Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door Jasper »

Hallo,
ik ben nieuw hier en verzamel Lamborghini in 1:43.
Nu vooral Looksmart, MR, AutoArt en Minichamps
Nu heb ik een aantal kits op de kop getikt, en hoewel ik aardig wat ervaring heb met modelbouw heb ik een probleem.....
Het gaat om de Lamborghini Marzal van Provence Moulage.
Kan iemand mij hulp bieden over hoe ik de ramen het beste aanbreng?
Het is heel dun vacuumformed plastic en in tegenstelling tot bv Alezan kits is het niet 1 geheel dat aan de binnenkant geplakt kan worden, maar moeten ze vanaf de BUITENkant... (?)
Maar het op maat (knippen?/snijden?) hoe doe ik dat? blijft het in vorm?

Iemand ervaring?
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Jasper, welkom op het forum. :thump_up:

Ik herken je probleem, het moeilijkste vind toch de ramen plaatsen van kits.

Of het nou om facuvorm (Provenve Moulage) gaat, of een dun laagje plastic met een foto ets raamlijstje (BBR).

Zet eens een foto van je kit en bouwtekening op het forum (ken het betaan van het hele model niet), dan weet ik waar we over spreken, en heb zeker een oplossing voor je.

Facuvorm, kan je gewoon knippen / snijden, maar doe het ruim, en haal er iedere keer een dun laagje af, zodat het goed past.

Lijmen soort is ook er belangrijk, eentje die niet de boel verprutst, qua laklaag en raampartijen.

verder is het ook handig, om je raampartij, met tape (tamiya) op zijn plaats te houden, zodat je lijm kan drogen.


Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door Jasper »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jasper op ma 01 dec 2008 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Beste Jasper, :thump_up:

Ik heb je foto gezien, trouwens weer een bijzonder model :drool:

idd, ziet het er makkelijker uit dan het zomaar is.

Vacuform, is voor gestanst, en zal zijn vorm niet verliezen, tenzij noog ergens een föhn hebt liggen.

Bekijk je bouwtekening zorgvuldig, zodat je een chronologische manier van het zetten van je ramen doet; bijvoorbeed, de 2 bovenste ramen in je deuren als laatste, zodat je gewoon je model nog kan blijven oppakken.

Ik zie op de bouwtekening dat je foto-ets raamlijsten heb, dat maakt het een en ander veel makkelijker, deze raamstijlen geeft namelijk de maat aan voor je raampartij (als het goed is, en goed past natuurlijk). Ik denk ook wel dat je gewoon een doorzichtig velletje bij je kit hebt, voor de strakke rechte ramen.

Er zijn wel 2 manieren:

Maak een zeer duidelijke copy van je foto-ets in z/w, een keer of wat (2 tot 5x mocht het mis gaan). De goede kopieeen gebruik je om je ramen te meten voordat je gaat knippen of snijden.
Gebruik iets steviger papier dan de normale 80 gram kopieer papier ga 1 stapje omhoog, volgens mij is dat 100gr papier.

Zorg voor een ontzettend scherpe schaar (denk aan zo'n 3d schaartje, waar men die kaartjes mee knipt, enof een klein nagelschaartje met een bocht) of een zeer scherpe hooby mes / scalpel.

Probeer het eerst bij een makkelijke met te knippen uit het papier (het dakraam wellicht), pas het papierje goed en keurig in de bestemde opening zonder te kreukelen?

Nu heb je de juiste maat gevonden, voor je raampartij.

Als je afpak tape hebt, wat geen lijm resten nalaat, Tamiya verkoopt het in verschillende maten Maar het licht ook gewoon de Gamma / Karwei ? Praxis), dan plak je je raampartij zo vast, dat je met het papier er onder, nog de juite contouren ziet van je knipwerk. Of doe er in een ander kleur (postit memo) er onder zodat je mooi kan zien hoe je knipwerk is.

Optie 2

Zet eerst je foto-ets in de primer / kleur, hoeft dat niet, nog mooier. (misschien moet je later opnieuw spuiten, maar dat is aan jouw)
Knip /snij heel voorzichtig de raamlijst uit, nog niet buigen of zo, en doe de ramen per stuk, met veel geduld (hoe langer je er over doet, uit eindelijk hoe mooier het eindresultaat).

Leg de raamstijl op de vacuform, plak hem vast met afplak tape, en snij / knip zeer voorzichtig om je raamlijst heen, enne beschadig je foto-ets aub niet.

Let op, je kan beter te ruim knippen met Vacuform, dan te weinig, je hebt geen 2e kans, zodat je steeds een klein reepje er ak snijdt, knipt. Bij iedere minine knip, checken of je goed gaat.

nu komt nog een mooi stukje: lijmen;
zorg dat je ramen, raamlijst, body en vingers lekker vetvrij zijn.

Nu ik deze kit heb gezien, zou ik met een tandenstokertje, blanke lak (Revell, Humbroll, enz) of een soort solutie lijm (Gubra Collaprene, een soort rubberachtige lijm, waarvan het teveel aan lijm, zonder sporen achter te laten gewoom weg kan rullen) te koop bij de betere kit verkoper) aanbrengen (weinig) in de body van je kit.

Let op dat er geen blanke lak vlekken komen op je raampartij, krijg je vaak niet meer mooi weg.

Afplak tape erover en lekker laten drogen (als het naar wens is / zit) die rubberlijm heeft wel 24 uur nodig. Blanke lak, ruim een uur of wat.
Te veel rubber lijm, gewoon weg rullen, teveel blanke lak, lastig, maar ik zou een scherp mesje gebruiken, heeeeeel voorzichtig.

En als je raam mooi zit, de raamlijst erop, met een beetje blanke lak.
Moeten er nog decals op je raam gezet worden, voordat je je raamstijl moet plaatsen, dit is dan je kans.

Afbeelding

Hier is het resultaat van 2 van mijn Kits, de CLK is van PM, vacuform, de CLR is van BBR, ramen zijn gewoon velletjes, een goede middag werk voor de voorruit, ook met een foto-ets raamlijst.

Afbeelding
Afbeelding

Succes, maar ik ben zeker benieuwd naar je vorderingen (foto's)

Ron :thump_up:
Laatst gewijzigd door MB 500 Sec Ronnie op di 02 dec 2008 14:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Jasper,

veel bouw plezier :thump_up:

Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door Peter Parker »

Ik benijd je niet met dit soort werk, maar Ronnies verhaal is hulpvaardig.
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door Rossy »

Nog een mogelijkheid is om verdunde houtlijm te gebruiken om de ruiten te lijmen.
Dit droogt transparant op.
Een teveel hiervan is dan ook niet zichtbaar.
Ook is er van Microscale een lijm speciaal voor ruiten.
Eigenlijk hetzelfde goedje alleen een beetje duurder.....

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door Jasper »

bedankt voor alle tips.
Ik zie er nog steeds tegenop. :|
Een ding weet ik al wel... ik ga er echt de tijd voor nemen, dus niet even op een avondje proberen.
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door jonnoT »

Veel pelzier en succes :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door Jasper »

Kwam na wat googelen dit product tegen... lijkt me goed; iemand ervaring ermee?
Mikro Kristal Kleer
Het is een volledig transparant opdrogende lijm. Nat is het verwijderbaar met water.
Volgens de verhalen is het zelfs geschikt om kleine gaten te vullen, of zelf kleine raampjes te maken ....

Andere tip die me goed lijkt; lijm niet het hele raam in 1x vast, maar begin aan 1 kant en zals dat goed vast zit dan de rest ? Hoe denken jullie hierover?
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Jasper,

Er zijn vele wegen, die naar Rome leiden.

Dat produkt wat je noemt ken ik niet, maar het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer, neem de tijd.

Ron :thump_up:

Ps. je hebt PB
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door Rossy »

Jasper schreef:Kwam na wat googelen dit product tegen... lijkt me goed; iemand ervaring ermee?
Mikro Kristal Kleer
Het is een volledig transparant opdrogende lijm. Nat is het verwijderbaar met water.
Volgens de verhalen is het zelfs geschikt om kleine gaten te vullen, of zelf kleine raampjes te maken ....

Andere tip die me goed lijkt; lijm niet het hele raam in 1x vast, maar begin aan 1 kant en zals dat goed vast zit dan de rest ? Hoe denken jullie hierover?
Dat is het spul van Micro Scale wat ik bedoel, kon alleen even niet op de naam komen.

In delen lijmen kan uiteraard ook.
Alleen oppassen dat je geen knikken in je ruiten krijgt.
Vooral bij de vlakke ruiten is dit een risico, bij de bolle voorruit is dit risico minder.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 28 nov 2008 16:20

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door Jasper »

Hier dan het eindresultaat; ik ben redelijk tevreden.
Dat Mikro Kristal Kleer is echt goed spul :thump_up: :worshippy:

Afbeelding
Afbeelding

meer foto's in mijn collectie op het forum.
Ik vond het een heel gepruts, maar heb er een hoop van geleerd!
Op naar de volgende kit :wink:

En RESPECT voor MR en LookSmart bouwers .... :!: :worshippy:
verzamelaar van Lamborghini schaalmodellen in 1:43 en brochures
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door Peter Parker »

Ik heb er respect voor, mooi model :worshippy:
Gebruikersavatar
Tom_Aston-Martin
Berichten: 4026
Lid geworden op: do 11 okt 2007 16:20
Locatie: Assen

Re: Bouwen Resin kits: hulp met ramen

Bericht door Tom_Aston-Martin »

ziet er super uit hoor! :worshippy:
Afbeelding
Plaats reactie