de motorruimte is mooi gedetailleerd evenals het interieur.
Als met al een zeer geslaagd model, zowel van Ferrari als van BBR. Overal waar je kijk en welk onderdeel je ook bekijkt, het ziet er allemaal uit zoals ik het graag ziet.

De baseplate is wel weer van het goedkopere type maar deze heeft een soort carbon look met een goud/zilver achter glansje. Dat maakt het aan de ene kant erg druk maar ik moet eerlijk zeggen dat het wel iets heeft. Het staat wel en geeft toch een luxere twist aan het geheel.
Conclusie van het geheel is dat ik maximaal tevreden ben over de afwerking en kwaliteit.

merk: Ferrari
model: SF90
uitvoering: Stradale
kleur: Rosso Fiorano
schaal: 1/43
fabrikant: BBR
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Darksoldier933
Berichten: 67
Lid geworden op: za 16 nov 2019 20:40
Schaal: 1:43

Re: GioGio: Ferrari SF90 Stradale 5/6/2021 (P.155)

Bericht door Darksoldier933 »

super gaaf!
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: GioGio: Ferrari SF90 Stradale 5/6/2021 (P.155)

Bericht door Ferrarifan »

Mooi verhaal en het ontslag van Enzo bij Alfa Romeo was het mooiste cadeau dat Alfa de autowereld kon geven :worshippy:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: GioGio: Ferrari SF90 Stradale 5/6/2021 (P.155)

Bericht door Montezemolo »

fraai model :thump_up:

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: GioGio: Ferrari SF90 Stradale 5/6/2021 (P.155)

Bericht door Ricardo »

Deze is om te smullen. Wat een gave kleur! :drool:
Porschelover
Berichten: 742
Lid geworden op: di 20 okt 2015 20:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: GioGio: Ferrari SF90 Stradale 5/6/2021 (P.155)

Bericht door Porschelover »

mooie nieuwe lambo modellen en die ferrari mag er ook best wezen ;-)

ook steeds leuk om de tekst erbij te lezen!!! steeds leuke weetjes
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio: Ferrari SF90 Stradale 5/6/2021 (P.155)

Bericht door Johan »

Dank voor de leuke reacties. :thump_up:
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Plaats reactie