VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Juvke
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 20 dec 2013 20:35
Schaal: 1:43

VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door Juvke »

Hallo allen!

Ik ben net nieuw op dit forum dus zal me even kort voorstellen.
Mijn naam is Jarno, 22 jaar en kom uit Mechelen, België.
Sinds enige tijd verzamel ik schaalmodellen (en kleine curiosa) van VW Kevers en T1's, voornamelijk in de 1:43 schaal. Maar de laatste tijd begin ik me meer en meer te interesseren in de Die cast modellen van de 1:18 schaal (VAG gerelateerd dan).
Dus, gisteren voor een mooie prijs 2dehands een Scirocco van Norev op de kop kunnen tikken!
Bedoeling is om deze om te bouwen naar een replica van mijn eigen wagen, namelijk deze:
Afbeelding

Aangezien de Scirocco niet in het zwart verkrijgbaar is in 1:18 (voor zover ik weet, toch al niet van Norev) heb ik een witte gekocht. Deze zal dus ook gespoten worden (heb een spuitbusje van mijn originele kleur staan).

De plannen zijn dus:
- Deep Black Pearl spuiten
- Verlagen (check!)
- BBS CH in het goud eronder (zijn besteld)
- Interieur matchen (volledig zwart)
- Achterlichten smoken, aangezien ik op de mijne de R versie heb welke donkerder zijn

Dat zijn de plannen denk ik voorlopig. Het enige verschil met het model is dat deze de originele voorbumper heeft, en geen R bumper, maar da's maar een kleintje he.

Heb maar 1 foto van toen hij nog volledig in elkaar stond, maar iedereen zal het model zowel kennen denk ik:

Afbeelding


Het verlagen is dus al gebeurd.
Originele staat:
Afbeelding

En al tijdelijk verlaagd, moet nog juist bekijken als de velgen die erop komen aangekomen zijn, maar zo heb ik toch al een idee:
Afbeelding
Afbeelding


Morgen all het metaal in de thinner leggen en dan kunnen de grote werken beginnen! :D

Bij het demonteren is er 1 ruitje van de zijdeur wel gesneuveld..dus het zal een model met open ramen worden :D Of weet iemand toevallig of er ergens losse Norev onderdeeltjes kunnen besteld worden?

Alle commentaar, tips, bedenkingen zijn steeds welkom! :)

Groetjes Jarno
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door goededag »

Welkom. Naar mijn smaak is jouw eigen scirocco iets te laag. Maar verder ziet het er netjes uit. Ik ben benieuwd wat je van het model weet te maken.

De Scirocco van Norev is wel in het zwart te vinden, alleen die is erg moeilijk te krijgen. Over die zijruitjes. Mailtje naar Norev sturen, en je komt er vanzelf achter. (als het in NL niet wil, zal ik het in andere landen gaan proberen)
Juvke
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 20 dec 2013 20:35
Schaal: 1:43

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door Juvke »

goededag schreef:Welkom. Naar mijn smaak is jouw eigen scirocco iets te laag. Maar verder ziet het er netjes uit. Ik ben benieuwd wat je van het model weet te maken.

De Scirocco van Norev is wel in het zwart te vinden, alleen die is erg moeilijk te krijgen. Over die zijruitjes. Mailtje naar Norev sturen, en je komt er vanzelf achter. (als het in NL niet wil, zal ik het in andere landen gaan proberen)
Bedankt voor de tip! Ik zal straks eens een mailtje sturen naar Norev en zien hoe ver we geraken. :D
Heb na enig zoekwerk inderdaad gezien dat er een zwarte versie van bestaat ook, maar deze vind je precies niet zo makkelijk..

Heb daarnet alle metalen onderdelen in de thinner gelegd, dus nu afwachten tot morgen!
Deze velgjes zijn ondertussen ook al besteld bij sdmodelcartuning:
Afbeelding

Deze zijn wel 18" terwijl mijn echte 19" zijn, maar dat zal nu niet zo een groot verschil maken denk ik.
Ook heb ik een zwart flock setje bijbesteld..eens zien hoever we daar mee geraken..
Juvke
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 20 dec 2013 20:35
Schaal: 1:43

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door Juvke »

Trouwens nog even een vraagje.
De kleur van het interieur komt nu ook niet overeen. Deze heeft een bruin interieur en mijn wagen een volledig zwart.
Dus zou ik de stoelen en de deurpanelen moeten verven.
Welke verf kan ik hier het beste voor gebruiken? Ik was aan het denken aan de Revell modelbouwverf..
En kan ik dan gewoon zo rechtstreeks over het interieur verven met de nog aanwezige kleur er nog op? Ik denk het wel maar even zekerheid kan geen kwaad ;)
En best de verf lichtjes verdunnen met water zodat deze goed vloeiend is, of valt dit niet aan te raden met de Revell verf (of andere)?

Alvast bedankt! :D
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door goededag »

Ik moet zeggen dat ik niet zo gek veel informatie met ombouwen heb. ik heb er het geduld niet voor, en ik ben iets te perfectionistisch :oops:
Maar de stoelen en deurpanelen kun je redelijk makkelijk overspuiten, deurpanelen waarschijnlijk ook wel als je ze goed afplakt. En anders met revell verf proberen.
Maar er zitten hier erg goede ombouwers die het je vast goed kunnen en willen uitleggen :thump_up:
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door exit »

ivm verdunnen
revell heeft 2 verftypes
1 op basis van water en 1 op olie
verdunnen dient dus te gebeuren met de juiste optie ...
water is simpel, de andere verkoopt men verdunner voor.
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Juvke
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 20 dec 2013 20:35
Schaal: 1:43

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door Juvke »

exit schreef:ivm verdunnen
revell heeft 2 verftypes
1 op basis van water en 1 op olie
verdunnen dient dus te gebeuren met de juiste optie ...
water is simpel, de andere verkoopt men verdunner voor.
Ik bedoelde zo die kleine blauwe ronde potjes die je in bijna elke speelgoedwinkel vindt, voor het schilderen van de modelbouwkits. Of bestaan daar ook 2 soorten in?
En zou het nodig zijn om deze te verdunnen om alles mooi gelijk te verdelen?
Spuiten wordt moeilijk. De stoelen zouden nog mogelijk zijn, maar de deurpanelen niet echt, aangezien deze zilveren details hebben zoals de deurgreep etc. En het zou zonde zijn om dit te overspuiten om vervolgens dit zelf terug te moeten verven..
Gebruikersavatar
modelcartuning050
Berichten: 447
Lid geworden op: di 24 jan 2012 20:28
Schaal: 1:18

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door modelcartuning050 »

Die blauwe potjes kan je wel met wat water verdunnen heb ik ook wel is gedaan alleen ik zou eerst
even proef verven op een stuk oud plastic dan weetje een beetje hoeveel je moet gebruiken om het mooi strak
te krijgen. Je het zo over verven hoeft verder geen primer op of geschuurd te worden :wink:
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door Rossy »

De ronde blikken potjes zijn op oliebasis en dienen met thinner of white spirit verdund te worden.
Vierkante plastic potjes zijn op acryl basis en kunnen met water verdund te worden.
Verdun de verf goed en schilder heel dun, niet in 1 keer dekkend maar in meerdere dunne laagjes.
Je kan eerst een primer spuiten maar dit is niet echt nodig, wel voor het schilderen de delen ontvetten in een bakje neutraal afwasmiddel (zonder aloe vera of andere toevoegingen, liefst de goedkope groene afwasmiddel), dan hecht de verf beter.
Ook lichtjes opschuren met fijn schuurpapier, korrel 800 of fijner, ik gebruik zelf minimaal 1200, verbetert de hechting van de verf.
Gebruik voor interieurdelen geen gloss verf, liever semi-gloss of matt.
Bij je echte auto zijn de diverse delen ook eerder zijdemat of mat van kleur.
De velgen zijn waarschijnlijk van resin, een soort kunsthars.
Het is wel aan te raden om hier een primer te gebruiken voor ze te schilderen met goud.
Als je bij de wielen moet schuren, doe dit dan onder water of zet een stofkapje op, resinstof is flink giftig en het kan, in grotere hoeveelheden, Censuur zijn.
Succes met de ombouw.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Juvke
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 20 dec 2013 20:35
Schaal: 1:43

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door Juvke »

Heb daarnet het interieur al een eerste laagje gegeven op alle plaatsen die bruin waren (zitvlak en rug zetels en deurpanelen voor en achter)
Ik heb dit indd gedaan met de Revell verf op waterbasis. Zonder te verdunnen. En ik ben enorm blij met het resultaat! Zowel wat betreft mijn schilderkunsten als de 'look' :D
De verf geeft een vrij glanzende afwerking,in groot contrast met de plastic die af fabriek gekleur is. Maar hierdoor komr het ledereffect enorm mooi naar boven..dus ik blij :D morgen een tweede laagje.
Ook daarnet het model uit de thinner gaan.halen en 90% van de verf is eraf. Nog een.betje schuurwerk dus.
Ook heb ik de achterruit en de achterste zijruiten getint met donkere folie, zoals de echte wagen, en ik ben enorm blij met het resultaat! Morgen volgen er wat fotootjes ;)
Gerrit78
Berichten: 242
Lid geworden op: di 03 jan 2012 14:45
Schaal: 1:18
Locatie: drunen

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door Gerrit78 »

Welkom Welkom Mede Vw Freak :mrgreen: :thump_up:

aller eerst veel plezier op dit gezellige forum .
en wat een dikke 1:1 rijd jezelf!!

hoe wil je dat gaan doen met de 1:18 bumpers?
ben benieuwd naar je project blijf het zeker volgen!!
succes alvast

Gr Gerrit
Juvke
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 20 dec 2013 20:35
Schaal: 1:43

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door Juvke »

Gerrit78 schreef:Welkom Welkom Mede Vw Freak :mrgreen: :thump_up:

aller eerst veel plezier op dit gezellige forum .
en wat een dikke 1:1 rijd jezelf!!

hoe wil je dat gaan doen met de 1:18 bumpers?
ben benieuwd naar je project blijf het zeker volgen!!
succes alvast

Gr Gerrit
Bedankt voor de comment!
Bumpers blijven gewoon de originele, geen R ;)

Body is bijna volledig kaal. Morgen zal er niet veel gedaan worden door de feestdagen maar woensdag vliegen we er normaal terug in! :D
Morgen wel nog eens langs de modelbouwwinkel passeren in Antwerpen, dan kan ik erna ook verder aan mijn Samba bus van Revell :D
Heb ook een Yatming Kever in 1:18 op het oog om om te bouwen, maar weet niet hoe kwaliteitsvol deze modellen zijn?

Wat betreft de velgen, deze zijn inderdaas van Resin. Ik was van plan deze re spuiten, gaat dat met Resin?
Bedankt voor de reacties iedereen!
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door Rossy »

Resin velgen kan je gewoon spuiten.
Eerst een primer erop die geschikt is voor resin, Vallejo 73.601 is erg goed hiervoor.
Motip kan ook maar is wat minder in hechting op resin.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door bobbob »

Welkom mede VW-gek, dikke auto heb je! :thump_up:
Leuk dat je je auto gaat namaken, denk dat je de velgen er onder moet gaan plakken omdat ie zo niet laag genoeg zal liggen, maar moet je maar even kijken :wink:
Juvke
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 20 dec 2013 20:35
Schaal: 1:43

Re: VW Scirocco 1:18 Norev replica van men 1:1

Bericht door Juvke »

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties/tips etc..!

Nu een stand van zaken:
- Stoelen en deurpanelen zijn ondertussen dus 1x overschildert in het zwart. Ben nog aan hettwijfelen of ik er een tweedelaag op ga zetten eigelijk..
- Achterste zijruiten en achterruit zijn getint dmv lampenfolie. Ben heel blij met het resultaat! :D
- Deuren, koffer en motorkap staan in de primer.
- Dakhemel is volledig gespoten in het zwart. (Deze was wit, terwijl de mijne zwart is)
- Body staat volledig kaal. Gaat normaal morgen in de primer.
- Morgen verwacht ik de velgen. Kan ik eens gaan passen en meten ivm de verlaging.

Foto's zijn er nog niet van gekomen..eens dringend werk van maken! :D
Plaats reactie