Andere hobby, afscheid nemen van een groot deel....

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Casper
Berichten: 230
Lid geworden op: za 16 jun 2007 19:12
Locatie: Margraten

Andere hobby, afscheid nemen van een groot deel....

Bericht door Casper »

Hallo allemaal,

Sinds een aantal jaar ben ik al lid van dit forum, ik had reeds een eigen topic, maar omdat ik hier niet tevreden over was heb ik onze moderator vriend Ricardo gevraagd om dit topic te verwijderen zodat ik hier een nieuwe start kan maken.

Officeel gedeelte :

Zoals mijn gebruikersnaam al zegt ben ik Casper, op het moment 28 lentes jong en woonachtig in de provincie hoofdstad van Limburg Maastricht.

Ik verzamel al zolang ik mij kan herinneren en ik heb me de laatste 10 jaar toegelegd op het verzamelen van Volkswagen modelletjes die een luchtgekoelde motor hebben of tot de eerste generatie van hun soort behoren. Daarnaast heb ik een zwak voor de Opel Manta B (400) en de Opel Ascona B (400) in de rallytrim van Rothmans, vandaar dat ik er ook een aantal van in mijn bezit heb.

Ik zal jullie in de komende tijd mijn modelletjes met wat achtergrond informatie gaan tonen en ik probeer dit ook nog in een logische vollegorde te gaan doen.

Het is wachten dat ik weer foto's kan plaatsen.


Groet

Casper
Laatst gewijzigd door Casper op di 19 feb 2013 21:17, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
benzfreak
Berichten: 952
Lid geworden op: do 09 jul 2009 12:27
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's verzameltopic

Bericht door benzfreak »

ben benieuwd naar de foto's van je verzameling, vanaf ik foto's kan plaatsen mail ik je ivm die kevers! :)
Casper
Berichten: 230
Lid geworden op: za 16 jun 2007 19:12
Locatie: Margraten

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's verzameltopic

Bericht door Casper »

De eerste foto's zijn een feit:

De afdeling Karmann Ghia, de ultime volkswagen coupé en cabriolet, althans in mijn ogen:

In het begin van de jaren vijftig bouwde Volkswagen kleine, energiezuinige en betrouwbare auto's, zoals de Volkswagen Kever en de Volkswagen Transporter. Toen de wereld zich begon te herstellen van de Tweede Wereldoorlog nam de vraag naar stijlvolle en elegante auto's toe. De Volkswagen-directie besloot dat er een model moest komen dat het imago van Volkswagen zou opvijzelen en dat veeleisende autokopers tevreden kon stellen.

Volkswagen zocht in 1951 contact met carrosseriebouwer Karmann uit Osnabrück, om zo'n auto te bouwen. Karmann op zijn beurt wendde zich tot het Italiaanse ontwerpbureau Ghia uit Turijn, voor het ontwerp van een sportwagen. Ghia had in 1953 al een ontwerp gemaakt voor de Amerikaanse automobielfabrikant Chrysler. Dit was echter nooit gebruikt. Het ontwerp werd aangepast zodat het model op een iets verbrede bodemplaat van een Volkswagen Kever zou passen.

Het ontwerp en het prototype werden op 16 november 1953 aan Volkswagen-directeur Heinrich Nordhoff gepresenteerd en het model viel in de smaak bij de Volkswagen-directie. In 1954 garandeerde Volkswagen dat er voldoende onderstellen konden worden geleverd. De Karmann Ghia werd begin 1955 op autobeurzen gepresenteerd. Het publiek reageerde enthousiast op het model, en in augustus 1955 werd de eerste Karmann Ghia in Osnabrück gebouwd. Als basis diende het onderstel van de export-versie van de Kever. Het model kreeg als aanduiding Type 14; de interne typeaanduiding van Volkswagen was Type 143. In het eerste jaar werden meer dan 10 duizend stuks verkocht; veel meer dan Volkswagen had verwacht.

De eerste Karmann Ghia's werden aangedreven door de 36 PK luchtgekoelde boxermotor die ook in de Kever zat. Deze motor was niet sterk genoeg voor een echte sportwagen, maar het uiterlijk van de Karmann Ghia en de van de Kever bekende betrouwbaarheid maakten veel goed. De body en de neus van de elegante tweedeurs coupé werd met de hand gebouwd uit één stuk, en de auto was dan ook veel duurder om te maken dan de Kever, die aan de lopende band werd geproduceerd. Toch verkocht de Karmann uitstekend, en vanaf 1 november 1957 werd een cabrioletversie gebouwd. In 1959 werd het model iets gewijzigd. De belangrijkste verschillen aan de voorzijde waren de "neusgaten" die wijder werden gemaakt en de koplampen die hoger in de ronde kassen kwamen te liggen. Aan de achterzijde vormden de lichten zich meer naar de ronding van de carrosserie.

