Sven's collectie presents : 1964-2014, 50 years of Hemi

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie

Bericht door Svenson1983 »

Smokey schreef:Heerlijk!!!!!
weer iemand die spierballen auto`s laat zien :dance:

Greetz Richard
Dank je.

De vele series op Discovery Channel (Fast N Loud, Desert Car Kings, FantomWorks, Misfit Garage, en in iets mindere mate Chasing Classic Cars)
hebben m'n verzamelwoede wel wat in hand gewerkt :P.

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op zo 03 mei 2015 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Sven's collectie

Bericht door v8-vette »

Welkom hier!
Een klassieke Corvette op pagina 1 is altijd een prachtige binnenkomer. :cool:
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: Sven's collectie

Bericht door Smokey »

Svenson1983 schreef: Dank je.

De vele series op Discovery Channel (Fast N Loud, Desert Car Kings, FantomWorks, Misfit Garage, en in iets mindere mate Chasing Classic Cars)
hebben m'n verzamelwoede wel wat in hand gewerkt :P

Grtz
Dat doen ze bij mij ook maar als ik nog een thema aanboor om te gaan verzamelen krijg ik denk ik een probleem met de misses.....in het kader van emancipatie word ik dan mogelijk aan mijn haar de grot uit gegooit :mrgreen:

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
Marc540i
Berichten: 1814
Lid geworden op: do 17 jan 2008 00:23
Schaal: 1:18
Locatie: Coriovallum (L)

Re: Sven's collectie

Bericht door Marc540i »

Welkom hier.

Mooie modellen wat je ons al laat zien, zien er gaaf uit. :thump_up:

Ben benieuwd naar de rest. :cool:

Grtz Marc.
BMW = FREUDE AM SAMMELN !!!!! // HELP !! Ik heb bijna geen plaats meer !
Modellenteller, (1:18) BMW . . . . . 391 BMW (1:12) . . 3X
Modellenteller, (1:18) Overige . . . 142
TOTAAL aantal Modellen 1:18 . . . . 533
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie Update

Bericht door Svenson1983 »

Erg bedankt voor de leuke reacties die ik tot nu toe van jullie gekregen heb.

N.a.v. de beurs in Houten morgen, alvast een kleine update.

Het betreft een "Granada Gold metallic" 1967 Chevrolet Impala SS 396 Hardtop (ERTL Authentics, 1 of 209).
Dit is wederom een "Chase Car", zoals de Mustang op pagina 1. Bij deze zit het verschil 'm echter niet in de
kleur van het interieur. Het zwarte vinylen dak onderscheidt hem dit keer van z'n broers.
Afbeelding

De Impala is een full-size coupé, en werd gezien als een "prestigeauto die binnen het bereik ligt van elke
Amerikaanse burger". Chevrolet promootte de Impala voor diegenen die de ruimte hadden om een grote
sportwagen te stallen. En groot was ie, met z'n lengte van 5,38 meter, en z'n wielbasis van 3 meter!
Afbeelding
Afbeelding

De wagen was uitgerust met een 396 C.I. Turbo Jet V8-motor, goed voor 325 pk.
Afbeelding

De carrosserie kende een kleine restyling in vergelijking met z'n voorganger, met minder blinkend opsmuk.
De "Colafles" carrosserievorm, die je ook bij de latere Corvettes terugvond, werd de rage voor Amerikaanse
auto's halfweg de jaren 60. Dit design kenmerkte zich door de sierlijke fastback-daklijn, die ononderbroken
doorloopt naar de achterkant van de wagen.
Afbeelding

De voornaamste eigenschap van het front van de wagen waren de koplampen, die diep verborgen lagen in de
zwarte "geroosterde" grille.
Afbeelding

Het achterdek van dit slagschip werd extra in de verf gezet door de gigantische verchroomde achterbumper.
De rode SS-letters staan voor Super Sport. Alle modellen met een krachtige motor kregen dit label.
Afbeelding

De stuurkolom was volledig opvouwbaar, mede om aan de veiligheidsvoorschriften te voldoen.
Afbeelding

Het vinylen dak is erg geslaagd bij dit model. Op onderstaande foto zijn de "vlokken" goed zichtbaar. Deze
kleurencombinatie doet mij erg denken aan enkele bekende Europese sportwagens. Ik zie in gedachten zo
een Ford Capri of een Opel Rekord in eenzelfde kleurencombo.
Afbeelding

Meer dan 75.000 Impala's rolden er in '67 van de band (een ongekende daling t.o.v. het jaar 1965, toen er van
de Impala liefst 1 miljoen exemplaren werden verkocht). Chevrolet schoot hiermee in eigen voet, doordat de
Impala moest opboksen tegen de snellere & vinnigere Chevelle, en de weelderige Caprice, in weerwil van de
krachtigere SS 427. But that's another story. Kijk & geniet nog eenmaal van deze strakke Amerikaanse slee.
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop in de toekomst nog een SS 427 op de kop te kunnen tikken. Wie weet morgen in Houten ...

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op zo 13 nov 2016 16:46, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Sven's collectie Update

Bericht door schuifelhoofd »

Svenson1983 schreef:Hallo,
Het betreft een "Granada Gold" 1967 Chevrolet Impala SS 396 Hardtop (ERTL Authentics, 1 of 209).
Deze wagen heb ik dus vorig jaar in Houten gekocht, nota bene tijdens m'n allereerste bezoek aan deze geweldige beurs.
Die heb ik toen ook nog vast gehad. Spijtig was mijn budget erg gelimiteerd toen Afbeelding
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: Sven's collectie

Bericht door Smokey »

Strakke slee dit!

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie Houten 14/02

Bericht door Svenson1983 »

M'n bezoek aan de beurs gisteren heeft me 2 pareltjes opgebracht. Geen Impala SS 427, wel wat ander moois :D .

Enerzijds de "Garnet red" 1969 Chevrolet Camaro RS Z/28, van Highway 61. Dit was in 1969 trouwens de
meest begeerlijke Camaro van allemaal.

Na amper 2 jaar kreeg de Camaro reeds een grondige make-over, met nieuwe spatborden, deurpanelen,
achterpanelen, grille en achterlichten. Deze ingrepen gaven de Camaro een agressievere look.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In deze Camaro zijn 2 van de 3 beschikbare optiepakketen door de molen gehaald. Enerzijds heb je het Rally Sport-pakket,
te herkennen aan de verborgen koplampen, de zwarte grille in V-vorm, en het luxueuze interieur. Anderzijds heb je dan het
Z/28-pakket (= de race-georiënteerde Camaro-lijn), te herkennen aan de standaard "Cove-induction"-motorkap.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit model was uitgerust met een 302 C.I. Small Block V8 motor (niet de snelste), goed voor 290 pk.
Afbeelding

Nog enkele foto's, omdat ie zo mooi is :cool:.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Camaro's op de achtergrond worden later nog uitgebreid voorgesteld.
_______________________________________________________________________________________________________________

Anderzijds de "Montero red" 1966 Pontiac GTO Hardtop voor, eveneens van Highway 61.

De modellen van de 1ste generatie (1964 t/m 1967) lagen voor velen aan de grondslag van het Muscle Car-tijdperk.

GTO was een trim-pakket voor de Tempest/LeMans-lijn in '64 en '65. Pontiac had als GM-divisie namelijk een verbod om
motoren, groter dan 5,4 liter, in te bouwen in middenklasse modellen. Er mochten geen grotendeels op prestatie gerichte
auto's gebouwd worden binnenin dit concern. Dit obstakel werd omzeild door de "grotere motoren" in te bouwen in 'n model
dat in grote serie gebouwd kon worden, nl. de Tempest. In 1966 werd het verhoogde prestatiegerichte GTO-optiepakket als
Pontiac GTO alsnog een apart model, met een ander onderstel dan de Tempest.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

GTO staat voor Gran Turismo Omologato (alias "The Great One"). Ferrari 250-puristen waren hier uiteraard niet mee opgezet.
Ook in de rest van Europe waren de meningen verdeeld. De term GTO was immers voorbehouden voor productiewagens die
voor de autoracerij in deze klasse bestemd zijn. Eigen aan de GTO waren de "gestapelde" koplampen & de luchtinlaat op de
motorkap.
Afbeelding

Deze GTO was uitgerust met een 389 C.I. Tri-Power V8-motor, met 3 dubbele Rochester-carburatoren, alles samen goed
voor 360 pk. Deze motor behoorde tot de sterkste motoren die de Amerikaanse auto-industrie toen kon leveren.
Afbeelding

