Vroeger

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Vroeger

Bericht door tom »

Detaillering is mooi, maar ik kan net zo genieten van een simpel modelletje wat met een paar eenvoudige lijnen volkomen correct de essentie van een auto weergeeft. Die essentie gaat wel eens verloren in de tegenwoordige supermodellen met tapijt en 100 openende delen...
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door Montezemolo »

Ik vindt nu niet dat je siku e.d kunt vergelijken met CMC en Exoto, de laatst genoemden zijn er echt voor verzamelaars en siku en aanverwanten zijn gemaakt om mee te spelen. Is een beetje appelen en peren !!

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Re: Vroeger

Bericht door volvofiel »

Dus er zijn verzamelaars onder ons die volgens jou geen echte verzamelaars zijn?
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door Matt Modelautos »

volvofiel schreef:Dus er zijn verzamelaars onder ons die volgens jou geen echte verzamelaars zijn?
Geloof niet dat Montezemolo DAT daarmee bedoeld.
Hij wil zeggen dat CMC en Exoto modellen SPECIFIEK op de markt worden gebracht om te verzamelen. (collectors item).
Siku en aanverwanten worden door de fabrikanten uitgebracht als speelgoed. (Toys)
In weze voor een ander(e) doel(groep) dus.
Allééééén zijn er natuurlijk ook mensen die dit gaan verzamelen. En daarmee verwordt het ook tot verzamelobject.

En degene die dit verzamelen,.....zijn dus verzamelaars.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door Honda.f1 »

dinkytoys van tegenwoordig zijn ook van dusdanige waarde dat er ook niet meer mee gespeeld wordt
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door Peter Parker »

Behalve ik stiekem met de gordijnen dicht. :shhh:
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door buttonfreak »

Montezemolo schreef:Ik vindt nu niet dat je siku e.d kunt vergelijken met CMC en Exoto, de laatst genoemden zijn er echt voor verzamelaars en siku en aanverwanten zijn gemaakt om mee te spelen. Is een beetje appelen en peren !!

Montezemolo :thump_up:
Ik vind (zonder t) dat je het in de context moet zien. SIKU is toch zeker gedetailleerder geworden? Net als bij 1:43 zie je dat daar de koplampjes en achterlichten uit een extra stuk plastic (soms zelfs 2) gemaakt zijn, dat bepaalde delen met een beetje lak wat extra detail krijgen en dat de wagens zelfs verfijnde logo's en typenummers opgedrukt krijgen. Of het ene is voor verzamelaars en het andere niet is net zo'n discussie welke schaal de echte verzamelschaal is.
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door buttonfreak »

Honda.f1 schreef:dinkytoys van tegenwoordig zijn ook van dusdanige waarde dat er ook niet meer mee gespeeld wordt
Dinky Toys zijn qua waarde al duidelijk over de top heen. Of er mee gespeeld wordt? Ook dat hangt af van je definitie.
Gebruikersavatar
Fss
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 10:23

Re: Vroeger

Bericht door Fss »

"Vroeger..." "vroeger was zelfs de toekomst beter"... :lol:

Nee ik begrijp best wat buttonfreak bedoelt al denk ik dat hier vooral de emotie en de nostalgie primeert die zo'n autootje kan teweegbrengen. Ik heb dat ook met het gouden Aston Martinneke van James Bond dat de brave Sint mij ooit heeft gegeven... (al weet ik nu dat het mijn grootvader was! :P). Het is niet alleen dat autootje, maar ook alle herinneringen die ermee gepaard gaan en ik denk dat dat inderdaad aan het verdwijnen (of verdwenen) is. Als ik zie wat voor plastieken brol de "klein manne" nu in hun handjes hebben, denk ik niet dat ze zich dat later zullen herinneren (de levensduur van die dingen zijn trouwens veel korter geworden). Ik herinner me nog dat we onze Dinky Toys of Matchboxes hersteldenc omdat we zo gehecht waren aan die dingen. Ergens heb ik zo'n herinnering dat ik iets had tegen die "Hot Wheels" autootjes... die assen waren veel dunner, de wieltjes waren hard plastic en ze reden véél sneller... maar toch had ik, toen al, liever mijn Dinkies!

Er is ook een verschil tussen een speelgoedwagentje voor een kind en een "model voor de veeleisende verzamelaar" voor de volwassene!
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Vroeger

Bericht door Bondracer »

........en eveneens niet te vergeten dat onze jeugd opgroeid in een wegwerpmaatschappij , been there, done that , got this ,out of time....end of days ....exit ........garbage.Dit was het leuke aan die dinky's , corgi of matchboxes , ofwel had je nog het doosje waarbij je deze veilig na het spelen kon opbergen ofwel had je zo'n matchbox koffer met plastiek autoladen waar je je modelletjes kon in thuisbrengen. Heb deze sinds jaren (om niet te zeggen decennia) al niet meer in de winkels gezien. Respekt voor persoonlijke materie is hierbij stilaan aan't wegkwijnen me dunkt. waar zijn onze televisieherstellers , onze fotografen die zich in een donker kamertje over je mooie foto ontfermen........ja we hebben het ons zeer gemakkelijk gemaakt , maar we hebben alles tot 0 herleid.....
Dixit Bondracer :wink:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
niva
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 19 mar 2008 16:34
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door niva »

Dat is juist het leuke, er wordt vanalles verzameld.
Maar om bij de modellen te blijven. Inderdaad vraag je je af hoe de kwaliteit van de modellen blijft.
Ok, ik heb dinky toys (uit de China periode) die spontaan langzaam uiteen vallen, verkeerde legering of zo. En Plastic Norev modellen die helemaal krom trekken na 40 jaar. Maar ook veel recenter... diverse Vitesse modellen uit de periode rond 1990 die helemaal verkleur zijn. Dan met name de decals. Dan kijk je met weemoed naar de Vele Dinkies, Corgi's en Tekno's die nog fier op de banden staan.
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door buttonfreak »

Less is more denk ik soms. Maar verkoop maar eens een Volkswagen Passat in een Dinky vorm. Dus bijvoorbeeld zonder ruitjes. Ik denk dat geen hond het zou kopen.
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door Markopolo »

Edit: Lama, ik bedoel het anders dan dat ik het schreef :roll:
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vroeger

Bericht door buttonfreak »

ja dat is vooruitgang...
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Vroeger

Bericht door Jolly Club »

Maar het is niet alleen met modellen zo, maar met de 1:1 versies is het precies hetzelfde, vroeguh reden er Group C wagen, stalen chassis,stalen ombouw, stalen remmen, geen stuurbekrachtiging, enz. konden een stootje hebben als ze voorbij gestoken worden maar tegenwoordig als auto's elkaar raken blijft er niet veel over van de carro., dus wat dat aangaat gaan de modellen met hun tijd mee , had je vroeguh genoeg aan een schroevendraaier en een sleutelset om je wagie te onderhouden, tegenwoordig is alles zo gevormd in het plastic dat als je een paaltje raakt, je hele voorbumper met lichtunit's en al vervangen moet worden.

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Plaats reactie