Het ging Karmann zo goed, dat in 1960 een fabriek in de Braziliaanse stad São Bernado do Campo werd geopend. Vanaf 31 december 1960 werd ook hier de Type 14 gebouwd, aanvankelijk alleen de coupé-versie, maar vanaf 1968 tevens de cabriolet


Intussen was op basis van de Volkswagen Type 3 een nieuw vierpersoonsmodel ontwikkeld, eveneens samen met Ghia. Ook dit was weer een tweedeursmodel. Aanvankelijk zou dit het oorspronkelijke Typ 14 vervangen, maar later werd besloten beide typen naast elkaar te laten bestaan. Dit nieuwe model kwam in 1961 op de markt als Type 34. De productie werd al in 1969 weer gestaakt. Dit mede doordat de auto, door de Engelsen wel 'Razor-Edge Ghia' genoemd, vrijwel even duur was als een Porsche 356. In totaal werden 42.505 stuks gebouwd, aanvankelijk met een motor van 1500 cc die 45 PK leverde, en later met een 1600 cc motor van 54 PK. Momenteel zijn er bij het type 34-register wereldwijd minder dan 1500 bekend, waarvan enkele honderden nog in de Verenigde Staten rijden.

Al die tijd ging de productie van de Type 14 gewoon door, en in 1971 kwam zelfs nog een heel nieuw model Karman Ghia uit, de Touring Coupé; eveneens gebaseerd op de Volkswagen Type 3. De Touring Coupé werd echter alleen in Brazilië gebouwd en is nooit geëxporteerd
(bron: wikipedia)

Ik heb er zelf een gehad een T 14 cabrio uit 1967

De foto:

Je ziet hier :

Een originele vraagbaak voor modellen uit 55 tot 69

Een origineel Karmann Ghia motorklep embleem

Een origineel Karmann Ghia typeplaatje

De modellen :

Blauw Coupe T 14 Minichamps
Blauw Cabrio T 14 Minichamps

Groen Coupe T 14 Bittburger Grell
Beige Coupe T14 Schuco junior

Bordeaux Rode Coupe T34 Minichamps

Enjoy !

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Karmann

Bericht door Mr. Dj M. »

een bijzonder mooi plaatje zo Casper :thump_up:
Casper
Berichten: 230
Lid geworden op: za 16 jun 2007 19:12
Locatie: Margraten

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Karmann

Bericht door Casper »

Dank je !
Gebruikersavatar
benzfreak
Berichten: 952
Lid geworden op: do 09 jul 2009 12:27
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Karmann

Bericht door benzfreak »

Heel mooi naamgenoot!! :P :thump_up:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Karmann

Bericht door jonnoT »

Ben met je eens dat de KarmannGhia een van de mooiste Volkswagen types is.Zeker als we alleen in huis kijken, want de Rometsch is ook een zeer gave variant.

Overigens ken ik het verhaal van het ontstaan van de KarmannGhia iets anders. Volgens die overlevering waren Karmann en Ghia bevriend en hebben ze samen het ontwerp voor de Type 14 uitgewerkt alvorens ze naar de directie van VW gingen.


Verder mooie verhaal en prachtige foto :thump_up: :thump_up:
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2981
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Karmann

Bericht door Ferrarifan »

Mooie update. En je bent aardig op de hoogte van de geschiedenis. Dat brengt een beetje diepgang, altijd leuk. :worshippy:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Casper
Berichten: 230
Lid geworden op: za 16 jun 2007 19:12
Locatie: Margraten

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Type 3 1

Bericht door Casper »

En daar is de 2e update

De Type 3 Volkswagens 1500 en 1600

The Volkswagen Type 3, also referred to as the Volkswagen 1500 and later the Volkswagen 1600, was a range of small cars from German manufacturer Volkswagen (VW). Initially, VW used the Volkswagen 1500 model name to avoid confusion with the older Volkswagen 1200 (Beetle) model.

The range was originally launched in August 1961 with two models: the Notchback with a notchback saloon body, and the Karmann Ghia 1500 (also known as the Type 34 Karmann Ghia) with a coupé body. The first Variant (known as the Squareback in the USA) with an estate body followed in 1962 (VW still continues to name all its station wagon model variations Variant[citation needed]). The Fastback, or TL version, a fastback coupé, arrived in August 1965. A convertible was announced with the original models, but did not enter production.

