Wat denken jullie van schaal 1:24?

Hier kun je alles over straatmodellen kwijt.
Plaats reactie
saviola9
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 mei 2011 19:11
Schaal: 1:18

Wat denken jullie van schaal 1:24?

Bericht door saviola9 »

Goedenavond,

Ik heb momenteel een kleine verzameling van modelauto's:

- Ferrari Enzo
- Ferrari 360 Modena
- Ferrari 360 Spider
- Porsche Carrera GT

- Minardi F1 PS03 Verstappen

Ik ben ondertussen aan het kijken om m'n verzameling rustig aan uit te breiden. Het begint in ieder geval aardig te kriebelen..

Ik zit alleen met een vraag. Ik heb de afgelopen dagen een beetje op internet rondgekeken; ik zie veel interessante modelauto's met schaal 1:24. Wat is jullie ervaring met deze schaal? Hoe zit het met de afwerking? Wat zijn bij deze schaal de betere merken?

Daarnaast nog een andere vraag: om de Ferrari 360 familie compleet te maken, wil ik graag een Challenge Stradale kopen. Ik zie ze alleen vrij weinig op internet voorbijgekomen. Heeft iemand een idee waar ik deze sublieme auto kan kopen? Liefst schaal 1:18 van dit model..

Thanks alvast!
Gebruikersavatar
the_stig
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 15 feb 2007 20:39
Locatie: Heusden-Zolder
Contacteer:

Re: Wat denken jullie van schaal 1:24?

Bericht door the_stig »

De 360 cs kan ik alleen vinden van Hotwheels.
klik HIER.

Van 1:24e modellen weet ik niet veel. De modellen die ik al heb gezien in deze schaal zijn vaak slecht afgewerkt.
Dan kan je beter 1:18e verzamelen als je echt meer details wil zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Wat denken jullie van schaal 1:24?

Bericht door goededag »

Ik vind qua formaat 1:24 een erg mooie schaal, maar de schaal is vervangen voor 1:18
De betere merken zijn Franklin Mint, Danbury Mint, CMC. (1e 2 vooral amerikanen, CMC heeft een enkel model in 1:24 uitgebracht. Zijn vooral Mb's) Maar er wordt inderdaad heel erg weinig uitgebracht in 1:24. De modellen die uitkomen zijn echt budgetmerken, White Box, Bburago, Welly etc.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Wat denken jullie van schaal 1:24?

Bericht door Jolly Club »

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf WAT je wilt gaan verzamelen. Er zitten, ook bij de budgetmerken, prima modellen tussen in deze schaal.
Niet onbelangrijk, prijs/kwaliteit verhouding is in 1/24 vaak een stuk realistischer dan wat de 1/18 fabrikanten tegenwoordig als norm hanteren.

Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in min of meer normale straatauto's met enige klassieke status, kan ik de serie modellen van Quattroruote in 1/24 aanbevelen.

Google eens combinaties van zoektermen als '1 24' en 'diecast' en klik op tabblad afbeeldingen, of zoek in een webshop van een modellenboer eens alleen op schaal.
Je krijgt dan een beeld van wat er aan modellen in omloop is, en of de kwaliteit ervan je voldoende aanspreekt.

http://diecast1-24database.blogspot.nl/ ... abbri.html :thump_up:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
saviola9
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 mei 2011 19:11
Schaal: 1:18

Re: Wat denken jullie van schaal 1:24?

Bericht door saviola9 »

Dank voor de reacties!

Ik ben voornamelijk op zoek naar sportauto's van nu tot aan ongeveer 10 jaar geleden. Ik vond vanochtend een Ferrari F12Berlinetta 1:24 van Bburago. Voor mijn 'eisen' aan een model is het gewoon een prima model om te zien. Als ik dan naar een F12berlinetta 1:18 ga kijken, ligt die prijs gewoon vele malen hoger.

Dat is voor mij eigenlijk de reden waarom ik zit te overwegen om 1:24 modellen te gaan verzamelen. Voor de prijs van één 1:18 model kan ik ook twee 1:24 modellen kopen.
Het zal dan wel een combinatie worden tussen 1:18 en 1;24 omdat sommige auto's die ik wil, alleen (nog) maar in 1:18 verkrijgbaar zijn.
Gebruikersavatar
Bien
Berichten: 2124
Lid geworden op: do 31 jul 2008 10:03
Schaal: 1:43
Locatie: Simpelveld

Re: Wat denken jullie van schaal 1:24?

Bericht door Bien »

Hoewel ik zelf ook schaal 1:24 verzamel moet ik toegeven dat deze modellen het meestal qua detail en afwerking niet halen bij 1:18 (en zelfs in sommige gevallen niet bij 1:43). Voor mij is deze schaal echter het meest ideaal omdat ik ook kits bouw, die vaak wél mooi gedetailleerd zijn, al ligt dit natuurlijk ook aan jezelf hoeveel moeite je er in wil steken. Daarnaast zijn er veel modellen als bouwpakket die verder in geen enkele andere schaal bestaan en dus kun je een mooie gevarieerde verzameling opbouwen van die-cast en kits. Mits je natuurlijk de interesse hebt om zelf modellen in elkaar te plakken. :wink:

Wil je alleen verzamelen in deze schaal dan vind ik persoonlijk vooral de nieuwere modellen van Welly een hele goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, al is Bburago er ook op vooruit gegaan ten opzichte van vroeger. :thump_up:
Plaats reactie