VW Kever als ringdoosje?!

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

VW Kever als ringdoosje?!

Bericht door Deathtrap »

Het is heel lang geleden dat ik wat anders heb gebouwd dan een Porsche, maar ik maak deze uitzondering voor een collega. Hij wil namelijk zijn vriendin op een bijzondere wijze ten huwelijk vragen. Haar auto, een VW Kever, heeft hun beide al heel wat bijzondere momenten opgeleverd en is inmiddels een heus symbool geworden.

Omdat de meeste kits de eerste generaties Kevers voorstellen en ik juist een wat nieuwe Kever moet bouwen, was het nog een behoorlijke speurtocht. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op deze kit van Aoshima.
Afbeelding

De kwaliteit van de kit is wat minder dan bij die van Tamiya, maar gelukkig ook niet slecht. Het model heeft nagenoeg dezelfde afmetingen, zodat ik ook Tamiya onderdelen kan gebruiken. Ik had namelijk nog een halve kit staan, van een eerdere Porsche 356 verbouwing.

Ik ga van deze kit hoofdzakelijk de body gebruiken. Het onderstel en interieur komen van Tamiya en alleen de achterwielophanging wordt weer Aoshima en scratch.
Afbeelding
Afbeelding

Het eerste begin aan het interieur. Ik zal wat kleine aanpassingen moeten doen, zodat het interieur netjes aansluit op de nieuwe body.
Afbeelding

Hier even een overzicht van de body en onderstel.
Afbeelding

Ik heb enkele plekjes op de body geplamuurd en geschuurd en ben daarna aan de slag gegaan met enkele grote onderdelen.

Omdat de body niet exact past op het onderstel en interieur, ben ik begonnen met een mooie afdichting te maken op het dashboard.
Afbeelding

Omdat de motor wordt vervangen door een ring, heb ik alleen maar een versnellingsbak. Ik heb die even dicht gemaakt, om het mooi af te werken.
Afbeelding

Ondertussen ben ik begonnen met de stoelen. De standaard stoelen komen maar schouder hoog, maar in de kever zoals ik hem maak, moet er een hoofdsteun op komen. Dus ik ben met wat plastic en plamuur in de weer om dat voor elkaar te krijgen.
Afbeelding

even de body in de primer gespoten.

Afbeelding
Afbeelding

De motorkap moet nog een laagje krijgen, want die schijnt nog wat te veel door. Daarnaast zijn enkele plamuurplekjes nog niet 100% strak.

Ik heb de verbouwingen aan het interieur af en al een keer in de eerste laag zwart gezet.
Afbeelding

Een belangrijke aanpassing wat het verlengen van het dashboard. Er zat een gapend gat tussen het originele dashboard en "de neus" van de kever.
Afbeelding

En tot slot ook de uitsparing gemaakt voor "de motor" van dit project :)
Afbeelding

Heel toevallig liep ik tegen exact de juiste kleur aan en wel op een plek waar ik het niet had verwacht. Namelijk in de spellenspeciaal zaak waar ik zo nu en dan kom. Het ging om de Games Workshop kleur Ultramarine Blue

Meteen even een eerste laagje op het model gespoten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de kleuren van het interieur doorgevoerd
Zo ziet het er dan al zo'n beetje uit.
Afbeelding

De grijze verf was niet lekker gemengd en glanst iets. Dat moeten we nog even met een mat lak bewerken. Daarna nog even een voetenmatje erin en de gordels en dan kunnen we de zaak vast gaan lijmen.

Afbeelding
Afbeelding

...en de body is volledig afgelakt. Hij moet nog wel een poetsbeurtje hebben.
Afbeelding
Afbeelding


Bovenstaande is al een heel verslag van de stappen die ik eerder had genomen. Helaas ging er tijdens afplakken van een zwarte bies wat fout. Een klein stukje kleur kwam los. Dat is inmiddels weer hersteld en nu staat de body lekker uit te harden. En dan komen alle losse onderdelen erop en is de presentatie van het resultaat nabij :)

Arno
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
hanske10
Berichten: 731
Lid geworden op: wo 02 mei 2012 10:12
Schaal: 1:18

Re: VW Kever als ringdoosje?!

Bericht door hanske10 »

:drool:
super mooi gedaan.. :worshippy: :dance:

ben benieuw wat de aanstaande bruid er van vind.. :D
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: VW Kever als ringdoosje?!

Bericht door exit »

:worshippy: mooi werk! :thump_up:
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Re: VW Kever als ringdoosje?!

Bericht door Deathtrap »

Dank jullie.
Van het weekend de bumpers en uitlaat gemonteerd. Nog enkele moeilijke klusjes met de motorkap en de wielen... maar daarna is het oppoetsen, chroom monteren en overhandigen. (tijd voor een feestje :D)

Ik zal nog even van de week een recente foto maken.

Arno
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Plaats reactie