The Type 3 was introduced to diversify Volkswagen's product range beyond the existing Type 1 (Beetle), the Karmann Ghia, and the Type 2 (Bus). The Type 3 was designed as a more sophisticated car while retaining much of the engineering from the Type 1. Though available to much of the world, the Type 3 line was not exported to the United States through Volkswagen of America until the 1966 model year, when the Squareback and Fastback were added to their line-up.

The most significant face-lift, visually, took place in 1970 when the car underwent a 115 mm (4.5 in) nose-lengthening which added 1.5 cubic feet to the luggage capacity.[2]
The Type 3 was initially equipped with a 1.5 L (1493 cc) engine based on the air-cooled flat-4 found in the Type 1. While the long block remained the same as the Type 1, the engine cooling was drastically changed to allow for a much lower engine profile. This resulted in increased area for cargo stowage with the so-called "Pancake" or "Suitcase" engine. This engine's displacement would later increase to 1.6 L (1584 cc).

Originally a single side draft carburetor was used in the Volkswagen 1500 model. In August 1963, single- or dual-carbureted versions were introduced, respectively the Volkswagen 1500N, rated at 45 PS (33 kW; 44 hp) and 1500S, with 54 PS (40 kW; 53 hp). The extra power achieved by the 'S' model was provided by high compression pistons and the dual carburetors.

The Type 3 engine got a larger displacement (1.6 L) for 1966, and in 1968, it was the world's first volume produced car to feature electronic fuel injection pioneered by Bosch. The Bosch D-Jetronic system was offered on the Volkswagen 1600TL/E version (E meaning Einspritzung or "injection" in German). A similar Bosch injection system was also used in the later Type 4 VW 411 and available for the Volvo P1800. Also introduced for 1968 was a fully automatic transmission.

One notable advance from the Type 1 to the Type 3 was the front suspension — although similar to the Type 1, it was the first Volkswagen system to incorporate transverse torsion bars, as opposed to the Type 1's torsion leaves. The Type 3's torsion bars are cross-mounted in the lower tube, so that each individual torsion bar spans the full width of the car, the upper tube containing an anti-roll bar which connects both upper trailing links to each other.

The Type 3 offered a larger amount of storage space than the Type 1 Beetle, with both front and rear storage, as its engine was located under a panel in the rear trunk space in all three variations (Notchback, Squareback and Fastback). The Type 3 also featured wall-to-wall carpeting, and was available with air conditioning in the US.

German production[1]:

Type 31 1500/1600 Notchback/Fastback: 1,339,124
Type 31 1500/1600 Variant: 1,202,935
Type 351 1500/1600 Convertible (prototypes): 12
1500/1600 chassis and works prototypes: 311
Brazilian production [3]:

Notchback: 24,475
Fastback: 109,515
Variant: 256,760
Variant II: 41,002

Helaas heb ik nog geen mogelijkheid gehad om een leuke fastback en station aan te schaffen, dus vandaar alleen de normale sedan uitvoering

Je ziet :

Originele vraagbaak voor de 1500 / 1500 s Type 3 van 61 to 64

Witte Beige Type 3 sedan Vitesse
Rode Type 3 Vitesse
Politie uitvoering Vitesse
ADAC uitvoering Vitesse

en een heel oude bespeelde Type 3 van Gamma

Enjoy

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Type 3 1

Bericht door tom »

Leuke achtergrondverhalen, leuke foto's, leuke modellen!
Casper
Berichten: 230
Lid geworden op: za 16 jun 2007 19:12
Locatie: Margraten

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Army Bra

Bericht door Casper »

De derde updat dan deze keer :

Volkswagen en haar carriére de Duitse Wehrmacht ten tijde van de 2e Wereldoorlog

Licht personeelsvoertuig.
Een van de beroemste militaire voertuigen uit de Tweede Wereldoorog was de Volkswagen Kübel (Tobbe),de Duitse tegenhanger van de Amerikaanse Jeep.De fundamenten werden in 1933 gelegd toen Adolf Hitler,die juist Kanselier was geworden,aan twee auto-ontwerpers (dr. Ferdinand Porsche van Auto-Union en Werlin van Mercedes-Benz) opdracht gaf tot het ontwerpen en snel produktieklaar maken van een betrouwbare en betaalbare auto voor de bevolking.In januai van het jaar erop werd het prototype van deze 'Volkswagen' gepresenteerd.Van 1935 tot 1938 verschenen nieuwe prototypes en werden twee voorseries van 30 stuks met een luchtgekoelde 1000 cc benzinemotor gebouwd.De nieuwe auto zou in produktie gaan zodra de speciaal ervoor geplande fabriek in Wolfsburg gereed zou zijn.Dat was het geval in 1938 en de produktie begon in maart 1940.Tegen die tijd hadden een kwart miljoen Duitsers 1000 Reichsmark neergeteld als aanbetaling.

