Maserati MC20 2/1/2023 (P.159)

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: GioGio 1/43 collectie: Citroën C4 1000kg 1930

Bericht door Mr. Dj M. »

Die Micheline modelletjes :drool: :worshippy:
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio 1/43 collectie: Bentley Speed Six 1926

Bericht door Johan »

Voordat we weer even naar de huidige tijd gaan gaan we eerst nog iets verder terug en wel naar 1926.

Bentley Speed Six 1926
De Bentley Speed Six is geproduceerd van 1926 tot 1930 en is sterk verwant met de Bentley 6½ Litre.
Van de Speed Six zijn er 182 gemaakt, van de 6½ Litre 363 exemplaren.
De wagen is voorzien van een 6 cilinder met een inhoud 6,5 liter motor (eigenlijk een 6,6 liter met z,n 6597 cc ) en de motoren leverden 180 pk , iets wat best veel was maar ook zeker nodig gezien het hoge gewicht met zijn 2134 kg.
De wagen had hiermee een topsnelheid van 148 km/u.
Het was een zeer succesvolle racewagen.

merk: Bentley
model: Speed Six
uitvoering: 1926 #1
schaal: 1/43
fabrikant: Ixo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een leuk model maar aangezien Bentley mijn favoriete merk is moet ook van deze een betere uitvoering komen, even kijken welk merk de mooiste Bentley`s maakt. :cool:
Laatst gewijzigd door Johan op di 04 jun 2019 14:27, 5 keer totaal gewijzigd.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: GioGio 1/43 collectie: Bentley Speed Six 1926

Bericht door Ricardo »

Waarschijnlijk kom je dan uit bij Minichamps :thump_up: Moet zeggen dat dit ook een erg fraai modelletje is. Ik vind je fotowerk ook super trouwens. Herkende de Ford bijna niet meer terug :mrgreen:
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio 1/43 collectie: Bentley Speed Six 1926

Bericht door Johan »

Ricardo schreef:Waarschijnlijk kom je dan uit bij Minichamps
OK, zal het eens bekijken.
Herkende de Ford bijna niet meer terug :mrgreen:
:mrgreen: Ben er erg blij mee, vind het een zeer mooi model (ook de 1:1)
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
117ayrton
Berichten: 6967
Lid geworden op: do 14 okt 2004 10:26
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: GioGio 1/43 collectie: Bentley Speed Six 1926

Bericht door 117ayrton »

Mooi model de winnaar van Le Mans staat hier ook in de kast :thump_up: :thump_up:
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio 1/43 collectie: Toyota Aygo

Bericht door Johan »

We maken nu even een sprong terug naar het heden en wel naar 2005 voor een tweetal kleintjes.
We beginnen met de Toyota Aygo, waarom een Aygo zal je wellicht denken.
Nou simpel, mijn vrouw rijdt erin dus was gewoon leuk om die erbij te hebben. :)

Toyota Aygo
Naar het kleintje van Toyota werd in het begin toch ietwat raar tegenaan gekeken maar blijkt later een gigantisch succes te worden.
Dit wagentje blijkt verrassend veel binnenruimte te bieden voor een wagen in deze klasse.
Het motortje is een 3 cilinder met een inhoud van 1.0 liter en een vermogen van 68 pk en 93 Nm.
Ondanks zijn lage gewicht van rond de 800 kg komt hij toch behoorlijk van zijn plek, zeker in het stadsverkeer is ie vlot maar ook op de snelweg kom je niet snel in de problemen.
Topsnelheid is 157 km/u en een 0-100 doet ie in 14,2 seconden.
Minpunt is dat de Aygo erg basic is gefabriceerd, zelf binnen dit budget had dat beter gekunnen.

merk: Toyota
model: Aygo
schaal: 1/43
fabrikant: Minichamps
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan op ma 11 mar 2019 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio 1/43 collectie: Fiat 500 ABARTH

Bericht door Johan »

We zetten gelijk het volgende kleintje erachter aan, de Fiat 500 Abarth.

Fiat 500 Abarth
De Fiat 500 Abarth is een snelle versie van de Fiat 500 en is moet eigenlijk geen Fiat meer genoemd worden, men geeft de voorkeur aan 500 Abarth.
Ook heeft de wagen geen Fiat logo`s meer op de wagen maar het eigen logo van Abarth, een schorpioen.
Onder de motorkap ligt de welbekende 1.4 16V Turbo T-jet, in dit geval met een maximaal vermogen van 135 pk.
Hiermee heeft de 500 Abarth een topsnelheid van 205 km/u en een 0-100 in 7,9 seconden, uiteraard is ook het uiterlijk aangepakt zoals dat hoort volgens de Abarth norm.

De Abarth versie is vanaf 2008 op de markt terwijl de "normale" 500 vanaf 2007 op de markt is.
Ook is er inmiddels een cabrio versie (model C) van zowel de 500 als de 500 Abarth op de markt.

