Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Nova
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 feb 2017 22:00
Schaal: 1:18

Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door Nova »

Hallo allemaal,

Vandaag mijn eerste update :)

Helaas heb ik niet kasten vol zeer zeldzame schaalmodellen zoals sommige mensen ongetwijfeld hebben. Mijn verzameling is vrij bescheiden, maar met klassieke auto's die mij intrigeren. De vormgeving en uitstraling van deze amerikaanse klassiekers die ik als jongetje op TV zag hebben mij altijd aangesproken. Ik heb mijn auto's nooit gefotografeerd, maar vanavond heb ik als eerste deze Camaro op de gevoelige plaat gezet om aan jullie te laten zien.

Deze auto is één van de eerste auto's uit mijn verzameling. De buitenkant is best mooi, de binnenkant is niet heel gedetailleerd.

Afbeelding

Chevrolet Camaro ZL-1 (COPO 9560) 1969 (427cui, 500pk) "Cortez Silver" zwart interieur, zilver geschilderde velgen en "dog dish" naven.
Ertl limited edition 5000 stuks "American Muscle 10 Fastest", deze is uit 2001. Op de nummerplaat staat een 4, dus waarschijnlijk is dit nummer 4 van de "10 fastest". Ik vind het wel wat hebben, het sobere uiterlijk van deze auto, terwijl hij bruut snel was.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste generatie Camaro werd geproduceerd vanaf 1966 (voor modeljaaar 1967) en t/m 1969. In februari 1970 werd de tweede generatie geïntroduceerd. De Camaro was Chevrolet's antwoord op het grote succes van de Mustang en de dalende verkoopcijfers (mede door de negatieve publiciteit door Ralph Naders boek "Unsafe at any speed") van het compacte en sportieve model van dat moment, de Corvair.

De eerste generatie werd uitgevoerd in een standaard, Super Sport en Rally Sport. Later werd ook nog de Z/28 uitvoering toegevoegd.

Afbeelding

Van GM mocht Chevrolet geen motoren gebruiken die een grotere inhoud hadden dan 400 cubieke inch (6.6 liter). Door aanvragen van dealers werd via een bepaald bestel systeem dat gebruikt werd voor speciale bestellingen (Taxi's e.d.) toch uitvoeringen met grotere motoren (427 cu i) geproduceerd.

Twee "Central Office Production Orders" (COPO), nummers 9560 and 9561, werden aangeboden in 1969.
De COPO 9561 was uitgevoerd met de L72 big-block (425 pk). Don Yenko bestelde 201 stuks van deze uitvoering, totaal werden er 900-1,000 geproduceerd
De COPO 9560 had een aluminium 427 cu i (7.0 L) big-block, de ZL-1. Het pakket werd bedacht door drag racer Dick Harrell. Totaal werden 69 ZL-1 Camaro's geproduceerd. Officieel was de ZL-1 430pk, maar met wat tuning en aanpassingen aan uitlaat e.d. werd het 500pk.

Afbeelding

Afbeelding

Alle ZL-1 Camaro's hadden een zwart interieur en waren uitgevoerd in vijf kleuren: Cortez Silver, Fathom Green, Dusk Blue, LeMans Blue and Hugger Orange. De afwerking van het exterieur werd beperkt tot blauwe "Bow Tie" emblemen op de grille en achterkant van de auto en "Camaro badges". De grilles waren uitgevoerd in "Argent Silver". Terwijl ijzeren big blocks altijd oranje werden geschilderd, bleven de aluminium blocks aluminium-kleur.

Nog wat fotojes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou, dat was de eerste update. Tot de volgende update.
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door NetForce84 »

Welkom op het forum.
Amerikaanse klassiekers lijkt mij een toffe verzamel categorie.
Zeer leuke en knappe foto's van een prachtig model. Doe zo verder zou ik zo zeggen :thump_up:
Gebruikersavatar
miniBoss
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 25 jan 2017 00:03
Schaal: 1:43

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door miniBoss »

Welkom, je naam doet vermoeden dat je wellicht ook een paar Chevy Nova's in je verzameling hebt zitten. Ik zou zeggen laat maar komen. :cool:
Gebruikersavatar
Bien
Berichten: 2124
Lid geworden op: do 31 jul 2008 10:03
Schaal: 1:43
Locatie: Simpelveld

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door Bien »

Welkom! De Camaro is alvast een goede binnenkomer! :worshippy:
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door Ferrarifan »

Inderdaad leuke verzamelcategorie, welkom :thump_up:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door Svenson1983 »

Smokey schreef:Heerlijk!!!!!
weer iemand die spierballen auto`s laat zien :dance:
Dit was één van de eerste reacties die ik op mijn topic kreeg.
Laat dit dan ook mijn eerste reactie op jouw topic zijn :thump_up2:.

Erg mooie Camaro om dit topic aan te vangen, dito foto's :foto:.

Het kleurengamma van alle types Camaro uit '69 vind ik erg fraai.
Naast de kleuren die je reeds opnoemde, had je o.a. ook nog Dover
white, Garnet red, Rallye green en Olympic gold. Die laatste kleur,
samen met het Cortez silver, springt er voor mij persoonlijk uit.
Nova schreef:Ik vind het wel wat hebben, het sobere uiterlijk van deze auto, terwijl hij bruut snel was.
Heerlijk toch? Als fabrikant je wagen er sober & ietwat onopvallend laten uitzien,
maar er wel de krachtigste motor in bouwen. Benieuwd naar je volgende update.

Grtz,
Sven
Nova
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 feb 2017 22:00
Schaal: 1:18

Nova 19-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door Nova »

Wat leuk om jullie reacties te lezen. Reden om weer eens een auto te fotograferen.

Ik blijf even bij Chevrolet. Maar nog even geen Nova, die bewaar ik voor een andere keer.

Gisteravond was ik in de Ziggo dome in Amsterdam voor een optreden van de band "Avenged Sevenfold". Metal. Je moet er van houden. Ik hou er van. Toen we daar aankwamen begon net de eerste van de twee bands die in voorprogramma stonden te spelen. De naam van deze band bleek "Chevelle" te zijn. De keuze welke auto ik vandaag zou tonen hier op het forum was gemaakt.

Ik zou jullie kennis willen laten maken met de Chevrolet Chevelle 454 SS uit 1970 in de kleur "Black Cherry".

Het schaalmodel is van Ertl Autoworld (AMM1011/06, 2013, 1 of many). Ik vind de kleur erg mooi staan bij deze auto. Het model heeft een hoop leuke details, zowel aan het exterieur als het interieur, zoals de metertjes op het dashboard, de gordels, en de sleutelgaten in het portier van de auto..



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



De Chevelle was een middenformaat auto die van ´64 t-m ´78 werd geproduceerd. Het modeljaar 1970 is van de tweede generatie van deze auto. Eén van de nieuwe opties dat jaar was centrale deurvergrendeling. De 1970 Chevelle was verkrijgbaar in sport coupe, sport sedan, cabrio, vier deurs sedan, meerdere types stationwagons, en coupé utility (El Camino) uitvoeringen.

Slechts drie hiervan (Malibu sport coupe, Malibu convertible en El Camino pickup) waren verkrijgbaar in één van de twee SS opties: RPO Z25 met de SS 396 (eigenlijk een 402 cu i, maar stond nog als 396 omschreven) motor en RPO Z15 met de nieuwe 454 cu i motor.

In 1970 had General Motors de ban op motoren groter dan 400 cu i opgeheven. Daarom werdt de 454 geïntroduceerd. De 454 was verkrijgbaar in een LS5 uitvoering en een LS6(450pk) uitvoering. Van de 316,000 Chevelle Sport Coupes waren 4278 uitgevoerd met de LS5 versie van de 454 en 4475 met de LS6. De LS5 werd verkocht als 360pk motor, maar had eigenlijk eerder 390pk (corvettes met exact dezelfde motor configuratie hadden een rating van 390pk).

Mijn Chevrolet Chevelle SS454 (RPO Z15) LS5 is uitgevoerd met de optionele "Cowl Induction Hood"(ZL-2).
Deze motorkap was een optie die alleen verkrijgbaar was voor de SS 396 en de SS 454 en had een scoop die bij vol gas opende en extra verse lucht naar de motor voerde voor extra vermogen. Zo ging het motorvermogen van 390pk naar ruim boven de 400.

Nog wat detail foto's:



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Te veel foto's ? Let me know :D .

Tot de volgende update.
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door Schumi28 »

Leuk verzamelthema :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door Svenson1983 »

Erg fraaie modelwagen :thump_up:. Ik heb een 68er Dodge Charger in bijna dezelfde kleurencombinatie.
Witte vinylen daken passen dergelijke Muscle Cars als gegoten.

Ik vind de 1970 Chevelle een beauty, ik heb er dan ook in totaal 5 (1 van Exact Detail, de overige
4 van ACME (die gebruik maakten van de oude mallen van Exact Detail!)).

Over het algemeen vind ik de modellen van Exact Detail/ACME wat beter afgewerkt. Echter op 'n
paar punten heeft de Autoworld een flinke streep voor op eerder genoemde fabrikanten :
enerzijds de motorkap die zich opent d.m.v. echte scharniertjes, en anderzijds de meedraaiende
aandrijfas.

Desalniettemin een geweldige aanwinst :cool:.
Nova
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 feb 2017 22:00
Schaal: 1:18

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door Nova »

@Svenson1983:
De meeste auto´s die ik heb zijn van Greenlight/Highway61/Ertl/Autoworld. Ik heb er ook een paar oudere van Maisto (eind jaren '90), dat waren de eerste auto's in mijn verzameling, maar die zijn minder mooi kwa details en afwerking.

Altijd ben ik al wel geïnteresseerd geweest in klassieke amerikanen uit de jaren '60 en '70, maar sinds kort ben ik ook wat meer bezig met het verzamelen van de schaalmodellen, vandaar dat ik me bij dit forum heb aangemeld. Auto's van Autoart/GMP/Lane Exact Detail/Acme heb ik helaas (nog) niet. Voor hoever ik die gezien heb zijn ze inderdaad erg mooi afgewerkt. Ik ben wel benieuwd hoe mensen aan deze auto's komen. Webshops, marktplaats, ebay, beurzen ?

Ik ben nog nooit naar de NAMAC geweest, misschien in april eens gaan kijken. Ik woon niet ver van Houten.

Merken als Yat Ming/Welly/SunStar/Motormax/Norev/BBR/Bburago heb ik geen ervaring mee. Kan je die merken aan- of afraden ?
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door Svenson1983 »

Nova schreef:De meeste auto´s die ik heb zijn van Greenlight/Highway61/Ertl/Autoworld.
Naar jouw Highway 61 modellen ben ik wel benieuwd :o. Ik heb er zo'n 40, maar zoek
nog een aantal Camaro's ('69), Challengers ('70-'71), Cuda's ('70-'71) & Mustangs ('69-'70).
Van Autoworld heb ik vooral Dodge Chargers.
Nova schreef:Auto's van Autoart/GMP/Lane Exact Detail/Acme heb ik helaas (nog) niet. Voor hoever ik die gezien heb zijn ze inderdaad erg mooi afgewerkt. Ik ben wel benieuwd hoe mensen aan deze auto's komen. Webshops, marktplaats, ebay, beurzen ?
De antwoorden zitten in je vraag :D. GMP & ACME bestel ik meestal online, via Tom's Modelauto's te Purmerend.
Lane Exact Detail bestaat helaas niet meer. Vooral Ebay & soms Marktplaats bieden hier veelal een uitweg, idem
voor de oudere, zeldzamere modellen van AUTOart.
Nova schreef:Ik ben nog nooit naar de NAMAC geweest, misschien in april eens gaan kijken. Ik woon niet ver van Houten.
Dat is een absolute aanrader, zeker als je in de buurt woont. Voor mij is het telkens een flinke rit van 300 km (heen & terug),
maar voor een beurs van deze omvang heb ik dat er zeker voor over. Ik vind er ook iedere keer weer mijn gading :ja:.
Nova schreef:Merken als Yat Ming/Welly/SunStar/Motormax/Norev/BBR/Bburago heb ik geen ervaring mee. Kan je die merken aan- of afraden ?
Bburago is, wat mij betreft, louter speelgoed. Norev & BBR fabriceren geen Amerikanen als ik me niet vergis. Yat Ming & Motormax
is qua afwerking idem als Maisto, al heeft Maisto de laatste jaren het detailleringsniveau wat opgetrokken i.v.m. de eerstgenoemde
fabrikanten. Welly & SunStar zijn wat verfijnder afgewerkt. SunStar heeft enkele mooie Ford Falcons gebouwd, bij Welly onthoud ik
vooral hun Mustangs & Corvettes.

Groetjes,

Sven
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door schuifelhoofd »

Erg mooie ZL/1 Nova. Ik heb deze Cortez zilveren Ertl ook gehad, voor ik hem wisselde voor een witte HW61.

De wit/gouden 455 die je hebt, is dat een ertl, of de nieuwere Autoworld? Daar staan namelijk letters op de zijkant, en andere velgen.

Namac beurs is inderdaad de moeite, verder stroop ik ook hier en daar een beursje af, en marktplaats, kapaza en 2dehands (België).

Het leuke van spierballen auto's is dat je er naar moet zoeken, ipv om de week een nieuwe in de winkel te vinden :cool:

Grtz, Sven (nog één, maar ik was hier eerst :lol: )
Laatst gewijzigd door schuifelhoofd op wo 08 mar 2017 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Nova
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 feb 2017 22:00
Schaal: 1:18

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door Nova »

Heren, bedankt voor de reacties en de info.

Sorry Svenson, ik had me vergist. Ik heb helemaal nog geen Highway61 ! :cry: Ik dacht dat er één van HW61 was, maar ben even gaan kijken en had het fout was een Autoworld (pontiac GTO). Van Greenlight heb ik een Challenger (1970 R/T convertible).
Mijn auto's staan nu nog in de doos op zolder in een hoekje(ongeveer 20 stuks). Ik kan er niet echt naar kijken dus, maar ben van plan een vitrine in de woonkamer te zetten.

Die Olds 455 Hurst van mij is inderdaad van Autoworld met de text op de zijkant (commotion by motion), een replica van deze auto: http://www.streetmusclemag.com/features ... obile-455/.
Op marktplaats zie ik veel aangeboden worden door WRH, ervaring mee ?

Wellicht kom ik jullie nog eens tegen in Houten.
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door schuifelhoofd »

Nova schreef:Heren, bedankt voor de reacties en de info.
Die Olds 455 Hurst van mij is inderdaad van Autoworld met de text op de zijkant (commotion by motion)
Op marktplaats zie ik veel aangeboden worden door WRH, ervaring mee ?
Dacht ik al, er zijn er niet zo veel verschillende gemaakt van die Hurst.
WRH = Wout, al paar keer zaken mee gedaan, prima kerel. Enkele van mijn mooiste stukken komen van hem.
Gebruikersavatar
MitsuGalant
Berichten: 788
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 15:27
Schaal: 1:18

Re: Nova 13-2-2017 1:18 amerikaanse klassiekers

Bericht door MitsuGalant »

Nova schreef: Op marktplaats zie ik veel aangeboden worden door WRH, ervaring mee ?
Ik heb ook een modelauto van hem gekocht, persoonlijk opgehaald omdat het in de buurt is. Prima persoon, erg vriendelijk en behulpzaam. Heeft enorm veel modellen staan.
Plaats reactie