Sven's collectie presents : 1964-2014, 50 years of Hemi

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Dodge Challenger

Bericht door Svenson1983 »

Tijd weer voor een update. Ik stel jullie graag mijn "Burnt orange metallic" 1970 Dodge Challenger 340 voor (Highway 61, 1 of 600).

De Challenger was het laatste Amerikaanse model dat zich op de Pony Car-markt stortte, een rage die toen al aan
het afnemen was (o.a. door het Arabische olie-embargo). Dodge was destijds eigendom van autobouwer Chrysler.
De afnemende rage-interesse bleek uit de productieaantallen. Het model van 1970 was redelijk succesvol met zo'n
kleine 77000 verkochte auto's, in 1971 waren de verkoopaantallen al meer dan gehalveerd.
Afbeelding
Afbeelding

Dit model van de 1ste generatie (1970 t/m 1974) kwam op de markt om de Dodge Charger te steunen in haar strijd
tegen de toenemende concurrentie. Ondanks de afnemende rage verscheen de Challenger op een ideaal moment,
daar Ford slechts met een geüpdatete versie van de Mustang kwam, en men bij Chevrolet nog volop bezig was met
de ontwikkeling van een geheel nieuwe Camaro (2de generatie), de modellen waartegen de Challenger het moest
opnemen.
Afbeelding

Deze wagen was uitgerust met een 340 C.I. "Small Block" V8-motor, goed voor 275 pk.
Afbeelding

Het luxueuze interieur (dat zich kenmerkte door de kuipzetels & de vinylen bekleding), de langere wielbasis en
grotere afmetingen, maakten van de Challenger een duurdere Pony Car in vergelijking met z'n concurrenten.
Afbeelding

Het 340-optiepakket was enkel beschikbaar bij de basismodellen, en o.a. getypeerd door de rally wielen (waar
ook vele andere modellen uit de MOPAR-stal mee uitgerust waren), de "Bumblebee"-streep rond de kont, en de
prestatiegerichte motorkap met functionele luchtinlaten.
Afbeelding
Afbeelding

De snuit kenmerkte zich door de donkere diepe grille, en de dubbele koplampen.
Afbeelding

De achterkant kenmerkte zich door de achterlichten die over de volledige breedte van de wagen liepen (het
model van '71 had 2 gescheiden achterlichten). Het bagagerekje was een optie, waarschijnlijk als antwoord
op de veel te kleine kofferruimte (waarmee overigens alle Pony Cars te kampen hadden).
Afbeelding

De Dodge Challenger is een high-performance auto die zicht zowel op straat als op het circuit thuis voelt.
Afbeelding

Algemeen beschouwd was de Challenger eigenlijk een "outlaw" in de Muscle Car-wereld, een gevoel dat in
1971 versterkt werd door de achtervolgingscultfilm "Vanishing Point".
Afbeelding

Dat was ie weer, tot kijks :zwaai:.
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op zo 12 jun 2016 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Dodge Challenger

Bericht door Mr. Dj M. »

Mooie uitvoering!
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Dodge Challenger

Bericht door schuifelhoofd »

Voor mij persoonlijk 1 van de mooiste kleuren uit die tijd, dat "Burnt Orange".

En als zo'n kleur dan op zo'n lekkere spierenbak staat kan je niet verkeerd doen.

Super aanwinst alweer Sven.
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Dodge Challenger

Bericht door Nelis »

Mooi model inderdaad, ik heb hier ook precies dezelfde in de vitrine staan!
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Dodge Challenger

Bericht door Svenson1983 »

Bedankt voor de reacties :-).

Ik tracht dit weekend nog een Mustang te posten.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Ford Mustang

Bericht door Svenson1983 »

Zoals gezegd, stel ik jullie graag m'n 1968 Ford Mustang 390 GT Fastback voor (AUTOart).

Vanaf 1967 werden de Mustangs langer en breder, waardoor er grotere motoren konden worden ingebouwd, tot
335 pk. De zijlichten voor-en achteraan werden vanaf 1968 ingevoerd. De extra koplampen in de grille zijn eigen
aan de GT-uitvoering. Vanaf 1967 verdwenen de typische "haaienkiewen" tussen de voorlichten en de grille. Vanaf
1969 ondergingen de Mustangs een enorme metamorfose, en werden ze mijns inziens een stuk logger, robuuster &
minder verfijnd dan hun voorgangers (maar daarom niet minder mooi).

