Van alles

Deel hier je positieve en negatieve ervaringen met modelauto winkels. Houd het wel netjes! Het vergelijken van prijzen is ook niet de bedoeling, dat kan iedereen zelf.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

here here.....

idd.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

droomautoos schreef:er zijn ook handelaars bij die d.m.v. omwegen meneer de belasting weten te ontwijken en nog meer, en zo prijzen kunnen hanteren waarvoor de normale winkel de modellen nog eens niet kan inkopen.


En je koopt weleens waar goedkoper een auto, maar de belasting die die lui niet betalen en de kosten die de overheid maakt om dit proberen tegen te gaan verhalen ze op mensen die wel netjes hun belasting betalen...

Dus naast dat ze de hobby vernielen zijn ze indirect mede verantwoordelijk voor bv belasting verhogingen. Die jij en ik dan toch fijn weer mogen betalen.
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

droomautoos schreef:er zijn ook handelaars bij die d.m.v. omwegen meneer de belasting weten te ontwijken en nog meer, en zo prijzen kunnen hanteren waarvoor de normale winkel de modellen nog eens niet kan inkopen.


Das knap... verkopen onder de inkoops-prijs....
Gebruikersavatar
motorhead
MAF Adviseur
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 27 apr 2004 16:01
Locatie: Egmond Binnen

Bericht door motorhead »

De 'traditionele' winkels hebben meer marge nodig omdat ze met veel meer vaste en hogere lasten te maken hebben, huur, huisvestingskosten, personeelskosten, renteverlies over de vaak hogere voorraden die ze in de winkels hebben staan. Voor deze mensen zijn de lage prijzen in Houten, en van de vele gelukszoekers op internet en eBay,waarmee ik niet iedere internetzaak mee bedoel, al jaren een doorn in het oog.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Adreier schreef:Ik lees al een aardig tijdje mee maar de post van Curbstone models was dusdanig prikkelend dat ik even wilde reageren.


Natuurlijk gewoon de bedoeling...


maar zonder gekheid...

Je kan als ondernemer in een winkeltje gewoonweg niet "even" je spullen in Duitsland gaan kopen. Eenvoudigweg omdat het niet kan. Leveranciers in Duitsland waar wij aankloppen sturen je naar de NL importeur. Je kan als Nederlandse winkelier niet bij Minichamps aankloppen en zeggen.. twee van die.. drie van die.. één van die...

En aankloppen bij Duitse groothandelaren lukt al helemaal niet, want die willen gewoon niet leveren aan de lastige hollanders.
Buiten het feit dat je waarschijnlijk kleinere zendingen wilt hebben. En dat is weer duur met verzenden.

En als ik zelf zie dat er soms modellen aangeboden worden die beneden onze inkoopprijzen liggen, dan moet er wel aan de BTW verdient zijn...

En als je ziet wat je als Internetwinkel moet investeren, dan kan je beter een winkeltje beginnen...

en dan praat ik niet nog maar niet over de zolderkamerverkopers die zelf geen voorraad hebben maar alles wat ze verkopen bij de groothandelaar halen (en geen modelletje méér), want dat zijn helemaal parasieten van de branche... En daar werken de groothandelaren gewoon zelf allemaal aan mee....

Neen jongelui... ik denk dat we de branche zelf wel naar de kl*** helpen.. en zometeen lekker zeuren dat er geen "gezellige" winkeltjes meer zijn waar je lekker kan neuzen naar leuke modellen...
Of Online Winkels waar je nog een DTM van 4 jaar geleden kan bestellen, want die zijn er dan ook niet meer...

The times are changing.. but not always for the better....
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ik denk dat de verzamelaars hier wat over het hoofd zien. Het positieve effect op de korte termijn aan meer concurrentie van ebayers en wat curbstone "zolderkamer verkopers" noemt zijn de lagere prijzen die je betaald bij deze mensen. Echter aan de andere kant zal een groot deel van de traditionele winkels moeilijke tijden tegemoet gaan omdat ze lagere prijzen zullen moeten vragen (indien dit al mogelijk is!), hun marges kleiner worden, en hun kosten verhoudingsgewijs dus groter. Langzaam aan zie je al winkels verdwijnen hierdoor denk ik.

Het gevolg van minder aanbieders is onder andere dat de dealers minder druk kunnen uitoefenen op de fabrikanten, wat weer kan resulteren in minder (bijzondere) modellen.

Wat de mensen dus wél zien is dat hun beurs welvaart bij deze handel, maar ze zien niet dat op de lange termijn dit waarschijnlijk ten koste gaat van hun verzameling omdat er steeds minder speciale modellen worden gemaakt.
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Ik vind de prijzen enorm gestegen...
Vooral als ik ga omrekenen... en dan pak ik niet de 2,20371 want de euro is al veel meer waard gezien de lage stand van de dollar.

Een ondernemer koopt in, en betaalt dan ook btw. Om vervolgens een bestaan op te bouwen. Om netjes de vele belastingen en alle andere bijkomende kosten te betalen gaat de prijs v/h model een keer ( of 2)over de kop...

Maar sommigen maken het echt te gek... En wat kost een 1:18 AutoArt model nou echt inkoop???

Laten we dan allemaal eerlijk gaan doen en de inkoop-prijs voortaan erbij vermelden... Dan weten we allemaal wat eraan verdient wordt en of dat gerechtvaardigt wordt met de kosten van de ondernemer.
Hier de aftrap:
-Revell 1:18 iets van 12,30 -- gemiddelde verkoopprijs: 29,95 ( ?)
-Burago 1:24 afgerond 2,- gemiddelde verkoopprijs: 11,95 ( ?)

Ik vind het zeer redelijk... :thump_up:

Wie volgt???
christophe320d
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 14 mei 2004 09:49
Locatie: Hoiltjert

Bericht door christophe320d »

Adreier schreef:

Misschien is het ook nog een gedachte dat een verzamelaar al ueberhaupt niet meer zo zit te wachten op een "gezellige" winkel om te snuffelen. Je ziet zowiezo dat consumenten prima weten welk product ze willen, kortom ze gaan met een doel naar de winkel en hebben al lang een beslissing genomen wat ze willen.

Ik begrijp de meeste winkels zowiezo niet, de voorraad bestaat voor een groot gedeelte uit modellen waar, met alle respect, geen mens op zit te wachten.

.


Hier heb je een punt
christophe320d
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 14 mei 2004 09:49
Locatie: Hoiltjert

Bericht door christophe320d »

Adreier schreef:
Daarnaast maakt internet de communicatie richting fabrikanten ook veel makkelijker. Ik heb niet de illusie dat dealers enige druk kunnen uitoefenen om een speciaal model op de markt te krijgen. Zie ook de alinea hierboven, misschien als collectief van nederlandse modelwinkels heel misschien. Maar ik vermoed dat als we morgen van een aantal forums een email sturen naar een fabrikant dat je meer bereikt.


Hier wil ik even op ingaan. ik vind dat een importeur zijn modellen ook moet gaan promoten door bv een speciaal model te laten maken bij de fabrikant (denk maar aan de franse minichamps importeur T2M)

Fabrikanten staan te springen om zulke modellen te maken. Dan zullen al deze groothandels die nu buiten de grenzen hun modellen indoen ook eens beginnen na te denken en naar de nederlandse importeur stappen.

Vaak is het ook zo dat de meeste shops ni echt een daverende service bieden. hier verdient frank van droomautoos een pluim vind ik.

Ook delatour uit axel verdient hier meer dan een pluim. Supergroot aanbod en superservice en de man weet waarover hij praat
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Adreier schreef:Misschien is het ook nog een gedachte dat een verzamelaar al ueberhaupt niet meer zo zit te wachten op een "gezellige" winkel om te snuffelen. Je ziet zowiezo dat consumenten prima weten welk product ze willen, kortom ze gaan met een doel naar de winkel en hebben al lang een beslissing genomen wat ze willen.


Dan heb je het dus mooi mis! Ik, en ik weet dat er meer zijn, loop graag even winkeltje binnen om zelf te kijken wat er nieuw is. Gewoon omdat ik het leuk vind om zelf te zien hoe het nieuwe model eruit ziet. Of om ideeën op te doen. Er staan een aantal auto's in mijn vitrines die ik heb gekocht omdat ik ze in de winkel heb zien staan. Ik had nooit gedacht een Nissan Skyline te kopen, maar ik ben toch verdomde blij dat ik er nu 1 heb. Op internet ging ik er altijd overheen, pas in de winkel heb ik hem in mijn handen gehad en gezien hoe gaaf dat model echt is.

Bovendien is het leuk als er een verkoper in staat die er zelf ook gek van is. Dan kun je even een praatje met iemand maken over je hobby. DE rede dat dit forum goed loopt.

Ik woon in Tiel en tot 3/4 jaar terug moest ik minstens een half uur reizen om in een beetje winkel te komen. Nu hoef ik nog maar 2 minuten te fietsen en ik zit in een winkel waar ik welkom ben mijn mening over een model op te maken, terwijl ik het in mijn hand heb (de enige manier om een model goed te beoordelen). En dan leer je wel hoe fijn het is om even dat winkeltje in te lopen en rustig alles te kunnen aanschouwen.
kwiebje
Berichten: 2579
Lid geworden op: di 21 okt 2003 20:26
Locatie: Leuk dorpje :D
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Ik ben het hier volkomen mee eens. Wanneer je een model via internet koopt moet je maar afwachten wat je thuis krijgt en of het model ook echt in de smaak valt. Wanneer je het al een keer gezien hebt bij een modelautowinkel en je hebt het al een keer vast gehad kun je als nog besluiten om het in de winkel te kopen of via internet. Dus het beeld via de winkel is veel beter. Een voorbeeld, ik heb de bugatti grijze via internet besteld, deze wordt komende week uitgeleverd. De rode bugatti heb ik gekocht in een duitse winkel puur omdat hij daar heel mooi tentoon gesteld stond. Dus wanneer hij leuk gepresenteerd staat verkoopt het makkelijker.... :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Franx
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 12 jan 2005 15:33

Bericht door Franx »

In een winkel shoppen is natuurlijk leuker, Maar als je weet wat je wilt en je gaat daar naar zoeken en je ziet dat zelfs de adviesprijs van andere shops nog ff met 10 a 20 % omhoog gaat in je favoriete shopje (ik noem geen namen)....Dan weet ik het wel...niet dat 'm daar bestel dus!

Sorry hoor, Neem nu eens een ' Solido Peugeot 205 1:18 ' als voorbeeld.
Die doet 16 tot 20 euro op de beurs...In de modelshop kost ie rond de 27 euro en bij de winkel waar ik vaak kom (en steeds vaker alleen maar kijk) kost het zelfde model ineens 32,50 euro !!!!!! Ja doei (!). :thump_down:
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

jaja...

Voor mij zou het eenvoudig zijn. Als er in mijn buurt een winkeltje zou zitten, waar ik plezierig kon shoppen, dan kocht ik mijn modellen daar.
Je draagt dan bij aan het voortbestaan van het winkeltje... waardoor je er nog jarenlang van kunt genieten.

Maar jammer genoeg verliest dit winkeltje zijn bestaan, omdat er grotere winkels komen die méér inkopen tegen lagere prijzen...
Mooi meegenomen toch.. die lagere prijzen...

Maar kijk maar eens om je heen in de AH... dan zie je toch dat de grote verscheidenheid aan artikelen is afgenomen... EIGEN MERK EERST... is het motto van de AH geworden..

Ik denk dat het niet uitmaakt of je nu bij een online-shop koopt of bij een winkel. Je koopt niet alleen maar een product, je koopt een hobby. En hobbies kosten geld... en als je alleen maar uit een materialistisch standpunt naar je hobby gaat kijken, dan zie je alleen nog maar een bezigheid die geld kost... en zoveel mogelijk voor zomin mogelijk geld..

en dat noem ik het kappen van het woud.... en als het zometeen op is... wat dan...

Er wordt gestruikeld over een euro.... we kopen alleen bij de goedkoopste en laten duurdere modellen liggen... er is maar één woord voor.... verBLOKKERing....

En zometeen heeft iedereen dezelfde verzameling in zijn kast staan, want de diversiteit is weg... goed hé... je betaald voor een hobby, draagt bij aan de continuiteit van de modelautowinkel en aan die van de fabrikanten ervan. mooie hobby toch...
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

inderdaad, je zou de mensen eens moeten horen als het over hun eigen werkgelegenheid ging bijvoorbeeld..
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Curbstone Models schreef:... draagt dan bij aan het voortbestaan van het winkeltje... waardoor je er nog jarenlang van kunt genieten...


Of je draagt bij aan: 2x per jaar een dikke vakantie, om de 2 jaar een nieuwe auto, een pensioen waar je u tegen zegt...
Ja of dat ze na een paar jaar de tent dicht gooiien... genoeg verdient dus!
Dan kun je door naar de volgende om die weer te gaan spekken.

Er zit hier een boekhandel die al meer dan 20 jaar ook modelauto's verkoopt... met de komst van de euro heeft ie de prijs-stickers gewoon laten zitten... Echt veel bijzonders verkoopt ie tegenwoordig ook niet meer... anders komt ie natuurlijk niet van die zeer goedkoop ingekochte Burago modellen af... die die dus voor een beste prijs verkoopt...

Al verkoopt hij er 1 per maand, dan heeft ie na een jaar de rest voor niks.

Ik loopt trouwens graag een modelzaak binnen, en neem vaak ook modellen mee die ik bij toeval dan tegenkom... Maar modellen van 60euro en meer... nee dank je.


Welke Burago modellen leveren trouwens veel op??? Allemaal rood/gouden dozen.
Gesloten