Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
jpm2002
Berichten: 29
Lid geworden op: di 08 apr 2008 17:47

Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door jpm2002 »

Hallo iedereen!

Mijn laatste post dateert van 2008 heb ik zonet gemerkt! De oude collectie thread zal ik vervangen door deze, aangezien de vorige helemaal niet meer actueel is.

Wel verzamel ik dus nog steeds autosport gerelateerd materiaal. Ik probeer me te beperken tot 1/18 Formule 1 schaalmodellen (voornamelijk Schumacher en Senna) en 1/2 mini helmen. De laatste tijd concentreer ik mij meer op die helmen. Voor mij zijn deze persoonlijker dan de auto's, hoewel ik wel kan genieten van alle detail in een schaalmodel.

Ik zal even aftrappen met een paar teasers, de rest post ik wel een voor een.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Follow my 1/18 F1 World Champions Collection
http://greatchampionstinycars.tumblr.com
jpm2002
Berichten: 29
Lid geworden op: di 08 apr 2008 17:47

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door jpm2002 »

Mijn eerste model dat ik jullie toon is eentje dat ik net gekregen heb, toevallig op de dag dat ik de "Eddy Merckx - Jacky Ickx" expo ben gaan bezoeken in Brussel. Een aanrader trouwens. Ik heb het zo niet voor wielrennen, maar heb mijn ogen de kost gegeven in de Ickx afdeling van de tentoonstelling.

http://www.merckx-ickx.be/nl/

Hieronder een paar foto's van de tentoonstelling. Deze loopt nog tot 17/06 als ik mij niet vergis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Er was ook een donker kamertje, beetje eng. Op de muren waren jaartallen geprojecteerd waarin Jacky in enige vorm van autosport heeft deelgenomen met alle namen van de mensen die tijdens dat respectievelijk seizoen om het leven gekomen zijn. In het midden van de kamer, om dat enge gevoel te versterken, is de helm van Ickx ten tijde van zijn crash op Jarama 1970, waar hij voor de eerste keer uit een vuurhaard ontsnapte met zijn leven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Er staan een paar prachtige (replica)wagens van uit zijn Porsche Le Mans tijd, een F1 Ferrari 312, een BMW touring car, zijn 1969 Le Mans winnende Gulf Ford GT40 en een Dakar Porsche. De vele verhalen worden mooi visueel ondersteund door verscheidene artikels, memorabilia zoals helmen, pakken, schaalmodellen enz...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na deze expo bezocht te hebben, heb ik mezelf een mooi boek aangeschaft (uitgebracht door Pierre van Vliet, de ex TF1 formule 1 commentator) en de catalogus van de expo. Bij mijn thuiskomst lag er een pakketje te wachten met een schaalmodel van Jacky, nl de Spark Matra MS5 F2 van de Gp van Duitsland uit 1967. Een zeer belangrijke auto voor Jacky's carrière...

Afbeelding

Afbeelding
Follow my 1/18 F1 World Champions Collection
http://greatchampionstinycars.tumblr.com
Gebruikersavatar
MichelH
Berichten: 258
Lid geworden op: za 08 mar 2014 13:12
Schaal: 1:18
Locatie: Lunteren

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door MichelH »

Mooie collectie
Mijn voorkeur gaat uit naar de Art Car M3 wat een supermooi model. :worshippy:
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door Schumi28 »

Leuke verzameling zo en het verhaal van Jacky erbij ook erg bijzonder :worshippy: :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door Jolly Club »

Ziet er uit als een ietwat beknopte collectie, maar de presentatie is zeer veelzeggend! Prachtige wagens, zonder uitzondering. :drool:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door Smokey »

Dat er nog maar wer vele pagina`s gevuld met deze lekkernijen mogen volgen :!:

greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
jpm2002
Berichten: 29
Lid geworden op: di 08 apr 2008 17:47

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door jpm2002 »

Jolly Club schreef:Ziet er uit als een ietwat beknopte collectie, maar de presentatie is zeer veelzeggend! Prachtige wagens, zonder uitzondering. :drool:
't Is ook nog maar een teaser van wat ik allemaal heb :D.

Even de Spark Matra MS5 F2 uitlichten. Zoals eerder gezegd is het een belangijke auto geweest in de carrière van onze nationale held Jacky Ickx.

Deze Matra werd ingeschreven voor de GP van Duitsland op de Nürburgring in 1967 door Ken Tyrrell organisation. Aangezien er slechts 16 F1 wagens aan de start zouden komen, mochten deze F2's met hun kleine 1600cc motoren (tenopzichte van de 3000cc F1 wagens) ook deelnemen aan dezelfde race.

Een van deze F2 piloten was de 23-jarige Belg, Jacky Ickx. Tijdens de qualifying reed hij naar een onvoorstelbare derde tijd met zijn F2 wagen, enkel Jim Clark en Denny Hulme waren nog sneller in hun F1's. Een fotograaf die zich in een bocht na een heuvel geplaatst had getuigde dat hij kon horen hoe Jacky sneller op deze heuvel afstromde en verder sprong dan welke F1 of F2 wagen ook.