Terreinvoertuig.
In 1936 verscheen ook het eerste ontwerp voor een terreinvoertuig op basis van de Volkswagen,de TYP 62.Toen in 1938 na de annexatie van Tsjechoslowakije werd besloten dat de Volkswagen het enige nieuwe lichte personeels-voertuig van de Duitse strijdkrachten zou worden,waren enkele aanpassingen aan het ontwerp ndig.Aldus ontstond de TYP 82.De eerste exemplaren werden ter evaluatie aan het leger aangeboden.De reacties waren niet onverdeeld gunstig.Het leger oordeelde dat een watergekoelde motor nodig was en meende dat alleen een 4x4 voldoende terreinvaardigheid zou hebben.Toch werden enkele voertuigen bij tankeenheden ingedeeld tijdens de invasie van Polen in september 1939.Ze bleken zeer goed te voldoen en waren ten minste zo terreinvaardig als andere,pure terreinvoertuigen.

Produktie vanaf 1940.
De produktie ging al van start voordat de fabriek in Wolfsburg helemaal gereed was.De civiele produktie werd op de lange baan geschoven en de carrosseriepanelen moesten voorlopig in een fabriek in Berlijn worden gemaakt.De auto was uitermate licht en gemakkelijk te onderhouden.Hij werd zo goedkoop mogelijk geproduceerd.In veel opzichten deed de Volkswagen denken aan de Jeep.Hij had een dwarse torsiestaafvering en een transmissie met een automatisch sperdifferentieel die zeer goed voldeed in het terrein.Na enige aanloopmoeilijkheden groeide de luchtgekoelde Volkswagen TYP 1 boxermotor uit tot een zeer betrouwbare krachtbron,die in zijn oorspronkelijke vorm 17,9 kW leverde.De motor werd later vergoot tot 1100 cc en leverde toen 18,6 kW.Deze motor werd in alle versies vanaf maart 1943 igebouwd.De TYP 82 was zeer gemakkelijk te onderhouden en voldeed aan alle eisen die het leger eraan stelde,met name in de Noord-Afrikaanse Woestijn en op de uitgestrekte vlaktes van de Westelijke en Zuidelijke USSR.Daar as de TYP 82 een van de weinige voertuigen die vooruit kwamen over de rasputitsa (modder) in de lente en herfst zonder vast te lopen.En zelfs als dat gebeurde,was het voertuig zo licht dat twee man hem doorgaans wel weer in beweging kregen.

Eenvoudige constructie.
De militaire versie had een carrosserie van plaatmetaal met een opvouwbare kap.Het voertuig had vier deuren.De dragende delen van de carrosserie bestonden uit stalen buizen.De viercilinder boxermotor lag plat achter de achteras.Het chassis had als een 'ruggegraat' een stalen buis,die zich naar achteren vertakte..Stalplaat aan weerszijden droeg de carrosserie.De vooras bestond uit een stalen buis met daarin de beide torsiestaven van de vering.Aan weerszijden van het differentieel zaten kruiskoppelingen waarop de beide achterassen aangesloten waren.De achterwielen waren in de dwarsrichting gestabiliseerd vanaf het differentieelhuis.Door middel van hulptandwielkasten in elk achterwiel zaten de beide halve assen hoger dan de wielnaven,waardoor de auto extra grondspeling had.Alle vier de wielen waren onafhankelijk geveerd en de achtervering had dubbel werkende hydraulische schokbrekers.De besturing was van het conventionele tandbeugeltype.De mechanische remmen werden met remkabels bediend en hadden trommels met een dubbele hefboomwerking.De Volkswagen had een enkelvoudige droge plaatkoppeling en een overdrive op de vierde versnelling.De benzinetank bevond zich voor het dashboard aan de rechterkant.

Gesloten body.
Er werd ook een gesloten variant uitgebracht,die de aanduiding TYP 92 kreeg.Deze had van meet af aan de grotere motor.Toen medio 1944 de produktie van de TYP 82 werd beëindigd,waren er ongeveer 55.000 exemplaren gebouwd.Van de Jeep rolden tussen 1941 en het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1945 meer dan 600.000 van de band.
Op 2 augustus 1940 werd besloten om het chassis 6 à 8cm te verbreden om aan de eisen voor verschillende body's te kunnen voldoen.Zo ontstond deTYP 86.De normale Kübel was niet erg succesvol in de woestijn,en darom werd een speciale tropenfeste versie ontwikkeld met onder meer grotere banden.De Kübel werd in Afrika vaak aangeduid als 'Deutshes Kamel'.Er werden tal van speciale varianten van de Kübel ontwikkeld,die merendeels daadwerkelijk bij de Wehrmacht hebben dienstgedaan.