De afwerking van de Greenlight-Mustangs is een stuk minder in vergelijking met die van o.a. AUTOart. En toch vind
ik dit best een geslaagd model, mede door de zuivere metalliek oranje kleur en het mooie interieur (mét dakhemel
en veiligheidsgordels). In mijn ogen één van de beste Mustangs die Greenlight tot nu toe geproduceerd heeft.


Bovenstaand tekstblokje is dus eigenlijk niet meer van toepassing, maar ik laat 't lekker staan :P .

Tijd voor de foto's :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 16 okt 2015 12:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Ford Mustang

Bericht door schuifelhoofd »

Die Triple9 is een erg mooie uitvoering, de kleur spat er idd vanaf. Die heb ik ook, en valt erg op in de rij.

See ya at Houten!
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Ford Mustang

Bericht door Nelis »

Erg gaaf kleurtje inderdaad. Jammer dat de details/afwerking wat minder zijn, maar daar is de prijs ook naar.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Ford Mustang

Bericht door Svenson1983 »

Nelis schreef:Erg gaaf kleurtje inderdaad. Jammer dat de details/afwerking wat minder zijn, maar daar is de prijs ook naar.
De mooie lak en de afwerking van het interieur tillen de wagen toch naar een hoger niveau.
Zo vind ik 'm veel mooier afgewerkt dan de ERTL-versie van American Muscle. Maar hij haalt
inderdaad het niveau niet van de Mustangs van AUTOart of ERTL Authentics.

Mijn volgende update gaat opnieuw een Ford zijn ...
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Ford Mustang

Bericht door Smokey »

Had ik al eens gezegd dat ik graag naar je updates kijk. .... Zo niet. .. Bij deze :rico: :cool:

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Ford Mustang

Bericht door Svenson1983 »

Smokey schreef:Had ik al eens gezegd dat ik graag naar je updates kijk. .... Zo niet. .. Bij deze :rico: :cool:

Greetz Richard
Dank je. Ik heb het best naar m'n zin hier op dit forum. Vooral de diversiteit verbaast me, zelfs Dinky Toys ben ik tegengekomen.
Ik verzamel ook Ferrari's, maar die zijn al even naar het achterplan verdreven. De focus ligt nu volledig op Amerikanen. Leuk dat
je ze zo apprecieert :D .

Grtz
Gebruikersavatar
DaveysFlow
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 30 apr 2008 02:52
Schaal: 1:18

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Ford Mustang

Bericht door DaveysFlow »

Dat begint al een aardige collectie te worden zo, Sven!

Ik ben vooral gecharmeerd van je Mustang 2+2 Fastback in Ice Blue metallic, wat uitzonderlijk is daar geen Mustang fan ben... :angel:

Wat ik herkenbaar vind is het afstappen van de "instap"- merken als Ertl en Sunstar ed.
Toch zijn juist die merken uitermate geschikt om auto's om te bouwen, zodat je ook modellen hebt die de duurdere merken niet maken.
Zo heb ik vorig jaar een Pontiac GTO uit '69 van Ertl, een Mercury Cougar '67 en een Pontiac GTO '65 van SunStar aangepast, omdat ie niet door GMP of Highway 61 gemaakt worden.

Ga vooral zo door, ik ben zeer benieuwd wat je nog meer gaat laten zien!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Ford Mustang

Bericht door Svenson1983 »

DaveysFlow schreef:
Wat ik herkenbaar vind is het afstappen van de "instap"- merken als Ertl en Sunstar ed.
Toch zijn juist die merken uitermate geschikt om auto's om te bouwen, zodat je ook modellen hebt die de duurdere merken niet maken.
Zo heb ik vorig jaar een Pontiac GTO uit '69 van Ertl, een Mercury Cougar '67 en een Pontiac GTO '65 van SunStar aangepast, omdat ie niet door GMP of Highway 61 gemaakt worden.
Dank voor de leuke reactie.

Ik heb 2 linkerhanden, dus ombouwen zit er niet echt in :) . Maar als je 't kan, zoveel te beter :thump_up: . Heb je daar toevallig foto's van ?
Ik heb wel een aantal wagens die kwalitatief minder zijn. Eén van m'n laatste aankopen was een 1963 Ford Thunderbird Sports Roadster,
van ERTL Grandes Marques. Fabrikanten als Anson en Welly hebben 'm ook gebouwd, maar die van ERTL was met voorsprong de mooiste.
Een prachtige wagen. Kwalitatief wat minder, maar dat neem ik er graag bij. Zo zoek ik ook nog een rode 1960 Thunderbird convertible,
van SunStar.