Afbeelding


Voor één of andere reden hadden de organisatoren beslist dat alle F2 wagens achter de F1's moesten starten. Zodus begon Ickx pas als 17de ipv 3de aan de race. In de race zelf klom hij op tot de 4de plek door enkele uitvallers, maar ook door menig inhaalacties. Later werd hij nog ingehaald door de Ferrari van Chris Amon. In de 12de ronde ging echter zijn ophanging stuk terwijl hij zijn 5de plaats vasthield.

Afbeelding

Afbeelding

Ickx had indruk gemaakt, en hij maakte zijn officiële F1 debuut tijdens de Italiaanse GP op Monza in een Cooper Maserati. Hij finishte zijn eerste race als 6de, en scoorde meteen een punt. Zo kwam hij in een zeer select clubje terecht van coureurs die bij hun debuut punten scoorden (voor een top 6 plek). Het jaar erop ging hij naar Ferrari en won hij zijn eerste GP in Rouen.

Afbeelding


Ik ben dan ook zeer tevreden dat Spark besloten heeft deze wagen te vereeuwigen! Het is een zéér mooi model, met alle aandacht aan details die je van Spark kan verwachten. Hoewel ik eigenlijk niet echt 1/43 modellen verzamel, mocht deze zeker niet ontbreken in de collectie...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Follow my 1/18 F1 World Champions Collection
http://greatchampionstinycars.tumblr.com
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door Jolly Club »

jpm2002 schreef:
Jolly Club schreef:Ziet er uit als een ietwat beknopte collectie, maar de presentatie is zeer veelzeggend! Prachtige wagens, zonder uitzondering. :drool:
't Is ook nog maar een teaser van wat ik allemaal heb :D.
Ik doelde eerlijk gezegd op de Ickx collectie in je vorige bericht, maar die van jou mag ook gezien worden! :thump_up: :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door rsh_scuderia »

Gaaf model en fijne historie er achteraan.
Een van mijn favoriete autosport periodes met rijdende sigaren, voetjes voor de vooras en hoge snelheden en gevaarlijke bochten gemarkeerd met een paaltje of strobaal. :worshippy:
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door v8-vette »

Wat aan parels aan modellen heb je al staan.
Die James Hunt helm van Kimi is toch wel het einde. :roll:
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door Smokey »

Altijd gaaf zo`n verhaal bij de plaatjes :worshippy:
Tof die classic!

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
the_stig
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 15 feb 2007 20:39
Locatie: Heusden-Zolder
Contacteer:

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door the_stig »

Mooi stukje geschiedenis en een interessant verhaal achter dit model. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door Markopolo »

Het verhaal achter het model :rico: Hopelijk heb je geen ubergrote collectie ander bende nog wel wat avondjes aan het ypen. :D

De Senna's zijn hier een graag geziene collectie :worshippy:

En die helmuitvoering van Button, is dat origneel zo, of heb je dit zelf samengesteld?
jpm2002
Berichten: 29
Lid geworden op: di 08 apr 2008 17:47

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door jpm2002 »

Bedankt iedereen!

De verhalen achter de schaalmodellen zijn soms noodzakelijk vind ik persoonlijk. Zo'n model op zich is wel mooi, maar het verhaal geeft het meer betekenis. Soms is het niet enkel het verhaal achter het model dat leuk is, maar ook de manier waarop je iets gekocht hebt.

Neem nu het volgende, die helm van Jenson Button in de Monster Energy display.

Blijkbaar gaat het om een relatie geschenk uitgedeeld aan VIPs door Monster Energy, ter ere van de wereldtitels behaald door Jenson Button en Brawn GP in 2009. Er zouden er zo slechts 25 van gemaakt zijn en dus niet te koop voor het gewone publiek. De display zelf is 'custom made', met een 1/2 Bell helm van Jenson, een leeg Monster Energy blikje en een gehandtekend plakkaatje. Onderstaande website had deze te koop staan voor €450 ongeveer.
http://chequeredflagcollectables.com/st ... f404672b90

Nu heb ik deze per ongeloofelijk toeval zelf gevonden op een rommelmarkt in Gent. Een groep jongens van ongeveer 14-16 jaar had er een stand met allerhande Coca-Cola en ander frisdranken-verzamelstukken, waaronder dus deze display. Ik keek wat ongeïnteresseerd naar de andere spullen en de display, en vroeg dan nonchalant wat de prijs ervan was. Een van de jongens zei €15!! Ik deed alsof ik dat veel vond hiervoor, en hij vertelde me dat het echt gehandtekend was door Jenson Button. Ik zei dat ik wel eens van die kerel gehoord had en besloot dan toch het te kopen voor die €15. Die jongens waren superblij met hun €15. Ik hoef U niet te vertellen dat ik ook wel superblij was. :D

Afbeelding

Afbeelding
Follow my 1/18 F1 World Champions Collection
http://greatchampionstinycars.tumblr.com
Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 2262
Lid geworden op: do 02 feb 2006 17:13
Schaal: 1:43
Locatie: Wijchen

Re: Mijn speelgoed (nieuwe thread)

Bericht door Wouter »

altijd leuk die verhalen achter het model :thump_up:
Plaats reactie