Specificatie.
TYP 82
Afmetingen:Lengte 3,73m;Breedte 1,6m;Hoogte 1,35m;Wielbasis 2,39m.
Gewicht:Netto 635 kg.
Motor:Een Volkswagen TYP 1 4-cilinder boxer benzinemotor van 998 cc met een vermogen van 17,9 kW;vanaf maart 1943 een Volkswagen TYP 1 4-cilinder boxer benzinemotor van 1131 cc met een vemogen van 18,6 kW.
Transmissie:Sperdifferentieel met vier versnellingen vooruit en één achteruit met overdrive op de vierde versnelling.
Banden:5,25x16.

(bron: http://militaria.forum-xl.com/viewtopic.php?f=218&t=167)

Je ziet:

Mijn Kübelwagen collectie :

oa modellen van Victoria , Vitesse en Camarama

close up's van de Afrika Corps Uitvoering met Erwin Rommel


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




De Amfibie Kubel - ook wel Schwimmwagen genoemd

De Schwimmwagen was technisch gebaseerd op de Volkswagen Kübelwagen, die op zijn beurt was afgeleid van de civiele KdF-Wagen, later bekend als de Volkswagen Kever. Hij werd gebouwd door de Volkswagenfabriek in Stadt des KdF-Wagens. De carrosserie was ontworpen door Erwin Komenda, hoofdontwerper van carrosserieën bij Porsche. Komenda nam bij het Duitse patentbureau patent op zijn ideeën voor een varende auto.

Typen
Er zijn ruwweg twee typen bekend. Van de Schwimmwagen model Type 128 werden in 1941 dertig exemplaren gebouwd en afgeleverd. Daarna volgden nog enkele kleine series onder een ander typenummer, die iets afweken van het eerste ontwerp. Het model bleek echter geneigd tot kantelen en werd opgevolgd door Type 166 met een veertig centimeter kortere wielbasis. Van dit model werd eerst een proefserie van 125 stuks gebouwd door Porsche in Stuttgart.

[bewerken] Techniek
Beide typen worden aangedreven door de luchtgekoelde viercilinder boxermotor van de KdF-Wagen, maar dan met een grotere cilinderinhoud (1130 cm³). De motor drijft naar keuze twee of vier wielen aan. Achterop de auto bevindt zich een kantelbare driebladige schroef die, indien neergelaten, via een korte ketting wordt aangedreven door een aftakas op de motor. De schroefaandrijving werd niet in gevechtssituaties gebruikt.

[bewerken] Productie
In totaal zouden ruim vijftienduizend Schwimmwagens zijn gebouwd, waarvan ruim veertienduizend in de Volkswagenfabriek. De Schwimmwagen werd veel voor verkenningen ingezet, en had aan het front een levensduur van gemiddeld zes weken. In 1944 werd de productie gestaakt

Schwimmwagen door Victoria
Afbeelding

Kever met gasgenerator

Afbeelding

Kever met Ambulance opbouw

URL=http://img802.imageshack.us/i/bild0328.jpg/]Afbeelding[/URL]
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Army Bra

Bericht door Martini Racing »

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen,

Kubel>>>>>Willys jeep
Schwimmwagen>>>>>Ford GPA

Eigenlijk was zowat alles van de duitsers (op hun basis aanvalsgeweer en zware bommenwerpers na) beter en toch hebben ze de oorlog verloren. :doh:


Mooie Kubels en Schwimm :wink:
Casper
Berichten: 230
Lid geworden op: za 16 jun 2007 19:12
Locatie: Margraten

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Army Bra

Bericht door Casper »

Grote verschil is dat de Duitse auto altijd starten door hun luchtgekoelde techniek !
Gebruikersavatar
kennytuning_
Banned
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 04 okt 2009 15:28
Locatie: belgie, Oost-vlaanderen =)

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Army Bra

Bericht door kennytuning_ »

yes! da's zeker
onze benz start altijd
en onze franse( :sick: ) start met moeite in de winter :mrgreen: :angel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: You've just been Volkswagend -> Casper's update Army Bra

Bericht door Martini Racing »

kennytuning_ schreef:yes! da's zeker
onze benz start altijd
Die is vooral luchtgekoeld :lol:
Plaats reactie