Grtz
Gebruikersavatar
DaveysFlow
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 30 apr 2008 02:52
Schaal: 1:18

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Ford Mustang

Bericht door DaveysFlow »

Als het weer meewerkt dit weekend, plaats ik wel wat fotootjes, Sven... :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's Amerikaanse collectie update Ford Fairlane

Bericht door Svenson1983 »

Hallo iedereen, ik stel jullie graag m'n "Ember Glow metallic" 1966 Ford Fairlane Street 390 (GMP, 1 of 600) voor.

Dit model van de 2de generatie (1966-1967) was het antwoord van Ford op dé wagen van 1966, de Pontiac GTO.
Dodge lanceerde de Charger, Chevrolet kwam met de volledig hertekende Chevelle, en Oldsmobile verscheen
met de Cutlass 442 ten tonele.
De Fairlane van Ford was in eerste instantie 'n gezinswagen, en is langzaamaan geëvolueerd naar de Muscle Car
die ie uiteindelijk geworden is. Die status kreeg ie wel pas vanaf 1966. De naam “Fairlane” is trouwens afgeleid
van het landgoed (Fairlane Mansion) van Henry Ford in Dearnborn, Michigan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De wagen had een volledige make-over gekregen om de 390 C.I. Big Block V8-motor te kunnen inbouwen. Dat
maakte dat de modellen een pak groter waren dan die van de vorige generatie (1962 t/m 1965). De motor was
volledig opnieuw ontworpen, met nieuwe koppen & inlaatspruitstukken; een combinatie die voor extra power
zorgde, maar desondanks toch een stuk economischer was. Een nieuwe, hoog liftende nokkenas met grotere
kleppen & grotere Holley-carburator zorgden voor 20 extra paarden. De Thunderbird Special 390-motor was
in totaal goed voor 335 pk.
Afbeelding
Afbeelding

De voorkant kenmerkte zich door de dubbele, opgestapelde koplampen, waarbij de bovenste lampen boven de
onderste uitstaken (voorheen stonden deze naast elkaar). Het ontwerp hiervan was meteen erg populair.
Afbeelding

De achterkant was echter weinig verrassend, met de kenmerkende rechthoekige, rechtopstaande achterlichten.
De 2 uitlaten waren eigen aan de Street 390-modellen.
Afbeelding

De Fairlane kreeg een aerodynamische vorm (de wagen was sowieso al flink aerodynamischer dan z'n vierkante
voorganger), en was een lust voor het oog. Gelukkig konden de stylisten ook weerstaan aan de verleiding om de
wagen te “versieren” met allerhand blinkend spul (enkel verchroomde bumpers & raamlijsten), en bij sommige
modellen (zoals de Fairlane 500 & 500/XL) sierlijsten rond de wielkasten.
Afbeelding

Eigen aan de motorkap waren de verchroomde inkepingen, met vermelding van de motorgrootte in rode cijfers.
Afbeelding

Mede door het hoge gewicht werd de Fairlane qua snelheid geklopt door quasi al zijn concurrenten van General
Motors, en modellen uit de MOPAR-stal (de Plymouth Belvedere, Dodge Coronet & Charger Hemi). Kortom, deze
wagen was niet echt geschikt om te racen, al dook ie af & toe wel op de dragstrip op. Toch kon de wagen goede
verkoopcijfers voorleggen, met zo’n 317.000 verkochte exemplaren (een stijging van maar liefst 42% t.o.v. zijn
voorganger uit ’65).
Afbeelding

Fenomenale afwerking van GMP, met de zijraampjes die naar boven & beneden kunnen gedraaid worden. Alleen
spijtig van de kieren rond de portieren, iets wat ik bij andere fabrikanten al beter heb gezien.
Afbeelding
Afbeelding

Door z’n sobere stijl, en status als eerste “Big Block” Fairlane, zal deze wagen altijd een mooi plekje hebben in
de harten van de ware Muscle Car-liefhebber.
Nog enkele foto's van één van de pronkstukken uit m’n schaalmodellen-collectie :dance:.
Afbeelding
Afbeelding

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op zo 11 sep 2016 20:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie