Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwaliteit?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door rsh_scuderia »

Mijn eesrste TSM mogen ontvangen. Alsof ik weer 10 jaar terug ging in de tijd.
Voor de prijs van een Exoto van 10 jaar terug, de kwaliteit mogen krijgen van een Exoto van 10 jaar terug. Bijzonder goed en fraai afgewerkt.
De Lotus in presentation vorm in een fijne doos, inclusief de verschillende onderdelen die degelijk verpakt waren.
Okay, het model zelf voelt wat lichter ten opzichte van een hedendaagse CMC. Het niveau, gewicht en afwerking is goed vergelijkbaar op de meeste punten met de 312T-serie van Exoto.
Wat mij betreft is dat de standaard en een prima prijs/kwaliteitsverhouding waar ik naar zoek. :thump_up:
Gebruikersavatar
Bien
Berichten: 2124
Lid geworden op: do 31 jul 2008 10:03
Schaal: 1:43
Locatie: Simpelveld

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Bien »

Montezemolo schreef:Één van de redenen dat ik de lol er niet meer van in zag en gestopt ben!

Mont :thump_up:
Hier hetzelfde.

Ik bouw nog wel eens wat kitjes, maar heb al meer als een jaar geen model meer gekocht.
Kwaliteit wordt zeker wel beter, maar ik ben echt niet bereid om 100+ euro voor een 1:18 of 50+ euro voor een 1:43 model neer te leggen. Ben ook serieus aan het overwegen om alles weg te doen en alleen de zelf gebouwde modellen te houden en er dan definitief een punt achter te zetten. Of alleen in 1:24 verder te gaan, is wel nog betaalbaar (ok, ook minder gedetailleerd) en sluit qua schaal prima aan op de kits.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Ricardo »

Vorige week een resin model van Minichamps binnengekregen. Moet zeggen dat ik diep teleurgesteld ben. De details zijn op zich meer dan redelijk te noemen echter de prijs. Het model kost een dikke € 175,- en qua kwaliteit is hij niet beter dan de XR2 van Otto. Daarnaast wel een prachtige verpakking en gelimiteerd.
Gebruikersavatar
straatauto
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 22 sep 2007 17:25
Contacteer:

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door straatauto »

Ik zit hier op een hotelkamer in Dubai (voor m'n werk) even te "bladeren" en het forum.
Hier in Dubai is het wat de prijzzen betreft ook vaak "wat de gek ervoor geeft"..... óf: "wat de gek ervoor vraagt".
Er staan nergens prijzen op de producten in de etalages en wanneer je de prijs vraagt kijken ze je eerst aan voor ze deze vezinnen.
Overigens nog nergens schaalmodellen gezien hier. M.u.v. de speelgoed modelletjes natuurlijk.

Terug naar het onderwerp van dit topic:
Wat ik me steeds afvraag bij de duurdere modellen is hoe het gesteld is met de duurzaamheid.
Vooral alle gelijmde fraaie detaillering laat bij modellen als van NEO nog wel eens los.
En dan is zo'n ruitenwisser, duurhandle of tankdop of vooral chroomstrip langs de ruiten ook meestel voor altijd weg.
Ook zie ik bij kostbare handbouw modellen die ik zo'n 20 jaar geleden wel eens kocht dat de ruitjes helemaal vergeeld zijn.
Dan blijkt misschien een merk als Minichamps met z'n iets dikkere ruitjes en geschilderde details op termijn tóch een betere prijs/kwaliteitsverhouding....... ?
De tijd zal het leren!
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door aficionado »

Zolang 1 18 gelimiteerde en bijzondere modellen rond de €100 blijven, dan wil ik erover nadenken, zijn ze méér geld dan speel ik niet mee. Het spijt me zeer, maar €100 is al veel geld imho..

Dit is echt een harde grens gebleken, dan komt de volgende bijzondere en gelimiteerde modelauto vanzelf wel voorbij.. You win some, you lose some..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Nelis »

De prijs vind ik ook relatief naar de waarde. Koop je een model van € 200,- die na een jaar nog geen € 100,- opbrengt dan is dat toch ergens jammer. Koop je een model voor € 200,- en
is die na een aantal jaren het dubbele waard, dan vind ik die € 200,- opeens erg meevallen. De modellen die ik verzamel stijgen gelukkig vaak in waarde, maar ook niet allemaal.
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Driver-X »

Die waarde stijging is ook maar relatief, de mercedes evo2 van autoart ging ook voor rond de €250,-
Maar met de heruitgave koop je die nu voor €120,- om maar een voorbeeld te noemen, dus het is ook een moment opname.

Maar die nieuwe autoarts van €150,- + laat ik links liggen, ik heb het er domweg niet voor over .
Tenzij het model me enorm aanspreekt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door model1op43 »

Modellen zijn inderdaad een klap duurder geworden. Als echte liefhebber weerhoudt dat me niet, maar ik ben wel wat kritischer geworden en koop aanmerkelijk minder dan bijvoorbeeld 5 of 6 jaar geleden. Een hobby mag een beetje geld kosten toch? :P
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Kenji
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 20 jun 2014 23:59
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Kenji »

Het zijn inderdaad flinke prijzen, maar als je de afwerking tegenwoordig ziet. Die is fenomenaal.
De signature modellen van AutoArt, de Elite modellen van Hot Wheels, en de toppers van BBR, om er maar een paar te noemen.... Stuk voor stuk schitterende modellen.
Als voorbeeld: met het bijgeleverde loepje kan ik op het dashboard van mijn AutoArt Pagani Zonda lezen wat ieder knopje doet....
Jaren terug zag je (als je mazzel had) een witte vlek waar een kilometerteller hoorde te zitten.
Jaren terug had het complete interieur dezelfde kleur (plastic)
En nu heb je "tapijt" op de vloer, stoeltjes met suede look, tellers en knopjes die echt lijken.
De ophanging is multifunctioneel soms, met vering en al.
Het motorruim, wat vroeger een klomp plastic met wat vormpjes was, wat nu een realistisch motorblok is, inclusief afzonderlijke bougiekabels en brandstofleidingen....

ja, ik vind een mooi model zeker z'n geld waard.




En nog een voordeel: je waardeert het des te meer als je een nieuw model aan de collectie toevoegt, in plaats van "het kost toch geen drol, ik koop die er wel gewoon even tussendoor bij." :lol:
Gebruikersavatar
Smiley84
Berichten: 160
Lid geworden op: di 07 jan 2014 13:39
Schaal: 1:18

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Smiley84 »

Kan alleen maar over F1 modellen spreken, daar dit mijn collectie is.

Voor Spark geldt dat ik de 1:43 prijzen passend bij de kwaliteit vind, ook Minichamps heeft een dusdanige inhaalslag gemaakt qua kwaliteit (zie de resin-modellen), dat de prijs er wel bij past.

De prijs is naar mijn inziens echter veel te hoog, 67 Euro voor een 1:43 model is echt waanzinning veel.

Daarom loopt mijn collectie ook 2 jaar achter zeg maar: In 2016 zal ik eens gaan kijken naar de 2014 modellen omdat de prijzen dan beter liggen.

Kijk bijv. naar een 2011 Vettel: Op het moment van uitkomen 62 Euro, op dit moment te krijgen nieuw voor 25 Euro
Smiley's F1 1:18 collectie viewtopic.php?f=21&t=26857
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Peter Parker »

Slim smiley! Even geduld en dan wel hopen dat het model er nog is, maar met de aantallen van Minichamps zal dat wel lukken.
Gebruikersavatar
Smiley84
Berichten: 160
Lid geworden op: di 07 jan 2014 13:39
Schaal: 1:18

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Smiley84 »

Peter Parker schreef:Slim smiley! Even geduld en dan wel hopen dat het model er nog is, maar met de aantallen van Minichamps zal dat wel lukken.
Tja, kwalitatief is de prijs wel te begrijpen, maar voor de verwoede verzamelaar die meerdere modellen per maand koopt gewoon niet op te brengen. Althans, voor mij.

Sociale uitjes als uit eten e.d. blijven ook gewoon belangrijk, dan maar wat minder recente modellen.
Smiley's F1 1:18 collectie viewtopic.php?f=21&t=26857
zeeland
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 05 jan 2014 12:10
Schaal: 1:18

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door zeeland »

waar ik mij aan stoor de laatste tijd is dat er zo veel in 1 keer uit komt . ik verzamel modellen van ford in 1:18.
neem dan bijvoorbeeld minichamps. komen er ineens 7 Fords uit waarvan de goedkoopste rond de 115 euro zit. dat word wel erg gek om iets compleet te maken of te houden.
maar ook de 2dehands markt vind ik soms echt er over. neem nu die sun star modellen. ik zie op ebay prijzen voorbijkomen van 185 pond. die gingen hier voor 35 euro toen ze uit kwamen. en ik weet wel, iets vragen en iets er voor krijgen is een heel verschil maar het word allemaal wel heel duur. vind het nog steeds leuk om modelauto, s te verzamelen. maar zo word het wel heel erg duur om een bepalende serie compleet te maken.
die ford transit die nu uit is voor 189 is echt mooi maar ik vrees dat die wel nooit in de collectie komt.
Gebruikersavatar
straatauto
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 22 sep 2007 17:25
Contacteer:

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwaliteit?

Bericht door straatauto »

Wat we in iedere geval niet moeten denken is dat een verzameling miniaturen een investering is.
Natuurlijk zijn er in ieders verzameling wel een aantal modellen te vinden die nu veel meer waard zijn dan de aanschafprijs, maar het tegenovergestelde gebeurt veel vaker.
Verder vraag ik me af of bepaalde modellen uit de jaren 60 en 70, waaraan ik mooie jeugdherinneringen heb over 20 jaar nog wel gewild zijn.
Nostalgische gevoelens verschuiven met de generaties.
Maar laten we vooral nú genieten van het verzamelen!
Het is gewoon een leuke hobby.
Een fototoestel waar we nú 1000 Euro voor betalen is over 20 jaar ook niets meer waard.
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
Gebruikersavatar
straatauto
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 22 sep 2007 17:25
Contacteer:

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwaliteit?

Bericht door straatauto »

De prijzen hebben meestal meer te maken met zeldzaamheid dan met uitsluitend kwaliteit.
Soms "Google" ik wat op een aantal modellen uit mijn verzameling.
De vraagprijs op Ebay of Marktplaats is soms absurd hoog.
Maar of het ook iets zegt over de waarde.....?

Leuk als jullie ook eens op mijn site kijken en genieten van "het feest van herkenning l"
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
Plaats reactie