Naast de normale Abarth 500 is er ook een Abarth 500 Essesse de markt gebracht, deze heeft een vermogen van 160 pk en 206 Nm (in sportmode zelf tijdelijk 230 Nm) waarmee het een waar bommetje op wielen is geworden.
Zijn top is hiermee 211 km/u en 0-100 in 7,4 seconden.
Verders is er ook nog een kant en klare circuit Abarth met een heerlijk vermogen van 200 pk. :drool:
Fiat heeft in het verleden eerder een Abarth 500 op de markt gebracht en wel in de periode van 1957 en 1971 maar dat is een ander verhaal.

Dan nog iets over Abarth zelf.

Carlo Abarth werd in 1908 in Oostenrijk geboren, maar kreeg desondanks de Italiaanse nationaliteit.
Later ging ie ook daadwerkelijk in Italie wonen en werkte samen met diverse race teams, later ging ie zelf uitlaat systemen ontwerpen.
Al gauw volgden meer producten van zijn eigen ontwerp om wagens sneller te maken, en in de late jaren 60 ontwikkelde het zelf een eigen motor, een 3.0-liter V8-motor met 350 pk. (1968)
In 1971 verkocht Abarth zijn bedrijf aan Fiat en ging zelf weer terug naar Oostenrijk.
Carlo Abarth overleed in 1979.

merk: Fiat
model: 500
uitvoering: Abarth
schaal: 1/43
fabrikant: MondoMotors
Afbeelding

Dit model valt mij erg tegen dus van de 500 Abarth moet zeker nog een betere versie komen.
Hij is niet echt mooi afgewerkt en het ontbreekt gewoon aan mooie details, helaas.
Op zoek naar een beter merk dus. :)

Zou zelf graag een Abarth 500 C willen hebben in een 1:1. :drool:
Laatst gewijzigd door Johan op di 21 jan 2020 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
jochen
Berichten: 1499
Lid geworden op: za 06 jan 2007 16:22
Schaal: 1:18

Re: GioGio 1/43 collectie: Fiat 500 Abarth

Bericht door jochen »

mooie collectie heb jij maar ik heb de voorkeur aan je laatste aanwinst :mrgreen: :thump_up: 500 Abarth.... :drool: jij wilt een 500c Abarth(1:1) ik wil de Esseesse(1:1) en die zal er ooit wel komen :)
i bought a 1:1 hobby car, Alfa Romeo 147 GTA!
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: GioGio 1/43 collectie: Fiat 500 Abarth

Bericht door tom »

Mooi ding!
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio 1/43 collectie: Fiat 500 Abarth

Bericht door Johan »

jochen schreef:mooie collectie heb jij maar ik heb de voorkeur aan je laatste aanwinst :mrgreen: :thump_up: 500 Abarth.... :drool: jij wilt een 500c Abarth(1:1) ik wil de Esseesse(1:1) en die zal er ooit wel komen :)
:D Die 500 modelletjes, en dan in alle uitvoeringen, vind ik helemaal gewelding.
Kwa 1/43 model wil ik een mooie uitvoering kopen zodra ik er ééntje tegen komt, de huidige van MondoMoters is eerder een speelgoedje dan een schaalmodel.
Jouw avatar afbeelding heb ik wel 1:1 gehad in het verleden, bruut ding.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: GioGio 1/43 collectie: Fiat 500 Abarth

Bericht door Mr. Dj M. »

Zo'n 500 Abarth, das dik, zeker in zwart! afwerking kan inderdaad beter, maar voor het geld nog wel leuk.
Mondo heeft inderdaad jammer genoeg nog veel speelgoed wat niet schaalmodel waardig is, maar ja deze valt op zich nog best mee!

De Aygo is een net modelletje, maar ik kan ze persoonlijk niet meer zien. Ze staan op elke straathoek en inderdaad voor dat geld valt de afwerking eigenlijk tegen. Dat interieur had mooier kunnen zijn en ook het bumperwerk met de wat uitstekende hoeken rondom de achterwielen vind ik altijd maar goedkoop ogen. Duidelijk een model ontworpen als budget. Technisch echter een knaller, want het maakt het autotje een belastigparadijsje en daar gaan wij met z'n alle kennelijk graag voor. :roll:
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio 1/43 collectie: Peugeot L'Eclair 1895

Bericht door Johan »

Na de twee moderne kleintjes gaan we wederom terug in de tijd maar deze keer heel ver, we gaan naar 1895.

Peugeot L'Eclair 1895
Het gaat hier om de Peugeot L'Eclair uit 1895, deze Peugeot was de eerste auto die gebruik maakte van luchtbanden, hoewel Peugeot.... :?:
De twee Michelin broers (die van het bekende bandenmerk inderdaad) zagen een toekomst in het gebruik van luchtbanden bij auto`s , om dit te bewerkstellen zouden de twee een eigen wagentje hebben gebouwd en die voorzien van luchtbanden waarmee het dus de eerste ter wereld zou zijn.
Voor de bouw van het wagentje zouden ze onderdelen van Peugeot hebben gebruikt maar het verhaal is hier niet helemaal duidelijk in.
Het verhaal is dat het ook onderdelen van Citroen of zelfs Renault kunnen zijn.......nou zeg het maar.
Is dit nu een Peugeot L'Eclair , Citroen L'Eclair (minst waarschijnlijk) of Renault L'Eclair... :(
Op het schaalmodel staat dat het van Renault zou zijn maar de meeste verhalen wijzen toch in de richting van Peugeot, vertel het maar......
Om het nog iets ingewikkelder te maken is men het ook niet geheel eens over het jaartal, het ene verhaal houd het op 1898 terwijl de ander het houd op 1895.

Maargoed, duidelijk is dat het model hoe dan ook is gebaseerd op de aloude koets en het met de luchtbanden alle kanten op zwabberden.
Toch werd het een succes en enige jaren later waren luchtbanden een vertouwd beeld geworden.
John Dunlop (Dunlop banden) zou de eerste man zijn van het toepassen van luchtbanden in de praktijk, dit was in 1888.
Echter betrof het hier fietsbanden.
Andre Michelin (Michelin banden) is de eerste die luchtbanden bij auto`s weet toe te passen, dit was dus in 1895.

Al met al zijn er toch wel wat onduidelijkheden rondom dit model.
Is het nu een Renault of een Peugeot (Peugeot meest waarschijnlijk)
Was het nu in 1895 of 1898 (1895 meest waarschijnlijk)
Heeft Andre Michelin de L'Eclair nu zelf gebouwd met Peugeot (vermoedelijk Peugeot dus) onderdelen of was het simpel een model van Peugeot (vermoedelijk Peugeot dus) die Andre Michelin gebruikte om hun luchtbanden onder te zetten. (eerste optie meest waarschijnlijk omdat de L'Eclair ook door het leven ging als Michelin L'Eclair).

Kortom, wie het weet.....vertel het maar. :(
Twee dingen zijn wel zeker, De Michelin broers hadden zeker te maken met dit model en de L'Eclair was de eerste auto die luchtbanden toepaste in de praktijk.

Laten we maar gauw naar de foto`s gaan.


merk: Peugeot
model: L`Eclair
uitvoering: 1895
schaal: 1/43
fabrikant: Altaya
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende auto,s die aan bod komen zijn wat snelle italiaanse bolides........ :drool:
Laatst gewijzigd door Johan op wo 12 feb 2020 14:44, 3 keer totaal gewijzigd.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: GioGio collectie: Alfa Romeo Tipo 159 Alfetta 1951

Bericht door Johan »

Van 1895 gaan we nu naar 1951 en wel met de Alfa Romeo Tipo 159 Alfetta.

Alfa Romeo Tipo 159 Alfetta 1951
De Alfa Romeo Tipo 159 Alfetta is een waar race kanon van Alfa en een verbeterde versie van de Tipo 158.
De 8 cilinder motor heeft een bescheiden inhoud van slechts 1,5 liter maar is wel supercharged.
Ondanks de bescheiden inhoud was het vermogen er niet minder om, 425 pk :drool:
Groot nadeel van deze motor was het brandstof ( methanol) verbruik die door het gebruik van de supercharger erg hoog lag, 170 liter per 100 km.
Dit betekende dat de wagen in een gemiddelde race 2 a 3 keer moest stoppen om te tanken terwijl de concurrentie met hun 4,5 liter motoren niet hoefde te stoppen om te tanken, belangrijkste reden hiervoor was dat die motoren niet waren voorzien van een supercharger.
Ook draaiden de 159 motoren behoorlijk hoge toeren (9500 tpm) wat uiteraard ook mede bepalend was voor het slurpen van brandstof.
Desondanks wist de 159 vrijwel in iedere race de overwinning te pakken.

Topsnelheid van dit 710 kg wegende racemonster lag op 306 km/u, stel je eens voor hoe dat was zo,n snelheid in een sigaar op wielen :shock:

merk: Alfa Romeo
model: Tipo 159
uitvoering: Alfetta 1951
schaal: 1/43
fabrikant: Altaya
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan op di 04 jun 2019 15:02, 4 keer totaal gewijzigd.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
117ayrton
Berichten: 6967
Lid geworden op: do 14 okt 2004 10:26
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: GioGio collectie: Alfa Romeo Tipo 159 Alfetta 1951

Bericht door 117ayrton »

weer zeer geslaagde update :drool: :thump_up:
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Timo95
Berichten: 889
Lid geworden op: do 24 dec 2009 22:08
Locatie: Beveren, België

Re: GioGio collectie: Alfa Romeo Tipo 159 Alfetta 1951

Bericht door Timo95 »

Mooie update :worshippy:
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie