Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwaliteit?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwaliteit?

Bericht door Peter Parker »

Vandaag kreeg ik weer een lijstje nieuw uit te komen modellen. En eigenlijk schrik ik een beetje van de prijzen de laatste tijd.
TSM is een vrij hoog gedetailleerd merk. In de schaal 1 op 43 zijn de prijzen rond de 67 euro voor F1 modellen. Spark vind ik ook een goed gedetailleerd merk en daar liggen de prijzen rond de 57 euro. NEO zit zo rond de 57 euro tot 65 euro en heeft voor die prijs wel wat exclusievere modellen. HPI rond de 60 euro. True Scale ligt zo rond de 65 euro.
Minichamps doet ook lekker mee voor F1 modellen rond de 54 euro. Voor mij zitten ze net onder de Spark kwaliteit.

Je had 10 jaar geleden ook wel duurdere merken, vaak waren dat de exclusieve handbouw modellen. Daar betaalde je rond de 100 euro voor, maar dan wist je dat het weinig voorkomende modellen waren van een hoge kwaliteit. Nu zijn de Spark modellen en de Minichamps toch een beetje de standaard en dan moet je toch een aardig hoog bedrag wegtikken. Vinden jullie dat waard? Ga je dan minder kopen? Zijn ze aan het doorslaan met de prijzen?

Afbeelding

Het goedkopere segment begint bij Ixo zit zo rond de 34 euro. Ze zitten net onder de Minichamps kwaliteit, maar een stuk betaalbaarder. Norev zit ook ongeveer rond die prijs op 33 euro.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Ricardo »

Ik ken het gevoel een beetje Peter, de prijzen rijzen letterlijk de pan uit. Ik heb niet alle merken in mijn handen gehad, dus kan weinig zeggen over de kwaliteit van alle merken, maar moet toegeven dat bijvoorbeeld een NEO model toch qua details beter is dan bijvoorbeeld een Minichamps model. Heb daarnaast ook een model van Looksmart aangeschaft vorig jaar en ook hier zie ik toch meer kwaliteit dan bij een Minichamps.
De vraag, is het het waard? Ik denk echt dat het per persoon en per model verschilt.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Jolly Club »

De eeuwige discussie. De blueprint van deze vraag kun je zonder aarzelen uitrollen over pakken melk, litertje diesel, kuubje drinkwater, buskaartje, biertje in de horeca, dagje dierentuin etc. etc.

Het enige wat nog goedkoop is tegenwoordig is het uurtarief van een minderjarig Chineesje, de humor van RTL "sterren" en natuurlijk de leverworst bij de buurtsuper.
Vroeger was alles beter! :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door rsh_scuderia »

Ach, Exoto vraagt slecht 1500 dollar voor een 1:18 model. :lol:
Als iemand dat er voor over wilt hebben, prima :thump_up:

Gelukkig staat TSM op, waar Exoto in 1:18 het gat heeft geslagen met leuke modellen voor mij. Met begeerlijke Lotus modellen en open Senna Honda's. De merkjes schuiven wel een beetje, merk ik.

10 jaar terug was een Autoartje 6 tientjes en kocht ik veel modellen van dit merk. Nu is Autoart zo maar 100 euro duurder. Kwaliteit en detaillering is wel weer sterk verbeterd, maar tegen welke prijs?

Ik moet zeggen dat ik vorig jaar beduidend minder modellen heb gekocht. Al ligt dat aan het feit dat mijn wishlist bijna compleet is. Al zijn er nog steeds nieuwe modellen die uitkomen die ik ook graag toe zou willen voegen. Al zijn er wel minder modellen uitgekomen die ik erg graag zou willen hebben in vergelijk met enkele jaren terug.
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door goededag »

Ik denk inderdaad dat de modellen bij uitkomst te duur zijn geworden. In ieder geval zou ik echt niet zomaar honderden € betalen voor een model wat je op iedere hoek van de straat te koop ziet staan.
Dat zie je vaak ook in de aantallen die men verkoopt. Boven de €100 wordt het snel minder met de verkoop. Waar de Otto's zo uitverkocht zijn, blijven de Bos-models en GT-Models nog maanden leverbaar. Dat is ook de reden waarom GT models de prijs verlaagd.

Edit, op zoek naar een Golf 7 GTI. Sinds wanneer kosten de Norevjes €80.00? Dat is gewoon het dubbele van de Golf 5 GTI :nuts:
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Montezemolo »

Één van de redenen dat ik de lol er niet meer van in zag en gestopt ben!

Mont :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Jolly Club »

Ik vind een zolderkamerverkoper die klaagt over hoge prijzen best ironisch.. :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door goededag »

Jolly Club schreef:Ik vind een zolderkamerverkoper die klaagt over hoge prijzen best ironisch.. :mrgreen:
Ik wist dat die ging komen :mrgreen:
Ik handel alleen maar in modellen die allang niet meer leverbaar zijn, en daardoor zeldzaam zijn geworden. Al dat spul dat overal wordt aangeboden zit ik echt niet op te wachten
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Jolly Club »

goededag schreef:
Jolly Club schreef:Ik vind een zolderkamerverkoper die klaagt over hoge prijzen best ironisch.. :mrgreen:
Ik wist dat die ging komen :mrgreen:
Ik handel alleen maar in modellen die allang niet meer leverbaar zijn, en daardoor zeldzaam zijn geworden. Al dat spul dat overal wordt aangeboden zit ik echt niet op te wachten
Precies! En dan mag een modelletje van vier tientjes best 80 EUR. kosten toch? Meten met twee maten noemt men dat. :wink:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door goededag »

Jolly Club schreef:
goededag schreef:
Jolly Club schreef:Ik vind een zolderkamerverkoper die klaagt over hoge prijzen best ironisch.. :mrgreen:
Ik wist dat die ging komen :mrgreen:
Ik handel alleen maar in modellen die allang niet meer leverbaar zijn, en daardoor zeldzaam zijn geworden. Al dat spul dat overal wordt aangeboden zit ik echt niet op te wachten
Precies! En dan mag een modelletje van vier tientjes best 80 EUR. kosten toch? Meten met twee maten noemt men dat. :wink:
:eh: ik volg jouw niet.
Als ik tijden op zoek ben geweest naar 1 model, dan heb ik er gerust meer voor over. (voor mijn rode GTI G60 van Otto heb ik ook €160.00 betaald)
Maar dit is gewoon een nieuw model, die extra €40.00 is gewoon pure extra winst voor de fabrikant. Ik gun het ze wel op zich. Alleen ik vind het nogal een prijsverhoging
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Jolly Club »

Bah! Hoe durven ze. Beetje pure extra winst maken. ECHTE bedrijven maken winst, bijvoorbeeld om in ontwikkeling van nieuwe modellen te kunnen investeren. :lol: :nuts:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door Peter Parker »

Jolly back on topic! :?

Ik heb de Caterham van Giedo gekocht van Spark, dat was voor mij even slikken. Als het goedkoper kon had ik het gedaan, maar wachten is risico lopen naast het net te vissen. Voor modellen die ik niet kosten wat kost wil hebben, kan ik wel eens wachten tot een mooie aanbieding. Kapot doosje of mijn winkel heeft een partij overgenomen.

Ik vraag me wel af of door de hoge prijzen de markt niet in kakt, maar als ik dan op Houten loop is het stampend druk, mannen lopen met vele zakken vol modellen weg. Hoe kan dat nou????
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door goededag »

Peter Parker schreef: Ik vraag me wel af of door de hoge prijzen de markt niet in kakt, maar als ik dan op Houten loop is het stampend druk, mannen lopen met vele zakken vol modellen weg. Hoe kan dat nou????
Daar halen ze (of hopen ze) Nieuwe modellen met korting.
Ik kom dagelijks lang Vos-Api in Apeldoorn (daar kijk ik dus ook wel eens vaker :oops:) En ik moet zeggen dat ze daar helaas zo goed als niets meer verkopen.
Ze doen er ook nog automaterialen naast, dus ik hoop dat ze daarmee het hoofd boven water kunnen houden. Van de modellen moeten ze het niet hebben.
mercedesliefhebber
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 21:59
Schaal: 1:43

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door mercedesliefhebber »

Leuk topic, na mijn ervaring (heb bijv. enkele Minichamps via eBay versleten 1:43) ligt het op zijn gat. Had een 1e uitgave Minichamps Mercedes EVO 1 in donkergrijs, die bracht nog net 2 tientjes op (bieden v.a. 1 euro op de Duitse eBay). Een rode Mercedes EVO 2 van de eerste uitgave 25 eurie. Mooiste is als je ze zelf wilt kopen je er gewoon aan kan, dan krijg je ze bij lange na niet voor dit geld te pakken.

Vele nieuwe modellen klik ik weg, ik bedoel een 1:43'er voor € 100,- + moet echt enorm exclusief zijn dan vind ik het wel worth a try. Modellen die net uit zijn voor die bedragen? Forget about it.

Sowieso ben ik een verzamelaar die best geld over heeft voor bepaalde modellen, maar toch zoek ik naar koopjes. Voornamelijk kom ik vaak op eBay.de of eBay.co.uk uit wat betreft 1:43. Zelfs met de verzendkosten ben ik dan nog gunstig uit.

Wat betreft Norev, tja niet echt mijn werk. Wel betaalbaar, maar de kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. Ik wilde iemand een Golf VI R cadeau doen in 1:43. Donkerblauw (R-Kleur), 3 deurs enfin gewoon een leuke auto. Kosten (voor NOREV!!!) € 70,- hij moest besteld worden. Bij de dealer besteld (waar ik werk dus had hem uiteindelijk voor € 65,- want de personeelskorting is ook geen vetpot meer vandaag de dag). Hij kwam binnen, de ramen rondom van het autootje stonden bol alsof iemand hem vol had geblazen met lucht. Na het kijken binnenin leek de stoel los dus ik licht schudden aan het doosje en hoppa de stoel ging van voor naar achter door de hele auto heen. Aan de verpakking lag het niet, zelfs een swarovski beeld had de reis in die verpakking kunnen overleven. Voor dit model ging de prijs-kwaliteit verhouding totaal niet op. Sterker nog een NOREV voor € 70,- moet toch wel heel wat zijn denk je niet?

En wat andere al aangaven je kan er lang of kort over spreken, het zij zo... We've got to deal with it
Gebruikersavatar
aficionado
Berichten: 579
Lid geworden op: za 19 okt 2013 08:03
Schaal: 1:18
Locatie: 010

Re: Prijzen van modellen, te duur of passend bij de kwalitei

Bericht door aficionado »

Jeetje wat een moeilijke discussie.. Ik wil niet de bijgoochem uithangen.. Maar iets is waard wat de gek ervoor geeft.. Je kan het inderdaad op alles terugvoeren.. Zolang het verkocht wordt is de prijs gerechtvaardigd. De markt is keihard. Overprijst dan verkoopt het niet.

Vinden jullie dat waard? Wil ik niet over na denken.
Koop je minder? Anders.. Meer moeite voor een model doen..
Zijn ze aan het doorslaan met de prijzen? Al een tijdje mijn inziens maar met alles.
Houten zag ik vooral mannen die niet heel veel op Internet zoeken ( Vooroordeel!?) en laten we wel zijn, als je daar een 1/18Renntransporter voor €380 kan kopen heb je toch weer 2 tientjes winst :D

Nogmaals wat een lastige discussie.. Eerlijk gezegd zijn modelauto's in eerste instantie te duur.
Afbeelding
Plaats reactie