Men trachtte de klant ook te verwennen met een luxueus sportief interieur met kuipzetels, en een dashboard in echt
fineerhout.
Afbeelding

De GTO van '66 was enorm succesvol, met bijna 97000 verkochte exemplaren, een productierecord voor welke Muscle
Car dan ook. Vanaf 1968 nam de Firebird de populariteit van de GTO stilaan over.
Afbeelding
Afbeelding

Nog enkele foto's als afsluiter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 12 aug 2016 15:41, 16 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Sven's collectie

Bericht door Mr. Dj M. »

Velen zijn begonnen met de budget merken, maar de echte verzamelaar gaat vanzelf over naar het betere werk.
Mooie collectie Sven! :thump_up:
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Sven's collectie

Bericht door schuifelhoofd »

AAARGHH!! Die Z28 is Super! Geweldige kleuren combinatie!

Die ontbreekt nog in mijn rijtje '69 Camaro's van HW61 (heb nu de ZL1, SS, RS, maar mijn Z28 is een Ertl Elite).

Die Montero Red GTO heb ik ook, is een prachtkleur, en de afwerking van deze GTO's is superb!
Geinig detail; andere GTO's van HW61, zoals mijn Candlelight Cream, hebben een ander motorblok,
waardoor deze reeks GTO's echt wel wat extra's hebben.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie

Bericht door Svenson1983 »

schuifelhoofd schreef:AAARGHH!! Die Z28 is Super! Geweldige kleuren combinatie!

Die ontbreekt nog in mijn rijtje '69 Camaro's van HW61 (heb nu de ZL1, SS, RS, maar mijn Z28 is een Ertl Elite).

Die Montero Red GTO heb ik ook, is een prachtkleur, en de afwerking van deze GTO's is superb!
Geinig detail; andere GTO's van HW61, zoals mijn Candlelight Cream, hebben een ander motorblok,
waardoor deze reeks GTO's echt wel wat extra's hebben.
Hey,

Vanwaar eigenlijk dit verschillend motorblok? Heeft de rode GTO meer paarden onder de kap?

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 18 sep 2015 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie

Bericht door Svenson1983 »

Mr. Dj M. schreef:Velen zijn begonnen met de budget merken, maar de echte verzamelaar gaat vanzelf over naar het betere werk.
Mooie collectie Sven! :thump_up:
Dank je.

Het valt me inderdaad op hoeveel mensen er begonnen zijn met budget merken.
Mijn allereerste niet-Bburago was een rode 1956 Ford Thunderbird, van Yat Ming.
Dat model koste toen 30,00 €, en dat vond ik al een stevige hap uit mijn budget.

M'n nieuwe collectie is nog niet al te groot. Daarom post ik maar mondjesmaat
nieuwe foto's. Ik wil ook niet te snel uitverteld geraken natuurlijk :-).

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 18 sep 2015 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Sven's collectie

Bericht door schuifelhoofd »

Svenson1983 schreef: Hey,
Vanwaar eigenlijk dit verschillend motorblok?
Heeft de rode GTO meer paarden onder de kap?
Grtz
Toen was er redelijk veel keuze in configuraties qua cilinderinhoud, aantal carburateurs en dergelijke...
(kijk effe op http://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_GTO#1966)

Afbeelding
De Candlelight Cream is "Four Barrel", de Montero Red is "Tripower".

Er was ook nog een "XS Ram Air package, dat ook door HW61 in sommige GTO's werd geplaatst (de Martinique Bronze bvb).
Afbeelding

HW61 heeft er mooi werk van gemaakt, ook mijn Studebakers hebben veel verschillen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie

Bericht door Svenson1983 »

Bedankt Sven, voor deze interessante info :D .

Naar zo'n Martinique bronzen GTO zul je ongetwijfeld ook wel op zoek zijn, denk ik?
Ik alleszins, na wat ik nu te weten gekomen ben. Weer iets om naar uit te kijken dus :P .

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 18 sep 2015 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Sven's collectie

Bericht door Nelis »

Hele mooie modellen!

Highway 61 is geen ERTL, Highway 61 is velen malen mooier afgewerkt en dus ook niet echt budget.

De oprichter van ERTL heeft na verkoop Highway 61 opgericht.

De Z28 versies van de 69' Camaro zijn zeldzaam en erg gewild! Mooie aanwinst!
Plaats reactie