collectie SIKU plastic

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Plaats reactie
timtuimel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 29 apr 2014 19:32
Schaal: 1:43

collectie SIKU plastic

Bericht door timtuimel »

Hallo allen.

Ik ben Tim, ben 27 en kom uit het mooie Drentse Ruinerwold. ik heb een poos oude Renault modelauto's gespaard, maar deze hobby heb ik inmiddels van de hand gedaan.
toch vind ik modelvoertuigen altijd nog interessant. Ik heb ooit de hand weten te leggen op een.leuke SIKU plastic verzameling. Van z'n 13 Duitse voertuigen incl een trein. Hierbij ook div. Mini figuren, verkeersborden, spoorbomen en een verkeerslicht (merk verkeerslicht geen idee) dit alles heb ik voor een paar euro weten te scoren. Na wat speurwerk op het www heb ik geconstateerd dat ik een zeer goede koop heb gedaan. Het goedkoopste voertuig wat ik heb gevonden is z'n 50,- en de duurste (een Ford btw) wordt aangeboden in Duitsland voor 180,-.
zijn er misschien kenners op dit Forum actief dirle mij meer info kunnen geven over deze SIKU plastic lijn? Zijn geheel plastic voortuigen (op de asjes na) Ik zou graag foto's willen toevoegen, maar bij dit forum kun je geen bijlages toevoegen zoals ik het nu zie. als iemand graag foto's wil hebben of eventueel interesse heeft in deze collectie dan kun je contact opnemen dan ka ik foto's doormailen of eventueel whatsappen.
Mvg Tim
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: collectie SIKU plastic

Bericht door Peter Parker »

Ik zou vooral een Siku forum raadplegen, hier zijn wel wat metaal verzamelaars, maar geen plastic. Ik heb er zelf een paar.
siku73
Berichten: 5
Lid geworden op: do 01 jul 2004 21:47

Re: collectie SIKU plastic

Bericht door siku73 »

Misschien wel een oude topic, maar het blijft één van de mooiste tijden van Siku, ook omdat de oudsten al 60 jaar worden!
Siku is namelijk begonnen met modelauto's te produceren in 1954.
Voor een overzicht en wat meer info kijk gerust op:
http://www.sikumuseum.nl/nl/9-v-serie-plastic
letwel, het is niet compleet, maar geeft al wel een mooi beeld van wat er gemaakt is.
Laatst gewijzigd door siku73 op zo 25 dec 2016 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
timtuimel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 29 apr 2014 19:32
Schaal: 1:43

Re: collectie SIKU plastic

Bericht door timtuimel »

Zo oud is ie niet hoor, bedankt voor de link! Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt, wat een prachtig spul.
Ik ben er al wel achter dat ik een zgn verkeersset heb, te zien aan de magneten. Auto's verkeren in zeer goede staat, alleen jammer van de magneten en lijmresten.
siku73
Berichten: 5
Lid geworden op: do 01 jul 2004 21:47

Re: collectie SIKU plastic

Bericht door siku73 »

Lijmresten zijn niet erg, doet ook vaak niets aan de waarde af. Ook al wil je ze niet verkopen uiteraard.
Deze sets worden gemaakt door het Noord Nederlands Stempelfabriek. Worden? Jazeker, ze bestaan nog steeds.
En ze gebruiken er nog steeds Siku modellen voor. Ze zitten in Groningen.

Ze werden gebruikt door scholen, verkeersscholen en rechtbanken.
Geloof me, ga niet de lijmresten er af halen, dat lukt bijna nooit zonder beschadigingen.
Erg leuk om te lezen dat je zo'n set hebt kunnen bemachtigen.

Advertentie uit die tijd:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door siku73 op di 29 jul 2014 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
timtuimel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 29 apr 2014 19:32
Schaal: 1:43

Re: collectie SIKU plastic

Bericht door timtuimel »

Ok, leum om te zien! De modellen zitten in 2 houten kistjes met metalen binnenkant. Is dit toevallig de originele verpakking van zn set?
siku73
Berichten: 5
Lid geworden op: do 01 jul 2004 21:47

Re: collectie SIKU plastic

Bericht door siku73 »

De verschillende soorten kisten van verschillende jaren zijn hier te zien:
http://www.sikumuseum.nl/nl/33-verkeersles-kisten
Ook wil het wel eens dat een school het in een tekenkist heeft gedaan omdat de originele kist kapot was gegaan, maar ik ga er van uit omdat je schrijft dat er een metalen binnenkant in zit dat het wel een echte is. Zit er geen bedrukking op de deksel?
Laatst gewijzigd door siku73 op zo 25 dec 2016 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
timtuimel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 29 apr 2014 19:32
Schaal: 1:43

Re: collectie SIKU plastic

Bericht door timtuimel »

Het soort wat erop lijkt staat er wel tussen, heb er 2 stuks van. Staat volgens mij geen bedrukking op. Wel leuk om te zien. Ik heb ook nog ergens die metalen verkeersbord schijfjes. Leuk zeg!
timtuimel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 29 apr 2014 19:32
Schaal: 1:43

Re: collectie SIKU plastic

Bericht door timtuimel »

Jammer dat ik niet een foto kan uploaden via mijn telefoon! Kunnen ook heel goed tekenkisten zijn. Staat geen bedrukking op. Zit aan 1 kant een houten scheiding s schotje dit is een vakje van zn 5 cm. De rest van de kist is met metaal bekleed.
timtuimel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 29 apr 2014 19:32
Schaal: 1:43

Re: collectie SIKU plastic

Bericht door timtuimel »

Een Stikker van IDDINK EDE. Rechts onderin. Een bedrijf voor schoolbbenodigdheden, dus kan van alles zijn natuurlijk
Plaats reactie