Vroeger

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Vroeger

Bericht door buttonfreak »

Vroeger, toen nostalgie veel beter was, waren auto’s vaak simpeler en degelijker dan tegenwoordig. Het is niet ongewoon een Kever te zien, terwijl je auto’s als de Fiat Uno nauwelijks meer ziet.

Eenzelfde situatie zien we bij modelauto’s. Vroeger was er Bburago. Robuuste metalen 1:18 modelauto’s die geen antenne’s hadden. Of neem een Polistil, waarvan de achterlichten uit één kleur plastic bestond.

Tegenwoordig zie je merken als Kyosho zelfs stukjes “tapijt” in de auto’s leggen. Over detail gesproken! En het zijn niet alleen de grote schalen; Ook in 1:43 zien we dat verzamelaars duidelijk meer waarde hechten aan detail. Vroeger had je Dinky toys en Corgi. Robuust, maar relatief simpel. Nu zie je auto’s waar je de bedrading onder de motorkap kan zien.

Zelfs in de schaal waarin ik verzamel zie je het. Merken als CM’s en Kyosho die het haast overdrijven met hun detail, zo heeft CM’s antenne’s en spiegels die je op de auto moet zetten. En het is niet alleen die merken. Ook bij SIKU zie je rubberen bandjes en lichtunits die uit meerdere gekleurde stukjes bestaan. Matchbox, dat een paar jaar terug fantasiemodellen op de markt bracht is nu actief met auto’s als de Alfa Romeo Guilia en Mini station, maar ook auto’s als de Golf V GTI vallen op (zelfs hier is de rode bies te zien op de grille!) Of in 1:43 bij merken als Hongwell.

Het grootste probleem voor mij is de emotie. Kunst is kunst omdat iemand er zijn ziel in legt. Omdat iemand zijn stijl in zijn werk aanbrengt. Mondriaan, Le Corbusier, e.d. zijn zo bekend omdat ze iets aparts deden, hoewel hun vakgebied al langer bestond. Ik weet niet wat het is, maar een oude Lesney ziet er voor mij mooier uit. Het detail zat hem in hoe het model gegoten was. Dunne gietlijntjes vormden de lichten, deuren, handgrepen, grille e.d. terwijl dat nu er gewoon op gedrukt wordt. Zit er wel bezieling in het ontwerp? Of is het "gewoon" het zo goed mogelijk verkleinen van de echte auto?

Ik vraag me af of we over een paar jaar terugkijken met een glimlach of met een traan. De modellen zijn ontegenzeggelijk mooier geworden, maar zijn ze nog wel zo degelijk (M.a.w. hoe lang kunnen we er van genieten)? Zal het detail nog verder gaan dan nu al het geval is? Dinky Toys worden gezien als kleine kunstwerkjes. Worden Minichamps in 30 jaar tijd hetzelfde bekeken?
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Goede vraag :!:

De Dinkies van vroeger die mijn vader heeft vind ik persoonlijk erg fraai. De schaal is vaak niet goed gekozen, de bandjes zijn fragiel en de verkleining/verhouding is vaak ver te zoeken.
De kleur is ook niet altijd perfect, maar toch. Bijzonder mooi om naar te kijken.

Ik zelf spaar met name high end modellen en daar zoek ik wel de neiging naar perfectie. De deuren van mijn CMC 250 GT SWB zijn met leer bewerkt en zelfs de obergruimte in het portier is van leer en prima gestikt.

Uiteraard hebben mijn Matchbox auto's van vroeger minder detail, natuurlijk waren ze niet allemaal perfect uitgevoerd. Maar moet een modelauto perfect zijn om mooi te zijn?
Verleden jaar was de Wiesmann Roadster niet perfect gemaakt in vergelijking met een Autoart model, maar wat mij betreft wel duidelijk value for money.

Kortom; goede collumn :thump_up:
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

Inderdaad, goede column :thump_up:

Zelf heb ik geen ervaring met Dinky's. Wel moet ik toegeven dat ik meer en meer gegrepen word door merken als Polistil en Schabak. En natuurlijk Stahlberg..!
Dat neemt echter niet weg dat modelletjes van bijv. Minichamps echt schitterend gedetailleerd zijn. Daarentegen heeft mijn C70 van Bburago ook wel wat met zijn afwerkingsniveau van likmevestje.
Ik denk dan ook dat iedere fabrikant zijn charmes heeft. Wil je luxe en perfectie, ga dan voor een AutoArt. Wil je ook nog wat geld overhouden en tóch een model hebben, ga dan voor de Bburago. En wil je iets 'unieks' hebben, ga dan voor de Polistil of Stahlberg. Zelf begin ik steeds meer dilemma's te krijgen. Ging ik 'vroeger' voor de Minichamps, nu ga ik voor de Polistil/Stahlberg.
Zoals ik al zei, iedereen probeert zijn eigen stijl op te bouwen. De een doet dat door Top-of-the-bill modellen te verzamelen, de ander (ik bijvoorbeeld) doet dat door oude modellen te verzamelen, modellen uit de tijd van toen de echte gemaakt werden.
Sommigen zeggen: 'Rommel', anderen zeggen 'apart'. Als ik tegen mijn klasgenoten zou zeggen dat ik thuis plastic Volvo's van 25 jaar oud heb staan, wordt ik faliekant uitgelachen.
Kortom, alles en iedereen heeft zijn stijl :thump_up:

Hopelijk kan ik, áls ik ga, op 24 november in Houten nog wat van 'die oude rommel' vinden. Toch apart, een knaap van 15 die modellen van vér voor zijn geboorte verzamelt :lol:
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

volvofiel schreef:Als ik tegen mijn klasgenoten zou zeggen dat ik thuis plastic Volvo's van 25 jaar oud heb staan, wordt ik faliekant uitgelachen.
Ach, klasgenoten. Trek je daar alsjeblieft niks van aan. Ik heb het mijzelf ook niet makkelijk gemaakt, maar wat anderen over je denken is niet zo belangrijk. Je moet tevreden zijn over jezelf, dat is het belangrijkste.
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Bericht door Bondracer »

Goeie column , en dit is iets om bij stil te staan. Buttonfreak heeft hier de nagel op de kop geslagen, ik verzamel al van in de jaren 70 en mijn matchbox-modelletjes hebben de tand des tijds goed doorstaan , wat ik van de zo begeesterde Minichampsmodellen niet kan zeggen, begin nu reeds problemen te ondervinden met interieurs die beginnen los te komen en decals die zich losweken van minichamps modellen gekocht begin jaren 90. Zo heb ik onlangs m'n Ford Galaxy van minichamps uitgehaald om hier foto's te kunnen posten en wat bleek de verf op de wielen kleefde als gek aan m'n handen en kan het model nog maar langs één kant zichtbaar opstellen (een soort van chemische reaktie van verf tgv ouderdom) ,eveneens zijn de rubberbandjes op mijn Shabakmodellen aan't verduren met een grijze uitslag tot gevolg > zie foto
Afbeelding
Zo zie je maar , nieuwer is niet altijd beter
Bondracer :thump_up:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Troost je, van al mijn Dinky's zijn de bandjes het zwakst, gelukkig koop je ze voor een kwartje. Verder ben ik de sucker die voor 2 werelden gaat, oud en nieuw, Dinky en Minichamps(en hun moderne collega's). Beiden vind ik even mooi. Ik ben trots op mijn al meer dan een halve eeuw oude modellen, maar ook op mijn mooie Sparkjes.
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

Bondracer schreef:eveneens zijn de rubberbandjes op mijn Shabakmodellen aan't verduren met een grijze uitslag tot gevolg > zie foto
img114.imageshack.us/img114/9514/oriondm5.jpg
Probeer eens wat schoenpoets (zwart leder)? :idea:

Mijn Scorpio heeft er nog geen last van, maar wellicht dat wat schoenpoets het weer mooi zwart maakt :wink:
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Bondracer schreef:eveneens zijn de rubberbandjes op mijn Shabakmodellen aan't verduren met een grijze uitslag tot gevolg
Ik ben bang dat dit, de bandjes, een voortdurend probleem is. Dit zie je, zoals Peter aanhaalt, op Dinkys, maar ook op tracks van matchboxjes e.d.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Leuke column, je vraagt je af hoe de jeugd van nu over +/- 25 jaar naar hun oude modellen (nu nieuwe modellen) kijken. Waarschijnlijk zullen zij hetzelfde voelen.
Uiteraard zijn de modellen van toen veel degelijker dan nu. Verder zijn we er met z'n allen technisch zo op vooruit gegaan dat er ook in de loop der tijd betere technieken uitgevonden zijn om de modellen te verbeteren.

Misschien een vreemd voorbeeld, maar de tv series van de jaren 80 waren ook geweldig denk maar eens aan de A-team, Knight Rider etc. Een stukje jeugdsentiment. Zo zal de jongere generatie denken over de series van nu over 20 jaar. Ik denk dat dit alles dus met jeugdsentiment te maken heeft.
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Bericht door coolpappa04 »

ik ben het volledig eens met ricardo,alles heeft te maken met nostalgie,iets waar je vroeger mooie herinneringen aan hebt gehad koester je je leven lang,en met modelauto's is dit juist hetzelfde zo wil ik graag een bus van the A team in 1/18,of de helicopter van airwolf om maar iets te noemen...
en binnen 20 jaar zullen de toekomstige verzamelaars op zoek gaan naar modellen die nu voor ons dierbaar zijn,ik denk dat veel mensen wel eens fantaseren om in het verleden terug te kunnen gaan om 'de toen was het beter tijd eens te kunnen opsnuiven :angel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Bericht door F40F50ENZO »

Zucht.... vroeger (of op z'n haags vroeguh) was alles beter. 8) :whistle:
Als ik een auto uit de begin 70's zie, dan gaat m'n hart open. :shifty:
Dat zijn karretjes van de allereerste autobelevingen die je hebt.
De auto waarmee je in zeer zeldzame gevallen mee van school gehaald werd, of naar een verre voetbalwedstrijd werd gebracht.
Die rammelbak waar je nu je hond nog uit zou schoppen, waar je niet dood in gevonden wil worden, maar waar je wel goede herinneringen aan bewaart. :wink:
Het goedkope plastic achtige stoelbekleding waar je je bovenbeentjes aan verbrandde. :mrgreen:
De ijsbloemen aan de binnenkant van de ramen.
Een auto die alleen met een speciaal foefje startte.
In de tijd toen de benzine nog een grijpstuiver kostte. :cry: :twisted:

Kortom, als je dit soort onderbuikgevoelens verwoord op bovenstaande manier, dan ben je géén haar beter als je ouders als die het over vroeger hadden en waarvan je toen erg moest zuchten. :oops:

De tijd herhaalt zich..... telkens weer
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door Montezemolo »

Leuke collum om te lezen, de tijd zal het leren, ik zal over 20 jaar eens vragen hoe mijn kinderen mijn autootjes vinden 8)

Montezemolo :thump_up:
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

F40F50ENZO schreef: Kortom, als je dit soort onderbuikgevoelens verwoord op bovenstaande manier, dan ben je géén haar beter als je ouders als die het over vroeger hadden en waarvan je toen erg moest zuchten. :oops:

De tijd herhaalt zich..... telkens weer
Mijn ouders hebben eigenlijk nooit beweerd dat vroeger beter was. Wel eens een keer over "die jeugd van tegenwoordig", maar daar geef ik ze tot op zekere hoogte gelijk in.

Overigens begrijp ik wel wat je zegt...
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Leuke column, Jan.
Peter Parker schreef:Troost je, van al mijn Dinky's zijn de bandjes het zwakst, gelukkig koop je ze voor een kwartje. Verder ben ik de sucker die voor 2 werelden gaat, oud en nieuw, Dinky en Minichamps(en hun moderne collega's). Beiden vind ik even mooi. Ik ben trots op mijn al meer dan een halve eeuw oude modellen, maar ook op mijn mooie Sparkjes.
Je bent daar niet alleen in Peter. Vind het ook leuk om oud en nieuw te sparen. :thump_up:

Het banden probleem ken ik ook. Had in het verleden dat de bandjes van de 1:25 Polistils scheurden en heb onlangs een model binnen gekregen waarvan de bandjes de geest aan het geven zijn :?
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door Honda.f1 »

Leuke column

maar misschien ligt het aan mijn generatie of aan mijn interesses, maar ik vind dinky toys en siku niet echt super mooi ofzo. ik weet nog wel dat ze bij mijn oma in een grote oude luierdoos op zolder stonden. de een in nog slechtere staat dan de andere. Ik heb veel respect voor de fabrikanten die veel tijd in hun modellen steken, zoals cmc en Exoto. Ik zal over 30 jaar dus zeker met hetzelfde gevoel terugkijken zoals degene nu terugkijken naar 30 jaar geleden
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
Plaats reactie